Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 lipca 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Takeshi Obata, Tsugumi Ohba
‹Bakuman #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBakuman #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2016
RysunkiTakeshi Obata
PrzekładKarolina Dwornik
Wydawca Waneko
CyklBakuman
Cena19,99
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Złota przyszłość
[Takeshi Obata, Tsugumi Ohba „Bakuman #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Moritaka Mashiro i Akito Takagi rozpoczynają kolejny etap w swojej drodze na mangowy Olimp. Tym razem zaciekle walczą o serializację swojego nowego dzieła – komiksu detektywistycznego. Czy czeka ich złota przyszłość w przemyśle mangowym?

Paweł Ciołkiewicz

Złota przyszłość
[Takeshi Obata, Tsugumi Ohba „Bakuman #4” - recenzja]

Moritaka Mashiro i Akito Takagi rozpoczynają kolejny etap w swojej drodze na mangowy Olimp. Tym razem zaciekle walczą o serializację swojego nowego dzieła – komiksu detektywistycznego. Czy czeka ich złota przyszłość w przemyśle mangowym?

Takeshi Obata, Tsugumi Ohba
‹Bakuman #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBakuman #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2016
RysunkiTakeshi Obata
PrzekładKarolina Dwornik
Wydawca Waneko
CyklBakuman
Cena19,99
Gatunekmanga, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Jak pamiętamy dwaj młodzi i obsesyjnie ambitni mangacy mają już na swoim koncie „porażkę”, jaką było dla nich zajęcie trzeciego miejsca w ankietowym konkursie magazynu „Akamaru Jump”. To właśnie wyniki tej rywalizacji sprawiły, że Mashiro i Takagi stracili szanse na serializację swojej mangi „Światem rządzi wiedza i pieniądz” i podjęli decyzję o rezygnacji z tworzenia niszowych opowieści na rzecz mainstreamowych „bitewniaków”. Pan Akira Hattori – redaktor prowadzący dwóch pasjonatów – choć nie był entuzjastycznie nastawiony do tego pomysłu, postanowił dać im szansę. Niestety Takagiemu przytrafiła się blokada twórcza i obaj autorzy musieli poczynić pewne ustalenia dotyczące przyszłej współpracy. Młody scenarzysta zobowiązał się, że będzie pracował nad historią przez całe wakacje a Mashiro przyjął propozycję pracy w charakterze asystenta Eijiego Niizumy – nieco szalonego chłopaka, który zwyciężył w konkursie magazynu „Akamaru Jump” i teraz pracuje nad własną serią.
Czwarty tom rozpoczyna się od dramatycznej decyzji. Z uwagi na to, że – wbrew obietnicom – Takagi nie przygotował scenorysów do mangi, Mashiro zrywa z nim współpracę. Od tego momentu obaj mangacy zaczynają pracować na własny rachunek. Ambitny rysownik, który za wszelką cenę chce odnieść sukces – w końcu od tego zależy jego wspólna przyszłość z dziewczyną, w której się zakochał – postanawia napisać scenariusz samodzielnie. Stwierdza jednak, że zamiast mainstreamowego bitewniaka stworzy opowieść detektywistyczną. Natomiast Takagi, który mimo wszystko nie ma zamiaru zrezygnować z komiksowej kariery, również intensywnie pracuje nad własną historią. Co ciekawe, on też wpada na pomysł stworzenia historii z detektywem w roli głównej. Najwyraźniej obaj mangacy mają ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać.
W tej sytuacji powrót do współpracy wydaje się nieuchronny. Mashito i Takgi z jeszcze większym entuzjazmem biorą się do pracy i postanawiają wystartować w konkursie Gold Future Cup organizowanym przez magazyn „Shounen Jump”. Na zwycięzcę czeka możliwość tworzenia własnej serii. Kolorytu tej rywalizacji dodaje fakt, że starują w niej również wakacyjni współpracownicy Mashiro – żywiołowy Fukuda i nieśmiały pan Nakai (który tworzy mangę do scenariusza niejakiej Kou Aoki). Walka o głosy czytelników magazynu i gwarancję serializacji zapowiada się zatem bardzo ciekawie. Tym bardziej, że ku zaskoczeniu wszystkich startuje w niej także gwiazda muzyki, która rzekomo odkryła w sobie mangowe fascynacje. Czy młodym twórcom uda się pokonać sławnego piosenkarza, który mobilizuje do głosowania swoich fanów?
O ile poprzedni tom koncentrował się na opisie specyfiki pracy asystentów rysownika, o tyle czwarta odsłona serii ukazuje kulisy funkcjonowania magazynu mangowego. Tym razem uzyskujemy wgląd w proces kreowania nowych talentów za pomocą serializacji. Przy okazji obserwowania poczynań bohaterów, śledzimy kolejne etapy konkursu oraz emocjonujący proces redakcyjnej selekcji. Dyskusje redaktorów pokazują jak skomplikowana i wyczerpująca jest praca nad stworzeniem atrakcyjnego magazynu. Autorzy nie zaniedbują także wątku dotyczącego relacji pomiędzy Mashiro i Azuki. Dziewczyna również realizuje swoje marzenia o karierze aktorki głosowej, ale napotyka poważne kłopoty. Zresztą dramatyczne zakończenie tego tomu sygnalizuje niemałe emocje z tym związane. Warstwa graficzna w zasadzie pozostaje bez zmian. Zdecydowana a zarazem delikatna kreska Takeshi Obaty sprawia, że rysunki są precyzyjne i dynamiczne. Stałym elementem mangi są scenorysy Tsugumi Ohby, szkice Takeshi Obaty oraz ostateczne wersje wybranych plansz umieszczane na końcu każdego rozdziału.
„Bakuman” nadal udowadnia, że tworzenie komiksów jest nie tylko fascynującym zajęciem, ale także wdzięcznym materiałem na dobrą opowieść. Autorzy umiejętnie prowadzą narrację, poświęcając każdy tom innym aspektom funkcjonowania przemysłu mangowego. Dzięki temu podczas lektury nie sposób się nudzić. Czwarty tom serii czyta się jak dobrą historię sensacyjno-przygodową. Wyścig o zwycięstwo w konkursie przedstawiony został bowiem w bardzo interesujący, wypełniony dramatycznymi zwrotami akcji oraz intrygami sposób. Takagi z Mashiro, pan Nakai z Aoki i nieco osamotniony w pracy twórczej Fukuda ostro ze sobą rywalizują, ale też, gdy wymaga tego sytuacja, potrafią wzajemnie sobie pomagać, by stawić czoła wspólnemu przeciwnikowi. Nadal też daje tu o sobie znać niemal chorobliwa ambicja młodych twórców. Szczególny przypadek na pewno stanowi tu Mashiro, który jest już niemal całkowicie wyczerpany pracą i nauką (pamiętajmy, że bohaterowie serii są licealistami). Mimo wszystko nie ustaje on w realizacji swoich marzeń. Powstaje jednak pytanie, czy te działania rzeczywiście przybliżają go do upragnionego celu, jakim jest wspólne życie z Azuki. Jedno jest pewne – dalsze losy grupki pasjonatów mangi zapowiadają się wyjątkowo ciekawie.
koniec
6 stycznia 2017

Komentarze

07 I 2017   12:26:10

Nie wiem czy to błąd recenzenta czy w samej mandze ale Souichi Aida był edytorem z Jumpa. Scenarzystka z którą pracował Nakai nazywała się Aoki Ko

08 I 2017   13:27:00

Dziękuję za sygnał. To oczywiście był błąd recenzenta, ale już został poprawiony :-)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zdekapitatowany Dekapitator
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 VII 2020

„Head Lopper i rycerze Venorii”, czyli trzeci tom serii o Norgalu Dekapitatorze, uwypukla prawdę, którą Andrew MacLean od początku próbował ukryć. A mianowicie, że komiks ten to w gruncie rzeczy dość stereotypowe fantasy, dla niepoznaki podrasowane oryginalną szatą graficzną.

więcej »

Historia w obrazkach: Nie wszystko święte, co o świętym
Sebastian Chosiński

3 VII 2020

Sztampowa i bez polotu jest ta komiksowa biografia papieża Jana Pawła II. Kiedy natomiast pojawiają się w niej odniesienia do historii Polski po 1945 roku, robi się momentami wręcz szkodliwa. Sprawcą całego nieszczęścia jest francuski scenarzysta Olivier Dobremel, a jego wtop nie ratują nawet przyzwoite rysunki Włocha Fabrizia Fiorentiniego.

więcej »

Daleko jeszcze?
Paweł Ciołkiewicz

2 VII 2020

„Oskar Ed. Mój największy sen” to opowieść wymykająca się prostym interpretacjom. Na najbardziej podstawowym poziomie jest to historia o pewnej, długiej rodzinnej wyprawie. Mąż, żona i syn jadą samochodem w jakieś tajemnicze, wybrane przez ojca miejsce. Podczas podróży rodzice nieustannie się kłócą, a dzieciak stara się jakoś to wszystko przetrzymać, pogrążając się w dziwacznych fantazjach. Jednak sama wyprawa jest jedynie pretekstem do stworzenia całkowicie odrealnionej opowieści o… no (...)

więcej »

Polecamy

Szczęśliwy finał

Pilot śmigłowca:

Szczęśliwy finał
— Marcin Osuch

Trochę jak Blueberry
— Marcin Osuch

Nasz polski superman
— Marcin Osuch

Pilot punktuje, „Pilot” dołuje
— Marcin Osuch

W końcu to komiks
— Marcin Osuch

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Nie lataj, synku, nisko i powoli
— Marcin Osuch

Zobacz też

Inne recenzje

Rywalizacja i szacunek
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Życie to nie manga
— Paweł Ciołkiewicz

Między młotem a kowadłem
— Paweł Ciołkiewicz

Manga jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Dać z siebie wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Rywalizacja i szacunek
— Paweł Ciołkiewicz

Niepewność i nadzieja
— Paweł Ciołkiewicz

Marzenia i rzeczywistość
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Daleko jeszcze?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość, kłamstwa i morderstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Ludzie i ideologie
— Paweł Ciołkiewicz

Zagraj to jeszcze raz, Wolfgang!
— Paweł Ciołkiewicz

Zwariowana wyspa
— Paweł Ciołkiewicz

Zbrodnia i kara
— Paweł Ciołkiewicz

Liga Niezwykłych Naukowców
— Paweł Ciołkiewicz

W poszukiwaniu utraconych zmysłów
— Paweł Ciołkiewicz

Kwiaty ciernistych dróg
— Paweł Ciołkiewicz

Przygody Jacquesa muszkietera
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.