Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Yuki Urushibara
‹Mushishi #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Srebrny demon
[Yuki Urushibara „Mushishi #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom mangi „Mushishi” oferuje nie tylko kolejną porcję ujmujących opowieści o tajemniczym człowieku posiadającym dar nawiązywania kontaktu z niezwykłymi istotami, ale także przybliża czytelnikowi początki tego bohatera. Dowiadujemy się mianowicie, w jaki sposób niepozorny chłopak stał się wytrawnym badaczem mushi.

Paweł Ciołkiewicz

Srebrny demon
[Yuki Urushibara „Mushishi #3” - recenzja]

Trzeci tom mangi „Mushishi” oferuje nie tylko kolejną porcję ujmujących opowieści o tajemniczym człowieku posiadającym dar nawiązywania kontaktu z niezwykłymi istotami, ale także przybliża czytelnikowi początki tego bohatera. Dowiadujemy się mianowicie, w jaki sposób niepozorny chłopak stał się wytrawnym badaczem mushi.

Yuki Urushibara
‹Mushishi #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMushishi #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2015
RysunkiYuki Urushibara
Wydawca Hanami
CyklMushishi
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Motywem przewodnim pięciu opowieści zebranych w trzecim tomie mangi autorstwa Yuki Urushibary jest nieuchronna konieczność dokonywania trudnych decyzji oraz reakcje społeczne, jakie często są ich konsekwencją. Czasem bywa tak, że poświęcenie jednostki i ponoszenie ofiar na rzecz wspólnoty wywołuje powszechny szacunek, a czasami staje się powodem społecznego ostracyzmu i niechęci. Jednak bez względu na to, jakie są następstwa, człowiek podejmujący trudną decyzję, zawsze bierze na siebie ogromną odpowiedzialność. Bohaterowie ukazani w komiksie zmagają się z własnymi demonami i samotnie – często w milczeniu – niosą brzemię, z którym na pewno nie każdy by sobie poradził.
W opowieści „Głos wyjący rdzą” poznajemy losy dziewczynki o imieniu Shige, obwinianej przez lokalną społeczność o spowodowanie epidemii tajemniczej choroby, w rezultacie której ludzi pokrywa tajemnicza substancja, przypominająca rdzę. Historia zatytułowana „Z brzegu morza” ukazuje dramat mężczyzny od lat dręczonego wyrzutami sumienia w związku ze zniknięciem żony, która zaginęła na morzu podczas dziwnej mgły. „Czarne ziarna” to opowieść o człowieku, który zmuszony był podjąć dramatyczną decyzję dotyczącą życia i śmierci mieszkańców swej wioski. Przedostatnia historia – „Biel mieszkająca w kamieniu pisarskim” – opisuje życie młodej dziewczyny, której mushi uniemożliwiają kontynuowanie rodzinnych tradycji. W ostatniej opowieści, „Jednooka ryba”, autorka przedstawia metamorfozę, jakiej pod wpływem mushi uległ ciężko doświadczony przez życie młody chłopak imieniem Yoki.
Wszystkie opowieści odnoszą się na różne sposoby do problematyki straty oraz ukazują ludzkie dramaty związane z koniecznością podejmowania niełatwych decyzji, często dotyczących życia i śmierci innych ludzi. Tym razem mushi uprzykrzające życie głównym bohaterom poszczególnych opowieści sprawiają, że każdy w jakiś sposób dręczony jest wyrzutami sumienia. Poza tym niemal każda z postaci zmaga się nie tylko z przypadłościami wywoływanymi przez te tajemnicze istoty, ale także z niechęcią wyrażaną w mniej lub bardziej otwarty sposób przez innych ludzi. W podobnie skomplikowanej sytuacji znajduje się także Ginko, główny bohater serii. Tym razem bowiem widzimy go nie tylko w typowej dla niego sytuacji, kiedy pomaga innym ludziom, ale także jako osobę, która sama pomocy potrzebuje. Jedna z opowieści przedstawia początki drogi wrażliwego na krzywdę innych mężczyzny. Z poprzedniego tomu dowiedzieliśmy się, czemu ten badacz mushi nie może dłużej osiąść w jednym miejscu i dlaczego prowadzi życie włóczęgi. Tym razem autorka wyjaśnia, jak doszło do tego, że stał się on jednookim wędrowcem, który poświęcił swoje życie, by poznać i zrozumieć naturę dziwnych istot żyjących pośród ludzi, a przy okazji pomagać tym, którzy zostali dotknięci ich oddziaływaniem.
Graficznie manga stanowi konsekwentną kontynuację stylu, który został zapoczątkowany w pierwszym tomie. Miękka kreska sprawia, że rysunki bardzo dobrze współgrają z subtelnym nastrojem kolejnych opowieści. Autorka nadal bawi się różnymi rodzajami delikatnego kreskowania, za pomocą którego niezwykle efektownie różnicuje tła na poszczególnych kadrach. Rysunki bohaterów utrzymane są już w typowo mangowej, uproszczonej stylistyce, ale od czasu do czasu także i tu autorka wykorzystuje bardziej subtelne środki wyrazu. W trzecim tomie – podobnie, jak w poprzednich – także znalazło się kilka plansz wykonanych akwarelami, które dodatkowo wzmacniają nostalgiczno-poetycki charakter narracji.
Opowieść Yuki Urushibary nadal prowadzi nas przez zadziwiający świat, w którym żyją różnorodne i niezwykłe istoty. Choć zazwyczaj są one źródłem nieszczęść i dramatów dotkniętych nimi osób, Ginko nie walczy z nimi, ani też nie próbuje ich niszczyć za wszelką cenę. Wręcz przeciwnie, przede wszystkim chce on zrozumieć ich naturę, ustalić, jakie mechanizmy rządzą ich zachowaniem i wykorzystać tę wiedzę do tego, by pomagać ludziom. Motywem przewodnim jego działalności nie jest zatem bezmyślna walka i tępienie napotykanych istot, ale uważne słuchanie napotykanych osób, które opowiadają mu o swoich problemach. Tylko wsłuchując się w te historie jest on w stanie ustalić specyfikę konkretnych mushi i dzięki temu może uwolnić ludzi od negatywnych konsekwencji ich oddziaływania. Nie jest to zatem typowa opowieść o walce z potworami, ale raczej traktat o życiu ludzi zmagających się ze swoimi osobistymi demonami. Ginko niczym wytrawny detektyw za każdym razem próbuje ustalić okoliczności i zrozumieć z czym ma do czynienia. Jest to o tyle istotne, że i on zmaga się z własnym – srebrnym – demonem, który ukształtował jego życie.
koniec
3 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przygoda, humor i oldschool
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 XII 2021

To już trzeci tomik przygód Zagora, cowboya z baśniowego Dzikiego Zachodu. Sięgając po „Tajemniczą śmierć”, należy wziąć poprawkę na miejsce i czas powstania komiksu. Być może jeszcze bardziej, niż ostatnio.

więcej »

Extraordinary Moore: Bezlitosna fantazja
Marcin Knyszyński

3 XII 2021

Kończymy dziś przygodę z „Ligą niezwykłych dżentelmenów” Alana Moore’a. Ostatni tom cyklu nosi znamienny tytuł – słowo „Burza” dobrze odzwierciedla to, co dzieje się w komiksie i umysłach czytelników. Przed nami rzecz, której niezwykle trudno wystawić jednoznaczną ocenę.

więcej »

Piekło to inni
Paweł Ciołkiewicz

2 XII 2021

Lucas Varela jest autorem już całkiem nieźle znanym w Polsce. Mieliśmy możliwość czytać już jego autorski komiks „Najdłuższy dzień przyszłości” oraz stworzonego wspólnie z Diego Agrimbau „Człowieka”. Teraz na księgarskie półki trafia kolejna opowieść argentyńskiego artysty – „Pawełek Pinokio”. Nie jest to jednak kolejna wersja dzieła Carla Collodiego, lecz opowieść o tym, co spotkało niesfornego pajacyka… w piekle.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Kwiaty ciernistych dróg
— Paweł Ciołkiewicz

Gwiazdy cały czas są na niebie
— Paweł Ciołkiewicz

Błogosławieństwo i przekleństwo
— Paweł Ciołkiewicz

Bratnie dusze
— Paweł Ciołkiewicz

Życie włóczęgi
— Paweł Ciołkiewicz

Są na tym świecie rzeczy…
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Piekło to inni
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaciele
— Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
— Paweł Ciołkiewicz

Czy to jawa, czy sen?
— Paweł Ciołkiewicz

Praktyki studenckie
— Paweł Ciołkiewicz

Uwolnić się od nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

„Nigdy nie żartuję z komiksów”
— Paweł Ciołkiewicz

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.