Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Górsky i Butch

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiksowy kadr wspaniały: dwóch facetów – czarny i biały. Siedzą na piętrowym łóżku, każdy ze słuchawką przy uszku…
Pisząc o kadrach, które zrobiły na mnie szczególne wrażenie, nie mogłam oczywiście pominąć swojego ulubionego cyklu komiksowego „48 stron”. Wahałam się, czy nie wybrać obrazka przedstawiającym kosmicznych marines z bronią gotową do strzału i wiszącym w tle transparentem „Witamy w wyludnionej kolonii kosmicznej, owianej mgłą tajemnicy i skrywającej mroczny sekret” (spodobał mi się zarówno humor, jak i dynamika ujęcia), jednak ostatecznie zdecydowałam się na kadr, który lepiej prezentuje zarówno bohaterów komiksu, jak i jego cechy charakterystyczne.
Ten obrazek jest tak naprawdę puentą całostronicowej historyjki, w której jeden policjant w środku nocy dzwoni do swojego kumpla, aby omówić z nim postępy w śledztwie (którym jest, przypomnijmy, poszukiwanie sensu komiksu). Rozmowa trwa, trwa, trwa… wreszcie okazuje się, że bohaterowie – wbrew oczywistym skojarzeniom czytelnika – nie znajdują się każdy w swoim mieszkaniu, lecz zajmują dwa poziomy piętrowego łóżka.
W tym pojedynczym kadrze dobrze można zaobserwować charakterystyczną „ostrą” kreskę Roberta Adlera i sposób rysowania, który można nazwać uproszczonym realizmem: autor nie dopieszcza przesadnie detali, ale potrafi kilkoma pociągnięciami piórka przekonująco oddać pomiętą pościel czy włoski porastające przedramiona bohatera.
Na rysunku widać też typowy dla komiksu „48 stron” absurdalny humor, zawierający się nie tylko w samej sytuacji (rozmowa telefoniczna osób oddalonych od siebie o niecały metr), ale też w licznych szczegółach scenografii – takich, jak na przykład wyrysowany kredą na podłodze ślad przypominający policyjne obrysowywanie zwłok, lecz mający kształt pluszowego misia. Uważny czytelnik może pobawić się w odczytywanie tytułów leżących na łóżku książek lub wiszących na ścianach za bohaterami plakatów – mój ulubiony to wizerunek budynku Sejmu RP z zaczerpniętym z serialu „Archiwum X” mottem „I want to believe”.
koniec
23 lipca 2008
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Fot. IMDb.com

Pożegnania 2017 (2)
Jarosław Loretz

19 I 2018

Przypomnijmy sobie, kto odszedł w roku 2017. Dziś miesiące kwiecień-czerwiec.

więcej »

Kadr, który…: Duchy, zjawy, upiory
Agnieszka ‘Achika’ Szady

18 I 2018

„Ostatni przystanek” to komiks z nieznanego w Polsce cyklu „Sinister i Dexter”, którego bohaterami są dwaj zawodowi zabójcy. Ta konkretna historyjka (opublikowana w czasopiśmie Super Boom w styczniu 1999 roku) ma mikroskopijną fabułę, za to imponującą warstwę wizualną.

więcej »

Po komiks marsz: Styczeń 2018
Esensja Komiks

12 I 2018

Pierwszy komiksowy miesiąc Anno Domini 2018 zapowiada się atrakcyjnie. Nas bardzo cieszy kolejny album z przygodami Binio Billa ale każdy znajdzie coś dla siebie.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze komiksy pięciolecia

Komiks 2001 w Polsce – podsumowanie
— Esensja

Komiks 2001 w Polsce – dyskusja
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Marcin Osuch, Grzegorz Wiśniewski

W poszukiwaniu straconego sensu
— Marcin Herman

Z tego cyklu

Duchy, zjawy, upiory
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siostrilla
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W dziwnym oświetleniu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duch zmarłego boga
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Uegiptowieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Panie władzo, mam pana gdzieś
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Królowa owadoidalnych obcych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak z Grabińskiego
— Wojciech Gołąbowski

Sącząca się groza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwykły dzień w Puławach
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

The sens komiksu is out there…
— Agnieszka Szady

Krótko o komiksach: Kwiecień 2004
— Wojciech Gołąbowski, Michał R. Wiśniewski

Dzień niesnaski
— Michał R. Wiśniewski

Krótko o komiksach: Marzec 2004
— Krzysztof Bartnik, Sebastian Chosiński

Franky Krova atakuje!
— Krzysztof Bartnik

Dwa oblicza duetu Adler/Piątkowski
— Marcin Lorek

Przełom-off?
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Esensja ogląda: Styczeń 2018 (2)
— Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Esensja czyta dymki: Grudzień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Listopad 2017
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Tu potrzebne są rozwiązania systemowe
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Listopad 2017 (3)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Asgard to nie miejsce…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kobieta kobiecie półwilkiem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta dymki: Listopad 2017 (2)
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.