Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 kwietnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1941 roku. Widzimy jak ciężarówka z pomocą humanitarną wjeżdża na teren warszawskiego getta. W samochodzie obok kierowcy siedzi Irena Sendlerowa, szefowa komitetu pomocy społecznej, zajmująca się dostarczaniem na teren getta pożywienia, ubrań oraz lekarstw. Już pierwsza scena pokazuje charakter kobiety. Widzimy mianowicie, jak w zdecydowany sposób nakazuje ona otwarcie szlabanu niemieckiemu oficerowi. I właśnie taki obraz tytułowej bohaterki kreślą twórcy komiksu. Irena Sendlerowa jawi się tu jako niezwykle odważna, bezkompromisowa i szlachetna osoba myśląca wyłącznie o tym, jak pomagać innym.
Obserwując skalę dramatu ludzi cierpiących w getcie, Irena zdaje sobie sprawę, że dotychczasowe działania są niewystarczające. Momentem przełomowym okazuje się rozmowa z umierającą kobietą, która prosi bohaterkę o to, by ta wywiozła z getta jej kilkuletniego syna. Ta prośba, a raczej sposób w jaki została sformułowana, sprawia, że Sendlerowa zaczyna myśleć o jeszcze bardziej radykalnym zaangażowaniu się w pomoc ofiarom hitlerowskich prześladowań. Jednocześnie pojawia się jednak szereg dylematów moralnych. Z jednej strony pomoc potrzebującym jest przecież swoistym obowiązkiem, z drugiej natomiast, wiąże się ona z ogromnym ryzykiem. Irena nie chce narażać życia swoich bliskich oraz podwładnych – jako szefowa warszawskiego oddziału komitetu opieki społecznej jest świadoma ciążącej na niej odpowiedzialności. Na jej decyzję wpływa jednak przede wszystkim jedno, niezwykle dramatyczne zdarzenie, którego jest świadkiem na terenie getta. W świetle tej tragedii racjonalne kalkulacje schodzą na drugi plan.
Autorom udało się stworzyć niezwykle poruszającą opowieść o ludzkiej solidarności oraz miłości w bardzo trudnych czasach. Nie chodzi tu rzecz jasna o miłość w sensie romantycznym, ale o głębokie uczucie, które każe pomagać drugiemu człowiekowi nawet w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa. Przy okazji snucia tej opowieści o woli walki, twórcy poruszają też kilka niezwykle ważnych kwestii. Znajdziemy tu między innymi refleksję na temat sposobu postrzegania dramatu rozgrywającego się za murami getta. Rozmowa Ireny z Waszel, umierającą w getcie kobietą, jednoznacznie pokazuje, że swoista znieczulica wobec ludzkiego cierpienia jest właściwością dość uniwersalną. Dopóki nieszczęście nie dotknie kogoś bezpośrednio, jest ono zazwyczaj traktowane z chłodną obojętnością. Szczególnie w czasach wojny, gdy każdy myśli tylko o tym, by samemu przeżyć, trudno o altruizm. W tym kontekście postawa Ireny Sendlerowej, naznaczona bezwarunkową miłością do bliźniego, wydaje się byś szczególnie wartościowa.
Niewątpliwie przed ogromnym wyzwaniem stanął rysownik komiksu. David Evrard musiał mianowicie stworzyć taki obraz okupowanej Warszawy oraz getta, który okaże się interesujący dla młodego odbiorcy, ale nie będzie trywializował prezentowanych zdarzeń. Ten cel udało się w pełni osiągnąć. Mamy tu do czynienia z kreską, która kojarzy się nieco – szczególnie w przypadku wizerunków bohaterów – z „Fistaszkami” Charlesa Schulza. Jest to zatem bez wątpienia stylistyka nawiązująca do komiksów dla dzieci, ale jednocześnie mająca w sobie pewien rodzaj powagi. Taką atmosferę w znacznym stopniu budują tła – widzimy bowiem albo zniszczone getto, albo naznaczoną faszystowską symboliką, okupowaną Warszawę. Trudno nawet powiedzieć, który z tych dwóch światów wygląda bardziej upiornie – czy utrzymany w szarościach złowieszczy wizerunek naznaczonego piętnem śmierci getta, czy też nieco jaśniejszy obraz warszawskich ulic, tylko pozornie przecież tętniących zwyczajnym życiem. Obrazu całości dopełnia ograniczona paleta barw oddająca wojenną atmosferę. Wszystko razem składa się na wyjątkowo poruszający obraz zniewolonego miasta.
Podsumowując należy stwierdzić, że pierwsza część trylogii poświęconej Irenie Sendlerowej, jest bez wątpienia komiksem interesującym. Warto podsunąć go do przeczytania dzieciom, ale lektura będzie zajmująca także dla dorosłych. Trzeba jednak potraktować tę opowieść, zgodnie z intencjami autorów, jako jedynie zaproszenie do samodzielnego studiowania niezwykłego życia tytułowej bohaterki. Nie jest to bowiem komiks historyczny w sensie ścisłym, nie jest to także – tym bardziej – dokument ukazujący wiernie poszczególne zdarzenia z jej życia (choć w komiksie znalazły się przypisy wyjaśniające pewne zdarzenia oraz lista książek poświęconych Irenie Sendlerowej). „Irena” pozostaje dostosowaną do dziecięcej wrażliwości, mądrą i przejmującą wizją życia zgodnego z pewnymi wartościami. Jest to budująca opowieść o tym, że nawet w czasach, gdy tak trudno było żyć godnie, byli ludzie przedkładający życie innych ponad własne bezpieczeństwo.
koniec
23 maja 2017

Komentarze

23 V 2017   20:40:07

"Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1949 roku..." To jakaś historia w świecie alternatywnym?

23 V 2017   20:44:23

Oczywiście, że nie. Akcja komiksu zaczyna się w roku 1941. Zaraz poprawimy. Dziękujemy za czujność.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sąsiedzi
Paweł Ciołkiewicz

14 IV 2021

Wydawnictwo Mandioca kontynuuje eksplorację komiksowych rynków spoza Ameryki Południowej. Po doskonałych „Koszmarach” dostajemy rzecz… jeszcze lepszą. „Raport Brodecka” to wstrząsająca opowieść o człowieku zmagającym się z demonami przeszłości oraz upiorami współczesności. To także studium totalnej destrukcji do jakiej prowadzi wojna.

więcej »

Fajnie napić się Koka-Koli
Sebastian Chosiński

13 IV 2021

Przyznam, że nie spodziewałem się, iż scenarzyście Danielowi Koziarskiemu i rysownikowi Arturowi Rudusze wystarczy paliwa na tak długą serię o przygodach Kapitana Szpica. Zazwyczaj tego typu dzieła – humorystyczne i parodystyczne – kończą swój żywot po dwóch-trzech zeszytach, a tu, proszę, ukazuje się już piąty: „Kapitan Szpic i upiory przeszłości”.

więcej »

Za dużo wątków
Marcin Osuch

12 IV 2021

Album „Czerwony Kryształ” zamyka trylogię „OKP Dolores”. I trzeba przyznać, że zamyka z wielkim hukiem, chociaż troszkę chaosu to się tam dostało.

więcej »

Polecamy

Nowy wspaniały świat

Początki państwa polskiego:

Nowy wspaniały świat
— Marcin Osuch

Soczewica, koło, miele młyn
— Marcin Osuch

Krew, krew, flaki, śmierć
— Marcin Osuch

Uczyć nie bawiąc
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieść pomoc aż do zapomnienia
— Agata Włodarczyk

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Sąsiedzi
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek robotowi… człowiekiem
— Paweł Ciołkiewicz

Domek na prerii
— Paweł Ciołkiewicz

Manewry hamowania
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka życia
— Paweł Ciołkiewicz

Krwawy pościg
— Paweł Ciołkiewicz

Bez pracy nie ma kołaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Być jak Superman
— Paweł Ciołkiewicz

Żebyśmy ze dwa takie czołgi mieli…
— Paweł Ciołkiewicz

Starcie królów
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.