Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 2
Scenariusz
Data wydaniamaj 2011
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-61-3
Cena31,40
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Roboty masowego zniszczenia
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Atmosfera wokół zagadki związanej z likwidacjami najpotężniejszych robotów na świecie gęstnieje. Giną kolejne maszyny oraz ludzie związani z walką o prawa robotów. Prowadzący tę sprawę detektyw Gesicht z Niemiec musi skorzystać z pomocy japońskiego robota - Atoma Żelaznorękiego.

Paweł Ciołkiewicz

Roboty masowego zniszczenia
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 2” - recenzja]

Atmosfera wokół zagadki związanej z likwidacjami najpotężniejszych robotów na świecie gęstnieje. Giną kolejne maszyny oraz ludzie związani z walką o prawa robotów. Prowadzący tę sprawę detektyw Gesicht z Niemiec musi skorzystać z pomocy japońskiego robota - Atoma Żelaznorękiego.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 2›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 2
Scenariusz
Data wydaniamaj 2011
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-61-3
Cena31,40
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po „śmierci” Mont Blanca, Northa nr 2 oraz Bernarda Lanke – lidera ruchu na rzecz praw robotów, prowadzący śledztwo Gesicht zaczyna dostrzegać coraz bardziej oczywisty wzór. Detektyw Europolu doskonale zdaje sobie sprawę, że zagrożone są najpotężniejsze roboty na ziemi, które brały udział w 39. incydencie środkowoazjatyckim. Zostało ich jeszcze pięć – między innymi on sam. W trakcie swojego śledztwa Gesicht spotyka się z Atomem Żelaznorękim, jednym ze wspomnianych robotów, który podejmuje śledztwo w Japonii. Poza tym nasz bohater, nieustannie dręczony koszmarami odkrywa, że coś jednak jest nie tak z jego pamięcią. Czy jego wspomnienia są naprawdę jego wspomnieniami?
Drugi tom rozpoczyna się – jak na klasyczny kryminał przystało – kolejnym morderstwem. Tym razem w Japonii ginie Junichiro Tazaki – pomysłodawca międzynarodowego prawa robotów. Mówiło się, że to właśnie on dał robotom wolność i równość. Ciało Tazakiego zostało „przyozdobione” – podobnie jak ciała dotychczasowych ofiar – rogami, które stanowią swoisty „podpis” mordercy. W japońskie śledztwo włącza się Atom Żelaznoręki, czyli jeden z superrobotów, które najwyraźniej są na celowniku mordercy. Szybko odkrywa on wśród śladów zostawionych przez denata trop, który prowadzi go do kolejnego naukowca, potencjalnie znajdującego się w niebezpieczeństwie. Niejaki profesor Ochanomizu jest podobnie jak dwie wcześniejsze ludzkie ofiary członkiem zespołu badawczego, który był zaangażowany w 39. incydent środkowoazjatycki.
Ten wielokrotnie wspominany w pierwszym i drugim tomie incydent stanowi jak się zdaje klucz do rozwiązania zagadki kolejnych morderstw. Wszyscy, którzy do tej pory zginęli byli bowiem zaangażowani w związane z nim działania. W drugim tomie Naoki Urasawa rzuca więcej światła na te zdarzenia opisując ich przebieg. Bez wdawania się w szczegółowy opis, warto jedynie zasygnalizować, że przyczyną tego incydentu była polityka prowadzona przez Królestwo Perskie. Jego przywódca Dariusz XIV – dyktator o imperialistycznych zapędach – stanowił coraz większe zagrożenie dla swoich sąsiadów oraz całego świata. W reakcji na jego działania ONZ przyjęła rezolucję o zakazie wytwarzania robotów masowego rażenia. Po jej przyjęciu prezydent Stanów Zjednoczonych Tracji zarzucił przywódcy Królestwa Persji posiadanie takich robotów. Grupa ekspertów, która została wysłana do królestwa oczywiście żadnych dowodów na produkcję takich robotów nie znalazła. Ten drobiazg nie przeszkodził jednak w wybuchu wojny określanej mianem 39. incydentu środkowoazjatyckiego.
Brzmi znajomo? Oczywiście, że tak. Nawiązania do konfliktu irackiego i zarzutów dotyczących broni masowego rażenia są wyraźne. Naoki Urasawa po raz kolejny pokazuje, że w mistrzowski sposób potrafi wplatać w swoje dzieło – nawet jeśli ma ono stanowić hołd dla klasycznych mang samego Osamu Tezuki – zdarzenia ze współczesnego świata. Kolejne osoby będące członkami grupy badawczej oraz roboty biorące udział w działaniach wojennych są teraz na celowniku. Dalszy rozwój wypadków jawi się jako niezwykle interesujący a tajemnica kryjąca się za morderstwami staje się jeszcze bardziej intrygująca. Szczególnie, że – jak wynika z rozwoju wypadków – jedynymi robotami masowego zniszczenia były raczej maszyny, które zostały wysłane do Królestwa Persów przez ONZ.
Graficzna strona mangi jest – jak przystało na dzieło firmowane nazwiskiem Naokiego Urasawy – dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Szczególne wrażenie robią pełne szczegółów, hiperrealistyczne tła na których możemy podziwiać futurystyczne miasta pełne drapaczy chmur. Bardzo charakterystyczne są także sylwetki i twarze bohaterów. Autor wyraźnie różnicuje twarze europejczyków i azjatów. Ważnym uzupełnienie tomu jest tekst autorstwa Macoto Tezki – syna Osamu Tezuki, który dzieli się swoimi wątpliwościami dotyczącymi zasadności tworzenia nowego komiksu na podstawie jednego z dzieł mistrza mangi. Okazuje się, że przekonało go stwierdzenie Urasawy, że „Atom Żelaznoręki: Największy robot na Ziemi” był pierwszym komiksem, który go ujął.
Drugi tom serii przynosi kolejne morderstwa i tajemnice. Im więcej szczegółów wychodzi na jaw, tym cała sprawa robi się poważniejsza. Polityczno-militarne uwikłanie wszystkich ofiar sygnalizuje, że nie chodzi tu tylko o zwykłą zemstę na robotach i ludziach im sprzyjających. Wzorowanie 39. konfliktu środkowoazjatyckiego na osławionej wojnie z Irakiem rzekomo posiadającym broń masowego rażenia, daje wiele interesujących możliwości fabularnych. Takie nawiązania pozwalają także interpretować mangę w kategoriach swoistej publicystyki społeczno-politycznej. Na razie jeszcze trudno jednak określić, jakie będzie jej przesłanie i po której stronie opowie się autor. Tak czy inaczej rozwój wypadków staje się dzięki temu jeszcze ciekawszy. Pojawia się tu wiele fundamentalnych pytań. Przede wszystkim – kim jest tajemniczy morderca i jaki jest jego związek z konfliktem środkowoazjatyckim? Czy to człowiek, czy maszyna? Dlaczego zostawia po sobie symbole związane z bogiem zaświatów? Co chce zakomunikować tropiącym go policjantom i robotom? Odpowiedzi na te pytania padną nieprędko.
koniec
12 sierpnia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W służbie jej kosmicznej mości
Marcin Knyszyński

19 X 2021

Pierwszy zbiorczy tom „Armady”, wydany właśnie przez Egmont, zbiera cztery początkowe odcinki serii, które już dwadzieścia lat temu pojawiły się na polskim rynku. Młodzieżowa, typowo rozrywkowa space opera z dziesiątkami cudacznych miejsc i bohaterów – przed nami gargantuiczny konwój, złożony z tysięcy olbrzymich statków kosmicznych, od milleniów przemierzający galaktykę.

więcej »

Dobry diabeł w krainie potępionych
Andrzej Goryl

18 X 2021

Hellboy zginął i trafił do Piekła. Dokładnie tak jak głosi tytuł niniejszego albumu. Teraz błąka się po zaświatach, jednak przeznaczenie wciąż nie daje mu spokoju. Bohater spotyka swoją rodzinę, bierze udział w piekielnej rewolucji, ściera się z demonami i duszami potępionymi.

więcej »

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
Konrad Wągrowski

17 X 2021

Jeśli narzekałem nieco na jakość scenariusza „Bogów z gwiazdozbioru Aquariusa”, to muszę przyznać, że w porównaniu do kolejnego dwuodcinkowca fantastycznonaukowego z rysunkami Zbigniewa Kasprzaka z lat 80., tamten scenariusz to majstersztyk. Seria złożona z zeszytów „Gość z kosmosu” i „Zbuntowana”, choć ładnie narysowana, pod względem skryptu razi banałem i naiwnością.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Trend rosnący
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Sierpień 2011
— Esensja

Tegoż twórcy

Czemu jeszcze tego nie czytałeś/aś?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cześć bohaterom
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko zabawa
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopięce zabawy
— Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Nienawiść do robotów
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.