Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

komiksowe (wybrane)

więcej »

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2008
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-13-2
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Słyszeć głos zmarłych
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Mitsukazu Mihara w trzecim tomie serii „Balsamista” koncentruje się na ukazaniu trudnej przeszłości głównego bohatera. Wiemy już, że Shinjurō Mamiya wykonuje zawód, który w Japonii nie cieszy się nadmierną popularnością, ale dopiero teraz poznajemy odpowiedź na pytanie, dlaczego młody chłopak postanowił zająć się balsamowaniem zwłok.

Paweł Ciołkiewicz

Słyszeć głos zmarłych
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #3” - recenzja]

Mitsukazu Mihara w trzecim tomie serii „Balsamista” koncentruje się na ukazaniu trudnej przeszłości głównego bohatera. Wiemy już, że Shinjurō Mamiya wykonuje zawód, który w Japonii nie cieszy się nadmierną popularnością, ale dopiero teraz poznajemy odpowiedź na pytanie, dlaczego młody chłopak postanowił zająć się balsamowaniem zwłok.

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #3›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2008
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-13-2
Cena25,00
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Konsekwencja i zaangażowanie z jakim Shinjurō zajmuje się swoją profesją, stają się w pełni zrozumiałe w świetle zdarzeń, jakich doświadczył w dzieciństwie. Na wybór przyszłej drogi życiowej w znacznym stopniu wpłynęły mianowicie jego relacje z rodzicami. Chora matka zawsze była mu znacznie bliższa niż wiecznie zajęty swoją pracą i nieobecny ojciec. Młody chłopak nigdy nie mógł znaleźć z nim wspólnego języka, ani też nie był w stanie zrozumieć dlaczego przedkłada on swoje obowiązki zawodowe – balsamowanie zwłok – ponad życie rodzinne. Co więcej, zarzucał ojcu zaniedbywanie schorowanej żony. To właśnie za sprawą tych doświadczeń, Shinjurō postanowił zostać lekarzem – chciał bowiem pomagać takim osobom, jak jego matka.
Jednak tragedia, która dotknęła chłopaka, sprawiła, że zamiast studiować medycynę, postanowił pójść w ślady ojca i zostać balsamistą. Była to decyzja niełatwa, gdyż wiązała się z rezygnacją z wcześniejszych ambicji i planów. Ostatecznie, zamiast zajmować się żywymi, Shinjurō uznał, że chce – jakkolwiek może to brzmieć dziwnie – pomagać zmarłym. W tym celu wyruszył do USA – kraju, z którego pochodził jego ojciec – i podjął studia na uczelni dla przedsiębiorców pogrzebowych w Pittsburghu. Pomimo tego, że nauka sprawiała mu – głównie z powodu bariery językowej – ogromne trudności, wytrwale dążył do osiągnięcia wyznaczonego sobie celu.
Inaczej niż miało to miejsce w poprzednich odsłonach, historie zawarte w trzecim tomie układają się w jedną spójną opowieść o młodości głównego bohatera. Można w niej jednak wyróżnić trzy wyraźnie wyodrębnione części. Pierwsza opowiada o skomplikowanych relacjach Shinjurō z rodzicami, druga przedstawia jego perypetie na uczelni, a trzecia ukazuje pierwsze samodzielne kroki w zawodzie balsamisty. Mitsukazu Mihara snuje pełną emocji opowieść o przemianie bohatera, zmuszonego do przedwczesnego wkroczenia w dorosłość. Osoby, które napotyka na swojej drodze, pomagają mu pokonywać kolejne etapy. Matka i ojciec – w daleki od oczywistości sposób – wskazują drogę, którą powinien pójść, współlokator i kolega z uczelni – Chińczyk Chang – uświadamia mu, że pozory bardzo często mylą, a dyrektorka uczelni – Susan Garret – nieustannie motywuje do wytrwałej pracy. Każda z tych osób odgrywa w różnych etapach życia Shinjurō trudną do przecenienia rolę.
Autorka w interesujący i nastrojowy sposób przedstawia przemianę bohatera, zachowując jednocześnie konsekwencję w warstwie graficznej. Elegancka kreska, jaką posługuje się Mitsukazu Mihara, nadal cieszy oko. Zapoczątkowany w pierwszym tomie styl jest kontynuowany z konsekwencją dorównującą tej, z jaką Shinjurō odkrywa tajniki balsamowania zwłok. „Balsamista” pozostaje serią w refleksyjny i mądry sposób podejmującą fundamentalne zagadnienia dotyczące życia i śmierci. Historia Shinjurō staje się pretekstem do rozważań o etosie zawodu balsamisty oraz o tym, jak ważna i trudna jest to praca. Tym razem autorka, koncentrując się na młodości głównego bohatera, rozważa kwestię jego przemiany spowodowanej utratą bliskich osób. Widzimy go zatem jako osobę ciężko doświadczoną przez los, która próbuje poradzić sobie z traumą i stara się podjąć właściwą decyzję dotyczącą własnej przyszłości. Nieustannie dręczy go jedno, najważniejsze pytanie: czy byłby w stanie podjąć się balsamowania ukochanej osoby. W ostatecznym rozrachunku okazuje się, że najważniejszej lekcji w tym zakresie udzielił mu ojciec. Była to jednak lekcja, którą nasz bohater w pełni zrozumiał, gdy było już za późno na to, by za nią podziękować. Na szczęście okazało się, że Shinjurō potrafi słyszeć głos zmarłych.
koniec
27 marca 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Za Midgard!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 VI 2022

Event „Wojna światów” to zakończenie wielkiej epopei autorstwa Jasona Aarona, związanej z marvelowską wersją skandynawskich mitów. Ziemia staje się miejscem ostatecznej bitwy między ludźmi, bogami, mrocznymi elfami, wojowniczymi anielicami, lodowymi olbrzymami i wszystkim innym, co tylko sobie wymyślicie.

więcej »

Wielcy Przedwieczni w Nowej Anglii
Andrzej Goryl

24 VI 2022

Wszystko zaczęło się od Dziedzińca, krótkiego opowiadania Alana Moore’a, mocno nawiązującego do twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta (po polsku można je znaleźć w zbiorze „Cienie spoza czasu”). Następnie tekst został zaadaptowany jako komiks przez Antony’ego Johnstona. Historia znalazła swoje rozwinięcie w „Neonomiconie” (w polskim wydaniu oba komiksy zawarto w jednym albumie o tym właśnie tytule), a później w serii „Providence”. Mimo iż „Neonomicon” rozgrywa się współcześnie, a „Providence” (...)

więcej »

Mała Esensja: Młodzi pogromcy przestępców znowu w akcji
Marcin Mroziuk

23 VI 2022

Kolejne spotkanie z parą młodych detektywów z Valleby wypada znakomicie, bo w komiksie czytelnicy mogą obserwować aż pięć zupełnie nowych śledztw Lassego i Mai. Co istotne zagadki kryminalne są nie tylko dobrze skonstruowane, ale wykorzystano w nich zróżnicowane pomysły. Wszystko to powoduje, że „Zielona dywersja i inne komiksy” Martina Widmarka i Heleny Willis to murowany dziecięcy bestseller.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ogrzać czyjeś serce
— Paweł Ciołkiewicz

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”
— Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty…
— Paweł Ciołkiewicz

Czekając na śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Mucha nie siada
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Rządy tłumu tępych idiotów
— Paweł Ciołkiewicz

Początek nowego życia
— Paweł Ciołkiewicz

Pod Troją bez zmian
— Paweł Ciołkiewicz

Subtelna różnica pomiędzy haniebną masakrą a bohaterskim podbojem
— Paweł Ciołkiewicz

Nowa perspektywa
— Paweł Ciołkiewicz

Iść w stronę słońca
— Paweł Ciołkiewicz

Dziecko, artysta i stary naukowiec
— Paweł Ciołkiewicz

Spisek po węgiersku
— Paweł Ciołkiewicz

Sprawy rodzinne
— Paweł Ciołkiewicz

Na gigancie
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.