Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 września 2018
w Esensji w Esensjopedii

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
Cena79,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Corto nieuporządkowany

Esensja.pl
Esensja.pl
Egmont kontynuuje wydawanie cyklu „Corto Maltese”. W marcu czytelnicy otrzymali album „Pod znakiem Koziorożca”, który w Polsce nie był jeszcze publikowany.

Marcin Osuch

Corto nieuporządkowany

Egmont kontynuuje wydawanie cyklu „Corto Maltese”. W marcu czytelnicy otrzymali album „Pod znakiem Koziorożca”, który w Polsce nie był jeszcze publikowany.

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #2: Pod znakiem Koziorożca
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2017
RysunkiHugo Pratt
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
Cena79,99
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Corto Maltese jest jak rewolwerowiec grany przez Clinta Eastwooda. Przybywa znikąd, robi swoje i znika w oddali. Jedna mała różnica polega na tym, że bardzo wiele osób go zna. No i zamiast prerii przemierza morza i oceany - w końcu jest marynarzem. W poprzednim albumie „Opowieść słonych wód” mieliśmy okazję odwiedzić wyspy południowego Pacyfiku, teraz przyszła kolej na atlantyckie wybrzeża Ameryki Południowej i Karaiby. Kontekst historyczny ten sam, czyli w Europie toczy się Wielka Wojna. W przygodach Corto ma to odzwierciedlenie w morskich potyczkach pomiędzy okrętami państw centralnych i Ententy. Początek jest raczej mylący: Corto w swoim stylu kontempluje piękno świata na tarasie hotelu w Gujanie Holenderskiej gdy przypadek stawia przed nim niejakiego Jeriemiasza Steinera. Gość wygląda jak skończony alkoholik ale okazuje się być… profesorem uniwersytetu w Pradze. Chwilę później w tym samym pensjonacie pojawia się młodzieniec Tristan, syn niejakiego Ronalda Bantama. I właściwie od tej chwili mamy już głównych bohaterów tej historii. Oczywiście będą jeszcze inne bardzo ciekawe, jak to u Pratta, postaci, ale o nich za chwilę.
Jak wspomniałem, otwarcie tego albumu jest raczej niejasne, żeby nie powiedzieć chaotyczne. Corto wdaje się ze świeżo poznanym profesorem Steinerem w dywagacje na temat zaginionych kontynentów – Atlantydy, i nieco słabiej reprezentowanego w popkulturze – Mu. Pretekstem są dokumenty i antyczne mapy dostarczone przez Tristana, będące wynikiem poszukiwań jego ojca. Do tego dochodzi motyw czarnej magii, wudu uprawianej przez czarnoskórą, przyrodnią siostrę Tristana. Całość zapowiadało się na skrzyżowanie „Indiany Jonesa” z „Rorkiem”, czyli poszukiwanie zaginionych cywilizacji i związanych z nimi artefaktów. Owszem, Corto Maltese i jego przyjaciele biorą się za poszukiwania ale zupełnie inne. Zanim do tego dojdzie, Maltańczyk wdaje się w awanturę związaną z powstaniem przeciwko posiadaczom ziemskim na północy Brazylii. Tutaj wychodzi na jaw specyficzny, niejednoznaczny charakter głównego bohatera - coś, co bardzo dobrze wyszło Prattowi i co przyciąga kolejne pokolenia czytelników do tej serii. Jako bohater pozytywny powinien rzucić się na pomoc ciemiężonym. Niby tak, ale wynagrodzenie w funtach bardzo w tej decyzji pomogło. Podobnie charakterystyczny jest jego komentarz na widok niemieckiego krążownika ukrytego u ujścia jednej z rzek – „ja nie mam wrogów”. Ale, nie zdradzając zbyt wiele, życie potrafi zaskoczyć także Corto Maltese. Album rozkręca się w drugiej części, gdy Corto spotyka starego „znajomego”, Rasputina. Tutaj zaczyna się historia rodem z „Wyspy skarbów”. W końcu to Karaiby.
„Pod znakiem Koziorożca” nie ma spójnej, spinającej całość intrygi. Jest to bardziej zbiór luźnych epizodów, które łączy obszar geograficzny (bo trudno powiedzieć, że miejsce) – wspomniana Gujana Holenderska i Karaiby. Ale w tym albumie, jak i innych z cyklu o Maltańczyku, intryga nie jest najważniejsza. Liczą się bohaterowie, niejednoznaczni, czasem pokręceni, nieszablonowi. Z Corto na czele.
Graficznie i wizualnie tom drugi wpisuje się w kierunek wyznaczony przez „Opowieść słonych wód”. Twarda okładka, mapy na jej wewnętrznych stronach, całość pokolorowana. Przyjemnie jest wziąć taki komiks do rąk.
koniec
21 kwietnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Małpi świat
Paweł Ciołkiewicz

17 IX 2018

„Ta małpa poszła do nieba” to bardzo dziwny komiks. Niby opowiada o poważnym temacie, ale jednak w sposób daleki od wszelkiej powagi. Co więcej, trudno w gruncie rzeczy zorientować się we wszystkich metaforach i symbolach wykorzystanych przez autorkę.

więcej »

Conan: Poczuj klimat heroic fantasy
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

15 IX 2018

Jedenasty tom Kolekcji Conan Barbarzyńca z podtytułem „Przekleństwo monolitu” udowadnia, że w prostocie siła. A czy może być coś bardziej prostego od barbarzyńcy z Cymerii?

więcej »

Nie zabili go i uciekł
Marcin Osuch

14 IX 2018

„Corto Maltese na Syberii” to szósty tom przygód Maltańczyka. W przeciwieństwie do poprzednich albumów, zamiast luźno powiązanych epizodów, otrzymujemy jedną, pełną rozmachu opowieść rozgrywającą się w egzotycznych miejscach i burzliwych czasach.

więcej »

Polecamy

Zły, zły tyranozaur

Kadr, który…:

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie zabili go i uciekł
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Marynarz i Indianie
— Marcin Osuch

Między wyspami
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

Historia w obrazkach: Na krańcu świata pod gradem kul
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

W pogoni za obojczykiem
— Paweł Sasko

Corto Maltese i magia Afryki
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Walka o pyłek
— Marcin Osuch

Nie zabili go i uciekł
— Marcin Osuch

Miasteczko jak Rio Klawo
— Marcin Osuch

Było sobie DNA
— Marcin Osuch

Śpiesz się powoli
— Marcin Osuch

Były sobie dinozaury
— Marcin Osuch

Kosmici i gangsterzy
— Marcin Osuch

20 najlepszych książeczek Tytusa, Romka i A’Tomka
— M. Fitzner, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Psy nie robią hopsa-hop
— Marcin Osuch

Koniec, czyli jak się to wszystko zaczęło
— Marcin Osuch

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.