Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 7 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Scott Snyder
‹Szpon #1: Utrapienie sów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzpon #1: Utrapienie sów
Scenariusz
Data wydanialistopad 2014
Wydawca Egmont
CyklSzpon
Cena75,00
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Ach, te podstępne Sowy!
[Scott Snyder „Szpon #1: Utrapienie sów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To prawda, porzucenie wątku Szponów po zaledwie dwóch tomach opowieści o Batmanie byłoby – z punktu widzenia wielbicieli cyklu – okropnym marnotrawstwem. Bezlitośni zabójcy, działający na zlecenie Trybunału Sów, przedstawiają bowiem spory potencjał fabularny i tylko cieszyć się należy, że ich historia wyewoluowała w odrębną serię. „Utrapienie Sów” jest jej pierwszym integralem.

Sebastian Chosiński

Ach, te podstępne Sowy!
[Scott Snyder „Szpon #1: Utrapienie sów” - recenzja]

To prawda, porzucenie wątku Szponów po zaledwie dwóch tomach opowieści o Batmanie byłoby – z punktu widzenia wielbicieli cyklu – okropnym marnotrawstwem. Bezlitośni zabójcy, działający na zlecenie Trybunału Sów, przedstawiają bowiem spory potencjał fabularny i tylko cieszyć się należy, że ich historia wyewoluowała w odrębną serię. „Utrapienie Sów” jest jej pierwszym integralem.

Scott Snyder
‹Szpon #1: Utrapienie sów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzpon #1: Utrapienie sów
Scenariusz
Data wydanialistopad 2014
Wydawca Egmont
CyklSzpon
Cena75,00
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Gdy przed trzema laty wydawnictwo DC Comics zdecydowało się na odświeżenie swoich sztandarowych serii, zadanie tchnięcia nowego życia w postać Batmana powierzono scenarzyście Scottowi Snyderowi (znanemu wcześniej przede wszystkim z „Amerykańskiego wampira”). Decyzja okazała się ze wszech miar słuszna i trafiona. Pierwsze zeszyty, które następnie zebrano w tomy „Trybunał Sów” i „Miasto Sów”, były strzałem w dziesiątkę. Historia Mrocznego Rycerza na powrót stała się opowieścią przerażająco mroczną i wywołującą prawdziwy dreszcz emocji, jak najlepszej marki gotycki horror. W dużej mierze było to zasługą pojawienia się na kartach komiksu Szponów – superzłoczyńców i bezlitosnych zabójców, pozostających na usługach morderczego syndykatu od lat kontrolującego Gotham City. Nowi rywale Człowieka-Nietoperza zmusili go do ponadludzkiego, ba! można by nawet rzec, że ponadsuperbohaterskiego wysiłku, ale ostatecznie i tak zostali przez niego pokonani. Ale czy na pewno?
Wątek Szponów okazał się na tyle interesujący i chwytliwy, że DC Comics postanowiło poświęcić im osobną serię, będącą odpryskiem dwutomowej historii o Batmanie. Na scenarzystę ponownie wybrano Snydera, którego swymi pomysłami wsparł James Tynion IV (odpowiadający między innymi za „Pierwszy śnieg”, jedną z nowel zawartych w „Mieście Sów”). Co obaj panowie wymyślili? Stworzyli postać Calvina Rose’a, elitarnego zabójcy, który kierowany wyrzutami sumienia, występuje przeciwko swoim wszechpotężnym mocodawcom. Calvina poznajemy jako obdarzonego niezwykłą umiejętnością ośmioletniego chłopca. Jest on w stanie wyzwolić się z każdych więzów, ominąć najbardziej nawet perfidne z zastawionych pułapek; jest prawie jak duch, który potrafi przenikać ściany. Trafiwszy jakiś czas później do cyrku pana Haly’ego, młody Rose zwraca na siebie uwagę niezwykle wpływowych ludzi, którzy postanawiają wykorzystać jego zdolności do własnych celów. Tym sposobem trafia na celownik Trybunału Sów.
Omamiony wizją oczyszczenia Gotham z ludzi nieprawych i szumowin, Calvin wyraża zgodę na odbycie specjalnego szkolenia, po którym zostaje idealnym egzekutorem; tropi i podrzyna gardła wrogom organizacji. Z czasem pnie się po szczeblach kariery i ostatecznie awansuje na Szpona – niepokonaną maszynę do zabijania. Gdy jednak pewnego dnia otrzymuje rozkaz zamordowania młodej kobiety i jej dwuletniej córeczki, coś w nim pęka. Nie potrafi się przemóc, więc porywa obie i… ucieka. To akurat potrafi jak nikt inny. A ma przed kim wiać. Wie bowiem, że za niewykonanie polecenia narazi się Trybunałowi Sów. Od tamtego momentu mija siedem lat. Rose wraca do Gotham, które teraz wydaje się miastem znacznie bezpieczniejszym niż jeszcze niedawno. Batman zdążył się już rozprawić ze Szponami; rozbity został również Trybunał. Calvin jest przekonany, że bez większych przeszkód zdoła dostać się do centrum dowodzenia organizacji, by wykraść z jej komputera interesujące go informacje. I wtedy zostaje zaatakowany. Gdy już wydaje się, że polegnie, otrzymuje niespodziewaną pomoc.
Kim jest tajemniczy Sebastian Clark i dlaczego staje się sojusznikiem Rose’a? Co działo się z Calvinem przez minione lata? Jaki jest los ocalałych od zagłady członków Trybunału Sów? Co stało się ze Szponami pokonanymi, lecz nie zabitymi przez Mrocznego Rycerza? I wreszcie: jaką rolę w wymyślonej przez siebie historii panowie Snyder i Tynion IV zarezerwowali dla Batmana, który pojawia się w „Utrapieniu Sów” trzykrotnie? Odpowiedzi na te – i wiele innych – pytania otrzymujemy w komiksie. Komiksie, który nie dorównuje, co prawda, poziomem „Trybunałowi…” i „Miastu Sów”, ale wcale nie jest gorszy od „Śmierci rodziny”, która – biorąc pod uwagę chronologię wydarzeń, jakie zaszły ostatnimi czasy w Gotham – prawdopodobnie bezpośrednio go poprzedza. Tak naprawdę przeszkadzać w lekturze mogą jedynie dwie drobne rzeczy. To, że z biegiem czasu coraz bardziej oczywista wydaje się rola Clarka, oraz sposób, w jaki przedstawiony zostaje Człowiek-Nietoperz. Snyder, przydając Batmanowi cech komicznych (bawić ma głównie jego zagubienie i niezrozumienie sytuacji, w której się znajduje), zrobił to najzupełniej świadomie, co jednak nie zmienia faktu, że pobrzmiewa to nieco fałszywym tonem.
Ale to są drobiazgi, które nie wpływają w znaczący sposób na obniżenie oceny całego zbioru. „Utrapienie Sów” to lektura zajmująca, z kilkoma istotnymi smaczkami dla Batmanologów – vide pojawienie się w finale opowieści starego znajomego Mrocznego Rycerza, Bane’a, który, jak można mniemać, zaistnieje na dobre dopiero w tomie drugim serii. Za stronę graficzną komiksu odpowiada dwóch hiszpańskich rysowników, Guillem March („Batman”, „Catwoman”, „Detective Comics”) oraz Juan José Ryp („Wolverine”, „Robocop”). Jako że panowie pochodzą z Półwyspu Iberyjskiego, można chyba było spodziewać się trochę innej, bliższej tradycji europejskiej, kreski. Jeśli ktoś tego właśnie oczekiwał, może się zawieść. Obaj graficy idealnie bowiem wpisują się w konwencję amerykańskiej opowieści o superbohaterach. Mamy więc kadry najczęściej niewielkich rozmiarów (całostronicowe, poza okładkami, są wyjątkową rzadkością), za to bardzo dynamiczne i skrzące się barwami, co zresztą odpowiada wyrazistości występujących w opowieści Snydera postaci. Podsumowując: Komu podobały się dwa pierwsze tomy Batmana z „Nowego DC Comics”, „Szponem” na pewno zawiedziony nie będzie. I o to chodziło!
koniec
5 grudnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krewni ofiar wysuwanych szponów
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

6 III 2021

Jak na fakt, że Logan nie żyje, w piątym albumie „All-New Wolverine: Sieroty X”, spotykamy wyjątkowo dużo postaci z wysuwanymi szponami. A także krewnych ich ofiar.

więcej »

Koniec maszyny
Andrzej Goryl

5 III 2021

Brian K. Vaughan to twórca zdolny, płodny, popularny i doceniany (laureat licznych Eisnerów, Harveyów, zdobywca British Fantasy Award). Także na polskim rynku jest dostępnych całkiem sporo komiksów tego scenarzysty. Mucha wydała jego „Lwy z Bagdadu” oraz „Sagę” (wszystkie z dotychczas dostępnych w USA tomów), Non Stop Comics w zeszłym roku skończył publikować „Paper Girls”, z kolei Egmont domknął „Runaways”, „Y: Ostatniego z mężczyzn” oraz „Ex Machinę”. To właśnie dwoma ostatnimi tomami tego (...)

więcej »

Bebechy metropolii
Andrzej Goryl

4 III 2021

Daniel Odija to pisarz, poeta, dziennikarz – autor kilku książek (m.in. „Tartak”, „Kronika umarłych”, „Ulica”); dwukrotnie nominowany do Nike. Wojciech Stefaniec jest jednym z najzdolniejszych polskich komiksiarzy, autor (bądź współautor) takich komiksów jak „Noir”, „Szanowny”, „Szelki” czy „Wróć do mnie, jeszcze raz”. Plakacista, ilustrator; zdobywca licznych nagród (nie tylko komiksowych); twórca o niezwykłym, drapieżnym stylu. Razem ci dwaj słupszczanie rozpoczęli projekt pt. „Tetralogia (...)

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

O świecie, którego już nie ma
— Sebastian Chosiński

Miłość szczęścia nie daje
— Sebastian Chosiński

Gdy piosenka wyszła z wojska…
— Sebastian Chosiński

Chędożenie karlicy
— Sebastian Chosiński

Najeźdźcy z Maghrebu i okrutni sekciarze
— Sebastian Chosiński

Policjant śmie wątpić!
— Sebastian Chosiński

Co za porąbana rodzinka!
— Sebastian Chosiński

Bystanders w czasach pogardy
— Sebastian Chosiński

Słowo Boże nie zawsze niesie otuchę
— Sebastian Chosiński

Gdy coś nie istnieje, to istnieje tym bardziej
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.