Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Kretyński rysunek?

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy dla chasmozaura istnieje większe zagrożenie niż największy drapieżnik wszech czasów – tyranozaur? Owszem, jeśli ten tyranozaur znajdzie się za sterami jednego z najpotężniejszych myśliwców wszech czasów – F-14. Idiotyczne, prawda?

Marcin Osuch

Kadr, który…: Kretyński rysunek?

Czy dla chasmozaura istnieje większe zagrożenie niż największy drapieżnik wszech czasów – tyranozaur? Owszem, jeśli ten tyranozaur znajdzie się za sterami jednego z najpotężniejszych myśliwców wszech czasów – F-14. Idiotyczne, prawda?
Ten rysunek to idealny argument dla wszystkich przeciwników komiksów, którzy na ustach obnoszą hasło: „Zostaw te głupoty, przeczytaj lepiej książkę”. Jak ich przekonać? Wszak jedyny sposób, aby zrozumieć sens tego kadru, to wczuć się w cały nastrój całego albumu, zanurzyć się w świecie małego Calvina i pluszowego tygrysa. Dopiero po takiej lekturze można docenić niezwykłość i kompletność świata samotnego chłopca, który wznosi się na wyżyny dziecięcej fantazji, aby znaleźć sobie zajęcie w obliczu wrogości otoczenia i braku zainteresowania ze strony rodziców. Być może mamy tu do czynienia z retrospektywnym rozliczeniem się autora z własnym dzieciństwem.
A sam rysunek? Watterson delikatnie odszedł od standardowego dla „Calvina i Hobbesa” wysokiego poziomu umowności rysunku. Bez cienia wątpliwości mamy do czynienia z F-14 (głównym bohaterem kultowego „Top Gun” oraz „Pearl Harbor raz jeszcze”) oraz tyranozaurem rexem, największym łowcą, jaki stąpał kiedykolwiek po ziemi. I nie czepiajcie się, że F-14 to maszyna dwuosobowa, wszak rex swój gabaryt ma. Swoistym smaczkiem, podnoszącym lekko realizm obrazu, są klasyczne „trafienia” na boku środkowej z maszyn.
A jeśli dla kogoś rozpatrywanie danego kadru w kontekście całości serii oraz przeżyć autora nie jest wystarczającym komentarzem dla oglądanego rysunku, zawsze pozostaje furtka w postaci zdroworozsądkowego komentarza Hobbesa, kociego alter ego głównego bohatera: „Ale głupota”.
koniec
5 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
Esensja Komiks

24 XI 2021

Za miesiąc Wigilia, po drodze Mikołaj, a my dzisiaj przedstawiamy listę komiksów, które mogą się sprawdzić jako prezent świąteczno-mikołajkowy.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Kontrowersyjny chromosom
Marcin Knyszyński

21 XI 2021

Brian K. Vaughan jest amerykańskim scenarzystą komiksowym i telewizyjnym (pracował między innymi przy serialu „Lost”), wyraźnie obecnym na polskim rynku już od długiego czasu. Drogę do wspomnianych „Zagubionych” utorował sobie sześćdziesięcioodcinkową serią komiksową, której wielkim fanem był producent słynnego serialu – Damon Lindelof. Dziś czytamy właśnie „Y: The Last Man”, jedno z najwcześniejszych dzieł autora.

więcej »

Kadr, który…: No wiesz ty co…?
Wojciech Gołąbowski

18 XI 2021

Prehistoryczny osioł jest bardzo zdegustowany faktem, że smilodon, który zakradł się doń od tyłu, wbija mu właśnie swe długie kły w zad.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz

Sto lat, tato!
— Paweł Ciołkiewicz

Świat oszalał
— Paweł Ciołkiewicz

Bez szemrania…
— Paweł Ciołkiewicz

Kolekcjoner rycin
— Paweł Ciołkiewicz

Jennifer Winterfield nie żyje…
— Paweł Ciołkiewicz

Kosmiczna menażeria
— Marcin Mroziuk

Tegoż twórcy

A ja chcę potworów pod łóżkiem
— Łukasz Bodurka

Gdy razem z tygrysem wyruszasz na Alaskę
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Marzec-kwiecień 2009
— Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Takiej nudy nam trzeba!
— Daniel Markiewicz

To, co tygrysy lubią najbardziej
— Agnieszka Szady

Rany, czy zawsze muszę mieć jakiś powód?
— Marcin Osuch

Smutki i radości życia sześciolatka
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Piękne „nic”
— Marcin Osuch

Klasyka przygodowa: Leumer w Brobdingnagu
— Marcin Osuch

Koniec, po prostu
— Marcin Osuch

Klasyka przygodowa: Zmarnowany temat
— Marcin Osuch

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Po komiks marsz: Listopad 2021
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Sławomir Grabowski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Znacie? Tak się Wam tylko wydaje
— Marcin Osuch

10 naj… : Wehikuły czasu
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Stulecie Stanisława Lema: Przeciętniak w swym zawodzie
— Agnieszka Hałas, Adam Kordaś, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Historia w obrazkach: Miłość w czasach wojny
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.