Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
Cena79,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Corto nieuporządkowany

Esensja.pl
Esensja.pl
Egmont kontynuuje wydawanie cyklu „Corto Maltese”. W marcu czytelnicy otrzymali album „Pod znakiem Koziorożca”, który w Polsce nie był jeszcze publikowany.

Marcin Osuch

Corto nieuporządkowany

Egmont kontynuuje wydawanie cyklu „Corto Maltese”. W marcu czytelnicy otrzymali album „Pod znakiem Koziorożca”, który w Polsce nie był jeszcze publikowany.

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
Cena79,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Corto Maltese jest jak rewolwerowiec grany przez Clinta Eastwooda. Przybywa znikąd, robi swoje i znika w oddali. Jedna mała różnica polega na tym, że bardzo wiele osób go zna. No i zamiast prerii przemierza morza i oceany - w końcu jest marynarzem. W poprzednim albumie „Opowieść słonych wód” mieliśmy okazję odwiedzić wyspy południowego Pacyfiku, teraz przyszła kolej na atlantyckie wybrzeża Ameryki Południowej i Karaiby. Kontekst historyczny ten sam, czyli w Europie toczy się Wielka Wojna. W przygodach Corto ma to odzwierciedlenie w morskich potyczkach pomiędzy okrętami państw centralnych i Ententy. Początek jest raczej mylący: Corto w swoim stylu kontempluje piękno świata na tarasie hotelu w Gujanie Holenderskiej gdy przypadek stawia przed nim niejakiego Jeriemiasza Steinera. Gość wygląda jak skończony alkoholik ale okazuje się być… profesorem uniwersytetu w Pradze. Chwilę później w tym samym pensjonacie pojawia się młodzieniec Tristan, syn niejakiego Ronalda Bantama. I właściwie od tej chwili mamy już głównych bohaterów tej historii. Oczywiście będą jeszcze inne bardzo ciekawe, jak to u Pratta, postaci, ale o nich za chwilę.
Jak wspomniałem, otwarcie tego albumu jest raczej niejasne, żeby nie powiedzieć chaotyczne. Corto wdaje się ze świeżo poznanym profesorem Steinerem w dywagacje na temat zaginionych kontynentów – Atlantydy, i nieco słabiej reprezentowanego w popkulturze – Mu. Pretekstem są dokumenty i antyczne mapy dostarczone przez Tristana, będące wynikiem poszukiwań jego ojca. Do tego dochodzi motyw czarnej magii, wudu uprawianej przez czarnoskórą, przyrodnią siostrę Tristana. Całość zapowiadało się na skrzyżowanie „Indiany Jonesa” z „Rorkiem”, czyli poszukiwanie zaginionych cywilizacji i związanych z nimi artefaktów. Owszem, Corto Maltese i jego przyjaciele biorą się za poszukiwania ale zupełnie inne. Zanim do tego dojdzie, Maltańczyk wdaje się w awanturę związaną z powstaniem przeciwko posiadaczom ziemskim na północy Brazylii. Tutaj wychodzi na jaw specyficzny, niejednoznaczny charakter głównego bohatera - coś, co bardzo dobrze wyszło Prattowi i co przyciąga kolejne pokolenia czytelników do tej serii. Jako bohater pozytywny powinien rzucić się na pomoc ciemiężonym. Niby tak, ale wynagrodzenie w funtach bardzo w tej decyzji pomogło. Podobnie charakterystyczny jest jego komentarz na widok niemieckiego krążownika ukrytego u ujścia jednej z rzek – „ja nie mam wrogów”. Ale, nie zdradzając zbyt wiele, życie potrafi zaskoczyć także Corto Maltese. Album rozkręca się w drugiej części, gdy Corto spotyka starego „znajomego”, Rasputina. Tutaj zaczyna się historia rodem z „Wyspy skarbów”. W końcu to Karaiby.
„Pod znakiem Koziorożca” nie ma spójnej, spinającej całość intrygi. Jest to bardziej zbiór luźnych epizodów, które łączy obszar geograficzny (bo trudno powiedzieć, że miejsce) – wspomniana Gujana Holenderska i Karaiby. Ale w tym albumie, jak i innych z cyklu o Maltańczyku, intryga nie jest najważniejsza. Liczą się bohaterowie, niejednoznaczni, czasem pokręceni, nieszablonowi. Z Corto na czele.
Graficznie i wizualnie tom drugi wpisuje się w kierunek wyznaczony przez „Opowieść słonych wód”. Twarda okładka, mapy na jej wewnętrznych stronach, całość pokolorowana. Przyjemnie jest wziąć taki komiks do rąk.
koniec
21 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nadzieja umiera ostatnia
Paweł Ciołkiewicz

20 VII 2018

W trzecim tomie serii „Głębia” akcja toczy się dwutorowo. Z jednej strony obserwujemy mianowicie dalsze perypetie Stel Caine, która kontynuuje poszukiwanie sondy dającej nadzieję na odnalezienie nowego świata. Z drugiej zaś, widzimy jak jej córki, Tajo oraz Della, próbują ją odnaleźć i – przy okazji – nadrobić kilka lata przymusowego rozstania.

więcej »

Niekończąca się rozwałka
Sebastian Chosiński

19 VII 2018

Na okładce trzeciego tomu nowej serii „Batmana” – spod znaku „DC Odrodzenie” – możemy przeczytać między innymi, że to „nowy, oszołamiający rozdział niezwykłej (…) sagi”. Pytanie tylko, co autor blurba miał konkretnie na myśli? Zawartość albumu „Jestem Bane”? Jeżeli tak, to trochę jednak sobie zadrwił z czytelników.

więcej »

Czwarta władza?
Paweł Ciołkiewicz

18 VII 2018

Drugi tom serii „Transmetropolitan” koncentruje się wokół brutalnej kampanii wyborczej. Pająk Jeruzalem znów pisze o polityce i znów jest bezkompromisowy i gniewny.

więcej »

Polecamy

Tort bardzo piętrowy

Kadr, który…:

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Cały kemping śpiewa z nami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Studio komiksowe jak galera niewolników
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Marynarz i Indianie
— Marcin Osuch

Między wyspami
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

Historia w obrazkach: Na krańcu świata pod gradem kul
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

W pogoni za obojczykiem
— Paweł Sasko

Corto Maltese i magia Afryki
— Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Awanturnik spod jasnej gwiazdy
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Kosmici i gangsterzy
— Marcin Osuch

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Psy nie robią hopsa-hop
— Marcin Osuch

Koniec, czyli jak się to wszystko zaczęło
— Marcin Osuch

Popęd to… zmiana pędu
— Marcin Osuch

Płomienne uczucia
— Marcin Osuch

Cytując Druilleta
— Marcin Osuch

„Ostatni z mężczyzn” ostatni
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Zera i jedynki
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.