Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 marca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe (wybrane)

więcej »

Omar Francia, John Jackson Miller
‹Mass Effect: Odkupienie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMass Effect: Odkupienie
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2010
RysunkiOmar Francia
Wydawca Egmont
CyklKomiksowe hity
Cena9,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Pogoń za zwłokami
[Omar Francia, John Jackson Miller „Mass Effect: Odkupienie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W czerwcu na rodzimym rynku zadebiutowała seria „Komiksowe hity”, a pierwszym zeszytem dostępnym w jej ramach jest „Mass Effect: Odkupienie”, stworzony w ramach promocji drugiej części futurystycznego cRPG-a ze stajni Bioware. Zgodnie z oczekiwaniami, fajerwerków nie ma, a sam komiks docenią prawdopodobnie wyłącznie gracze.

Paweł Sasko

Pogoń za zwłokami
[Omar Francia, John Jackson Miller „Mass Effect: Odkupienie” - recenzja]

W czerwcu na rodzimym rynku zadebiutowała seria „Komiksowe hity”, a pierwszym zeszytem dostępnym w jej ramach jest „Mass Effect: Odkupienie”, stworzony w ramach promocji drugiej części futurystycznego cRPG-a ze stajni Bioware. Zgodnie z oczekiwaniami, fajerwerków nie ma, a sam komiks docenią prawdopodobnie wyłącznie gracze.

Omar Francia, John Jackson Miller
‹Mass Effect: Odkupienie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMass Effect: Odkupienie
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2010
RysunkiOmar Francia
Wydawca Egmont
CyklKomiksowe hity
Cena9,99
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Pierwsza część opowieści o przygodach komandora Sheparda wśród graczy przyjęła się doskonale. Niezwykle doświadczone w produkcji cRPG-ów studio Bioware zaatakowało klasyfikację najlepiej sprzedających się gier tworem, który stał na pograniczu gry fabularnej i strzelanki, co niebywale odświeżyło gatunek i nakreśliło trend rozwojowy dla cRPG-ów na długie lata naprzód. „Mass Effect” od początku planowany był jako trylogia, toteż gdy prace nad drugą częścią gry szły pełną parą, główny scenarzysta Mac Walters otrzymał ofertę przygotowania scenopisu do komiksu, który wspomoże promocję samej gry.
Problematyczne okazało się znalezienie wątków, który owy komiks miałby rozwijać – z jednej strony nie może on zdradzać fabuły kolejnej odsłony serii, a z drugiej jego znajomość nie może być dla graczy obowiązkowa dla zrozumienia scenariusza „Mass Effecta 2”. Nie było więc rady, scenarzysta zdecydował się na siłowe rozwinięcie wątku, który w grze przewija się w tle i nie ma najmniejszego znaczenia (dotrzeć do niego można jedynie odpowiednio kierując konwersację z Liarą T’Soni na planecie Illium).
Bohaterką komiksu jest wspomniana Liara z ludu Asari (niebieskoskórych, człekokształtnych, dwupłciowych istot pozbawionych włosów), która służyła na statku komandora Sheparda (głównego bohatera gier z serii „Mass Effect”). Otrzymuje ona niecodzienne zlecenie: musi zdobyć ciało swojego byłego dowódcy, który zginął za sterami międzygalaktycznego frachtowca. Oczywiście okazuje się, że zwłoki są obiektem pożądania nie tylko przyjaciół, więc metalową trumnę z resztkami Sheparda przyjdzie jej wydzierać z rąk najpodlejszych przedstawicieli ras zasiedlających galaktykę.
Na pierwszych kilkudziesięciu stronach komiksu zaprezentowani zostają główni bohaterowie gry „Mass Effect 2”, a wszystko związane jest ze sobą drętwym dialogiem, który ma ten przemarsz aktorów uwiarygodnić. Co i rusz pojawiają się naciągane przeszkody, spreparowane na potrzeby wydłużenia komiksu, który i tak zmierza do nieuniknionego (czyli odzyskania ciała komandora, o czym wiedzą wszyscy zainteresowani grą „Mass Effect 2” – inni odbiorcy wszakże po ten album nie sięgną).
Prawdziwie docenić ten komiks mogą jedynie gracze, który w rysunkach Omara Francii odnajdą klimat gier. Artysta postarał się, by miejsca odwiedzane przez Liarę były znajome, podobnie jak przeciwnicy, technologia czy też Normandia – słynny statek Sheparda. Dzięki rysownikowi wszystko jest przyjemnie znajome, a Asari władająca biotyczną mocą, siekąca na lewo i prawo biczami energii prezentuje się naprawdę mocarnie. Francia przyłożył się nawet do detali (technologiczne zróżnicowanie ras i charakterystyczne dla nich elementy ekwipunku i uzbrojenia), co sprawia, że gracz podczas lektury tego komiksu czuje się jak w domu. Gdzie jednak jest ktoś nieobeznany z tym uniwersum?
Komiks „Mass Effect: Odkupienie” powstał prawdopodobnie wyłącznie w celach reklamowych i jako taki zapewne spełnił swoje zadanie. Niestety, jest to produkt który mogą docenić wyłącznie gracze znający pierwszą część futurystycznego cRPG-a; jednak zawiodą się oni miałkością fabuły (która w grze zrealizowana jest w sposób niewiarygodny!). Komiks zwyczajnie rozszerza mało istotny element tła fabularnego, który na dodatek przewija się również w grze. Ostatecznie dla samych rysunków można wydać te 10 zł.
koniec
24 września 2010

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krew, seks i zaczarowane smartfony
Agnieszka ‘Achika’ Szady

29 III 2020

„Nie pozwolisz, by echo tego słodkiego czasu zgniło w posępnej puszczy niepamięci”. To cytat z wiersza, czy może inwokacji, znajdującej się w drugim tomie „Nomen Omen”. Trudno powiedzieć, co znaczy, ale całość brzmi wzniośle, romantycznie i nieco mrocznie, więc zapewne spodoba się domyślnej grupie docelowej tego komiksu.

więcej »

Na kolana, psy, Conan powrócił!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

28 III 2020

Po latach rozłąki Conan Barbarzyńca powraca do macierzy, czyli wydawnictwa Marvel. I, na Croma, jest to powrót udany, czego dowodzi „Conan Barbarzyńca: Życie i śmierć Conana księga pierwsza”.

więcej »

Ewangelia według Alejandro Jodorowsky’ego
Andrzej Goryl

27 III 2020

Oficyna Scream niestrudzenie wydaje kolejne komiksy Alejandro Jodorowsky’ego – zarówno te zupełnie nowe, jak również te, które już kiedyś były publikowane w Polsce. W tej drugiej kategorii mieszczą się "Technokapłani". Nowe wydanie zamknęło się w dwóch grubych tomach, zbierających po cztery albumy serii – w twardej oprawie, na niezłym papierze i w powiększonym formacie. W tym tekście zajmiemy się drugą częścią tego cyklu.

więcej »

Polecamy

Magia w przewodach

Niekoniecznie jasno pisane:

Magia w przewodach
— Marcin Knyszyński

Komiks nadmiaru
— Marcin Knyszyński

Śledztwo trwa!
— Marcin Knyszyński

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

I co z tego, że „Gwiezdne wojny”?
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Zakalec z ambicjami
— Paweł Sasko

Końskie mordy
— Paweł Sasko

Dziwy nad dziwami
— Paweł Sasko

Coś na spanie
— Paweł Sasko

Lewe jądro Szatana
— Paweł Sasko

Z miłości do pędzli
— Paweł Sasko

Tęsknię, Lizaczku
— Paweł Sasko

Zmiana warty w Baśniogrodzie
— Paweł Sasko

Tylko dla fanatyków
— Paweł Sasko

Korepetycje u żółtodziobów
— Paweł Sasko

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.