Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Jean Dufaux, Philippe Xavier
‹Krucjata #3: Pan maszyn›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrucjata #3: Pan maszyn
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2016
RysunkiPhilippe Xavier
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
CyklKrucjata
ISBN978-83-8069-435-4
Cena37,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Trudne dzieciństwo demona
[Jean Dufaux, Philippe Xavier „Krucjata #3: Pan maszyn” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom „Krucjaty” sprawia wrażenie fabularnego łącznika pomiędzy poszczególnymi wątkami podjętymi w poprzednich odcinkach serii. Wyjaśnia przy okazji pewne tajemnice z przeszłości. Ceną za to jest jednak brak spójności, wynikający z rezygnacji z linearnej formy narracji. Należy tylko mieć nadzieję, że wyprowadziwszy wszystko na prostą, w kolejnych odsłonach serii uda się Jeanowi Dufaux wrócić do właściwej formy.

Sebastian Chosiński

Trudne dzieciństwo demona
[Jean Dufaux, Philippe Xavier „Krucjata #3: Pan maszyn” - recenzja]

Trzeci tom „Krucjaty” sprawia wrażenie fabularnego łącznika pomiędzy poszczególnymi wątkami podjętymi w poprzednich odcinkach serii. Wyjaśnia przy okazji pewne tajemnice z przeszłości. Ceną za to jest jednak brak spójności, wynikający z rezygnacji z linearnej formy narracji. Należy tylko mieć nadzieję, że wyprowadziwszy wszystko na prostą, w kolejnych odsłonach serii uda się Jeanowi Dufaux wrócić do właściwej formy.

Jean Dufaux, Philippe Xavier
‹Krucjata #3: Pan maszyn›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrucjata #3: Pan maszyn
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2016
RysunkiPhilippe Xavier
Wydawca Wydawnictwo Komiksowe
CyklKrucjata
ISBN978-83-8069-435-4
Cena37,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W „Krucjacie” nic nie jest po bożemu. Przede wszystkim – wbrew tytułowi – nie jest to komiks historyczny, a jedynie wykorzystujący wydarzenia z odległej przeszłości do przedstawienia całkowicie zmyślonej, pełnej demonów i fantastycznych postaci, opowieści. Scenarzysta Jean Dufaux („Drapieżcy”, „Skarga Utraconych Ziem”, „Murena”) postanowił – takie przynajmniej odnosi się w trakcie lektury wrażenie – odrzucić wszelkie krępujące go więzy i pojechać „po bandzie”. Stąd chociażby rozbicie narracji na kilka prowadzonych równolegle wątków, które choć zahaczają o siebie, głównie funkcjonują osobno. Przyglądamy się więc perypetiom diuka Roberta z Tarentu, hrabiego Flandrii Waltera czy urokliwej księżniczki Syrii z Arcos. Choć z biegiem czasu na postać najważniejszą wyrasta, o czym świadczy także tytuł tej części sagi, steampunkowy Pan Maszyn.
W tomie trzecim fabuła ulega jeszcze większemu rozgałęzieniu niż miało to miejsce wcześniej, czyli w albumach „Simoun Dja” i „Qua’dj”. Losy każdego z bohaterów toczą się osobno. Uznany za tchórza Walter i towarzyszący mu Żyd Osarias penetrują jaskinię, w której niepodzielną władzę sprawuje demon Aa. Przybysz z Europy szuka przy okazji odpowiedzi na pytanie, kim jest groźny i bezlitosny stwór, a to, czego się dowie, raczej nie nastroi go optymistycznie. W tym czasie Syria z Arcos znajduje się jako branka w pałacu rządzącego Hierus Halem (Jerozolimą) sułtana Abdula Razima. Sułtan zakochuje się w niej, ale czy kobieta może mu do ufać, wszak nie tylko on widzi w niej drogę, która może doprowadzić do Zwierciadła podarowanego niegdyś blondwłosej piękności przez Elisandę, Światło Męczenników.
Z kolei Eleonora, siostra Syrii, po pozbyciu się swego męża Waltera oddaje się uciechom w ramionach diuka Roberta, któremu marzy się pokonanie Abdula Razima. Przygotowania do szturmu na miasto idą pełną parą, przynajmniej do czasu kiedy pojawia się nowy bohater – głosiciel siedmiu plag, Jurand z Pomeranii. Podejrzewając, że arystokrata z Italii może znajdować się w szponach demona Qua’dja, wyzywa go na Sąd Boży. Tylko w ten sposób można rozstrzygnąć wszelkie wątpliwości co do tego, czy Robert nosi znamię diabła. W końcu na scenie pojawia się bohater tytułowy, który również nie porzucił swych marzeń o panowaniu nad Bliskim Wschodem. By zwiększyć swój potencjał militarny, gotów jest on nawet wejść w bardzo niebezpieczny sojusz.
Ufff… Jean Dufaux naprawdę musiał nieźle napocić się, aby z tego chaosu poskładać logiczną opowieść. Ostatecznie udało mu się to, chociaż do ostatniej planszy czytelnik ma poczucie swoistego rozchwiania. W każdym razie przed sięgnięciem po „Pana Maszyn” warto przypomnieć sobie fabułę wcześniejszych tomów; bez tego śledzenie dalszego rozwoju akcji może być utrudnione. Na żadne wybrzydzanie nie zasłużył natomiast rysownik Philippe Xavier, który po raz kolejny wywiązał się ze swojego zadania nadzwyczajnie. Jego realistyczne rysunki pozwalają wczuć się w klimat tej odległej przecież w czasie i przestrzeni historii. Należy jednak pamiętać, by – podobnie jak od scenarzysty – również od grafika nie żądać dbałości o realia historyczne. Mamy przecież do czynienia z opowieścią z gatunku fantasy i powinniśmy Xaviera rozliczać za atrakcyjne przedstawienie kolejnych demonów zaludniających komiks, a nie za to, czy wiernie oddał na przykład elementy uzbrojenia krzyżowców.
koniec
23 grudnia 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Demony i halucynogenne grzybki
Sebastian Chosiński

27 III 2023

Całkiem możliwe, że kolejne zeszyty specjalne „Wydziału 7” będą już zawsze ukazywać się po pięciu regularnych odcinkach serii: „Helena” ujrzała światło dzienne po piątej „Dobranocce”, natomiast „Import eksport” pojawia się po dziesiątych „Wilkach”. Tym razem Tomasz Kontny stworzył zbiór krótkich i bardzo różnorodnych – w treści i formie – historii, których wspólnym mianownikiem są członkowie tytułowego Wydziału 7 SB.

więcej »

Pół na pół
Dagmara Trembicka-Brzozowska

26 III 2023

Ten komiks można by zrecenzować tak naprawdę dwukrotnie – negatywnie przez pierwszą część albumu i pozytywnie przez drugą.

więcej »

Traumy i niezaleczone rany
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 III 2023

Przyznajcie się, kiedy ostatnio mieliście kontakt z komiksem holenderskim? Dzięki wydawnictwu Lost in Time teraz macie okazję, a to za sprawą „Powrotu pszczołojada” Aimée de Jongh.

więcej »

Polecamy

Kurde blaszka!

Niekoniecznie jasno pisane:

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Samotni wśród bliskich
— Marcin Knyszyński

Gdy zło zwycięża…
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Szturm na Hierus Halem
— Sebastian Chosiński

Demon, trąd i steampunk
— Sebastian Chosiński

Idzie Grześ przez wieś do… Hierus Halem
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Demony i halucynogenne grzybki
— Sebastian Chosiński

Pieśni o zmartwychwstaniu
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi ludzie z wyspy Fionii
— Sebastian Chosiński

Opowieści liryczne, historie codzienne…
— Sebastian Chosiński

Do szpiku kości
— Sebastian Chosiński

Uduchowieni młodzi ludzie
— Sebastian Chosiński

Wyrwać się z kokonu
— Sebastian Chosiński

Artystyczne oblicze internacjonalizmu
— Sebastian Chosiński

Romantycy muzyki jazzowej
— Sebastian Chosiński

Maestro na niepogodę
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.