Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Terry Dodson, Mark Millar
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #62: Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #62: Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga
Tytuł oryginalnyMarvel Knights Spider-Man: Down Among the Dead Men
Scenariusz
Data wydania8 kwietnia 2015
RysunkiTerry Dodson
PrzekładTomasz Sidorkiewicz
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-2820-303-7
Format112s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatunekprzygodowy, superhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Marvel: Pozostaje czekać na kontynuację

Esensja.pl
Esensja.pl
Sześćdziesiąty drugi tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga” miał wszystkie predyspozycje do tego, by stać się jednym z najważniejszych wydawnictw minionego roku. A jednak coś poszło nie tak…

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Pozostaje czekać na kontynuację

Sześćdziesiąty drugi tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga” miał wszystkie predyspozycje do tego, by stać się jednym z najważniejszych wydawnictw minionego roku. A jednak coś poszło nie tak…

Terry Dodson, Mark Millar
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #62: Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #62: Marvel Knights Spider-Man: Śmiertelna trwoga
Tytuł oryginalnyMarvel Knights Spider-Man: Down Among the Dead Men
Scenariusz
Data wydania8 kwietnia 2015
RysunkiTerry Dodson
PrzekładTomasz Sidorkiewicz
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-2820-303-7
Format112s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatunekprzygodowy, superhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najpierw pomówmy o oczekiwaniach, ponieważ te niebezpodstawnie były całkiem spore. Już sama nazwa „Marvel Knights” zwiastowała, że będziemy mieli do czynienia z pozycją niebanalną. Seria ta została uruchomiona w 1998 roku i jej założeniem było prezentowanie historii o popularnych superbohaterach dla bardziej dojrzałego czytelnika, który nie tylko nie wzdryga się na widok przemocy, ale także oczekuje fabuł mocniejszych niż standardowe. Kolejnym wabikiem, który zachęcał do lektury „Śmiertelnej trwogi”, była osoba scenarzysty – Marka Millara, który w doskonały sposób przeniósł świat Avengers do XXI wieku („Ultimates” – WKKM cz. 24 i 44). O samym głównym bohaterze nie ma co wspominać, albowiem cieszę się na każdy solowy stęp Spider-Mana.
Teoretycznie wszystko to otrzymujemy w omawianym komiksie. Faktycznie Pajęczak potrafi sobie zakląć pod nosem i tłucze bez pardonu swoich przeciwników (a także jest tłuczony przez nich – ląduje nawet z tego powodu w szpitalu). Millar natomiast piętrzy przed nim kolejne przeszkody. Oto bowiem Peter Parker musi odnaleźć swoją ciotkę, którą ktoś porwał z jej mieszkania. Nie ma złudzeń, że May nie stała się przypadkową ofiarą, a porywacz, znając tajną tożsamość Spidera, przy jej pomocy stara się doprowadzić go do utraty zmysłów. I faktycznie. Nasz bohater, nie mając punktu zaczepienia, zaczyna się miotać po omacku po mieście, z jednej strony starając się wycisnąć coś ze swoich najstarszych wrogów (Norman Osborn, Vulture, Electro), z drugiej – szukając pomocników wśród kumpli (Avengers).
W sześćdziesiątym drugim tomie WKKM dostajemy jedynie zalążek całej historii – zawiera on bowiem tylko cztery oryginalne zeszyty, co czyni go jedną z najcieńszych pozycji, jakie zaserwowało nam Hachette. Bardzo nieładnie tak zdzierać kasę z fanów, zwłaszcza że może się okazać, iż nie poznamy wszystkich dwunastu części. Wróćmy jednak do samej historii, która zapowiada się bardzo intrygująco, delikatnie nawiązując do genialnej opowieści o Daredevilu „Odrodzony”, w której Kingpin poznaje tajną tożsamość Śmiałka i niszczy go przy pomocy swych wpływów. Tu w rolę łysego olbrzyma wciela się Norman Osborn, który daje do zrozumienia, że komuś wyjawił, kto też ukrywa się pod maską Spider-Mana, by ten niecnie wykorzystał tę wiedzę. Co, biorąc pod uwagę reakcję Parkera, udaje mu się znakomicie.
Niestety, w „Śmiertelnej trwodze” brakuje tego, co stanowiło siłę „Odrodzenia” – emocjonalności. Niby chodzi o ukochaną ciotkę May, ale tak po prawdzie można by zamiast niej wstawić kogokolwiek z otoczenia Pająka. Co prawda w kółko powtarza się motyw determinacji, ale jakoś w czasie lektury się jej nie czuje. Do tego dochodzą całkiem niepotrzebne wątki, które praktycznie rozbijają gęstniejącą atmosferę całości, jak chociażby długa sekwencja, kiedy Spider-Man udaje się po pomoc do Avengers, a ci biorą go za przebierańca i zaczynają atakować. Takie rzeczy były dobre w latach 70., a nie w komiksie aspirującym do miana dojrzałego i ambitnego. Przegięć nie brakuje także w drugą stronę, jak choćby melodramatyczne wyjaśnienie zbójeckich poczynań Vultura.
Mam też wrażenie, że Millar po prostu nie za bardzo czuje postać Spider-Mana, nie mogąc się zdecydować, czy chce z niego zrobić bohatera tragicznego, czy też czerstwego zgrywusa, rzucającego wyjątkowe suchary, nawet jak na niego. Niemniej kilka smaczków mu się udało, jak choćby całkiem zgrabne wykorzystanie postaci Owla.
Być może całość wyglądałaby lepiej, gdyby nie rysunki. Na pewno są miłośnicy kreskówkowego stylu prezentowanego przez Terry′ego Dodsona, ale ja do nich nie należę. O tyle o ile w scenach walki między zamaskowanymi postaciami jeszcze jakoś sobie radzi (odświeżone kostiumy Vultura i Electro wypadają bardzo fajnie), to już w momentach gadanych, tam, gdzie znaczenie ma mimika twarzy – nie bardzo. Można też odnieść wrażenie, że największą przyjemność sprawiało mu rysowanie Czarnej Kotki, bo ta wypada nad wyraz zmysłowo w każdym kadrze.
Przyznam też, że nie bardzo rozumiem, na czym ma polegać ta „dorosołość” Marvel Knights, ponieważ podobnych opowieści o Spiderze było całkiem sporo – Vulture już kiedyś porywał ciotkę May (choć nie chodziło mu o zemstę na Pająku). Podobnie sytuacja wygląda z brutalnością, która nie odbiega specjalnie od tego, co widzieliśmy za czasów TM-Semic (zwłaszcza w wydaniu Todda McFarlane′a i Erika Larsena). Jeśli więc „Śmiertelną trwogę” miałbym traktować jako pojedynczy egzemplarz wchodzący w skład WKKM, to nie jestem pewien, czy jego obecność jest tu uzasadniona. Pozostaje czekać na kontynuację.
koniec
9 stycznia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Miłość nie wszystko wybacza… ale pomaga zrozumieć
Sebastian Chosiński

23 VII 2018

W „Portugalskim galimatiasie” – poprzednim tomie sensacyjnej opowieści Jeana Van Hamme’a (scenariusz) i Philippe’a Aymonda (rysunki) – autorzy postanowili nawiązać do albumu otwierającego cykl. W kolejnej wydanej w naszym kraju części jeszcze bardziej wtek ten rozwijają, nie zapominając przy tym, aby wpakować tytułową Lady S. w kolejne śmiertelnie niebezpieczne kłopoty.

więcej »

Amazonka w wersji deluxe
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

22 VII 2018

Długo, bo aż rok musieliśmy czekać na kontynuację przygód Wonder Woman ze scenariuszem Grega Rucki w ramach serii „DC Deluxe”. Na szczęście wreszcie jest i to, co można o nim powiedzieć, to, że opłacało się być cierpliwym.

więcej »

Conan na nostalgiczną nutę
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

21 VII 2018

Ósmy tom Kolekcji Conan Barbarzyńca to coś, na co polscy fani czekali, zwłaszcza ci, którzy zaczęli zbierać komiksy na początku lat 90. i zachwycali się broszurowym wydaniem adaptacji opowiadania Howarda „Skarby Gwahlura!”.

więcej »

Polecamy

Tort bardzo piętrowy

Kadr, który…:

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Cały kemping śpiewa z nami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Studio komiksowe jak galera niewolników
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Z tego cyklu

Elektroniczny morderca
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Niszczyciel Kolekcji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Najlepsza stylówa w mieście
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Deadpoolem w płot
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nietzsche nie żyje. Thor
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dyrektor z pazurami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Jestem Groot!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bo przez twe oczy… oszalaaaałem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Infantylność > Charakter
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pomysł był, zabrakło serca
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Mroczny świat
— Paweł Ciołkiewicz

Anioł stróż rozwiązłych i niemoralnych
— Sebastian Chosiński

Przebieranie lalki Barbie
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Amazonka w wersji deluxe
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan na nostalgiczną nutę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Zamienię szyszynkę na szyszkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Akt poświadczenia dziedziczenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Jaka to melodia?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Koszmary Conana
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Urodzony by być Muppetem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zbanalizowana Czarodziejka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz Sam: Punkowe Kocmołuchy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po bandzie z Punisherem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.