Kadr, który…: Kreseczki i koloryAlbum „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Kreseczki i koloryAlbum „Wolność nie umiera nigdy”, ze scenariuszem Maciej Jasińskiego, zafascynował mnie sposobem cieniowania, zastosowanego przez Jacka Michalskiego. Komiks, recenzowany na łamach Esensji, nie jest tak ubogi w kolory, jak mógłby sugerować dzisiejszy kadr. Wręcz przeciwnie, rysownik bardzo umiejętnie nim żongluje, dodając barw lub je stonując. Akcja głównego kadru odbywa się w styczniu 1920 roku w redakcji „Kuriera Porannego”. Widzimy redaktora naczelnego, zafrasowanego (sądząc po pozie, jaką zajął), pogrążonego w rozmowie z wojskowym (wkrótce się przedstawi: „major Grad z wywiadu”). Pozioma poza redaktora krzyżuje się z jedynie nieznacznie rozluźnioną pionową pozą żołnierza – puste miejsce zajmuje zaś osoba, o której przed chwilą rozmawiali: młody dziennikarz Eugeniusz Krawczyk. Kadr jest zarazem tłem dla całej planszy, zajmując jej prawą-dolną połowę, po przekątnej. Po lewej stronie widzimy Eugeniusza właśnie zmierzającego do redakcji, środek uzupełnia maleńki kadr stanowiący łącznik pomiędzy rozmową osób w środku – a osobą, której owa rozmowa dotyczy. Nie ukazano zbyt wielu detali wnętrza redakcji (nie ma nawet drzwi, którymi przecież właśnie wszedł, choć wydaje się, że powinny być dokładnie za dziennikarzem – w końcu ani RedNacz, ani major wywiadu nie odwracaliby się plecami do wejścia), lecz tych niewiele pociągnięto ładną kreską. Pomiędzy zaś kreskami (te wypolerowane na glanc buty!) widzimy cieniowanie: serie drobnych, krótkich, równoległych kresek, tworzące nieregularne bloki, sąsiadujące z podobnymi blokami kresek ułożonych w innym kierunku. Misterna robota, dająca interesujący efekt. Podział planszy po przekątnej podkreśla z kolei nałożony na tło kolor. Można dyskutować na temat doboru barw, przechodzących jedna w drugą (dół zlewa się z pionowym kadrem po lewej stronie) – mi spodobało się płynne rozmycie granic kadru i tła planszy. I niech mi Marszałek wybaczy, że na potrzeby niniejszego wykadrowania uciąłem mu głowę. ![]() 8 października 2020 |
Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące kwiecień-czerwiec.
więcej »Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2020 roku. Dziś miesiące styczeń-marzec.
więcej »W „Szrankach i konkurach” jest wiele zabawnych kadrów (kto pamięta sceny z miską kaszy jako motywatorem bojowym?), a już zwłaszcza w epizodzie, gdzie Kajko i Kokosz wraz z piratami-weteranami przygotowują się do wyruszenia w morze śladem Rangara Złotowłosego. Najchętniej wybrałabym do opisu całą stronę.
więcej »Dziś w Bieszczadach jest wesoło, przybył tu Tytus de Zoo
— M. Fitzner
The best of Romek
— M. Fitzner
Duch i Tytus w półpancerzu
— Konrad Wągrowski
Bawiąc, uczyć. Ucząc – nie nudzić
— M. Fitzner
Gdy dowciplina płynąć zaczyna
— Marcin Osuch
Właściwy człowiek na właściwym koniu
— Konrad Wągrowski
Niech Kapistran bęc, a Makary ryms!
— Konrad Wągrowski
The best of A’Tomek
— M. Fitzner
Ten Bałtyk to ocean czy jezioro?
— Konrad Wągrowski
Tytus 2009 (2)
— M. Fitzner
Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
— Wojciech Gołąbowski
Ona sprawnie fechtuje miotłą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Od gór do morza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Telewizor w technologii bezlampowej i bezwszystkoinnej
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Google search: katana rapier co lepsze
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Upiorna dziewusia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Wielorybe(re)k
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
UFO, czyli NOL
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Chłopcy z Baker Street na jakiejś innej street
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
W krainie latających siekier…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Gdzie Cię boli?
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Komiksy nafaszerowane
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: „Życiopisanie” śmierci
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Dolina Krzemowa na Pałukach
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Z wojewody – prezydent!
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Piękna, zdolna, niezależna
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Ręka w rękę z „czerwonymi”
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Ostatni „wyklęty”
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Biała koszula w szafie i binokle w katyńskim dole
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: On był przed Alanem Turingiem!
— Sebastian Chosiński
Cztery historie z Bydgoszczą w tle
— Sebastian Chosiński
Odwagi!
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Yvonne Elliman – Maria z Magdali od Bee Geesów i Claptona
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Irene Cara – cóż za uczucie!
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: John Parr – widzę nowy horyzont
— Wojciech Gołąbowski
A pamiętacie…: Feargal Sharkey – od punka do orderu
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Zdziwniej i zdziwniej
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Domek mały, Górki Wielke, serce ogromne
— Wojciech Gołąbowski
Online: Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Różnymi drogami
— Wojciech Gołąbowski
Online: Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski