Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kretyński rysunek?

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy dla chasmozaura istnieje większe zagrożenie niż największy drapieżnik wszech czasów – tyranozaur? Owszem, jeśli ten tyranozaur znajdzie się za sterami jednego z najpotężniejszych myśliwców wszech czasów – F-14. Idiotyczne, prawda?
Ten rysunek to idealny argument dla wszystkich przeciwników komiksów, którzy na ustach obnoszą hasło: „Zostaw te głupoty, przeczytaj lepiej książkę”. Jak ich przekonać? Wszak jedyny sposób, aby zrozumieć sens tego kadru, to wczuć się w cały nastrój całego albumu, zanurzyć się w świecie małego Calvina i pluszowego tygrysa. Dopiero po takiej lekturze można docenić niezwykłość i kompletność świata samotnego chłopca, który wznosi się na wyżyny dziecięcej fantazji, aby znaleźć sobie zajęcie w obliczu wrogości otoczenia i braku zainteresowania ze strony rodziców. Być może mamy tu do czynienia z retrospektywnym rozliczeniem się autora z własnym dzieciństwem.
A sam rysunek? Watterson delikatnie odszedł od standardowego dla „Calvina i Hobbesa” wysokiego poziomu umowności rysunku. Bez cienia wątpliwości mamy do czynienia z F-14 (głównym bohaterem kultowego „Top Gun” oraz „Pearl Harbor raz jeszcze”) oraz tyranozaurem rexem, największym łowcą, jaki stąpał kiedykolwiek po ziemi. I nie czepiajcie się, że F-14 to maszyna dwuosobowa, wszak rex swój gabaryt ma. Swoistym smaczkiem, podnoszącym lekko realizm obrazu, są klasyczne „trafienia” na boku środkowej z maszyn.
A jeśli dla kogoś rozpatrywanie danego kadru w kontekście całości serii oraz przeżyć autora nie jest wystarczającym komentarzem dla oglądanego rysunku, zawsze pozostaje furtka w postaci zdroworozsądkowego komentarza Hobbesa, kociego alter ego głównego bohatera: „Ale głupota”.
koniec
5 lutego 2009
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Czarne Pantery… byki, konie…
Agnieszka ‘Achika’ Szady

22 II 2018

Z okazji wznowienia serii „Blacksad” wypada przypomnieć, jak świetnym rysownikiem jest Juanjo Guarnido.

więcej »

Kadr, który…: Uzupełnij dymki
Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 II 2018

Celowo wymazałam tekst, aby nie sugerować czytelnikom, o co chodzi w kadrze. Chociaż to chyba łatwa zagadka.

więcej »

Prawdziwy artysta w świecie pełnym „kreatywności”. Kilka refleksji o twórczości Jirō Taniguchiego
Paweł Ciołkiewicz

14 II 2018

Lektura komiksów Jirō Taniguchiego zawsze była dla mnie okazją do wytchnienia i refleksji. W pędzącym na złamanie karku świecie, mangi japońskiego twórcy stanowią przysłowiową oazę spokoju.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Nic nowego w magicznym świecie Calvina i Hobbesa
— Marcin Osuch

Z tego cyklu

Czarne Pantery… byki, konie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Uzupełnij dymki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Macki śmierci
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W świątynnym spa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Fioletowo-różowy agent specjalny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duchy, zjawy, upiory
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Siostrilla
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W dziwnym oświetleniu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duch zmarłego boga
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Uegiptowieni
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

A ja chcę potworów pod łóżkiem
— Łukasz Bodurka

Gdy razem z tygrysem wyruszasz na Alaskę
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Takiej nudy nam trzeba!
— Daniel Markiewicz

To, co tygrysy lubią najbardziej
— Agnieszka Szady

Rany, czy zawsze muszę mieć jakiś powód?
— Marcin Osuch

Smutki i radości życia sześciolatka
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Zera i jedynki
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Luty 2018
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Marynarz i Indianie
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Remanent filmowy 2017
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Grzegorz Fortuna, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Seks taumiczny
— Marcin Osuch

Raczej uczy niż bawi
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Grudzień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przyjaciel Burlog
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.