Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 listopada 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Pana Mosesa historia prawdziwa
[Warren Ellis, Cully Hamner „RED” - recenzja]

Po lekturze oryginału nie sposób przestać się dziwić, jak olbrzymiemu liftingowi poddano komiksowe losy Paula (nie Franka) Mosesa w obu filmowych adaptacjach. I jak zupełnie odmienną historię opowiada „RED” ze scenariuszem Warrena Ellisa i ilustracjami Cully’ego Hamnera.

Warren Ellis, Cully Hamner
‹RED›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRED
Scenariusz
Data wydaniaczerwiec 2009
RysunkiCully Hamner
Wydawca DC Comics
ISBN-10140122346X
ISBN978-1401223465
Format128s.
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początek przypomina nieco ten z filmu: podstarzały agent cieszący się odrobiną spokoju we własnym domu oraz niespodziewany atak. Rzecz w tym, że zarówno kontynuacja historii, jak i powody ataku na Mosesa okazują się znacząco odmienne od tych znanych z ekranizacji. I choć zarówno Robert Schwentke (reżyser pierwszej cześci), jak i Dean Parisot (odpowiedzialny za część drugą) wykonali kawał dobrej roboty, to jednak obu filmom zdecydowanie brak tej samej powagi, która cechuje komiks. Ekranizacje stawiały na widowiskowość i humor, bardzo skromnie i ostrożnie czerpiąc z oryginału, tworząc oczywiście jakość samą w sobie (szczególnie część druga). O ile widowiskowych scen w rysowanej przez Hamnera nie brakuje, to ich wydźwięk jest jednak znacząco różny.
U Ellisa Moses nie jest rodzajem byłego agenta, którego CIA jest w stanie tolerować. To właśnie prawdziwy początek historii: nowy dyrektor całej agencji dowiaduje się o tym, kim jest główny bohater i co robił w latach swojej największej „świetności”. Bardzo szybko dochodzi do wniosku, że ktoś taki musi umrzeć. Ale ten wcale nie umiera. Co więcej, postanawia się zemścić.
Ten stosunkowo krótki, trzyczęściowy komiks opowiada dość prostą, a jednocześnie nad wyraz przemyślaną i bogatą historię. Główny bohater nie sięga jednak po pomoc przyjaciół, ani też nie wyrusza w świat w towarzystwie kobiety. On działa i zabija samotnie. Jak sam wielokrotnie stwierdza (w tych nielicznych rozmowach, które się w komiksie pojawiają), przez całe życie zajmował się zabijaniem i jest to bez wątpienia rzecz, na której się zna. Dlatego też właśnie śmierci pod różnymi postaciami na stronach „RED” nam nie zabraknie. Dla Mosesa nie ma większego znaczenia, kogo uśmierca, bo zawsze robi to bez jakichkolwiek sentymentów. Kilka pojedynczych retrospekcji z jego wcześniejszego życia agenta pokazuje, że pod tym względem emerytura wcale go nie zmieniła.
Choć w dużej mierze fabularnie „RED” jest teatrem jednego aktora, to jednak ciągłe przebitki z wydarzeń i rozmów toczonych w głównej siedzibie CIA poszerzają tę perspektywę. Ellis w o wiele bardziej bezpośredni sposób pokazuje, w jaki sposób decyzje jednego człowieka wpływają na losy innych. Kiedy wreszcie dochodzi do spotkania między Mosesem a jego prześladowcami (a raczej tymi, którzy zlecili zabicie go), bohater dokonuje ważnego rozróżnienia między „mężczyznami” gotowymi działać i ponieść konsekwencje swoich czynów a „dziećmi”, które w pełni nie zdają sobie sprawy z tego, co się wokół nich dzieje.
Końcowy, wcale nie tak zaskakujący, twist fabularny nie zmienia zbyt wiele w tej całej prostej mimo wszystko historii. Moses doskonale zdaje sobie sprawę z tego, kim jest i za kogo go wszyscy mają, ale zupełnie nie stara się przed tym uciec. Przyjmuje w pełni tę łatkę „potwora” i wykorzystuje ją przeciw światu, jednocześnie dbając o to, by podtrzymać swoją złą sławę. Dowodzi tym samym, że niektórych koszmarów z przeszłości nie powinno się budzić.
koniec
2 listopada 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Extraordinary Moore: A jednak potknięcie
Marcin Knyszyński

30 XI 2021

Kontynuujemy lekturę komiksów ze świata „Ligi niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Dziś odjeżdżamy trochę w bok i sprawdzamy co się działo u drugoplanowych postaci serii – trafiamy na pokład „Nautilusa”, na którym nie zastaniemy jednak, znanego z poprzednich komiksów, kapitana Nemo.

więcej »

Szekspir w parku, metro w likwidacji
Agnieszka ‘Achika’ Szady

29 XI 2021

Świat „Blacksada” to Ameryka wczesnych lat 50., dla niepoznaki ukryta pod ezopową maską. Choć były to czasy początku prosperity i welfare state, Guarnido w każdym tomie wyciąga coraz to inne mroczne i brudne strony. No cóż, w końcu to kryminał noir…

więcej »

Klasyka przygodowa: Go east!
Marcin Osuch

28 XI 2021

Można długo dyskutować na temat tego, która powieść Juliusza Verne’a jest najpopularniejsza. Bez wątpienia jednak „W 80 dni dookoła świata” będzie w ścisłej czołówce. A w przeciwieństwie do omawianych wcześniej „Wyspy skarbów” i „Podróży Gulliwera”, jest wielce prawdopodobne, że duża część czytelników Esensji (i nie tylko) ma za sobą lekturę tej książki.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Luc Orient – przybysz z innego świata
— Marcin Osuch

Tak rodzą się legendy
— Miłosz Cybowski

O klucz od sukcesu
— Miłosz Cybowski

Zabawy z głową
— Miłosz Cybowski

Pozdrowienia z Lovecraft
— Miłosz Cybowski

Syndrom kolejnych części
— Miłosz Cybowski

Przygody bezwzględnego purytanina
— Miłosz Cybowski

Nadchodzi burza
— Miłosz Cybowski

You’re in the Jungle, babe!
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Krótko o grach: X-Meni nie wystarczają
— Miłosz Cybowski

Dwóch panów w drodze (nie licząc lokaja)
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Głównie dla specjalistów
— Miłosz Cybowski

Sześć światów Hain: Świat szósty – dwugłos
— Miłosz Cybowski, Beatrycze Nowicka

Krótko o książkach: Na dalekiej Sanocczyznie
— Miłosz Cybowski

Ten okrutny XX wiek: Zbrodnia bez kary
— Miłosz Cybowski

Do księgarni marsz: Listopad 2021
— Miłosz Cybowski, Sławomir Grabowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Joanna Słupek

Krótko o książkach: Potrafił być irytujący
— Miłosz Cybowski

Hannibal ante portas
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Kolejna hagiografia
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.