Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Handlarz towarów okcydentalnych

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Usagim Yojimbo” kadry na ogół nie grzeszą przesadną liczbą detali, więc ten z tomu „Ukryci” od razu zwrócił moją uwagę. Zwłaszcza, że jest tak wielki, że w polskim wydaniu rozciąga się na dwie strony (pewnie w oryginale był to środek cienkiego, szytego zeszytu).

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadr, który…: Handlarz towarów okcydentalnych

W „Usagim Yojimbo” kadry na ogół nie grzeszą przesadną liczbą detali, więc ten z tomu „Ukryci” od razu zwrócił moją uwagę. Zwłaszcza, że jest tak wielki, że w polskim wydaniu rozciąga się na dwie strony (pewnie w oryginale był to środek cienkiego, szytego zeszytu).
Śledztwo w sprawie morderstwa wiedzie inspektora Ishidę i zaprzyjaźnionego z nim ronina do domostwa Kina – nieco szemranego miłośnika i handlarza przedmiotów pochodzących z Europy. Cykl komiksowy Stana Sakai dość wiernie odtwarza sytuację polityczną XVII-wiecznej Japonii, która była państwem zamkniętym. Cudzoziemskie statki miały prawo zawijać tylko w Nagasaki, i to nawet nie do samego portu, ale do sztucznej wyspy, której gajdzinom nie wolno było opuszczać. Nic dziwnego, że nawet zwyczajna, drewniana szkatułka – bynajmniej nie ozdobna – stanowiła w oczach Kina przedmiot cenny i pożądany. Co dopiero mówić o bardziej wyrafinowanych rzeczach, jak ozdoby, broń czy stroje (zauważmy, że handlarz ma na sobie portugalski kaftan z kryzą).
Sakai nie pożałował wysiłku w rysowaniu natłoku bibelotów stojących na półkach, stosując przy tym rzadki u niego zabieg: część z nich znajduje się na bardzo bliskim pierwszym planie (nieuważny czytelnik może doznać wrażenia, że kobieca rzeźba ma rozmiary naturalne). Potęguje to uczucie zatłoczenia, od razu pojawia się obawa, że ktoś przypadkiem coś strąci.
PS. Strącił. Ale zostało złapane.
koniec
30 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Listopad 2021
Esensja

30 XI 2021

Na coraz dłuższe wieczory proponujemy lekturę naszych listopadowych recenzji.

więcej »

Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
Esensja Komiks

24 XI 2021

Za miesiąc Wigilia, po drodze Mikołaj, a my dzisiaj przedstawiamy listę komiksów, które mogą się sprawdzić jako prezent świąteczno-mikołajkowy.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Kontrowersyjny chromosom
Marcin Knyszyński

21 XI 2021

Brian K. Vaughan jest amerykańskim scenarzystą komiksowym i telewizyjnym (pracował między innymi przy serialu „Lost”), wyraźnie obecnym na polskim rynku już od długiego czasu. Drogę do wspomnianych „Zagubionych” utorował sobie sześćdziesięcioodcinkową serią komiksową, której wielkim fanem był producent słynnego serialu – Damon Lindelof. Dziś czytamy właśnie „Y: The Last Man”, jedno z najwcześniejszych dzieł autora.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Miyamoto Usagi i poszukiwacze zaginionej szkatułki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Po komiks marsz: Październik 2019
— Esensja Komiks

Z tego cyklu

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz

Sto lat, tato!
— Paweł Ciołkiewicz

Świat oszalał
— Paweł Ciołkiewicz

Bez szemrania…
— Paweł Ciołkiewicz

Kolekcjoner rycin
— Paweł Ciołkiewicz

Jennifer Winterfield nie żyje…
— Paweł Ciołkiewicz

Kosmiczna menażeria
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Mogę dla ciebie pracować za pięćdziesiąt ryo
— Marcin Osuch

Kumple Boby Fetta
— Marcin Osuch

Chcesz być jak rzodkiew, czy jak jajko?
— Marcin Osuch

Ten komiks się nie zestarzał
— Marcin Osuch

Piekło starości
— Paweł Ciołkiewicz

Inspektor Ishida na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gaijin z rapierem i zwinnopalca lisica
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wierszem i mieczem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o książkach: Obyś cudze dzieci uczył….
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Pod ochroną kruka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Moja wielka, grecka tragedia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siła pustyni dla początkujących
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Oboje nie cierpią osób, którym są poślubieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Krótko o komiksach: Złodzieje latających wysp
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (30)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Smętne miny tygrysicy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.