Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 stycznia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Joann Sfar
‹Ostatki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatki
Scenariusz
Data wydania9 marca 2016
RysunkiJoann Sfar
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-60-6
Cena49,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Imaginarium doktora Sfarnassusa
[Joann Sfar „Ostatki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Ostatki” to komiks, który z radością powitają przede wszystkim fani twórczości Joana Sfara. Stanowi on bowiem doskonałą okazję do tego, by przyjrzeć się procesowi powoływania do życia surrealistycznego świata zaludnionego niezwykłymi postaciami i groteskowymi potworami. Album zawiera kilka krótkich historii, będących w różnych stadiach opracowania, które powstawały w początkowym okresie pracy twórczej autora „Kota Rabina” i „Profesora Bella”.

Paweł Ciołkiewicz

Imaginarium doktora Sfarnassusa
[Joann Sfar „Ostatki” - recenzja]

„Ostatki” to komiks, który z radością powitają przede wszystkim fani twórczości Joana Sfara. Stanowi on bowiem doskonałą okazję do tego, by przyjrzeć się procesowi powoływania do życia surrealistycznego świata zaludnionego niezwykłymi postaciami i groteskowymi potworami. Album zawiera kilka krótkich historii, będących w różnych stadiach opracowania, które powstawały w początkowym okresie pracy twórczej autora „Kota Rabina” i „Profesora Bella”.

Joann Sfar
‹Ostatki›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOstatki
Scenariusz
Data wydania9 marca 2016
RysunkiJoann Sfar
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN978-83-63963-60-6
Cena49,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jedno trzeba sobie od razu powiedzieć. Nie znajdziemy w „Ostatkach” spójnej opowieści ani nawet zbioru kompletnych krótkich historii. Ten stanowiący w gruncie rzeczy nieco chaotyczną kronikę działań twórczych album oferuje za to możliwość wglądu w proces kreowania niepowtarzalnego komiksowego uniwersum. Poszczególne opowieści - zazwyczaj niedokończone, często przedstawione tylko w formie roboczych szkiców - stwarzają szansę śledzenia wielokierunkowego procesu poszukiwania własnego stylu, ukazując etapy rozwoju artystycznego Sfara oraz podejmowane przez niego eksperymenty graficzne i narracyjne. Autor dzieli się z czytelnikiem swoimi inspiracjami, fascynacjami i doświadczeniami z tworzenia komiksów oraz wytrwałego poszukiwania wydawców.
W zebranych tu opowieściach spotkamy bohaterów dobrze znanych z innych komiksów Sfara. Kryminalne zagadki z rożnymi duchami i potworami w roli głównej rozwiązuje zatem profesor Bell, którego oglądamy tu w różnych wariantach graficznych. Sfar nieustannie eksperymentuje, raz rysując plansze w stylu bliskim czystej linii (pierwsza opowieść – bez tytułu), raz w stylu bardziej "akwarelowym", za pomocą rozcieńczonego tuszu (np. „Na tropie Barbygère’a”). Jest tu także plansza, która w zmodyfikowanej wersji znalazła się w pierwszym tomie „Profesora Bella”, jednak tu wygląda zupełnie inaczej, nie tylko ze względu na brak koloru, ale przede wszystkim z powodu zupełnie innego sposobu kreskowania niż ten ostatecznie wykorzystany w albumie „Dwugłowy Meksykanin”. Następująca po tej planszy opowieść o profesorze przedstawiona została już tylko w formie bardzo roboczego szkicu.
Sporo miejsca w albumie zajmują także surrealistyczne opowieści o Michelu Douffonie. Sekwencję tych historii, w których pojawiają się także Oskar Mazock oraz Victor Ehrenstein, otwiera „Mit Enahpotsira”. Trzeba przyznać, że w tej oraz pozostałych historiach z tą trójką bohaterów w roli głównej Sfar daje pokaz swojej wyjątkowej wyobraźni oraz skłonności do tworzenia historii pełnych specyficznego poczucia humoru. W trzecim bloku, który da się wyróżnić w albumie, pierwsze skrzypce gra wampir Ferdynand. O opowieści zatytułowanej „Kraina upiorów” sam Sfar mówi: „(…) to właśnie na tych planszach słychać mój głos po raz pierwszy”. Album kończy kryminalna historia (a raczej jej zaczątki), w której Oskar Mazock oraz Wiktor Ehrenstein prowadzą śledztwo w sprawie brutalnych przestępstw popełnianych przez Mistera Prowa oraz Mistera Flytoxa. Opowieść ta przedstawiona jest w surowej formie, ale w albumie znalazło się także kilka plansz tego komiksu w bardziej dopracowanej postaci.
Warto podkreślić, że pomimo nieciągłości, mozaikowości oraz fragmentarycznego charakteru komiksu, daje tu jednak o sobie znać również pewna spójność. Dotyczy ona jednak nie tyle różnorodnych historii, ale pewnej specyfiki surrealistycznego i groteskowego świata konsekwentnie rozwijanego przez Joana Sfara i będącego scenerią różnych jego projektów. Poza tym, w albumie znalazło się wiele ciekawych opowieści, które aż proszą się o rozwinięcie i dokończenie. Autor niestety raz po raz pozostawia czytelnika z uczuciem niedosytu, urywając te opowieści często w najciekawszym momencie. Choć z drugiej strony, nie sposób wykluczyć, że właśnie to czyni te historie tak intrygującymi.
Tak czy inaczej, dzięki temu można się skupić nie tyle na samych historiach, co na ich anatomii, na sposobie tworzenia opowieści - zarówno w wymiarze narracyjnym, jak i graficznym. Sfar oferuje czytelnikowi np. alternatywne początki niektórych opowieści, bądź też przedstawia te same historie w formie szkicowej, a następnie prezentuje formę bardziej dopracowaną, skłaniając tym samym do zwrócenia uwagi na to, co zazwyczaj umyka podczas lektury komiksu. Dzięki temu odbiorca dostrzega, że dzieło nie powstaje jako gotowe w natychmiastowym akcie kreacji, ale jest rezultatem ciężkiej pracy, pełnej prób i błędów oraz nieustannego testowania różnych możliwości i rozwiązań.
„Ostatki” to bez wątpienia świetny album, który nie jest jednak adresowany do wszystkich. Wprawdzie niektóre opowieści – nawet w niedokończonej postaci – stanowią dowód rysunkowo-narracyjnego kunsztu Sfara, ale jednak trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś, kto zacznie przygodę z jego komiksami od tego zbioru, z miejsca stał się wielkim fanem tego autora. Jest to raczej pozycja dla wszystkich tych, którzy już znają i doceniają komiksy Sfara. Tylko ta grupa czytelników podczas lektury będzie mogła rozsmakowywać się w kolejnych historiach, podziwiać niuanse poszczególnych plansz oraz analizować ewolucję graficzno-narracyjnego stylu twórcy „Profesora Bella”, „Kota Rabina” oraz „Wampira”. Drugą grupą tych, którzy docenią ten album, będą zapewne twórcy – niekoniecznie fani Sfara, którzy zwracają szczególną uwagę na warsztatowe aspekty komiksów. Pozostałym miłośnikom komiksów warto na początek polecić inne komiksy Sfara, których lektura i tak pewnie doprowadzi ich w końcu do „Ostatków”.
koniec
21 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kim jestem?
Marcin Knyszyński

28 I 2022

Abe Sapien, drugi najważniejszy członek Biura Badań Paranormalnych i Obrony, próbuje „odnaleźć siebie” w postapokaliptycznej rzeczywistości. Egmont prezentuje drugi, ostatni tom opowieści o ostatnich dniach świata, widzianych oczami kogoś, kto podejrzewa, że zupełnie nieświadomie mógł się do nich przyczynić.

więcej »

Prawda boli, prasa boli jeszcze bardziej
Paweł Olejniczak

27 I 2022

Pająk Jeruzalem, najbardziej znienawidzony i kochany dziennikarz w całym mieście, kontynuuje swoje zadanie. Polega ono na wtykaniu kija w mrowisko. Kiedy mrowisko jest Białym Domem, może zrobić się niewesoło, a skutki poczynań niesfornego łysola mogą odczuć nie tylko on i jego bliscy, a całe społeczeństwo.

więcej »

Trójkąt miłosny
Paweł Ciołkiewicz

26 I 2022

„Dziadostwo” to satyryczna opowieść o kilku młodych ludziach, którzy wiodą dość zwyczajne życie. Jak to jednak zwykle u Jakuba Topora bywa właśnie ta zwyczajność zostaje ukazana w zaskakujący sposób i staje się głównym punktem narracji.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jak to jest zjeść dwa razy tę samą papugę…
— Sebastian Chosiński

Między żydem, muzułmanem a chrześcijanem
— Tomasz Nowak

Czas na przygodę
— Paweł Ciołkiewicz

Mujrum na tropie
— Sebastian Chosiński

Nie w moim ogródku!
— Paweł Ciołkiewicz

Żydzi, Arabowie i ich koty
— Sebastian Chosiński

Miłosne kroniki wampirów
— Paweł Ciołkiewicz

Centrum (kociego) Wszechświata
— Sebastian Chosiński

Panie autorze!… Jak (nie)żyć?
— Sebastian Chosiński

Traktat o religii, miłości, kulturze i… kocie
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Trójkąt miłosny
— Paweł Ciołkiewicz

Dla dobra ludzkości
— Paweł Ciołkiewicz

To sprawa osobista!
— Paweł Ciołkiewicz

Ten sukces ma dwóch ojców
— Paweł Ciołkiewicz

Nadzieja umiera ostatnia
— Paweł Ciołkiewicz

Jak przetrwałem drugą wojnę światową
— Paweł Ciołkiewicz

Serce nie sługa
— Paweł Ciołkiewicz

Piekło to inni
— Paweł Ciołkiewicz

Przyjaciele
— Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.