Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początek przypomina nieco ten z filmu: podstarzały agent cieszący się odrobiną spokoju we własnym domu oraz niespodziewany atak. Rzecz w tym, że zarówno kontynuacja historii, jak i powody ataku na Mosesa okazują się znacząco odmienne od tych znanych z ekranizacji. I choć zarówno Robert Schwentke (reżyser pierwszej cześci), jak i Dean Parisot (odpowiedzialny za część drugą) wykonali kawał dobrej roboty, to jednak obu filmom zdecydowanie brak tej samej powagi, która cechuje komiks. Ekranizacje stawiały na widowiskowość i humor, bardzo skromnie i ostrożnie czerpiąc z oryginału, tworząc oczywiście jakość samą w sobie (szczególnie część druga). O ile widowiskowych scen w rysowanej przez Hamnera nie brakuje, to ich wydźwięk jest jednak znacząco różny.
U Ellisa Moses nie jest rodzajem byłego agenta, którego CIA jest w stanie tolerować. To właśnie prawdziwy początek historii: nowy dyrektor całej agencji dowiaduje się o tym, kim jest główny bohater i co robił w latach swojej największej „świetności”. Bardzo szybko dochodzi do wniosku, że ktoś taki musi umrzeć. Ale ten wcale nie umiera. Co więcej, postanawia się zemścić.
Ten stosunkowo krótki, trzyczęściowy komiks opowiada dość prostą, a jednocześnie nad wyraz przemyślaną i bogatą historię. Główny bohater nie sięga jednak po pomoc przyjaciół, ani też nie wyrusza w świat w towarzystwie kobiety. On działa i zabija samotnie. Jak sam wielokrotnie stwierdza (w tych nielicznych rozmowach, które się w komiksie pojawiają), przez całe życie zajmował się zabijaniem i jest to bez wątpienia rzecz, na której się zna. Dlatego też właśnie śmierci pod różnymi postaciami na stronach „RED” nam nie zabraknie. Dla Mosesa nie ma większego znaczenia, kogo uśmierca, bo zawsze robi to bez jakichkolwiek sentymentów. Kilka pojedynczych retrospekcji z jego wcześniejszego życia agenta pokazuje, że pod tym względem emerytura wcale go nie zmieniła.
Choć w dużej mierze fabularnie „RED” jest teatrem jednego aktora, to jednak ciągłe przebitki z wydarzeń i rozmów toczonych w głównej siedzibie CIA poszerzają tę perspektywę. Ellis w o wiele bardziej bezpośredni sposób pokazuje, w jaki sposób decyzje jednego człowieka wpływają na losy innych. Kiedy wreszcie dochodzi do spotkania między Mosesem a jego prześladowcami (a raczej tymi, którzy zlecili zabicie go), bohater dokonuje ważnego rozróżnienia między „mężczyznami” gotowymi działać i ponieść konsekwencje swoich czynów a „dziećmi”, które w pełni nie zdają sobie sprawy z tego, co się wokół nich dzieje.
Końcowy, wcale nie tak zaskakujący, twist fabularny nie zmienia zbyt wiele w tej całej prostej mimo wszystko historii. Moses doskonale zdaje sobie sprawę z tego, kim jest i za kogo go wszyscy mają, ale zupełnie nie stara się przed tym uciec. Przyjmuje w pełni tę łatkę „potwora” i wykorzystuje ją przeciw światu, jednocześnie dbając o to, by podtrzymać swoją złą sławę. Dowodzi tym samym, że niektórych koszmarów z przeszłości nie powinno się budzić.
koniec
2 listopada 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Japońskie przygody
Paweł Ciołkiewicz

18 X 2019

„9 godzin” to surrealistyczna podróż po Japonii, a dokładniej mówiąc po pewnej, bardzo specyficznej wizji tego kraju. Wizji zrodzonej w głowie autora zafascynowanego japońską kulturą – szczególnie mangą i wszystkim co z nią związane.

więcej »

Chłopi i niewolnicy
Paweł Ciołkiewicz

16 X 2019

Thorfinn nie jest już tym samym człowiekiem. Po tym, jak zginął Askeladd, chłopak stracił jedyny, jaki napędzał go do działania. Chciał przecież własnoręcznie zabić mordercę swojego ojca. Teraz widzimy go jako pogrążonego w apatii niewolnika, który zupełnie nie jest zainteresowany tym, co wokół niego się dzieje. Teoretycznie zatem, niezbyt to dobry materiał na bohatera mangi.

więcej »

Lucky Luke poszukiwany, najlepiej martwy
Marcin Osuch

14 X 2019

„Ucieczka Daltonów” to kolejny album, przy okazji którego muszę odwołać tezę, że odcinki z udziałem czwórki desperados są przewidywalne i na jedno kopyto.

więcej »

Polecamy

Siła symbolu

Niekoniecznie jasno pisane:

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

O dwóch takich, co walczyli z Gotham
— Marcin Knyszyński

Jestem Carl Seltz. Jestem Harry Seltz. Jestem Harry Burns.
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Z tego cyklu

Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Luc Orient – przybysz z innego świata
— Marcin Osuch

Tak rodzą się legendy
— Miłosz Cybowski

O klucz od sukcesu
— Miłosz Cybowski

Zabawy z głową
— Miłosz Cybowski

Pozdrowienia z Lovecraft
— Miłosz Cybowski

Syndrom kolejnych części
— Miłosz Cybowski

Przygody bezwzględnego purytanina
— Miłosz Cybowski

Nadchodzi burza
— Miłosz Cybowski

You’re in the Jungle, babe!
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.