Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Mohamed Aouamri, Jean Dufaux
‹Saga Valty #1›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSaga Valty #1
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2013
RysunkiMohamed Aouamri
Wydawca ONGRYS
CyklSaga Valty
ISBN978-83-61596-36-3
Cena35,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Valgar vs. Thorgal? Chciałoby się
[Mohamed Aouamri, Jean Dufaux „Saga Valty #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli chodzi o polski rynek komiksowy, ubiegły rok był nader udany dla francuskiego scenarzysty Jeana Dufaux. Nie tylko powróciła nań, przerwana kilka lat wcześniej, seria „Murena”, ale też zadebiutowały dwa kolejne jego cykle – „Krucjata” oraz „Saga Valty”. Ta druga to klasyczna już wariacja na temat „Thorgala”, znacznie jednak ciekawsza od ostatnich tomów opowieści o „gwiezdnym dziecku” wikingów.

Sebastian Chosiński

Valgar vs. Thorgal? Chciałoby się
[Mohamed Aouamri, Jean Dufaux „Saga Valty #1” - recenzja]

Jeśli chodzi o polski rynek komiksowy, ubiegły rok był nader udany dla francuskiego scenarzysty Jeana Dufaux. Nie tylko powróciła nań, przerwana kilka lat wcześniej, seria „Murena”, ale też zadebiutowały dwa kolejne jego cykle – „Krucjata” oraz „Saga Valty”. Ta druga to klasyczna już wariacja na temat „Thorgala”, znacznie jednak ciekawsza od ostatnich tomów opowieści o „gwiezdnym dziecku” wikingów.

Mohamed Aouamri, Jean Dufaux
‹Saga Valty #1›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSaga Valty #1
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2013
RysunkiMohamed Aouamri
Wydawca ONGRYS
CyklSaga Valty
ISBN978-83-61596-36-3
Cena35,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na początku było… to znaczy był… „Thorgal”. A potem jego liczne – mniej lub bardziej udane – klony. Przed dwoma laty do ich grona dołączył niejaki Valgar z Valty, bohater zrodzony w wyobraźni scenarzysty Jeana Dufaux (w Polsce znanego przede wszystkim z serii „Skarga Utraconych Ziem”, „Drapieżcy” oraz „Murena”), którego wizualizacji podjął się, pochodzący z Algierii, rysownik Mohamed Aouamri (rocznik 1957). Ten ostatni, w przeciwieństwie do Francuza, nie miał jednak dotąd okazji zawojować rynku nad Wisłą (kojarzymy go jedynie jako współautora „Świętej księgi bogów”, czyli części szóstej „W poszukiwaniu Ptaka Czasu”), ale też jego bibliografia do szczególnie imponujących nie należy. Nie licząc kilku historyjek humorystycznych i antologii, w powstaniu których brał udział, na osobną wzmiankę zasługują jeszcze co najwyżej dwa komiksy stworzone do tekstów Brice’a Tarvela: trylogia fantastycznonaukowa „Sylve” (1990-1998) oraz – kwalifikowany jako heroic fantasy – cykl „Mortepierre” (1995-2002). „Saga Valty”, która wystartowała w 2012 roku, ma szansę to zmienić, ale pod dwoma warunkami: po pierwsze, że na kolejne tomy nie będziemy musieli czekać zbyt długo (dotąd we Francji ukazał się tylko jeden), po drugie, że nie będą one słabsze od – zasługującego na wysokie noty – debiutu.
Dzieło Dufaux i Aouamriego przypomina klasyczne sagi skandynawskie, w których roi się od walecznych wojowników, szlachetnych i okrutnych władców oraz magicznych stworzeń. Wszyscy bohaterowie mają zaś imiona takie, że można sobie na nich połamać języki. Tym najważniejszym jest wspomniany już Valgar, syn Halgerra o Złotych Włosach, który zakochał się – na swoje i jej nieszczęście – w szesnastoletniej Astridr Argfusson, córce potężnego, ale zdecydowanie nie zasługującego na zaufanie Thorgerra o Stu Wojownikach. Miłość bardzo szybko przyniosła plon w postaci dziecka, które zostało spłodzone, nim ojciec dziewczyny zdołał zareagować, przerywając ten niepożądany ze swojego punktu widzenia związek. Ale lepiej późno, niż wcale. Tom pierwszy „Sagi Valty” zaczyna się od najazdu Thorgerra na dom, w którym mieszkają Astridr i Valgar; chłopakowi udaje się uciec przed pościgiem, za co musi jednak zapłacić wysoką cenę – trafia do jaskini budzącego przerażenie Ogertha Wijącego Się, który tylko dlatego pozostawia go przy życiu, że jest on mu potrzebny do wykonania pewnej misji.
Inna sprawa, że gdyby stało się inaczej, komiks trzeba by w tym miejscu zakończyć. W każdym razie młody wojownik uchodzi z pieczary cało, co pozwala mu niebawem podjąć działania zmierzające do odzyskania Astridr i ich synka. W tym celu Valgar udaje się do krainy zamieszkanej przez „najmądrzejszego ze wszystkich”, Njalla Poparzonego, bo tylko on może w Radzie Starszych upomnieć się o poszanowanie praw kochanków zmuszonych przez ojcowski gniew do rozstania. Dostać się przed oblicze tak wielkiego pana nie jest jednak łatwo, droga wiedzie najpierw przez zamek szlachetnego Skarperdinna, syna Njalla. A ten ma swoje problemy, których źródłem jest marzący o władzy nad całym regionem Sórr Okaleczony, mający do dyspozycji armię krwiożerczych pożeraczy. Lecz to, co dla jednych jest wielkim nieszczęściem, dla innych może być pomyślnym zbiegiem okoliczności – walcząc u boku Skarperdinna przeciw Sórrowi, Valgar zdobywa jego szacunek i wdzięczność, co z kolei może przełożyć się na protekcję u Poparzonego. Pojawia się też jednak pewien problem – jest nim piękna Hildegirrd, żona właściciela zamku w Bergtharsvall, która zagina parol na naszego bohatera i gotowa jest zrobić wszystko, aby uczynić go swoim kochankiem.
Tym samym wszystko znacznie się komplikuje, a samego Valgara stawia w wyjątkowo niezręcznej sytuacji, jednocześnie wywołując w nim poważne dylematy moralne. Fakt ten, choć mało komfortowy dla syna Halgerra, jest jednak bardzo korzystny dla czytelnika, który może mieć pewność, że kolejny tom zacznie się – a przynajmniej powinien – z górnego C. Fabularnie Dufaux nie wymyśla może Ameryki, zapożycza się i u Jeana Van Hamme’a (vide niektóre wczesne tomy „Thorgala”), i u P. Craiga Russella, który ponad dekadę temu zaadaptował na potrzeby komiksu „Pierścień Nibelunga”. Poza tym nasycił akcję motywami obecnymi w mitach i legendach od zawsze, a i w czasach współczesnych sprzedającymi się bardzo dobrze – miłością, zemstą, żądzą władzy. Do tego dorzucił wyjątkowo paskudne stwory: Ogertha Wijącego Się (który w niektórych kadrach wygląda jak, wypisz-wymaluj, Obcy) oraz pozostające na usługach Sórra Okaleczonego orkopodobne pożeracze. Swoją drogą ciekawe, czy to właśnie Francuz zasugerował taki ich wygląd, czy też była to inicjatywa własna algierskiego rysownika? Który zresztą z materią fabularną podrzuconą mu przez Dufaux poradził sobie – podobnie jak wcześniej w przypadku serii Régisa Loisela i Serge’a Le Tendre – nad wyraz udanie. Widać, że mroczne klimaty z pogranicza fantasy leżą mu najbardziej.
koniec
7 lutego 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Extraordinary Moore: Do trzech razy sztuka
Marcin Knyszyński

27 X 2021

Trzeci tom „Ligi niezwykłych dżentelmenów” zatytułowany „Czarne akta” przeniósł nas z końca dziewiętnastego wieku w przyszłość odległą o dokładnie sześćdziesiąt lat. Alan Moore poszerzył w nim bardzo mocno wykreowane przez siebie uniwersum, konsekwentnie trzymając się narzuconych sobie zasad. Czwarty tom „Ligi…”, „Stulecie”, to dalsza ekspansja tegoż świata i kolejne zabawy popkulturową spuścizną.

więcej »

Historia w obrazkach: Miłość w czasach wojny
Marcin Osuch

26 X 2021

Historia wojen opiumowych nie jest zbyt dobrze znana w naszym kraju, być może dlatego, że omawiając ten okres historyczny, zwykle skupiamy się na polskich zrywach powstańczych. Świeżo wydana album „Laowai” wydawnictwa Lost in Time przybliża nieco tematykę tych – z naszej perspektywy egzotycznych – konfliktów.

więcej »

Wstęp
Marcin Knyszyński

25 X 2021

Mniej więcej rok temu wydawnictwo Taurus Media zaserwowało polskim czytelnikom pierwszy tom „Zamku zwierzęcego” ze scenariuszem Xaviera Dorisona. Minęło trzynaście miesięcy, a tomu drugiego nadal nie ma – jest za to pierwszy odcinek innego komiksu tego francuskiego scenarzysty. Przed nami „Królestwo Lazuru” – jedna trzecia ciekawie zapowiadającej się serii fantasy pod tytułem „Aristophania”.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Przyjaciel Burlog
— Marcin Osuch

Trójkąt miłosny z potworami w tle
— Sebastian Chosiński

Niby wiadomo, jak się to skończy, ale…
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.