Kadr, który…: Oleg jest jednak trochę rozczarowanyZgarbiony mężczyzna siedzi przy punktowo oświetlonym, zastawionym akcesoriami do rysowania stole kreślarskim i coś zapamiętale tworzy. Za nim stoją półki z książkami, obok ustawiony jest komputer. Duży kontrast, grube szrafowanie, efekt suchego pędzla w postaci widocznych tu i ówdzie przetarć - wszystko to daje wrażenie pewnej surowości. Opis nad rysunkiem pogłębia tę atmosferę, informując czytelnika, że Oleg jest trochę rozczarowany.
Paweł CiołkiewiczKadr, który…: Oleg jest jednak trochę rozczarowanyZgarbiony mężczyzna siedzi przy punktowo oświetlonym, zastawionym akcesoriami do rysowania stole kreślarskim i coś zapamiętale tworzy. Za nim stoją półki z książkami, obok ustawiony jest komputer. Duży kontrast, grube szrafowanie, efekt suchego pędzla w postaci widocznych tu i ówdzie przetarć - wszystko to daje wrażenie pewnej surowości. Opis nad rysunkiem pogłębia tę atmosferę, informując czytelnika, że Oleg jest trochę rozczarowany. Czym? Żeby się tego dowiedzieć, trzeba cofnąć się o kilka stron. Ten niepozorny kadr stanowi bowiem finał sekwencji, w której twórca komiksów rozmawia telefonicznie ze swoim wydawcą. Co ciekawe, tworząc ten fragment autor wielokrotnie wykorzystał ten sam rysunek, co podkreśla powtarzalny charakter pracy Olega oraz rytualny charakter dialogu. Rozmowa dotyczy bowiem typowych spraw wydawniczych. Padają pytania o plany Olega; o to, czy pracuje nad kontynuacją komiksu, który okazał się sukcesem; czy nie jest zawiedziony tym, że jego nowy komiks nie zdobył nominacji do nagrody. Oleg cały czas próbuje trzymać fason i odgrywa rolę zdystansowanego, cynicznego twórcy, który ceni sobie swoją niezależność i – to mi się podoba szczególnie – „sra na twittera”. Żyje w swoim świecie, rysuje to, co chce i nie ma zamiaru przejmować się oczekiwaniami innych. Ale jednak… tak naprawdę Oleg jest rozczarowany… Kadr pochodzi z nowego komiksu Frederika Peetersa – "Oleg". Jego motywem przewodnim są perypetie twórcy komiksów. Świat codziennego życia zderza się tu ze światem artystycznej kreacji. Obowiązki wynikające z roli męża i ojca pozostają w napięciu ze zobowiązaniami wobec wydawców. Krytyczna postawa wobec nowoczesności, manifestująca się chociażby zamiłowaniem do starych filmów, kłóci się z otaczającą Olega wszechobecną, bezrefleksyjną fascynacją nowymi technologiami. Twórca nieustannie buntuje się przeciwko światu, ale manifestacja tej niezgody z reguły ogranicza się do bezsilnego wygadania się żonie lub przelania frustracji na plansze komiksu. Tyle tylko, że to, co na tych planszach się znajduje, również coraz mniej mu się podoba. Czy to kryzys twórczy? A może naturalna reakcja na otaczającą go nijakość? Może to co tworzy, za bardzo przypomina tę odstręczającą go rzeczywistość? Mimo tego, każdego dnia Oleg zasiada do stołu i rysuje. I choć praca twórcza cały czas daje mu jakąś satysfakcję, to Oleg jest coraz bardziej rozczarowany… ![]() 21 października 2021 |
W pierwszym roku działalności TM-Semic do niewielkiego grona superbohaterów, którzy otrzymali swoje miesięczniki dołączył także Superman. I trzeba przyznać, że wejście miał wzorowe.
więcej »Prezentujemy zdjęcia ze spotkania z Grzegorzem Rosińskim, które miało miejsce w dniu 3 marca 2023. Spotkanie odbyło się w Galerii Komiksu i Ilustracji Polishcomicart.pl.
więcej »Wydawnictwo Egmont wprowadza sukcesywnie na nasz rynek komiksy Alana Moore’a z jego własnego imprintu założonego w wydawnictwie „Wildstorm” w 1999 roku – „America’s Best Comics”. Trzytomowy „Tom Strong” powstawał w latach świetności „ABC” – zobaczmy co ciekawego możemy tu znaleźć.
więcej »Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński
Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński
Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński
Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński
Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński
To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński
Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński
Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński
Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński
Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz
Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz
Po komiks marsz: Marzec 2023
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch
„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz
Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz
To tylko sen!
— Paweł Ciołkiewicz
Po komiks marsz: Luty 2023
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch
Albo doskonałość, albo nic
— Paweł Ciołkiewicz
„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
— Paweł Ciołkiewicz
Kiedy przypłynie perłowa łódź…
— Paweł Ciołkiewicz
Najlepszy tata, na świecie
— Paweł Ciołkiewicz