Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 kwietnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Joe Hill, Gabriel Rodriguez
‹Locke & Key #4: Klucze do królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLocke & Key #4: Klucze do królestwa
Tytuł oryginalnyKeys to the Kingdom
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2015
RysunkiGabriel Rodriguez
Wydawca Taurus Media
CyklLocke & Key
ISBN9788364360688
Format170×260mm
Cena67,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

I jeszcze mocniej… i jeszcze raz…
[Joe Hill, Gabriel Rodriguez „Locke & Key #4: Klucze do królestwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czwarty tom „Locke & Key” przynosi zasadniczy zwrot akcji i mocne zakończenie. Można nawet odnieść wrażenie, że być może miał on być ostatnim w serii. W każdym razie tak się nie stało – po „Kluczach do królestwa” Joe Hill (scenariusz) i Gabriel Rodriguez (rysunki) stworzyli jeszcze kolejne tomy.

Sebastian Chosiński

I jeszcze mocniej… i jeszcze raz…
[Joe Hill, Gabriel Rodriguez „Locke & Key #4: Klucze do królestwa” - recenzja]

Czwarty tom „Locke & Key” przynosi zasadniczy zwrot akcji i mocne zakończenie. Można nawet odnieść wrażenie, że być może miał on być ostatnim w serii. W każdym razie tak się nie stało – po „Kluczach do królestwa” Joe Hill (scenariusz) i Gabriel Rodriguez (rysunki) stworzyli jeszcze kolejne tomy.

Joe Hill, Gabriel Rodriguez
‹Locke & Key #4: Klucze do królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLocke & Key #4: Klucze do królestwa
Tytuł oryginalnyKeys to the Kingdom
Scenariusz
Data wydania8 grudnia 2015
RysunkiGabriel Rodriguez
Wydawca Taurus Media
CyklLocke & Key
ISBN9788364360688
Format170×260mm
Cena67,00
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzeczywistość widziana z perspektywy trojga dzieci Niny i świętej pamięci Rendella Locke’ów na pewno jest niezwykle intrygująca. Z jednej strony – śmiertelnie niebezpieczna, z drugiej – fascynująca. I to – w obu przypadkach – do tego stopnia, że trudno zdecydować się na wybór: zrezygnować z mrożących krew w żyłach przygód za cenę spokoju czy też narażać życie, wiedząc, że dane nam będzie doświadczyć coś, czego inni nie będą w stanie sobie nawet wyobrazić. Przenosiny do prowincjonalnego miasteczka Lovecraft miały być lekarstwem na traumę związaną z tragiczną śmiercią ojca, tymczasem stało się dokładnie na odwrót. Jak w słynnym powiedzeniu, Tyler, Kinsey i Bode wpadli z ulewnego deszczu prosto pod rynnę. Rodzinna posiadłość Locke’ów, Keyhouse, okazała się bowiem co prawda starym i dostojnym, wzbudzającym szacunek i zazdrość sąsiadów domostwem, ale jednocześnie kryła w sobie makabryczną tajemnicę, której korzenie sięgają młodości Rendella. Wiele też wskazuje na to, że mąż Niny odegrał w wydarzeniach sprzed lat bardzo istotną rolę. Ale jaką – na razie wciąż musimy pozostać uzbrojeni w cierpliwość.
W poprzednich tomach cyklu – „Witamy w Lovecraft”, „Łamigłówki” oraz „Korona Cieni” – Joe Hill bardzo umiejętnie dawkował napięcie, starając się prowadzić fabułę w taki sposób, by nie rozdrabniać się na wątki poboczne. W „Kluczach do królestwa” na chwilę z tej zasady zrezygnował. Co wydaje się o tyle zrozumiałe, że wcześniej doszedł już do pewnej granicy i konieczne wydało mu się wpuszczenie do opowieści trochę świeżej krwi. Postanowił więc zmienić nieco sposób narracji, co szczególnie widoczne jest we „Wróblu” – zamkniętej fabularnie noweli, w której posługując się motywem zaczerpniętym z „Ptaków” Alfreda Hitchcocka, skupił się zwłaszcza na dwóch postaciach: Bode’em i Dodge’u. Podobną formę ma „Biały”, w którym pojawia się zupełnie nowa postać – ciemnoskóra Erin Voss, niegdyś szkolna koleżanka Rendella Locke’a, teraz pacjentka szpitala dla obłąkanych. Pewnego dnia podczas spaceru, gdy spotyka grupkę uczniów wracających po lekcjach ze szkoły, rozpoznaje jednego z nich – Zacka Wellsa.
Bierze go jednak za kogoś innego. Za kogo? Niech starczy stwierdzenie, że będąca świadkiem tego zdarzenia Kinsey, po fakcie postanawia za wszelką cenę dostać się do szpitala, by porozmawiać z Erin. Musi się jednak bardzo spieszyć! W rozdziale trzecim, zatytułowanym „Luty”, Hill przygląda się relacjom Kinsey i Tylera z ich sympatiami, czyli odpowiednio – z Zackiem (tak, znów są razem) i piękną, choć ekscentryczną Jordan. Trzy kolejne części są już fabularnie ściślej ze sobą powiązane; nawiązują też do wcześniejszych wątków, obecnych chociażby w „Łamigłówkach”. Na arenie ponownie pojawiają się bohaterowie, którzy na jakiś czas zniknęli z pola zainteresowania scenarzysty: Ellie Whedon i jej niepełnosprawny umysłowo syn Rufus oraz Brian, dochodzący wreszcie do zdrowia po wypadku kochanek Duncana, brata Niny Locke. Hill potrzebuje ich, aby pchnąć akcję mocniej do przodu. I robi to wybornie – atmosfera się zagęszcza, stopień grozy rośnie wprost proporcjonalnie do przebiegających po plecach ciarkach.
Rozdziały zamykające „Klucze do królestwa” – czyli „Ofiary wojny” i dwie części „Detektywów” – skonstruowane zostały jak najprzedniejszy thriller, do którego dorzucono motywy nadprzyrodzone. Czyta się je z dużym zainteresowaniem, a dotarłszy do finału – co równie istotne – nie odczuwa się zażenowania spowodowanego kolejną woltą scenarzysty, który udaje, że wie mniej niż czytelnik i stara się w sztuczny sposób podtrzymywać tajemnicę. Joe Hill znajduje lepsze rozwiązanie – wyjaśnia jedną zagadkę, by natychmiast zawiązać kolejną. A ta kolejna jeszcze lepiej wróży na przyszłość. Graficznie nie zmieniło się w zasadzie nic. „W zasadzie”, ponieważ jest jeden wyjątek – to otwierający album „Wróbel”, który opowiedziany został z punktu widzenia sześcioletniego Bode’a. Gabriel Rodriguez postanowił więc w tej konkretnej nowelce dopasować ilustracje do wyobraźni dziecka, co jednak wcale nie oznacza, że to opowieść, po którą powinny sięgać dzieci. W dalszych rozdziałach jest już tak, jak bywało wcześniej – chilijski rysownik udanie prowadzi nas przez meandry wyobraźni Hilla, dbając przy tym o to, aby od czasu do czasu podgrzać atmosferę jakimś wyrazistszym kadrem.
koniec
28 grudnia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Każdy chce nosić tarczę
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

1 IV 2023

„Proces Kapitana Ameryki”, czyli siódmy tom zbiorczego wydania przygód najbardziej amerykańskiego superbohatera na świecie, to pozycja dla tych, którzy lubią wszystko, co duże i grube. A to za sprawą blisko 500 stron przesyconych akcją.

więcej »

Przeklęty życiem
Marcin Knyszyński

31 III 2023

Trzecia seria „Deadpoola” w wydaniach zbiorczych od Egmontu powoli dobiega końca. Ósmy tom jest nieco krótszy niż pozostałe – zawiera osiem odcinków jednego autora. Jak wywiązał się z powierzonego mu zadania Frank Tieri? No, mogło być lepiej.

więcej »

Same śliczności
Dagmara Trembicka-Brzozowska

30 III 2023

Jakiś czas temu Egmont zaczął jakiś czas temu dodawać w dziale komiksów dla dzieci serie wydawane w większym formacie, w twardej oprawie, które zachwycają rysunkami. Takie są „Pamiętniki Wisienki”, taka jest „Czarolina”, a teraz także rozpoczęta w roku 2021 „Pozytywka”.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Komiksy z przemytu: Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Kluczowe momenty
— Marcin Knyszyński

Krwawy bildungsroman
— Sebastian Chosiński

Historia lubi się powtarzać
— Sebastian Chosiński

Nie wkurzajcie potwora!
— Sebastian Chosiński

Kluczy ci u nas dostatek
— Sebastian Chosiński

Groza patentowana
— Sebastian Chosiński

Komiksy z przemytu: Królestwo za klucz!
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: O klucz od sukcesu
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Zabawy z głową
— Miłosz Cybowski

Komiksy z przemytu: Pozdrowienia z Lovecraft
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Głos z innego świata
— Sebastian Chosiński

Duchy starego pałacu
— Sebastian Chosiński

Demony i halucynogenne grzybki
— Sebastian Chosiński

Pieśni o zmartwychwstaniu
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi ludzie z wyspy Fionii
— Sebastian Chosiński

Opowieści liryczne, historie codzienne…
— Sebastian Chosiński

Do szpiku kości
— Sebastian Chosiński

Uduchowieni młodzi ludzie
— Sebastian Chosiński

Wyrwać się z kokonu
— Sebastian Chosiński

Artystyczne oblicze internacjonalizmu
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.