Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 stycznia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kreseczki i kolory

Esensja.pl
Esensja.pl
Album „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Kreseczki i kolory

Album „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego.
Komiks, recenzowany na łamach Esensji, nie jest tak ubogi w kolory, jak mógłby sugerować dzisiejszy kadr. Wręcz przeciwnie, rysownik bardzo umiejętnie nim żongluje, dodając barw lub je stonując. Akcja głównego kadru odbywa się w styczniu 1920 roku w redakcji „Kuriera Porannego”. Widzimy redaktora naczelnego, zafrasowanego (sądząc po pozie, jaką zajął), pogrążonego w rozmowie z wojskowym (wkrótce się przedstawi: „major Grad z wywiadu”). Pozioma poza redaktora krzyżuje się z jedynie nieznacznie rozluźnioną pionową pozą żołnierza – puste miejsce zajmuje zaś osoba, o której przed chwilą rozmawiali: młody dziennikarz Eugeniusz Krawczyk.
Kadr jest zarazem tłem dla całej planszy, zajmując jej prawą-dolną połowę, po przekątnej. Po lewej stronie widzimy Eugeniusza właśnie zmierzającego do redakcji, środek uzupełnia maleńki kadr stanowiący łącznik pomiędzy rozmową osób w środku – a osobą, której owa rozmowa dotyczy. Nie ukazano zbyt wielu detali wnętrza redakcji (nie ma nawet drzwi, którymi przecież właśnie wszedł, choć wydaje się, że powinny być dokładnie za dziennikarzem – w końcu ani RedNacz, ani major wywiadu nie odwracaliby się plecami do wejścia), lecz tych niewiele pociągnięto ładną kreską.
Pomiędzy zaś kreskami (te wypolerowane na glanc buty!) widzimy cieniowanie: serie drobnych, krótkich, równoległych kresek, tworzące nieregularne bloki, sąsiadujące z podobnymi blokami kresek ułożonych w innym kierunku. Misterna robota, dająca interesujący efekt. Podział planszy po przekątnej podkreśla z kolei nałożony na tło kolor. Można dyskutować na temat doboru barw, przechodzących jedna w drugą (dół zlewa się z pionowym kadrem po lewej stronie) – mi spodobało się płynne rozmycie granic kadru i tła planszy.
I niech mi Marszałek wybaczy, że na potrzeby niniejszego wykadrowania uciąłem mu głowę.
koniec
8 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pożegnania 2020 (2/4)
Jarosław Loretz

22 I 2021

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące kwiecień-czerwiec.

więcej »
Krzysztof Penderecki (2010), foto: J. Pijarowski<br/>fot. Wikipedia

Pożegnania 2020 (1/4)
Jarosław Loretz

21 I 2021

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące styczeń-marzec.

więcej »

Kadr, który…: Ona sprawnie fechtuje miotłą
Agnieszka ‘Achika’ Szady

21 I 2021

W „Szrankach i konkurach” jest wiele zabawnych kadrów (kto pamięta sceny z miską kaszy jako motywatorem bojowym?), a już zwłaszcza w epizodzie, gdzie Kajko i Kokosz wraz z piratami-weteranami przygotowują się do wyruszenia w morze śladem Rangara Złotowłosego. Najchętniej wybrałabym do opisu całą stronę.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Inne recenzje

Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Ona sprawnie fechtuje miotłą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od gór do morza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Telewizor w technologii bezlampowej i bezwszystkoinnej
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Google search: katana rapier co lepsze
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Upiorna dziewusia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wielorybe(re)k
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

UFO, czyli NOL
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Chłopcy z Baker Street na jakiejś innej street
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W krainie latających siekier…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gdzie Cię boli?
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.