Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kreseczki i kolory

Esensja.pl
Esensja.pl
Album „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Kreseczki i kolory

Album „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego.
Komiks, recenzowany na łamach Esensji, nie jest tak ubogi w kolory, jak mógłby sugerować dzisiejszy kadr. Wręcz przeciwnie, rysownik bardzo umiejętnie nim żongluje, dodając barw lub je stonując. Akcja głównego kadru odbywa się w styczniu 1920 roku w redakcji „Kuriera Porannego”. Widzimy redaktora naczelnego, zafrasowanego (sądząc po pozie, jaką zajął), pogrążonego w rozmowie z wojskowym (wkrótce się przedstawi: „major Grad z wywiadu”). Pozioma poza redaktora krzyżuje się z jedynie nieznacznie rozluźnioną pionową pozą żołnierza – puste miejsce zajmuje zaś osoba, o której przed chwilą rozmawiali: młody dziennikarz Eugeniusz Krawczyk.
Kadr jest zarazem tłem dla całej planszy, zajmując jej prawą-dolną połowę, po przekątnej. Po lewej stronie widzimy Eugeniusza właśnie zmierzającego do redakcji, środek uzupełnia maleńki kadr stanowiący łącznik pomiędzy rozmową osób w środku – a osobą, której owa rozmowa dotyczy. Nie ukazano zbyt wielu detali wnętrza redakcji (nie ma nawet drzwi, którymi przecież właśnie wszedł, choć wydaje się, że powinny być dokładnie za dziennikarzem – w końcu ani RedNacz, ani major wywiadu nie odwracaliby się plecami do wejścia), lecz tych niewiele pociągnięto ładną kreską.
Pomiędzy zaś kreskami (te wypolerowane na glanc buty!) widzimy cieniowanie: serie drobnych, krótkich, równoległych kresek, tworzące nieregularne bloki, sąsiadujące z podobnymi blokami kresek ułożonych w innym kierunku. Misterna robota, dająca interesujący efekt. Podział planszy po przekątnej podkreśla z kolei nałożony na tło kolor. Można dyskutować na temat doboru barw, przechodzących jedna w drugą (dół zlewa się z pionowym kadrem po lewej stronie) – mi spodobało się płynne rozmycie granic kadru i tła planszy.
I niech mi Marszałek wybaczy, że na potrzeby niniejszego wykadrowania uciąłem mu głowę.
koniec
8 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Ocena raczej kijowa
Wojciech Gołąbowski

22 X 2020

Janusz Christa nie stronił chyba od żadnego gatunku humoru. Choć wydaje się, że ten oparty o dwuznaczność słów występował dość rzadko. Niemniej, w „Wojach Mirmiła”…

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Serenada na trąbkę i sześć strzałów!
Marcin Knyszyński

18 X 2020

Wśród miłośników komiksu europejskiego nie ma chyba nikogo, kto nie słyszałby o Mike’u S. Blueberrym – „jankesie z Południa”, kawalerzyście armii Północy, bezczelnym szulerze, niesubordynowanym gagatku i nieokrzesanym awanturniku. To chyba najsłynniejszy komiksowy rewolwerowiec obok Lucky Luke’a – kreowany jednak bardziej poważnie, choć nadal rozrywkowo (zarówno pod względem fabuły i rysunku). Dziś przenosimy się na Dziki Zachód, do czasów tuż po Wojnie Secesyjnej. Kurz jeszcze nie opadł, krew (...)

więcej »

Kadr, który…: Siła magnum
Wojciech Gołąbowski

15 X 2020

Dynamika walk wręcz powinna mieć w komiksie dobre odwzorowanie. Ale tym razem chyba rysownik nieco przesadził…

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Ocena raczej kijowa
— Wojciech Gołąbowski

Siła magnum
— Wojciech Gołąbowski

Czytała Krystyna Czubówna
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mózgi, czyli gostek w szelkach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szkot-kot w kilcie mini
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kobieta – Lampa Kreślarska
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zaorane
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niezła babeczka z tej Jagi!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Handlarz towarów okcydentalnych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Darth Vader, pies Pluto i wspominki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.