Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Fatale #2: Diabelski Interes›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFatale #2: Diabelski Interes
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2015
RysunkiSean Phillips
Wydawca Mucha Comics
CyklFatale
ISBN978-83-61319-52-8
Cena49,00
Gatunekgroza / horror, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Narkotyki, krew i zbrodnia
[Ed Brubaker, Sean Phillips „Fatale #2: Diabelski Interes” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Druga część serii Eda Brubakera (scenariusz) i Seana Phillipsa (rysunki) posiada te same zalety i wady, co pierwszy album. Czyta się ją z zainteresowaniem, choć od strony fabularnej niczym szczególnym nie zaskakuje. Choć przyznać trzeba, że rozwinięty w drugim integralu „Fatale” wątek działającej w Hollywood sekty satanistycznej przyciąga uwagę…

Sebastian Chosiński

Narkotyki, krew i zbrodnia
[Ed Brubaker, Sean Phillips „Fatale #2: Diabelski Interes” - recenzja]

Druga część serii Eda Brubakera (scenariusz) i Seana Phillipsa (rysunki) posiada te same zalety i wady, co pierwszy album. Czyta się ją z zainteresowaniem, choć od strony fabularnej niczym szczególnym nie zaskakuje. Choć przyznać trzeba, że rozwinięty w drugim integralu „Fatale” wątek działającej w Hollywood sekty satanistycznej przyciąga uwagę…

Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Fatale #2: Diabelski Interes›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFatale #2: Diabelski Interes
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2015
RysunkiSean Phillips
Wydawca Mucha Comics
CyklFatale
ISBN978-83-61319-52-8
Cena49,00
Gatunekgroza / horror, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tom drugi „Fatale” zbiera pięć kolejnych zeszytów serii, które pierwotnie ukazały się pomiędzy lipcem a listopadem 2012 roku. I chociaż ich fabuła wyrasta bezpośrednio z tego, co zostało opisane we wcześniejszych odcinkach, mają one tę zaletę, że w dużym stopniu stanowią integralną opowieść. Słowem: kto nie czytał albumu pierwszego, zatytułowanego „Śmierć podąża za mną”, nie musi przejmować się tym faktem. Warto jedynie, by wiedział, że w części fabuły rozgrywającej się współcześnie główną rolę odgrywa niejaki Nicolas Lash, który po śmierci pisarza Dominica Rainesa – autora bestsellerowych, choć szmirowatych książek – zostaje opiekunem jego majątku. Umierając, Raines nie pozostawił bowiem po sobie żadnych spadkobierców; Nicolas natomiast jest synem jego wieloletniego przyjaciela, z którym Dominic przez długi czas pracował w jednej z gazet w San Francisco. Lash junior nie spodziewał się jednak, że przyjęcie na siebie tej roli będzie wiązać się z tyloma niebezpieczeństwami. Ba! ze śmiertelnym wręcz zagrożeniem.
Czym ono jest spowodowane? Pozostawionym przez Rainera maszynopisem nigdy niewydanej książki. Pierwsza część serii, której akcja w retrospekcjach cofała się aż do lat 50. ubiegłego wieku, w dużym stopniu wyjaśniła historię tekstu; wskazała też na jego zawartość, która dla niektórych osób jest tak cenna, że gotowi są dla niej zabijać. Niewiele brakowało, aby kolejną ich ofiarą padł Nicolas Lash; stałoby się tak niechybnie, gdyby w ostatniej chwili nie przybyła mu z pomocą piękna nieznajoma – Josephine. W drugim tomie Brubaker przenosi czytelników, nie licząc oczywiście akcji rozgrywającej się współcześnie, do Los Angeles lat 70. XX wieku, Mijają więc dwie dekady. Ameryka zmieniła się nie do poznania – inna jest już mentalność ludzi, inna moda, inna kultura. Nie zmieniła się tylko Josephine, mieszkająca ze swoją gosposią w posiadłości na obrzeżach Hollywoodu. Pewnego dnia trafiają tam uciekający przed niebezpieczeństwem niespełniony aktor Miles i jego przyjaciółka Suzy Scream.
Wcześniej mężczyzna, uzależniony od narkotyków, szukając swojej stałej dostawczyni towaru, trafił na imprezę tajemniczej sekty Wyznawców. Dziewczynę znalazł w piwnicy, tuż obok… zwłok „brata” Stane’a. Sytuacja nie pozostawiała wątpliwości, że wydarzyło się tam coś strasznego, w co bezpośrednio zamieszana była Suzy. Chcąc ją ratować, Miles zabrał kobietę ze sobą; udało im się uciec z miejsca zbrodni tylko dzięki wielkiemu zamieszaniu wywołanemu nieskrępowaną zabawą. Opuszczając piwnicę, aktor ukradł znajdującą się tam taśmę filmową – i to o nią w dalszej części toczyć będzie się batalia. Ukrywszy się w domu Josephine, Miles z czasem ulega niezwykłemu urokowi tajemniczej kobiety; jest w niej bowiem coś magnetycznego, co z miejsca uzależnia od niej mężczyzn. Gdy po obejrzeniu wykradzionej sekcie taśmy, Jo – zaintrygowana całą sytuacją – prosi go o pomoc, nie ma śmiałości jej odmówić. Nie wie wtedy jeszcze, że uciekając przed deszczem, wpadnie prosto pod rynnę. W każdym razie z każdą kolejną stroną napięcie rośnie, a historia z sensacyjnej zamienia się w krwisty horror.
Nie bez powodu Ed Brubaker umieścił kolejny wątek swej opowieści w szalonych latach 70., jednocześnie przenosząc miejsce akcji z San Francisco do Los Angeles, gdzie prawdopodobnie liczba dziwaków i degeneratów wszelakiej maści na kilometr kwadratowy przekracza wszystkie dopuszczalne normy. Pozwoliło mu to wprowadzić do fabuły wątek – powiedzmy – filmowy, z którym idealnie współgrają nietypowe zainteresowania niektórych hollywoodzkich producentów/reżyserów i ich niecodziennej, aczkolwiek bardzo bogatej i wpływowej klienteli. Niejako na marginesie pogłębiony zostaje również motyw sekty religijnej, której początki opisane zostały w tomie pierwszym, a która w ciągu minionych dwudziestu lat zdołała – jak widać – stworzyć silne i rozbudowane struktury, działając w sposób niczym nie różniący się od mafii. Teraz na jej drodze stają Josephine i Miles oraz – najmniej świadoma zagrożenia – Suzy. Nawet jeżeli spora część intrygi jest średnio przekonująca, czyta się „Fatale” z przyjemnością i zainteresowaniem.
Żałować można tylko tego, że jedynie na marginesie głównego wątku prowadzona jest opowieść o losach Nicolasa Lasha – ona bowiem wydaje się w tym wszystkim najciekawsza i najbardziej oryginalna. Do poziomu scenariusza – a przypomnijmy, że Brubaker to specjalista od superbohaterów, mający na koncie między innymi bardzo udane historyjki o Batmanie: „Z drewna zrobiony” oraz „Człowiek, który się śmieje” – dostosował się także rysownik Sean Phillips. Nieźle poradził sobie w tomie pierwszym, wyczarowując Amerykę lat 50. ubiegłego wieku, teraz – kto wie czy nie z jeszcze lepszym skutkiem – poradził sobie z odwzorowaniem realiów Stanów Zjednoczonych sprzed niespełna czterech dekad. Wygląd ulic, samochody, stroje, fryzury – wszystko prezentuje się smakowicie (w stylu vintage) i niczym nie różni się od tego, co można było oglądać przed laty w pochodzących z tamtej epoki odcinkach takich seriali, jak „Kojak”, „Columbo” czy „Ulice San Francisco”. Na ciąg dalszy „Fatale” nie powinniśmy długo czekać; na wydanie czekają bowiem trzy kolejne integrale, a seria wciąż nie jest zakończona.
koniec
5 czerwca 2015

Komentarze

05 VI 2015   11:08:10

Brubaker to specjalista od superbohaterów? A nie od kryminałów? Przecież wszystkie te jego autorskie komiksy, to nie jakieś małe projekty powstałe na marginesie pisania komiksów superbohaterskich dla Marvela i DC.

05 VI 2015   11:20:58

Brubaker jest jak najbardziej specjalistą od trykociarzy - dość wspomnieć o jego genialnym runie do Kapitana Ameryki (Winter Soldier!) i jeszcze genialniejszym do Daredevila (który niebawem poznamy dzięki wydawnictwu Sideca).

05 VI 2015   11:22:19

A, i seria "Fatale" jest zakończona. Całość to właśnie te 5 tomów.

05 VI 2015   11:32:32

Tak, wiem, ale co z "Criminal", "Fade Out", "Scene of the Crime", "Velvet"? Większość jego komiksów to kryminały, nawet "Daredevil", czy "Gotham Central"...

05 VI 2015   18:39:23

Bedetheque.com twierdzi, że "série en cours", choć w rzeczywistości ostatni, jak dotąd (?), zeszyt (numer 24) ukazał się w lipcu, a integral (numer 5) w październiku 2014 roku.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zniknięcia, powroty, problemy
Agata Włodarczyk

5 XII 2021

Rita Odraza nie bierze jeńców – z pomocą Czarnego Smoka pozbawiła tytułowych superbohaterów dostępu do sieci morficznej, odebrała im zordy, pozbyła się Zielonego i Niebieskiego Rangera. Korzystający już tylko z zielonej mocy, przerzedzeni, pozbawieni wsparcia Alfy i Zordona Rangersi stanowią łatwy łup. Suma summarum – zwycięstwo Odrazy wydaje się być blisko.

więcej »

Przygoda, humor i oldschool
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 XII 2021

To już trzeci tomik przygód Zagora, cowboya z baśniowego Dzikiego Zachodu. Sięgając po „Tajemniczą śmierć”, należy wziąć poprawkę na miejsce i czas powstania komiksu. Być może jeszcze bardziej, niż ostatnio.

więcej »

Extraordinary Moore: Bezlitosna fantazja
Marcin Knyszyński

3 XII 2021

Kończymy dziś przygodę z „Ligą niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Ostatni tom cyklu nosi znamienny tytuł – słowo „Burza” dobrze odzwierciedla to, co dzieje się w komiksie i umysłach czytelników. Przed nami rzecz, której niezwykle trudno wystawić jednoznaczną ocenę.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czarno-czarny świat
— Marcin Knyszyński

Nie daj się tyranii przewidywalności!
— Marcin Knyszyński

Supernoir
— Marcin Knyszyński

„Josephine… I’ll send you all my love”
— Sebastian Chosiński

Ludzki umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Teoria chaosu
— Paweł Ciołkiewicz

Cierpienia młodego Dylana
— Paweł Ciołkiewicz

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Poobiednie lenistwo
— Sebastian Chosiński

Śpij, kochanie, po słonecznej stronie ulicy
— Sebastian Chosiński

Ballady i impro-romanse
— Sebastian Chosiński

Puma skacząca do gardeł wampirów
— Sebastian Chosiński

Mroczna zatoka
— Sebastian Chosiński

Zdradzona i porzucona
— Sebastian Chosiński

Znaki na niebie i ziemi
— Sebastian Chosiński

Noir w kolorze… żółtym
— Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu katastrofy
— Sebastian Chosiński

Na Dzikim Zachodzie i w kraju Łokietka
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.