Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 sierpnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Handlarz towarów okcydentalnych

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Usagim Yojimbo” kadry na ogół nie grzeszą przesadną liczbą detali, więc ten z tomu „Ukryci” od razu zwrócił moją uwagę. Zwłaszcza, że jest tak wielki, że w polskim wydaniu rozciąga się na dwie strony (pewnie w oryginale był to środek cienkiego, szytego zeszytu).

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Handlarz towarów okcydentalnych

W „Usagim Yojimbo” kadry na ogół nie grzeszą przesadną liczbą detali, więc ten z tomu „Ukryci” od razu zwrócił moją uwagę. Zwłaszcza, że jest tak wielki, że w polskim wydaniu rozciąga się na dwie strony (pewnie w oryginale był to środek cienkiego, szytego zeszytu).
Śledztwo w sprawie morderstwa wiedzie inspektora Ishidę i zaprzyjaźnionego z nim ronina do domostwa Kina – nieco szemranego miłośnika i handlarza przedmiotów pochodzących z Europy. Cykl komiksowy Stana Sakai dość wiernie odtwarza sytuację polityczną XVII-wiecznej Japonii, która była państwem zamkniętym. Cudzoziemskie statki miały prawo zawijać tylko w Nagasaki, i to nawet nie do samego portu, ale do sztucznej wyspy, której gajdzinom nie wolno było opuszczać. Nic dziwnego, że nawet zwyczajna, drewniana szkatułka – bynajmniej nie ozdobna – stanowiła w oczach Kina przedmiot cenny i pożądany. Co dopiero mówić o bardziej wyrafinowanych rzeczach, jak ozdoby, broń czy stroje (zauważmy, że handlarz ma na sobie portugalski kaftan z kryzą).
Sakai nie pożałował wysiłku w rysowaniu natłoku bibelotów stojących na półkach, stosując przy tym rzadki u niego zabieg: część z nich znajduje się na bardzo bliskim pierwszym planie (nieuważny czytelnik może doznać wrażenia, że kobieca rzeźba ma rozmiary naturalne). Potęguje to uczucie zatłoczenia, od razu pojawia się obawa, że ktoś przypadkiem coś strąci.
PS. Strącił. Ale zostało złapane.
koniec
30 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Lipiec 2020
Esensja

31 VII 2020

Jak spędziliśmy pierwszą połowę wakacji? Jak zwykle, pisząc recenzje.

więcej »

Kadr, który…: Darth Vader, pies Pluto i wspominki
Agnieszka ‘Achika’ Szady

23 VII 2020

No, może nie do końca pies Pluto… bardziej Goofy?…

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Zawsze żyjemy w czasach ostatecznych
Marcin Knyszyński

19 VII 2020

Neil Gaiman i Dave McKean gościli już w naszym cyklu przy okazji „Czarnej orchidei”. McKean, zaraz po zakończeniu prac nad rzeczonym komiksem, zaczął współpracę z Grantem Morrisonem błąkającym się po korytarzach Azylu Arkham, a Gaiman wyruszył do Krainy Snu. Ale panowie pozostawali z sobą w ciągłym kontakcie, którego efektem był „Sygnał do szumu”. Komiksowe doświadczenie graniczne.

więcej »

Polecamy

Kilka słów na pożegnanie

Pilot śmigłowca:

Kilka słów na pożegnanie
— Marcin Osuch

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Miyamoto Usagi i poszukiwacze zaginionej szkatułki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Październik 2019
— Esensja Komiks

Z tego cyklu

Darth Vader, pies Pluto i wspominki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wyrwać chwasta
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Za witrażem szklanych marzeń
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Syreny, koguty i inne wyjce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Narrator ginie jako pierwszy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przytłaczająca wizja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na chwałę imienia polskiego
— Wojciech Gołąbowski

Darkseid is.
— Marcin Knyszyński

Za wysoką cenę
— Wojciech Gołąbowski

Bez zbędnych linii
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Piekło starości
— Paweł Ciołkiewicz

Inspektor Ishida na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gaijin z rapierem i zwinnopalca lisica
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wierszem i mieczem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Listopad 2015
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Historia w obrazkach: Bezpański ronin groźniejszy jest niż pies
— Sebastian Chosiński

Króliku, strzeż się Skorpionów!
— Sebastian Chosiński

Piekło jest w każdym z nas
— Sebastian Chosiński

Łowcy, szpiedzy, oszuści
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Miyamoto Usagi i poszukiwacze zaginionej szkatułki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (27)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skrzyżowanie konia z pająkiem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ale co z tą papugą?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Latająca głowa księcia Neptuna
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Potworessy, katakumby i naukowczynie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ślub bednarki i drwala online
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Koń się naprawdę uśmiał
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szczęście kruche jak porcelana, czyli dziwna niechęć do rysowania nóg
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czas jest konstruktem umysłu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.