Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

  • Pan Wtorek Popielcowy
    Éric Liberge
  • Black Beard
    Jean-Yves Delitte
  • Relax #43 (PolishComicArt)
    Grant Morrison, Gardner Fox, Mikołaj Graniak, Gerard Way, Karol Weber, Artur Grzenda, Jakub Kijuc; Jacek Skrzydlewski, Wojciech Cichoń, Artur Biernacki, Łukasz Zabdyr, Andrzej Graniak, Paweł Bartosiak, Sławomir Kiełbus, Mariusz Moroz, Gedeon, Zbigniew Larwa, Jakub Kijuc, Darick Robertson, Alfonso Font, Joe Kubert, Frank Frazetta, Freddie E. Williams II
  • Kroniki ze Stambułu #01
    Ersin Karabulut
  • Relax #43 (Labrum)
    Bernie Wrightson, Przemysław Soroka, Bartosz Zaskórski, Philippe Druillet, François Rivière, André Franquin, Caza, Bartosz Minkiewicz, Daniel Chmielewski, Jimmy Stamp, Mark Russell, Janek Koza, Daniel Odija; Wojciech Stefaniec, Bernie Wrightson, Debora Santos, Bartosz Zaskórski, Przemysław Dedelis, Yanick Paquette, Caza, Philippe Druillet, Daniel Chmielewski, André Franquin, Janek Koza, Bartosz Minkiewicz, Andreas Martens
  • Wdówka #1
    Igor Barańko
  • Kamasutra (wyd.2023)
    Milo Manara
  • Znajdujemy ich, gdy są już martwi #3: Dusza
    Al Ewing; Simone Di Meo
więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Philip Dunn, Don Lawrence, Martin Lodewijk
‹Storm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStorm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiDon Lawrence
PrzekładKrzysztof Janicz
Wydawca Incal
CyklStorm
ISBN978-83-921387-1-6
Cena75,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nadciąga Storm
[Philip Dunn, Don Lawrence, Martin Lodewijk „Storm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszyscy sympatycy niezwykłych przygód klasycznych bohaterów będą zadowoleni. Podbój polskiego rynku komiksowego za sprawą Wydawnictwa Incal rozpoczyna bowiem Storm – nieustraszony bohater jako żywo przypominający pulpowych herosów złotego wieku kultury masowej.

Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga Storm
[Philip Dunn, Don Lawrence, Martin Lodewijk „Storm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca” - recenzja]

Wszyscy sympatycy niezwykłych przygód klasycznych bohaterów będą zadowoleni. Podbój polskiego rynku komiksowego za sprawą Wydawnictwa Incal rozpoczyna bowiem Storm – nieustraszony bohater jako żywo przypominający pulpowych herosów złotego wieku kultury masowej.

Philip Dunn, Don Lawrence, Martin Lodewijk
‹Storm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStorm #1: Świat na dnie. Ostatni zwycięzca
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiDon Lawrence
PrzekładKrzysztof Janicz
Wydawca Incal
CyklStorm
ISBN978-83-921387-1-6
Cena75,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwszy tom wydania zbiorczego zawiera dwie opowieści. „Świat na dnie” to historia otwierająca serię przygód Storma, natomiast „Ostatni zwycięzca” stanowi specyficzną jej kontynuację (o tej specyfice piszę dalej). Wszystko zaczyna się od doniosłej, ale też skrajnie niebezpiecznej misji, której celem jest zbadanie cyklonu szalejącego na Jowiszu. Ze stacji kosmicznej orbitującej wokół tej planety wyrusza nieustraszony pilot Storm. Niestety w trakcie lotu coś idzie nie tak – najnowocześniejszy w swojej klasie statek kosmiczny pilotowany przez doświadczonego pilota zostaje wciągnięty do wnętrza cyklonu. Naukowcy, którzy pozostali w stacji kosmicznej, są przekonani, że na zawsze stracili Storma, i wracają na Ziemię. Dzielnemu pilotowi udaje się jednak opanować statek i wydostaje się z cyklonu. Osamotniony kosmonauta programuje autopilota na powrót do domu i wprowadza się w stan hibernacji. Po trwającej rok podróży Storm ląduje na Ziemi po to tylko, by przekonać się, że nie jest to już ta sama planeta, którą opuszczał.
Tak zaczynają się przygody Storma w świecie, w którym nie ma już oceanów, a ludzkość najwyraźniej pogrążyła się w stanie barbarzyństwa. Czy to wszystko mogło zdarzyć się w ciągu roku? Autorzy wyjaśniają w pierwszym tomie, co tak naprawdę się stało, ale powiedzmy sobie szczerze: nie ma to żadnego znaczenia. Podobnie, jak mało istotne jest np. to, jakim cudem John Carter wylądował na Marsie czy jak Flash Gordon dostał się na planetę Mongo – ważne, że ku uciesze czytelnika bohaterowie przeżywają tam fantastyczne przygody. Podobnie jest w przypadku Storma - ciąg zdarzeń, które doprowadziły do sytuacji, w której się znalazł, ma drugorzędne znaczenie. Liczy się to, że dzięki nim zabiera on czytelnika w fantastyczną podróż po dnie oceanu, na którym kwitnie teraz egzotyczne życie. Podczas tej podróży nasz bohater napotyka piękną kobietę o imieniu Rudowłosa (burzliwy romans z klasycznie, czyli skąpo odzianą pięknością jest pewnie kwestią czasu), bezwzględnych rzezimieszków, dziwne stwory i kamienne miasta otoczone tajemniczym murem.
Po rozwiązaniu zagadki dotyczącej zniknięcia oceanów Storm kontynuuje wędrówkę u boku ognistowłosej piękności i oczywiście natychmiast pakuje się w nowe kłopoty. Tym razem musi wcielić się w rolę cyrkowego gladiatora, a następnie wziąć udział w śmiertelnie niebezpiecznym „turnieju” czempionów. Stawką w tych zmaganiach jest zdobycie tronu w pałacu, który okazuje się być olbrzymim statkiem kosmicznym – oczywiście tylko Storm jest w stanie rozpoznać, czym naprawdę jest pełna niebezpiecznych pułapek budowla. Akcja nie zwalnia ani na chwilę. Wszystko dzieje się tu w zawrotnym tempie i jedna niewiarygodna przygoda goni kolejną, prowadząc do finału, który jest zarazem przygotowaniem gruntu pod kolejne opowieści.
Jeżeli już o fabule mowa, to warto wspomnieć, że mamy tu do czynienia z pewną niekonsekwencją. Zakończenie pierwszego albumu mianowicie nie do końca – mówiąc delikatnie – pasuje do zdarzeń opisanych w albumie drugim. Czytelnicy sami przekonają się, o co dokładnie chodzi, a dokładne wyjaśnienie tego małego zgrzytu narracyjnego można znaleźć w umieszczonym w wydaniu zbiorczym tekście „Nieodkryty Storm”, w najdrobniejszych szczegółach opisującym bardzo trudne początki serii. Poza tym artykułem znajdziemy tu jeszcze jeden tekst, którego nie było w oryginalnym wydaniu albumu – „Kroniki Świata na dnie” to tekst opisujący polskie perypetie wydawnicze Storma, ilustrowany dodatkowymi materiałami graficznymi zdobytymi przez polskiego wydawcę (okładka magazynu CDN, w którym Storm zadebiutował na polskim rynku). Dodatkowe materiały graficzne umieszczone w tomie zbiorczym stanowią zresztą nie lada gratkę dla wszystkich miłośników komiksu. Mamy tu zdjęcia autorów, szkice, plakaty, okładki wydań magazynu „Eppo”, w którym ukazały się pierwsze opowieści o Stormie, oraz dodatkowe rysunki.
Wszystkie te materiały graficzne są bardzo interesujące, bo wyjątkowo interesujący i nietypowy jest styl rysownika serii – Dona Lawrence’a. Artysta nie tworzy bowiem klasycznych rysunków pociągniętych tuszem i pokrytych farbą. Mamy tu w gruncie rzeczy niezwykle realistyczne obrazy malowane w bardzo specyficzny sposób. Kolory są nakładane bezpośrednio na plansze w sposób przypominający nieco szkicowe kreskowanie. Dzięki temu rezultat końcowy stanowi oryginalne połączenie klasycznego malowania (jakie znamy chociażby z ostatnich albumów Rosińskiego czy Hermanna) z komiksowym kreskowaniem. Warto także dodać, że choć oba albumy opublikowane w pierwszym tomie pochodzą z końca lat 70., to mamy tu do czynienia z bardzo dynamicznym kadrowaniem i nietuzinkowym układem plansz, które równie dobrze mogłyby sprawdzić się we współczesnych komiksach.
Podsumowując, należy stwierdzić, że „Storm” to niewątpliwie seria, którą przede wszystkim docenią wielbiciele nieco starszych, klasycznych komiksów opartych na prostej, dynamicznej przygodowej fabule. Wszyscy, którzy lubią przygody Valeriana i Laureliny czy też naszego rodzimego Tajfuna oraz jego dwóch towarzyszek – Kriss i Maar, na pewno nie zawiodą się przygodami Storma i Rudowłosej. Jest to prosta opowieść pozbawiona wszelkich narracyjnych fajerwerków czy efekciarskich trików, ale stanowi to jej zaletę, a nie wadę. Autorzy oferują dobrze opowiedzianą i świetnie zilustrowaną space operę, która okazuje się bardziej ponadczasowa niż wiele komiksowych eksperymentów. Podczas lektury doskonale będzie bawił się rówieśnik Storma (bohater debiutował w 1977 roku, zatem ma już na karku trzydzieści osiem lat), ale doceni go także jego nastoletni syn (ewentualnie córka) czytający współczesne komiksy i mangi adresowane do młodzieży. Niewątpliwie może to być komiks, który będzie łączył pokolenia, dostarczając wiele radości z poznawania fantastycznych opowieści w rodzinnym gronie.
koniec
12 października 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sporo obietnic
Marcin Knyszyński

22 IX 2023

Drugi z trzech tomów zbiorczych serii „Czarny Młot. Odrodzenie” jest przykładem na to, że fantazja autora czasem ponosi zbyt mocno, a chęć uczynienia swego działa dziwnym i niejednoznacznym powinna mieć chyba jakieś granice. Jeff Lemire chciał niewątpliwie dobrze, ale tym razem wystawił czytelniczą cierpliwość na próbę.

więcej »

Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
Wojciech Gołąbowski

21 IX 2023

Na trzeci zeszyt z cyklu „Nieustraszeni Łowcy Strachów” czekałem niecierpliwie. Nie powiem, że nie było warto, ale jednak „Zjawa z jeziora Tikitaka” nieco rozczarowuje.

więcej »

Tragikomedia pomyłek
Dagmara Trembicka-Brzozowska

20 IX 2023

Drugi tom opowieści o patologicznej (co tu ukrywać) rodzinie włoskich imigrantów nie zawodzi tych z czytelników, którym odpowiada i ciężki, czarny humor, i dość nietypowy sposób narracji.

więcej »

Polecamy

Nowe status quo

Niekoniecznie jasno pisane:

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Rzymianie w starfighterach
— Marcin Osuch

Stary, dobry (?) „Storm”
— Michał Misztal

Monstrum po drugiej stronie czarnej dziury
— Paweł Ciołkiewicz

„Gdy przegrasz partię szachów, to tak jakbyś umarł”
— Paweł Ciołkiewicz

Przejąć władzę nad wszechświatem
— Paweł Ciołkiewicz

Coś się kończy, coś zaczyna…
— Paweł Ciołkiewicz

Ruda walczy jak szalona
— Paweł Ciołkiewicz

Gwiezdne wojny
— Paweł Ciołkiewicz

W pustyni i w puszczy
— Paweł Ciołkiewicz

Krótko o komiksach: Kwiecień 2002, cz. 2
— Paweł Nurzyński, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Wielki szok dla ludzkości
— Paweł Ciołkiewicz

„Czas znaleźć własny głos”
— Paweł Ciołkiewicz

Symfonia obrazów
— Paweł Ciołkiewicz

Orgia u Borgiów
— Paweł Ciołkiewicz

Pieśń o Conanie
— Paweł Ciołkiewicz

Biały Pirat i Czerwony Baron
— Paweł Ciołkiewicz

Niewyszukany erotyzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.