Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 czerwca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem
Scenariusz
Data wydanialuty 2014
RysunkiStan Sakai
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
Cena35,00
Gatunekfantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Piekło jest w każdym z nas
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Od początku tworzenia historii o króliku-roninie Stan Sakai inspirował się przede wszystkim samurajskimi filmami Akiry Kurosawy. Od czasu do czasu sięgał też po pomysły fabularne rodem z westernów. W „Mieście zwanym Piekłem” można odnaleźć wątki z dwóch obrazów z Clintem Eastwoodem w roli głównej – „Za garść dolarów” i „Mściciela”.

Sebastian Chosiński

Piekło jest w każdym z nas
[Stan Sakai „Usagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem” - recenzja]

Od początku tworzenia historii o króliku-roninie Stan Sakai inspirował się przede wszystkim samurajskimi filmami Akiry Kurosawy. Od czasu do czasu sięgał też po pomysły fabularne rodem z westernów. W „Mieście zwanym Piekłem” można odnaleźć wątki z dwóch obrazów z Clintem Eastwoodem w roli głównej – „Za garść dolarów” i „Mściciela”.

Stan Sakai
‹Usagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUsagi Yojimbo #21: Miasto zwane Piekłem
Scenariusz
Data wydanialuty 2014
RysunkiStan Sakai
Wydawca Egmont
CyklUsagi Yojimbo
Cena35,00
Gatunekfantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W „Za garść dolarów” (1967) – pierwszej odsłonie kultowej „Trylogii dolara” Sergia Leone – włoski reżyser opowiedział historię bezimiennego rewolwerowca, który przybywa do miasteczka na pograniczu amerykańsko-meksykańskim. Jego mieszkańcy od dłuższego czasu są terroryzowani przez dwie zwalczające się bandy przemytników; ich życie zostało tym samym zamienione w prawdziwe piekło. Tajemniczy przybysz postanawia na powrót zaprowadzić porządek, a robi to w sposób bardzo podstępny i brutalny. Z kolei w nakręconym sześć lat później, już przez samego Clinta Eastwooda, „Mścicielu” snuje on opowieść o kowboju, który po latach powraca do miasta Lago, aby zemścić się na jego wiarołomnych obywatelach. Sprawia, że ci, niczego jeszcze nieświadomi, wybierają go na swego szeryfa; ma chronić ich przed trzema perfidnymi oprychami, którzy właśnie opuszczają więzienie stanowe. Szybko okazuje się jednak, że cena, jaką będą musieli zapłacić za swoje bezpieczeństwo, jest wysoka, o czym pośrednio świadczy już jedna z pierwszych decyzji nowego stróża prawa – zmiana nazwy miasteczka na… Piekło!
W Piekle – nie tym biblijnym, ale jak najbardziej ziemskim – rozgrywa się również akcja kolejnego, już dwudziestego siódmego, zbioru opowieści Stana Sakai o króliku-samuraju Miyamoto Usagim. Przemierzający siedemnastowieczną Japonię ronin, szukając najbliższego miasteczka, w którym mógłby spędzić noc, trafia na uciekającą stamtąd rodzinę. Dowiaduje się od niej o panujących w mieście bezprawiu i przemocy. Niegdyś było ono kontrolowane przez bandę Higi, któremu udało się bez większych kłopotów przekupić strażnika Ishiego; żyło się ciężko, ale szło wytrzymać. Przed tygodniem jednak do miasta zjechała nowa szajka, na czele której stoi bezwzględny Komo, mający na dodatek u swego boku niezwykle twardego yojimbo (czyli przybocznego, względnie ochroniarza) Kato. Od tego momentu rozpoczęła się wojna o wpływy pomiędzy gangami, ulice spłynęły krwią; praktycznie nie ma dnia, aby któryś z niewinnych mieszkańców nie przypłacił życiem rywalizacji między przestępcami. Mimo ostrzeżeń przerażonego ojca rodziny, Usagi postanawia się tam udać.
Wizytę w miasteczku królik-samuraj rozpoczyna się od wizyt u obu mafijnych szefów, aby zaoferować im swoje usługi. Przy okazji poznaje też Kato i szybko wyrabia sobie zdanie na jego temat – uznaje go nie tylko za wyśmienitego szermierza, ale także za człowieka (umownie, bo przecież wiadomo, że wszyscy bohaterowie serii mają postaci zwierzęce) honoru. A z takim można zrobić interes! Niestety, Usagi nie bierze pod uwagę faktu, że sam może zostać przechytrzony. Tak się jednak dzieje, w efekcie czego przyboczny pana Komo uznaje królika za oszusta i zaczyna na niego polowanie. Opisane powyżej wydarzenia mają miejsce w otwierającej zbiór nowelce tytułowej; w trzech kolejnych rozdziałach albumu królik-samuraj udaje się w dalszą podróż, nie mając nawet świadomości tego, jakie zagrożenie zawisło mu nad głową. I dobrze, bo dzięki temu może przeżywać kolejne przygody, a nie tylko rozpamiętywać swoje niepowodzenie. Opowieść zatytułowana „Nukekubi” zaczyna się jak komedia, by z czasem przeistoczyć się w klasyczny horror, w którym Usagi musi rozprawić się z okropnym i podstępnym demonem.
W „Mieczu Narukami” spotyka na swej drodze samuraja Inuyoshiego, który chcąc odzyskać miecz swego pana, a przy okazji własny honor, tropi bandę niejakiego Tozu. Usagi przyłącza się do niego, zdając sobie sprawę, że bez jego pomocy samotny Inuyoshi będzie mógł po wsze czasy zapomnieć i o jednym, i o drugim. Najzabawniejszą historyjką w całym zbiorze jest ta opowiedziana w „Teru Teru Bozu”; przede wszystkim dlatego, że za głównego bohatera, obok sympatycznego ronina, ma młodziutkiego Taro. Chłopiec, zafascynowany samurajem, który na jakiś czas znalazł dach nad głową w domu jego rodziców, z wypiekami na twarzy (czego można się domyślić, bo przecież na czarno-białych rysunkach raczej trudno je dostrzec) wsłuchuje się w jego fantastyczne opowieści. I tak bardzo bierze je sobie do serca, że pewnej nocy sam przeżywa mrożącą krew w żyłach przygodę. W „Spotkaniu na szlaku Krwawego Drzewa” dochodzi natomiast do ponownego spotkania Usagiego z Kato, którzy, jak pamiętamy, mają sobie co nieco do wyjaśnienia. Aby rozstrzygnąć wszystkie nieporozumienia, obaj samurajowie postanawiają wrócić do punktu wyjścia, czyli – do Piekła!
W efekcie cała historia zatacza wielkie koło, a Stan Sakai może zakończyć kolejny tom serii widowiskową sceną pojedynku. Fabularnie tym razem jest bez zarzutu. Nawet rozdziały, w których Japończyk wprowadza wątki poboczne, nie sprawiają wrażenia doszytych na siłę (a nie zawsze tak właśnie w poprzednich albumach było). Główny zaś motyw, choć mało oryginalny, został podany w taki sposób, że trudno nie śledzić go z zainteresowaniem. Cóż, opowieści o zdradzie, honorze i zemście zawsze były, są i – miejmy nadzieje – będą w cenie. Od strony graficznej czytelnicy otrzymują dokładnie to, czego mogli się spodziewać – perfekcyjnie wykonane rysunki, których układ i kadrowanie sprawiają wrażenie, jakbyśmy oglądali film animowany. Ale czemu tu się dziwić. Obcując z tym samym bohaterem i otaczającym go światem od ponad ćwierć wieku, można przecież osiągnąć absolutne mistrzostwo.
koniec
24 lutego 2014

Komentarze

14 V 2014   08:09:36

"Nukekubi" jest dobrą historyjką ze względu na zaskakujące zakończenie, ale reszta to tak naprawdę mielenie w kółko tych samych motywów. Szkoda, że Sakai nie próbuje rozwijać wątków, które dawno zapoczątkował (planowane małżeństwo Tomoe, losy renegatki ninja, zawikłania rodzicielskie Usagiego itp).

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie takie zombie straszne
Dagmara Trembicka-Brzozowska

7 VI 2023

Adam Murphy to dość znany brytyjski rysownik, którego kadry i stripy pojawiają się dość często na stronach agregujących „śmieszne obrazki”. W kwestii komiksów per se jego największym dziełem jest seria „Trupie gadki” (czy też w oryginale: „Corpse Talks”), w której prezentuje krótkie formy komediowo-historyczne.

więcej »

Młócka
Marcin Knyszyński

6 VI 2023

W dwudziestym pierwszym wieku uniwersum Marvela wstrząsane jest co chwila wielkimi wydarzeniami, „po których nic już nie będzie takie samo”. To powtarzające się, buńczuczne hasło nie niesie nigdy aż tyle prawdy, ile chcieliby twórcy (i pewnie czytelnicy), ale zawsze zmienia jakoś układ sił w uniwersum. Jest tak również w przypadku „Tajnej inwazji”.

więcej »

Zbrodnia nie popłaca
Maciej Jasiński

5 VI 2023

„O.K. Corral” oraz „Lucky Luke: Samotny jeździec” to komiksy stworzone kilka dekad po śmierci René Goscinnego, na podstawie scenariuszy innych autorów. Próbują oni korzystać z dorobku mistrza komiksowego humoru, ale czy udało im się choć w części mu dorównać?

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Potężny przeciwnik
— Marcin Osuch

Tajemna katana z ostrzem energetycznym
— Marcin Osuch

W siedemnastowiecznej Japonii
— Andrzej Goryl

„Patrzcie! On ma głowę pana Mifune!”
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dr Jekyll i Mr Usagi
— Marcin Osuch

Chrześcijanie w Japonii
— Andrzej Goryl

Drobne smaczki
— Marcin Osuch

Bohaterowie nie zawsze wygrywają
— Marcin Osuch

Mogę dla ciebie pracować za pięćdziesiąt ryo
— Marcin Osuch

Kumple Boby Fetta
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Gwałt niech się gwałtem odciska!
— Sebastian Chosiński

Transatlantykiem w morderczy rejs
— Sebastian Chosiński

Antypirat w akcji – szybki i wściekły!
— Sebastian Chosiński

Byśmy rośli w siłę i żyli dostatniej…
— Sebastian Chosiński

Czy klasyk literatury science fiction śni o komiksowej biografii?
— Sebastian Chosiński

Hymn do Kosmosu
— Sebastian Chosiński

Trzech Islandczyków, nie licząc Duńczyka
— Sebastian Chosiński

Dla kogo bije serce niczyje?
— Sebastian Chosiński

Strach się nie bać
— Sebastian Chosiński

„Józio Kaleka” na tropie prawdy
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.