Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #1: Getto” - recenzja]

Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #1: Getto›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #1: Getto
Scenariusz
Data wydania23 maja 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527417
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1941 roku. Widzimy jak ciężarówka z pomocą humanitarną wjeżdża na teren warszawskiego getta. W samochodzie obok kierowcy siedzi Irena Sendlerowa, szefowa komitetu pomocy społecznej, zajmująca się dostarczaniem na teren getta pożywienia, ubrań oraz lekarstw. Już pierwsza scena pokazuje charakter kobiety. Widzimy mianowicie, jak w zdecydowany sposób nakazuje ona otwarcie szlabanu niemieckiemu oficerowi. I właśnie taki obraz tytułowej bohaterki kreślą twórcy komiksu. Irena Sendlerowa jawi się tu jako niezwykle odważna, bezkompromisowa i szlachetna osoba myśląca wyłącznie o tym, jak pomagać innym.
Obserwując skalę dramatu ludzi cierpiących w getcie, Irena zdaje sobie sprawę, że dotychczasowe działania są niewystarczające. Momentem przełomowym okazuje się rozmowa z umierającą kobietą, która prosi bohaterkę o to, by ta wywiozła z getta jej kilkuletniego syna. Ta prośba, a raczej sposób w jaki została sformułowana, sprawia, że Sendlerowa zaczyna myśleć o jeszcze bardziej radykalnym zaangażowaniu się w pomoc ofiarom hitlerowskich prześladowań. Jednocześnie pojawia się jednak szereg dylematów moralnych. Z jednej strony pomoc potrzebującym jest przecież swoistym obowiązkiem, z drugiej natomiast, wiąże się ona z ogromnym ryzykiem. Irena nie chce narażać życia swoich bliskich oraz podwładnych – jako szefowa warszawskiego oddziału komitetu opieki społecznej jest świadoma ciążącej na niej odpowiedzialności. Na jej decyzję wpływa jednak przede wszystkim jedno, niezwykle dramatyczne zdarzenie, którego jest świadkiem na terenie getta. W świetle tej tragedii racjonalne kalkulacje schodzą na drugi plan.
Autorom udało się stworzyć niezwykle poruszającą opowieść o ludzkiej solidarności oraz miłości w bardzo trudnych czasach. Nie chodzi tu rzecz jasna o miłość w sensie romantycznym, ale o głębokie uczucie, które każe pomagać drugiemu człowiekowi nawet w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa. Przy okazji snucia tej opowieści o woli walki, twórcy poruszają też kilka niezwykle ważnych kwestii. Znajdziemy tu między innymi refleksję na temat sposobu postrzegania dramatu rozgrywającego się za murami getta. Rozmowa Ireny z Waszel, umierającą w getcie kobietą, jednoznacznie pokazuje, że swoista znieczulica wobec ludzkiego cierpienia jest właściwością dość uniwersalną. Dopóki nieszczęście nie dotknie kogoś bezpośrednio, jest ono zazwyczaj traktowane z chłodną obojętnością. Szczególnie w czasach wojny, gdy każdy myśli tylko o tym, by samemu przeżyć, trudno o altruizm. W tym kontekście postawa Ireny Sendlerowej, naznaczona bezwarunkową miłością do bliźniego, wydaje się byś szczególnie wartościowa.
Niewątpliwie przed ogromnym wyzwaniem stanął rysownik komiksu. David Evrard musiał mianowicie stworzyć taki obraz okupowanej Warszawy oraz getta, który okaże się interesujący dla młodego odbiorcy, ale nie będzie trywializował prezentowanych zdarzeń. Ten cel udało się w pełni osiągnąć. Mamy tu do czynienia z kreską, która kojarzy się nieco – szczególnie w przypadku wizerunków bohaterów – z „Fistaszkami” Charlesa Schulza. Jest to zatem bez wątpienia stylistyka nawiązująca do komiksów dla dzieci, ale jednocześnie mająca w sobie pewien rodzaj powagi. Taką atmosferę w znacznym stopniu budują tła – widzimy bowiem albo zniszczone getto, albo naznaczoną faszystowską symboliką, okupowaną Warszawę. Trudno nawet powiedzieć, który z tych dwóch światów wygląda bardziej upiornie – czy utrzymany w szarościach złowieszczy wizerunek naznaczonego piętnem śmierci getta, czy też nieco jaśniejszy obraz warszawskich ulic, tylko pozornie przecież tętniących zwyczajnym życiem. Obrazu całości dopełnia ograniczona paleta barw oddająca wojenną atmosferę. Wszystko razem składa się na wyjątkowo poruszający obraz zniewolonego miasta.
Podsumowując należy stwierdzić, że pierwsza część trylogii poświęconej Irenie Sendlerowej, jest bez wątpienia komiksem interesującym. Warto podsunąć go do przeczytania dzieciom, ale lektura będzie zajmująca także dla dorosłych. Trzeba jednak potraktować tę opowieść, zgodnie z intencjami autorów, jako jedynie zaproszenie do samodzielnego studiowania niezwykłego życia tytułowej bohaterki. Nie jest to bowiem komiks historyczny w sensie ścisłym, nie jest to także – tym bardziej – dokument ukazujący wiernie poszczególne zdarzenia z jej życia (choć w komiksie znalazły się przypisy wyjaśniające pewne zdarzenia oraz lista książek poświęconych Irenie Sendlerowej). „Irena” pozostaje dostosowaną do dziecięcej wrażliwości, mądrą i przejmującą wizją życia zgodnego z pewnymi wartościami. Jest to budująca opowieść o tym, że nawet w czasach, gdy tak trudno było żyć godnie, byli ludzie przedkładający życie innych ponad własne bezpieczeństwo.
koniec
23 maja 2017

Komentarze

23 V 2017   20:40:07

"Akcja komiksu rozpoczyna się w marcu 1949 roku..." To jakaś historia w świecie alternatywnym?

23 V 2017   20:44:23

Oczywiście, że nie. Akcja komiksu zaczyna się w roku 1941. Zaraz poprawimy. Dziękujemy za czujność.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Karola los wzniosły, los podły
Tomasz Nowak

24 IX 2020

Pamiętacie Johnhny′ego Rottena wykrzykującego dramatyczne pytanie: Kto zabił Bambi? Okazuje się, że to nie jedyne prawdziwie dramatyczne pytanie popkultury. Jest choćby taki Karol. Ba, powstał poświęcony mu w całości komiks! Ale jedyna wiedza o nim pochodzi z tytułu „Mówili na niego Karol”. Nadal więc pytamy, kim on właściwie jest? A odpowiedź, że to trup wcale nas nie zadowala.

więcej »

Wracamy do Teksasu, tam nie ma ropy
Marcin Osuch

23 IX 2020

Prawie dziesięć lat temu, przy okazji serii zbiorczych „Lucky Luke’ów” w rozmiarze szkolnych zeszytów, wyraziłem nadzieję, że przyjdzie czas, gdy wszystkie te historie zostaną wydane tak jak zostały do tego stworzone, w formacie A4. Od kilku lat Egmont wznawia całą serię właśnie w tym kształcie i ostatnio przyszedł czas na tom osiemnasty – „W cieniu wież wiertniczych”.

więcej »

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
Marcin Knyszyński

22 IX 2020

Dziś znowu czytamy „Sin City”. Poznaliśmy już brutalnego Marva i poharatanego psychicznie Dwighta. Obaj byli antybohaterami pełną gębą, nie różnili się zbytnio od bandziorów, którym stawiali czoła. Dziś spotkamy Johna Hartigana, pierwszego jednoznacznie pozytywnego mieszkańca Miasta Grzechu – zdecydowanie najmniej cynicznego i zepsutego. Być może dlatego cierpi najbardziej.

więcej »

Polecamy

Komiks, którego nie było

Podziemny front:

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie może przecież wiecznie trwać
— Paweł Ciołkiewicz

Rewolwerowcy i potwory
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.