Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Jun Mochizuki
‹Księga Vanitasa #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga Vanitasa #1
Tytuł oryginalnyVanitas no Shuki
Scenariusz
Data wydania15 grudnia 2016
RysunkiJun Mochizuki
Wydawca Waneko
CyklKsięga Vanitasa
Cena19,99
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Zobaczyć Paryż…
[Jun Mochizuki „Księga Vanitasa #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Grymuary, wampiry, podniebne sterowce i seryjni mordercy siejący postrach na ulicach steampunkowo-gotyckiego Paryża, to tylko niektóre z atrakcji czekających na czytelników „Księgi Vanitasa”.

Paweł Ciołkiewicz

Zobaczyć Paryż…
[Jun Mochizuki „Księga Vanitasa #1” - recenzja]

Grymuary, wampiry, podniebne sterowce i seryjni mordercy siejący postrach na ulicach steampunkowo-gotyckiego Paryża, to tylko niektóre z atrakcji czekających na czytelników „Księgi Vanitasa”.

Jun Mochizuki
‹Księga Vanitasa #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga Vanitasa #1
Tytuł oryginalnyVanitas no Shuki
Scenariusz
Data wydania15 grudnia 2016
RysunkiJun Mochizuki
Wydawca Waneko
CyklKsięga Vanitasa
Cena19,99
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Księga Vanitasa” autorstwa Jun Mochizuki – doskonale znanej z serii „Pandora Hearts” – to kolejna manga w ofercie wydawnictwa Waneko przedstawiająca świat zamieszkiwany przez ludzi i wampiry. Inaczej jednak niż na przykład w „Serafinie dni ostatnich”, tutaj obie rasy żyją obok siebie w pokoju. W każdym razie dopóki jakiegoś wampira nie opęta szaleństwo. Akcja opowieści rozgrywa się Paryżu – stolicy kwiatów. Jest to wprawdzie alternatywna wersja tego miasta, dopasowana do fabuły komiksu, ale autorka bardzo poważnie potraktowała historyczne realia. Szczegóły architektoniczne budynków, wystroje wnętrz, uliczki wypełnione handlarzami różności, zabytkowe samochody i tramwaje zostały ukazane z dużą dbałością o szczegóły. Fantastyczną atmosferę natomiast tworzą takie elementy, jak na przykład ogromny sterowiec La Baleine, który wygląda jak latająca brew wszelkim prawom fizyki gotycka katedra.
Wszystko zaczyna się właśnie na pokładzie tego luksusowego liniowca. Poznajemy tu trójkę postaci, która zapewne odegra w całej opowieści kluczowe role. Oto młoda kobieta, Amélie Ruth udaje się do Paryża na spotkanie z lekarzem. Podczas podroży poznaje tajemniczego mężczyznę o imieniu Noé, planującego poszukiwania przeklętego, magicznego tomu – Księgi Vanitasa. Według niego to właśnie ukryta gdzieś w Paryżu księga jest przyczyną przypadków szaleństwa dotykającego coraz częściej wampiry. Podczas konwersacji okazuje się, że zarówno kobieta, jak i mężczyzna są… wampirami. Co gorsza, Amélie najwyraźniej jest również dotknięta ową tajemniczą przypadłością. Gdy sprawy przybierają zły obrót, nagle zjawia się kolejna postać – młody mężczyzna przedstawiający się jako… Vanitas. Co więcej, jest on w posiadaniu magicznej księgi, za pomocą której udaje mu się uratować dziewczynę.
Ten dynamiczny początek opowieści zapowiada dalsze emocje i rzeczywiście nie brakuje ich w pierwszym tomie. Wypadki toczą się błyskawicznie, a na arenie pojawia się cała galeria intrygujących postaci. Poza wspomnianą już trójką, swoje pięć minut mają towarzysze Vanitasa – Dante, Johan oraz Riche. Poznajemy także tajemniczego Lucę oraz jego służącą Jeanne – pieszczotliwie nazywaną „Wiedźmą ogni piekielnych”. Pojawia się także hrabia Orlok, a wspomniany jest niejaki Lord Ruthven. No i nie można zapomnieć o seryjnym mordercy grasującym na ulicach Paryża, przywołującym pewne skojarzenia z wilkołakiem. Jak na pierwszy tom jest to zatem dość liczna gromadka niezwykłych dżentelmenów, ale dobrze poprowadzona narracja sprawia, że kolejni bohaterowie pojawiają się w dość naturalny sposób. Widać także, że nadając im imiona autorka nawiązuje do klasycznych dzieł filmowych i literackich podejmujących wampirzą tematykę.
Graficzna warstwa mangi jest bardzo interesująca. Klasyczna mangowa stylistyka, która najwyraźniej daje o sobie znać w sylwetkach i twarzach bohaterów, została uzupełniona znacznie subtelniejszą, delikatną a chwilami odrobinę szkicową kreską użytą do zwizualizowania steampunkowo-gotyckiego Paryża. Kadry przedstawiające to miasto zostały dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Wyjątkowe wrażenie robią także rozkładówki przedstawiające wspomniany podniebny sterowiec, czy oglądaną z jego perspektywy, pełną detali panoramę całego miasta oświetlaną ogromną, nieco złowieszczą, tarczą księżyca. Jun Mochizuki daje się także poznać jako autorka, która lubi stosować drobne kreskowanie nadające jej rysunkom niezwykłą lekkość i delikatność. Wszystko to razem tworzy bardzo interesującą mieszkankę stylistyczną. Szkoda tylko, że nie można tego zobaczyć w kolorze.
Podsumowując, należy stwierdzić, że pierwszy tom opowieści o magicznej księdze zapowiada bardzo interesujący ciąg dalszy. Noé i Vanitas tworzą intrygujący duet, który na pewno dostarczy czytelnikom jeszcze wielu atrakcyjnych przygód. Rozbudowana galeria oryginalnych postaci również pozwala na dalsze interesujące rozwinięcie akcji. Jednak głównym atutem mangi jest chyba tytułowa księga. Autorka umiejętnie buduje wokół niej atmosferę grozy, tajemniczości i niejednoznaczności. Czy rzeczywiście jest ona odpowiedzialna za to, że wampiry pod jej wpływem popadają – niczym czytelnicy stworzonego przez Roberta Chambersa „Króla w Żółci” – w szaleństwo? A może jest ona właśnie sposobem na to, żeby ich z tego szaleństwa wydobyć? Jaka jest prawda o jej pochodzeniu? Ile prawdy jest w legendzie o wampirze błękitnego księżyca? Przekonamy się zapewne o tym czytając kolejne tomy serii.
koniec
17 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Karola los wzniosły, los podły
Tomasz Nowak

24 IX 2020

Pamiętacie Johnhny′ego Rottena wykrzykującego dramatyczne pytanie: Kto zabił Bambi? Okazuje się, że to nie jedyne prawdziwie dramatyczne pytanie popkultury. Jest choćby taki Karol. Ba, powstał poświęcony mu w całości komiks! Ale jedyna wiedza o nim pochodzi z tytułu „Mówili na niego Karol”. Nadal więc pytamy, kim on właściwie jest? A odpowiedź, że to trup wcale nas nie zadowala.

więcej »

Wracamy do Teksasu, tam nie ma ropy
Marcin Osuch

23 IX 2020

Prawie dziesięć lat temu, przy okazji serii zbiorczych „Lucky Luke’ów” w rozmiarze szkolnych zeszytów, wyraziłem nadzieję, że przyjdzie czas, gdy wszystkie te historie zostaną wydane tak jak zostały do tego stworzone, w formacie A4. Od kilku lat Egmont wznawia całą serię właśnie w tym kształcie i ostatnio przyszedł czas na tom osiemnasty – „W cieniu wież wiertniczych”.

więcej »

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
Marcin Knyszyński

22 IX 2020

Dziś znowu czytamy „Sin City”. Poznaliśmy już brutalnego Marva i poharatanego psychicznie Dwighta. Obaj byli antybohaterami pełną gębą, nie różnili się zbytnio od bandziorów, którym stawiali czoła. Dziś spotkamy Johna Hartigana, pierwszego jednoznacznie pozytywnego mieszkańca Miasta Grzechu – zdecydowanie najmniej cynicznego i zepsutego. Być może dlatego cierpi najbardziej.

więcej »

Polecamy

Komiks, którego nie było

Podziemny front:

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie może przecież wiecznie trwać
— Paweł Ciołkiewicz

Rewolwerowcy i potwory
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.