Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Darwyn Cooke
‹Parker #4: Jatka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #4: Jatka
Tytuł oryginalnySlayground
Scenariusz
Data wydania2 listopada 2015
RysunkiDarwyn Cooke
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-58-9
Format95s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena55,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Parker w parku
[Darwyn Cooke „Parker #4: Jatka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czy Darwyn Cooke zrobił dla powieściowego cyklu o Parkerze to, co dla „Wiecznej wojny” Joego Haldemana uczynił niegdyś Marvano? W oparciu o słowo pisane komiksową adaptacją stworzył zupełnie nową jakość? Nie mam pojęcia, bo nie znam pierwowzorów literackich Richarda Starka. Ale wszystko na to wskazuje.

Konrad Wągrowski

Parker w parku
[Darwyn Cooke „Parker #4: Jatka” - recenzja]

Czy Darwyn Cooke zrobił dla powieściowego cyklu o Parkerze to, co dla „Wiecznej wojny” Joego Haldemana uczynił niegdyś Marvano? W oparciu o słowo pisane komiksową adaptacją stworzył zupełnie nową jakość? Nie mam pojęcia, bo nie znam pierwowzorów literackich Richarda Starka. Ale wszystko na to wskazuje.

Darwyn Cooke
‹Parker #4: Jatka›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułParker #4: Jatka
Tytuł oryginalnySlayground
Scenariusz
Data wydania2 listopada 2015
RysunkiDarwyn Cooke
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Taurus Media
CyklParker
ISBN978-83-64360-58-9
Format95s. 150×225mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena55,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Jatka” to już czwarty wydany w Polsce tom opowieści o Parkerze, gangsterze twardym, nieraz okrutnym, ale kierującym się własnym kodeksem. Recenzując poprzednie tomy na „Esensji”, zachwycałem się narracyjnymi pomysłami Cooke′a – płynnym przechodzeniem między narracją beztekstową i wypełnianiem komiksu licznymi komentarzami odautorskimi, opieraniem się czasem na rysunku, czasem na słowie, wplataniem w opowieść różnych niestandardowych elementów, sprytnym posługiwaniem się retrospekcjami i pomysłowym komiksowym montażem. Dzięki temu z jednej strony komiksy o Parkerze mają odpowiednią dynamikę opowieści, a z drugiej – autor broni się przed ryzykiem, że czytelnik w pewnym momencie będzie zmęczony powtarzalnością pewnych gangsterskich schematów tej historii. Bo nawet jeśli – czerpiąc wiedzę z popkultury i znajomości typowych elementów czarnego kryminału – doskonale wiemy, jak wszystko się skończy, to z pewnością będziemy chcieli się przekonać, w jaki sposób nam to zostanie pokazane.
W „Jatce” jest może nieco mniej takich formalnych przeskoków czy narracyjnych pomysłów, ale i tak ogromną przyjemność w lekturze musi sprawić precyzja tej opowieści. Widać tu ciągłą ewolucję cyklu (Cooke′a, ale zapewne też i Starka). W pierwszej części mieliśmy rozciągniętą na miesiące opowieść o zemście, w drugiej również trwające pewien czas pięcie się Parkera w górę przestępczej hierarchii, w trzeciej już tylko opowieść o kilkutygodniowych przygotowaniach do skoku i jedną noc kulminacji. „Jatka” jest jeszcze bardziej zwarta. Zaczyna się – jak u Hitchcocka – od trzęsienia ziemi. Już w pierwszych kadrach obserwujemy skok na furgonetkę przewożącą pieniądze. Dokonuje go Parker wraz z dwoma pomocnikami. Niestety, podczas ucieczki z miejsca przestępstwa samochód, którym jadą, ulega wypadkowi, pomocnicy nie nadają się do dalszej akcji, a Parker wraz z łupem wbiega na teren nieczynnego w zimie parku rozrywki. Wkrótce teren zostanie otoczony przez policję, przybędą też głodni łupu gangsterzy. Wśród rollercoasterów, tunelów miłości, sal zwierciadlanych rozpocznie się rozgrywka między Parkerem a otaczającymi go wrogami.
Cooke w swym komiksie sprytnie wykorzystuje geografię owego parku rozrywki. Akcja właściwa zaczyna się zresztą od reprodukcji jego mapki, tak abyśmy dokładnie wiedzieli, gdzie będzie toczyć się akcja. No i właśnie tam się toczy – kolejne rozgrywki Parkera z jego prześladowcami mają miejsce w kolejnych sektorach wesołego miasteczka. Sugestywne wrażenie robi sceneria zaśnieżonego i opuszczonego przybytku, w którym normalnie bawiłyby się tłumy ludzi (oczywiście ten tom cyklu narysowany jest w zimnych, biało-błękitnych barwach). A poza tym jest to, czego szukamy w tego rodzaju opowieści: bitwy, pojedynki, strzelaniny i Parker w swoim żywiole.
Komiks uzupełnia komiksowy short o innej przygodzie Parkera – sympatyczny, przywołujący skojarzenia z „Miastem grzechu”, które przedstawiało także tego rodzaju miniatury kryminalne, ale oczywiście robiący mniejsze wrażenie niż główna opowieść z tego albumu „Pakera”. Albumu, dodajmy dla porządku, na wysokim poziomie. Jak dotychczas wszystkie w tej znakomitej serii.
koniec
20 listopada 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krewni ofiar wysuwanych szponów
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

6 III 2021

Jak na fakt, że Logan nie żyje, w piątym albumie „All-New Wolverine: Sieroty X”, spotykamy wyjątkowo dużo postaci z wysuwanymi szponami. A także krewnych ich ofiar.

więcej »

Koniec maszyny
Andrzej Goryl

5 III 2021

Brian K. Vaughan to twórca zdolny, płodny, popularny i doceniany (laureat licznych Eisnerów, Harveyów, zdobywca British Fantasy Award). Także na polskim rynku jest dostępnych całkiem sporo komiksów tego scenarzysty. Mucha wydała jego „Lwy z Bagdadu” oraz „Sagę” (wszystkie z dotychczas dostępnych w USA tomów), Non Stop Comics w zeszłym roku skończył publikować „Paper Girls”, z kolei Egmont domknął „Runaways”, „Y: Ostatniego z mężczyzn” oraz „Ex Machinę”. To właśnie dwoma ostatnimi tomami tego (...)

więcej »

Bebechy metropolii
Andrzej Goryl

4 III 2021

Daniel Odija to pisarz, poeta, dziennikarz – autor kilku książek (m.in. „Tartak”, „Kronika umarłych”, „Ulica”); dwukrotnie nominowany do Nike. Wojciech Stefaniec jest jednym z najzdolniejszych polskich komiksiarzy, autor (bądź współautor) takich komiksów jak „Noir”, „Szanowny”, „Szelki” czy „Wróć do mnie, jeszcze raz”. Plakacista, ilustrator; zdobywca licznych nagród (nie tylko komiksowych); twórca o niezwykłym, drapieżnym stylu. Razem ci dwaj słupszczanie rozpoczęli projekt pt. „Tetralogia (...)

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż twórcy

Gdy Batman śpi, budzi się…
— Sebastian Chosiński

Skok poszedł źle
— Konrad Wągrowski

Parker i przyjaciele
— Konrad Wągrowski

Czarny kryminał w błękitach
— Konrad Wągrowski

Kto strzeże Gwardzistów?
— Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Piotr Niemkiewicz, Konrad Wągrowski

Próba psychoanalizy superbohatera
— Daniel Gizicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.