Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 lutego 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Zobaczyć Paryż…

Esensja.pl
Esensja.pl
Grymuary, wampiry, podniebne sterowce i seryjni mordercy siejący postrach na ulicach steampunkowo-gotyckiego Paryża, to tylko niektóre z atrakcji czekających na czytelników „Księgi Vanitasa”.

Jun Mochizuki
‹Księga Vanitasa #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięga Vanitasa #1
Tytuł oryginalnyVanitas no Shuki
Scenariusz
Data wydania15 grudnia 2016
RysunkiJun Mochizuki
Wydawca Waneko
CyklKsięga Vanitasa
Cena19,99
Gatunekmanga
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
„Księga Vanitasa” autorstwa Jun Mochizuki – doskonale znanej z serii „Pandora Hearts” – to kolejna manga w ofercie wydawnictwa Waneko przedstawiająca świat zamieszkiwany przez ludzi i wampiry. Inaczej jednak niż na przykład w „Serafinie dni ostatnich”, tutaj obie rasy żyją obok siebie w pokoju. W każdym razie dopóki jakiegoś wampira nie opęta szaleństwo. Akcja opowieści rozgrywa się Paryżu – stolicy kwiatów. Jest to wprawdzie alternatywna wersja tego miasta, dopasowana do fabuły komiksu, ale autorka bardzo poważnie potraktowała historyczne realia. Szczegóły architektoniczne budynków, wystroje wnętrz, uliczki wypełnione handlarzami różności, zabytkowe samochody i tramwaje zostały ukazane z dużą dbałością o szczegóły. Fantastyczną atmosferę natomiast tworzą takie elementy, jak na przykład ogromny sterowiec La Baleine, który wygląda jak latająca brew wszelkim prawom fizyki gotycka katedra.
Wszystko zaczyna się właśnie na pokładzie tego luksusowego liniowca. Poznajemy tu trójkę postaci, która zapewne odegra w całej opowieści kluczowe role. Oto młoda kobieta, Amélie Ruth udaje się do Paryża na spotkanie z lekarzem. Podczas podroży poznaje tajemniczego mężczyznę o imieniu Noé, planującego poszukiwania przeklętego, magicznego tomu – Księgi Vanitasa. Według niego to właśnie ukryta gdzieś w Paryżu księga jest przyczyną przypadków szaleństwa dotykającego coraz częściej wampiry. Podczas konwersacji okazuje się, że zarówno kobieta, jak i mężczyzna są… wampirami. Co gorsza, Amélie najwyraźniej jest również dotknięta ową tajemniczą przypadłością. Gdy sprawy przybierają zły obrót, nagle zjawia się kolejna postać – młody mężczyzna przedstawiający się jako… Vanitas. Co więcej, jest on w posiadaniu magicznej księgi, za pomocą której udaje mu się uratować dziewczynę.
Ten dynamiczny początek opowieści zapowiada dalsze emocje i rzeczywiście nie brakuje ich w pierwszym tomie. Wypadki toczą się błyskawicznie, a na arenie pojawia się cała galeria intrygujących postaci. Poza wspomnianą już trójką, swoje pięć minut mają towarzysze Vanitasa – Dante, Johan oraz Riche. Poznajemy także tajemniczego Lucę oraz jego służącą Jeanne – pieszczotliwie nazywaną „Wiedźmą ogni piekielnych”. Pojawia się także hrabia Orlok, a wspomniany jest niejaki Lord Ruthven. No i nie można zapomnieć o seryjnym mordercy grasującym na ulicach Paryża, przywołującym pewne skojarzenia z wilkołakiem. Jak na pierwszy tom jest to zatem dość liczna gromadka niezwykłych dżentelmenów, ale dobrze poprowadzona narracja sprawia, że kolejni bohaterowie pojawiają się w dość naturalny sposób. Widać także, że nadając im imiona autorka nawiązuje do klasycznych dzieł filmowych i literackich podejmujących wampirzą tematykę.
Graficzna warstwa mangi jest bardzo interesująca. Klasyczna mangowa stylistyka, która najwyraźniej daje o sobie znać w sylwetkach i twarzach bohaterów, została uzupełniona znacznie subtelniejszą, delikatną a chwilami odrobinę szkicową kreską użytą do zwizualizowania steampunkowo-gotyckiego Paryża. Kadry przedstawiające to miasto zostały dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Wyjątkowe wrażenie robią także rozkładówki przedstawiające wspomniany podniebny sterowiec, czy oglądaną z jego perspektywy, pełną detali panoramę całego miasta oświetlaną ogromną, nieco złowieszczą, tarczą księżyca. Jun Mochizuki daje się także poznać jako autorka, która lubi stosować drobne kreskowanie nadające jej rysunkom niezwykłą lekkość i delikatność. Wszystko to razem tworzy bardzo interesującą mieszkankę stylistyczną. Szkoda tylko, że nie można tego zobaczyć w kolorze.
Podsumowując, należy stwierdzić, że pierwszy tom opowieści o magicznej księdze zapowiada bardzo interesujący ciąg dalszy. Noé i Vanitas tworzą intrygujący duet, który na pewno dostarczy czytelnikom jeszcze wielu atrakcyjnych przygód. Rozbudowana galeria oryginalnych postaci również pozwala na dalsze interesujące rozwinięcie akcji. Jednak głównym atutem mangi jest chyba tytułowa księga. Autorka umiejętnie buduje wokół niej atmosferę grozy, tajemniczości i niejednoznaczności. Czy rzeczywiście jest ona odpowiedzialna za to, że wampiry pod jej wpływem popadają – niczym czytelnicy stworzonego przez Roberta Chambersa „Króla w Żółci” – w szaleństwo? A może jest ona właśnie sposobem na to, żeby ich z tego szaleństwa wydobyć? Jaka jest prawda o jej pochodzeniu? Ile prawdy jest w legendzie o wampirze błękitnego księżyca? Przekonamy się zapewne o tym czytając kolejne tomy serii.
koniec
17 kwietnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Zrzucanie jarzma
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 II 2018

Seria „Cyann” nie miała szczęścia. Choć składa się tylko z sześciu tomów, ze względu na piętrzące się problemy z wydawcami, potrzebowała aż dwudziestu jeden lat by się zakończyć. Czytając zbiorcze zestawienie ostatnich dwóch albumów („Korytarze międzyczasu” i „Łagodne światy Aldalaranna”) wydane przez Egmont widać, że nie pozostało to bez wpływu na ich jakość.

więcej »

Nie jestem bohaterem
Marcin Osuch

23 II 2018

Komiks z afrykańskimi przygodami Corto uważałem za najlepszy z dotychczas wydanych w Polsce. Po ponownej lekturze podtrzymuję tę opinię.

więcej »

Pieniądze to nie wszystko
Albert Walczak

22 II 2018

Komiksy o Kaczorze Donaldzie, jak i innych disneyowskich bohaterach postrzegane są głównie jako proste opowieści rysowane z myślą o najmłodszych czytelnikach. Istnieje jednak komiks z kaczką w roli głównej, który potrafi zadowolić nawet najbardziej wymagających fanów historyjek obrazkowych. To oczywiście wyróżnione w 1995 r. prestiżową Nagrodą Willa Eisnera „Życie i czasy Sknerusa McKwacza” Dona Rosy.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż autora

Niewinna jest, kiedy śni
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwy artysta w świecie pełnym „kreatywności”. Kilka refleksji o twórczości Jirō Taniguchiego
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek to za mało
— Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

Chodź opowiem ci bajeczkę…
— Paweł Ciołkiewicz

Demencja gangstera
— Paweł Ciołkiewicz

Życie to nie manga
— Paweł Ciołkiewicz

Przejąć władzę nad wszechświatem
— Paweł Ciołkiewicz

Demony przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Wszystko dla pieniędzy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.