Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

Wybieramy komiks roku - nominacje!

Esensja.pl
Esensja.pl
W tym roku po raz pierwszy ogłaszamy plebiscyt na komiks roku. Spośród 10 propozycji wybranych przez redakcję wybierzcie ten najlepszy.

Esensja Komiks

Wybieramy komiks roku - nominacje!

W tym roku po raz pierwszy ogłaszamy plebiscyt na komiks roku. Spośród 10 propozycji wybranych przez redakcję wybierzcie ten najlepszy.

Przedstawiamy 10 nominowanych komiksów. Wybraliśmy je spośród tytułów najlepiej ocenionych przez recenzentów „Esensji”. Rozpoczynamy głosowanie czytelników. Wśród głosujących rozlosujemy upominki komiksowe. Głosować można TUTAJ do 24 stycznia 2010 włącznie. Poniższa lista uszeregowana jest alfabetycznie według tytułów komiksów. Opisy pochodzą od wydawców.

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
1. Nicolas Juncker ‹D′Artagnan: Dziennik Kadeta› (Taurus Media)
Nicolas Juncker to autor zafascynowany tematyką związaną z I Wojną Światową, ale w myśl ludowej, francuskiej mądrości- jak dobry komiks, to spod znaku płaszcza i szpady- tym razem sięgnął po ołówek, żeby rzucić nowe światło na dobrze znaną (z licznych ekranizacji kinowych, filmów animowanych, piosenki Bryana Adamsa „All for love”, a przede wszystkim z kart powieści Alexandre Dumas’a) historię muszkieterów.
Wzajemna przyjaźń wykuwa się tutaj w walce o najwyższą stawkę, bowiem muszkieterowie zostają uwikłani w ostrą rywalizację o władzę pomiędzy kardynałem Richelieu- legenda ludowa głosi, że jak groźny wróg, to Kardynał - i królem Ludwikiem XIII.
Nicolas Juncker zabiera nas w czasy równie barwne, co jego komiks, będący częściowo próbą przełożenia klasycznej powieści na karty komiksu, a częściowo opowiedzeniem jej na swój sposób.
Siła tego komiksu tkwi w ironicznym poczuciu humoru, które autor uzyskał nie poprzez tekst, nie poprzez rysunek, ale dzięki znakomitemu wyczuciu proporcji między tymi elementami i pomysłowej kompozycji plansz, która bez reszty wciąga w rytm przygodowej opowieści, sprawiając, że nie ma w niej miejsca na nudę, oraz poprzez dystans, jaki ma wobec samego siebie autor dziennika, d’Artagnan.
Komiks Junckera może inspirować tak, jak Dumas’a zainspirowały pamiętniki gaskońskiego muszkietera Charlesa de Batza, pierwowzoru d’Artagnana.
Mimo że tę historię znamy, ulegamy magii prostych prawd, które sprowadzają się do tego, co każdy francuski wieśniak wie od zawsze- Jak wierni przyjaciele, to bracia muszkieterowie; jak wierny koń, to… stara chabeta; jak dobra śmierć, to tylko za króla. A jak przygoda, to z d’Aragnanem i Dziennikiem Kadeta.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
2. Jean-Philippe Stassen ‹Deogratias. Opowieść o Rwandzie› (Egmont)
Nagroda im. René Goscinny’ego za najlepszy scenariusz komiksowy w 2000 roku.
Wstrząsający obraz tragicznych wydarzeń w Rwandzie i jednocześnie poruszające studium człowieka przeżywającego piekło spowodowane pogrążeniem się jego kraju w szaleństwie i ludobójstwie.
Akcja opowieści rozgrywa się pod koniec 1994 lub na początku 1995 roku w Rwandzie – małym, gęsto zaludnionym państwie położonym w środkowo-wschodniej Afryce. Kraj ten dochodził wówczas do równowagi po ludobójstwie, którego ofiarą padło 800 tysięcy ludzi. Ekstremiści z plemienia Hutu – dominującej w kraju grupy etnicznej – zrealizowali starannie zaplanowaną kampanię prowadzącą do wymordowania wszystkich mieszkańców wywodzących się z ludu Tutsi. Ale zabijali również Hutu, którzy sprzeciwiali się ich działaniom. To barbarzyństwo trwało ponad trzy miesiące, a świat w tym czasie obserwował wszystko spokojnie z boku i czekał na dalszy rozwój wypadków.
Niniejsza opowieść to historia Deogratiasa, chłopca o udręczonej duszy, będącego uczestnikiem wydarzeń, które nigdy nie powinny przytrafić się żadnemu człowiekowi. Wraz z bohaterem odbywamy wędrówkę w głąb jego wspomnień, które stopniowo układają się w obraz tego, co przeżył. Współczująca narracja autora i jego piękne, ekspresyjne, literackie mistrzostwo pozwalają nam wyobrazić sobie coś niewyobrażalnego, i to w sposób, który niewielu ludziom uda się zapomnieć.
Deogratias to trudne, ale wspaniałe i szczere arcydzieło jednego z najwybitniejszych twórców komiksowych naszych czasów, Jeana-Philippe’a Stassena.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
3. Jason ‹Gang Hemingwaya› (Taurus Media)
Borykający się z problemami rysownicy: Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Ezra Pound i James Joyce spędzają czas uparcie kadr po kadrze nakładając tusz na wielkich białych planszach, a wieczorami i nocami spotykają się w kafejkach, gdzie dyskutują o życiu, miłości, komiksach i o tym, jak zaspokoić kobiety. Ale życie w Paryżu lat dwudziestych nie jest proste... aż pewnego dnia Hemingway wpada na pomysł...
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
4. Pascal Rabaté ‹Ibikus› (Egmont)
Porywająca historia przygodowa z elementami mistycznymi jest adaptacją powieści Aleksego Tołstoja „Przygody Niewzorowa”, czyli „Ibikus”.
Symeon Niewzorow to petersburski niebieski ptak – niby księgowy, ale tak naprawdę nierób i utrzymanek. Jest przystojny – więc łożą na niego kochanki, jest leniwy – toteż dnie spędza na nicnierobieniu, a że lubi się bawić – wieczorami przesiaduje w kawiarniach i kabaretach nadnewskiej metropolii. Nie ma własnych pieniędzy, żyje w małym mieszkanku, ale nie traci nadziei na lepszą przyszłość i bogactwo, gdyż… wierzy słowom starej Cyganki! Kilka lat wcześniej kobieta odczytała z jego linii życia, że przyszedł na świat pod znakiem Ibikusa – gadającej trupiej czaszki, dlatego przeznaczona jest mu wielka kariera w ponurych, złych czasach. Tak rozpoczyna się pasmo niewiarygodnych przygód człowieka pozbawionego zasad moralnych i wszelkich skrupułów, który w zamęcie rewolucji – najpierw lutowej, a potem październikowej – nie zawaha się przed zbrodnią, byle tylko wypełniło się widzenie starej Cyganki.
Pascal Rabaté otrzymał za album „Ibikus” dwie nagrody na Festiwalu Komiksu w Angoulême.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
5. Mythic, Kas ‹Halloween Blues› (Egmont)
Zbiorcze wydanie kryminalnej serii komiksowej, której głównym bohaterem jest inspektor Forester Hill. Cykl, którego pierwszy tom ukazał się w 2003 roku, a ostatni – w 2009, przyniósł zasłużone uznanie jego twórcom: scenarzyście Mythicowi (autorowi m.in. hiperrealistycznej serii sensacyjnej „Alpha”) i rysownikowi Zbigniewowi Kasprzakowi („Yans”, „Podróżnicy”).
Akcja komiksu rozgrywa się w latach 50 w USA. W tajemniczych okolicznościach zostaje zamordowana młoda hollywoodzka gwiazda filmowa, Dana Anderson. Jej mąż, inspektor policji, staje się głównym podejrzanym. Niestety, stracił pamięć i sam nie ma pewności, czy nie popełnił zbrodni. Nie wie tego także… duch Dany, który codziennie ukazuje się Foresterowi, aby go dręczyć i zmusić do rozwikłania zagadki.
Zjawa Dany jest jednym z elementów spajających całą serię, której każdy epizod jest poświęcony innej tajemnicy kryminalnej. Mythic napisał niezwykle gęsty i precyzyjnie skonstruowany scenariusz, w którym wątki ściśle się ze sobą przeplatają, trzymając czytelnika w nieustannym napięciu. Cała fabuła to umiejętne połączenie realizmu z mistycyzmem. Dla rysownika zaś była to okazja do radykalnej zmiany stylu. Elegancki, czysty rysunek, zostawiający wiele miejsca dla koloru (tradycyjnie już autorstwa żony rysownika, Grażyny Kasprzak) i drobiazgowo zrekonstruowany obraz Ameryki połowy XX wieku stanowią efektowne dopełnienie bogatego scenariusza.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
6. Nick Abadzis ‹Łajka› (Mroja Press)
3 listopada 1957 radziecki satelita po raz pierwszy wyniósł na orbitę okołoziemską żywe stworzenie. Na pokładzie „Sputnika 2” była mała suczka o imieniu Kudriawka. To ona otworzyła człowiekowi drogę w kosmos.
Łajka Nicka Abadzisa to opowieść głęboko osadzona w faktach, choć nie pozbawiona odautorskich domysłów. Poznajcie historię wychowanego na ulicach Moskwy kundelka, który staje się jednym z pierwszych bohaterów wyścigu w kosmos… i tragiczną ofiarą ludzkich dążeń.
Łajka nie jest jedynie dokumentem, suchą relacją o faktach. To komiks naładowany dużą dawką emocji. W 2008 r. komiks został uhonorowany Nagrodą Eisnera w kategorii „Najlepsza publikacja dla młodzieży” oraz otrzymał nominację w kategorii „Najlepsza praca oparta na faktach”.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
7. Sergio Toppi ‹Opowieści Szeherezady› (Egmont)
Mistrzowska adaptacja wybranych fragmentów ze skarbca „Baśni z tysiąca i jednej nocy”, stworzona przez klasyka komiksu europejskiego – Sergio Toppiego.
Wybitny włoski artysta wybrał najpiękniejsze klasyczne arabskie opowieści, nadał im formę scenariusza komiksowego i w niezwykły sposób zilustrował, czyniąc z każdej planszy tego albumu dzieło sztuki.
Szeherezada, by uniknąć śmierci, każdej nocy opowiada arabskiemu władcy jedną historię. Jej opowieści wzbudzają tak wielką ciekawość kalifa, że odwleka egzekucję, by móc słuchać ich nadal… Mity-przypowieści pustynne przesycone są mroczną, nasyconą duchem przerażającej codzienności średniowiecznego Wschodu atmosferą. Ilustracje Toppiego doskonale współgrają z fabułą komiksu.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
8. Shaun Tan ‹Przybysz› (Kultura Gniewu)
Mężczyzna po raz ostatni czule całuję swoją żonę i córkę, by za chwilę wejść na pokład statku, którym przemierzy ocean. To bolesne rozstanie jest początkiem najważniejszej podróży w jego życiu – opuszcza dom w poszukiwaniu nowego, lepszego miejsca dla swojej rodziny.
Kiedy w końcu zejdzie na ląd jego oczom ukaże się absolutnie niezwykły świat. Zamieszkały przez mówiących w dziwnym języku ludzi, pełen fantastycznych stworzeń i zapierających dech w piersiach budowli. I choć często towarzyszyć będzie mu uczucie zagubienia, w końcu obudzi się w nim nadzieja.
Shaun Tan, przy pomocy zachwycających ilustracji i wyjątkowego daru opowiadania wyłącznie obrazem, potrafił w przekonujący sposób oddać uczucia towarzyszące emigrantom – obcym w obcym kraju.
Komiks Shauna Tana obywa się bez słów i trudno też znaleźć słowa, które w pełni oddałyby jak piękną, pod każdym względem, jest opowieścią.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
9. Cyril Pedrosa ‹Trzy cienie› (Kultura Gniewu)
Pewnego dnia przed chatą Louisa i Lisy, bohaterów niezwykłej, przepięknej wizualnie powieści graficznej Cyrila Pedrosy, pojawiają się trzy cienie. Majaczą na horyzoncie, obserwują, czają się… Przyszły po ich syna i nie spoczną dopóki nie dostaną go w swoje ręce. By im uciec rodzina wyruszy w podróż na koniec świata, ale czy można wymknąć się przeznaczeniu?
„Trzy cienie”, wzruszające i niepokojące jednocześnie, to przejmująca baśń o miłości, opętaniu i stracie. Dzieło Cyrila Pedrosy, byłego animatora pracującego dla Disneya (m.in. przy filmach „Dzwonnik z Notre Dame” i „Herkules”), jest jednym z największych komiksowych objawień ostatniego roku. Zachwycający szatą graficzną, poruszający album otrzymał na ostatnim festiwalu w Angoulême „Prix Essentiel”, jedną z głównych nagród tej imprezy. Rysunki Pedrosy połączone z historią zdradzającą wpływy Borgesa, Garcii Marqueza i Tolkiena zachwyciły też jurorów przyznających nagrodę dla najlepszego komiksu francuskojęzycznego Festiwalu w Angoulême – Polski Wybór 2008. „Trzy cienie” zasłużyły w ich oczach na najwyższe laury.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
10. Will Eisner ‹Życie w obrazkach. Opowieści autobiograficzne› (Egmont)
Intymny autoportret i kronika kariery człowieka, dzięki któremu komiks stał się sztuką. Will Eisner zaczął rysować komiksy w czasach wielkiego kryzysu. Stworzył ponad dwadzieścia powieści graficznych, dziesiątki książek instruktażowych i setki publikowanych co tydzień historii komiksowych, w tym serię Spirit, która ukazywała się najdłużej. Na każdym etapie swojej ponad siedemdziesięcioletniej kariery Eisner wytyczał nowe granice wybranemu przez siebie medium, nadając komiksowi status prawdziwej sztuki, sobie zaś – miano jednego z wielkich amerykańskich gawędziarzy XX wieku. W ostatnich latach życia zebrał najbardziej osobiste historie i wydał je w tomie Życie w obrazkach.
Trzy powieści graficzne i dwie krótsze historie, ułożone w takiej kolejności, w jakiej powstawały, tworzą dzieło zbliżone do autobiografii.
Tom rozpoczyna „Zmierzch w Mieście Słońca”, oda do wspomnień i tęsknoty, wywołanych przejściem Eisnera na emeryturę w roku 1985 i przeprowadzką na Florydę.
„Marzyciel”, stworzony w roku 1986, to rodzaj powieści z kluczem, opisującej wczesne lata branży komiksowej przed II wojną światową. Historia własnej rodziny, a także rodziny żony Ann, ukazana jest w dwóch powieściach graficznych, W środek burzy i Cel gry, przedstawiających zarazem historię Żydów w Ameryce.
Ostatnia opowieść w tomie, „Dzień, w którym zostałem profesjonalistą”, mówi najwięcej o tożsamości artystycznej autora.
• • •
Zagłosuj TUTAJ.
koniec
18 stycznia 2010

Komentarze

18 I 2010   14:10:25

żaden z polskich komiksów nie zasłużył sobie żeby znaleźć się w tej dziesiątce ? Dziwne....

27 I 2010   15:00:26

dziwne to jest to, że w zestawieniu nie ma Fun home i Essex. Fun home to najlepszy komiks wydany w Polsce w 2009 r., pominięcie tego tytułu sprawia, że "nominacje" Esensji są bezsensowne/kuriozalne/itp.

29 I 2010   00:19:55

Dziwne jest to że nie ma tu Marvels, faktycznie nominacje są kuriozalne.

05 II 2010   15:58:07

To ze nie ma Marvels i polskiego komiksu zadnego, to jeszcze lykne. Ale brak Fun Home, to jak pisze myku - kuriozum.

Podobnie to, ze zamiast Essex County czy nawet Tricked wytypowano od Timofa "Laike", takze budzi pewne zaskoczenie...

10 III 2010   16:02:56

o Sfarze, Davidzie B., Crumbie i Blainie też nie wspomniano...

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Dwa, może trzy
Wojciech Gołąbowski

17 I 2019

„Girl Genius”, internetowy (acz wydawany następnie także na papierze) komiks amerykańskiego Studio Foglio, gościł już w Esensji niejednokrotnie. Nie zaszkodzi spojrzeć nań jeszcze raz.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: O dwóch takich, co walczyli z Gotham
Marcin Knyszyński

13 I 2019

„Batman. Rok pierwszy”, ze scenariuszem Franka Millera i rysunkami Davida Mazzucchellego, jest jednym z tych komiksów o człowieku-nietoperzu, który na stałe wpisał się do kanonu nie tylko Detective Comics, ale i całego medium. Powstał na początku tak zwanej Mrocznej Ery komiksu amerykańskiego, którą zapoczątkowali „Strażnicy” Alana Moore’a i „Powrót mrocznego rycerza” Franka Millera właśnie. Do dziś wymieniany jest jako jeden z najważniejszych komiksów superbohaterskich w historii, przede (...)

więcej »

Pożegnania 2018 (4)
Jarosław Loretz

11 I 2019

Nadszedł czas na podsumowanie strat szeroko pojętej popkultury w 2018 roku. Dziś miesiące październik-grudzień.

więcej »

Polecamy

Dwa, może trzy

Kadr, który…:

Dwa, może trzy
— Wojciech Gołąbowski

Kadry odnalezione #2
— Marcin Osuch

Nerd w świecie fantasy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Minki dziewczynki i twarze gliniarzy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mary Jane, kocham cię!
— Marcin Knyszyński

Dłonie i łapki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cały we krwi!
— Marcin Knyszyński

Trach! Łup! Aaargh!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gra o tron
— Paweł Ciołkiewicz

Tok, tok, tok!
— Konrad Wągrowski

Podróż do przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Powrót do przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Ja jestem Żyd z „Olivera Twista”!
— Sebastian Chosiński

Podróże do własnych snów
— Konrad Wągrowski

Eisnerowski suplement
— Konrad Wągrowski

Chciałabym, żeby mnie lubili…
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Czerwiec 2011
— Esensja

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.