Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 maja 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte
Tytuł oryginalnyMarvel Origins: The 70s
Scenariusz
Data wydania8 lutego 2017
RysunkiGeorge Tuska, Gil Kane, Herb Trimpe, Sal Buscema, Mike Ploog, John Buscema
PrzekładSebastian Smolarek
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-282-0351-8
Format216s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Marvel: Tak to się robiło w latach 70
[John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman „Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Science fiction, horror, blaxploitation, kung fu, exploitation, legendy arturiańskie i afery szpiegowskie – to wszystko znajdziecie w sto dziesiątym tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte”.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Tak to się robiło w latach 70
[John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman „Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte” - recenzja]

Science fiction, horror, blaxploitation, kung fu, exploitation, legendy arturiańskie i afery szpiegowskie – to wszystko znajdziecie w sto dziesiątym tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte”.

John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte
Tytuł oryginalnyMarvel Origins: The 70s
Scenariusz
Data wydania8 lutego 2017
RysunkiGeorge Tuska, Gil Kane, Herb Trimpe, Sal Buscema, Mike Ploog, John Buscema
PrzekładSebastian Smolarek
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-282-0351-8
Format216s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Ponad pięćdziesiąt numerów temu mieliśmy przyjemność przeczytać zbiór reprintów zeszytów z lat 60., w których debiutowały takie marvelowskie gwiazdy, jak Avengers, Hulk, Spider-Man, Fantastyczna Czwórka, czy Iron Man. Była to bardzo przyjemna wycieczka w przeszłość, gdzie niecodzienne pomysły mieszały się ze schematami, a barwność z topornością. Teraz powtórzono ten sam pomysł, tyle tylko, że z postaciami, które narodziły się w latach 70. Jak się okazuje było ich całkiem sporo, a ilość inspiracji, które posłużyły do ich ukształtowania jest nieprzebrana. Jak na dłoni możemy zobaczyć zmieniające się mody w popkulturze i nowe gatunki, które zdobywały tak dużą popularność, że decydenci Marvela starali się jak najszybciej coś z nich wycisnąć. Gdyby nie legenda Bruce′a Lee, zapewne nie otrzymalibyśmy Iron Fista, natomiast „Shaft” i inne produkcje spod znaku kina blaxploitation doprowadziły do narodzin Luke′a Cage′a.
Co ciekawe historie opowiadające o tych dwóch postaciach należy uznać za najciekawsze, jakie znalazły się w niniejszym zbiorze. Zwłaszcza ta poświęcona Cage′owi niewiele się zestarzała. Choć dziś pozbył się kiczowatej, żółtej kurtki, diademu i delikatnego afro, to jednak brutalna opowieść o wykorzystanym Czarnym więźniu jest wciąż zadziwiająco aktualna. Nieco inaczej wygląda sytuacja z Żelazną Pięścią. Choć sama opowieść autorstwa uznanego scenarzysty Roya Thomasa należy do tych intrygujących, to jednak może irytować sposób jej przedstawienia, który sprowadza się do schematu, że ktoś okłada Iron Fista i przed zadaniem decydującego czasu, ten zaczyna analizować w jaki sposób znalazł się w obecnej, niewesołej sytuacji. Dodajmy, że jak już sobie wszystko poukłada, przechodzi do zdecydowanego kontrataku.
Choć w zestawie znajdziemy początki pierwszoligowych gwiazd, nie wszystkie okazują są imponujące. Powiem nawet, że niektóre zaczynały tak niepozornie, że aż trudno uwierzyć, że wzbiły się tak wysoko. Tu sztandarowym przykładem jest Wolverine, który startował jako jeden z wielu wrogów Hulka. Słabo również radzi sobie Nova, będąc bardziej nowoczesną kopią Petera Parkera. Niemniej akurat ten epizod warto poznać ze względu na bardzo elegancko odnowione kolory. Ciekawe, czemu ten zabieg zastosowano tylko w tym wypadku? W sumie też ciekawie wypadły żeńskie postacie, jak Spider-Woman i She-Hulk, choć w ich przypadku również można mówić, że przeszły długą drogę od genderowych kopii oryginałów do jak najbardziej autonomicznych postaci.
Przyznam, że największe nadzieje wiązałem z Ghost Riderem, który należy do moich ulubionych postaci (szkoda, że tak mało publikacji jemu poświęconych ukazuje się na naszym rynku). Niestety w tym wypadku możemy mówić o czymś, co bym nazwał syndromem genezy, czyli jak najbardziej zwięzłym zaprezentowaniem skąd bohater ma swoje moce, by od drugiego odcinka przejść do właściwej akcji. Za dużo tu skrótów i naciąganych wydarzeń.
Wiem natomiast, że moim faworytem nie będzie Capitan Britain. Choć odcinek mu poświęcony zdobi całkiem sprawna grafika autorstwa Herba Trimpe′a, to jednak scenariusz Chrisa Claremonta (tego od „Sagi o Mrocznej Phoenix”) tym razem nie zachwyca. Może gdybym pochodził z Wysp, bardziej ruszyłoby mnie odwołanie do legend arturiańskich, ale ponieważ tak nie jest, pachnie mi to jeszcze większym nadużyciem niż to co zrobiono z Thorem.
I wreszcie doszliśmy do Adama Warlocka (choć akurat zeszyt mu poświęcony otwiera cały zbiór). Bardzo trudno o nim cokolwiek powiedzieć, ponieważ nie otrzymujemy tu konkretnej historii, a coś na kształt legendy, dzięki której poznajemy moment jego narodzin. Przyznam, że pomimo obecności totalnej bzdury, jaką jest Wielki Ewolucjonista (to jeden z tych pomysłów Marvela, którego całkowicie nie kupuję), sam Warlock wydaje się być na tyle intrygującą postacią, że zaczynam żałować, że z polskiej edycji WKKM wyleciały dwa tomy wyłącznie mu poświęcone (dostępny na przykład w Anglii i Niemczech).
Tym razem dodatki nie są specjalnie rozbudowane, ale świetnie pokazują ile prób zawojowania rynku podejmował Marvel i jak często kończyło się to totalną klapą. Na czterech stronach otrzymujemy reprinty okładek komiksów, w których prezentowano nowych bohaterów. O wielu na pewno nie słyszeliście. Choć The Cat to obecna Tigra, Star-Lord stał się liderem Strażników Galaktyki, a tacy The Champions, to po prostu grupa zrzeszająca Herculesa, Angela, Ghost Ridera, Ice Mana i Czarną Wdowę, to już Brat Voodoo, Diabelski Dinozaur, czy Omega dawno zaginęli w odmętach niepamięci.
Choć lata 70. w świecie komiksu darzę o wiele większą sympatią niż toporne 60., to jednak muszę przyznać, że ten zbiór „Początków Marvela” niespecjalnie mnie poruszył. Myślę, że podobnie będzie miała większość czytelników. A zwłaszcza ci, którzy po komiksy sięgają bez fanatycznego oddania. Cóż, to kolejna pozycja czysto kolekcjonerska. Rozumiem, że w takiej serii, jak WKKM muszą znaleźć się i takie, ale mam wrażenie, że ostatnio trochę ich za dużo.
koniec
13 maja 2017

Komentarze

13 V 2017   08:18:46

Brother Voodoo, obecnie już Doktor Voodoo, ani nie zaginął ani tym bardziej nie jest postacią epizodyczną.

13 V 2017   10:19:34

A dwa tomy Warlocka, o których mowa, że wyleciały, ukażą się w kolejnym rozszerzeniu - 121-150 - co zostało już potwierdzone przez jednego z tłumaczy kolekcji.

13 V 2017   13:51:03

@Tomek - pierwszoplanową postacią to on nie jest, a w Polsce wcale się nie pojawił.

@Rory - oby się ukazał, ale na razie jedziemy listą czeską, a tam nie ma Warlocka.

13 V 2017   20:23:37

> Brat Voodoo, Diabelski Dinozaur, czy Omega dawno zaginęli w odmętach niepamięci

1. Brat Voodoo (obecnie Doctor Voodoo) jest stałym członkiem Uncanny Avengers. Najnowszy zeszyt wyszedł w tym tygodniu.
2. Devil Dinosaur pojawia się w serii Moon Girl & Devil Dinosaur. Najnowszy zeszyt wyszedł dwa tygodnie temu.
3. Który Omega?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Świat bez informacji
Andrzej Goryl

10 V 2021

Enki Bilal to jeden z mistrzów światowego komiksu. Tego nikt mu nie odbierze. Takie tytuły jak „Polowanie”, czy „Trylogia Nikopola” dały mu stałe miejsce w panteonie. Oprócz nich artysta stworzył też mnóstwo innych komiksów – czasem gorszych, czasem lepszych, ale nigdy nie dobijających do poziomu pozycji wcześniej wspomnianych.

więcej »

Nowe życie
Paweł Ciołkiewicz

10 V 2021

Trzeci tom komiksu „Aama” Frederika Peetersa przynosi prawdziwe trzęsienie ziemi. Wydarzenia nabierają tempa, a wokół bohaterów robi się coraz niebezpieczniej. Verloc Nim wspólnie ze swoim bratem Conradem oraz robotem Churchillem odkrywają przerażającą prawdę o tym, co wydarzyło się na planecie Ona(ji).

więcej »

Tajemnica złotej maczety: O wolność waszą i naszą
Konrad Wągrowski

9 V 2021

Tydzień temu pozostawiliśmy naszego bohatera, polskiego pilota na obczyźnie, w momencie gdy oficjalnie przystąpił do arabskiego ruchu oporu w Algierii, skierowanemu przeciwko francuskim kolonizatorom. Ale… o jaki dokładnie ruch oporu chodzi, kto przeciw komu tutaj walczy? Zacznijmy więc dzisiejszą recenzję od małego rysu historycznego.

więcej »

Polecamy

O wolność waszą i naszą

Tajemnica złotej maczety:

O wolność waszą i naszą
— Konrad Wągrowski

Na wielbłądzie boli tyłek
— Konrad Wągrowski

Z Łosiem na łowy
— Konrad Wągrowski

Przybywając do PRL-owskiego raju
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Game over, man, game over!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dużo szumu i do domu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kosmos taki wielki, a Avengers malutcy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hail Kapitanie!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Burzy zmysłów nie ma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ubogi klon
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przyjdzie Galactus i wyrówna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pół na pół
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

A co ty robiłeś w 2013 roku?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tak niewielu decyduje za tak wielu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Po rewolucji
— Marcin Knyszyński

Conan: Conan i latające miecze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan Krool
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan jeszcze nie król
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan średniak
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan korsarz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Topory ociekające krwią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Poczuj klimat heroic fantasy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Nagie piersi i fryzura księżniczki Lei
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: W pustyni i na dzikim zachodzie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Nie wszystko da się rozstrzygnąć na ringu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Batman wraca do miasta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zacne sędziowskie archiwa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Włoski western (niekoniecznie spaghetti)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po tamtej stronie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nanopandemia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dziesięć filmów Michaela Baya w jednym
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tytus, Romek i A’Tomek: The Best of Papcio Chmiel
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Rockabilly, metal i RPG
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie tędy droga
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.