Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1981 - 1982›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1981 - 1982
Scenariusz
Data wydaniamaj 2017
RysunkiCharles M. Schulz
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310130754
Format344s. 210x165 mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 59,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zamknięty świat „Fistaszków”
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1981 - 1982” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Mafalda” zwana argentyńskimi „Fistaszkami” uwielbiała Beatelsów1), przejmowała się kwestią głodu i innymi problemami współczesnego jej świata. W jaki sposób do tych spraw podchodził Charlie Brown i jego paczka? Nijak. I absolutnie nie można z tego czynić zarzutu.

Marcin Osuch

Zamknięty świat „Fistaszków”
[Charles M. Schulz „Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1981 - 1982” - recenzja]

„Mafalda” zwana argentyńskimi „Fistaszkami” uwielbiała Beatelsów1), przejmowała się kwestią głodu i innymi problemami współczesnego jej świata. W jaki sposób do tych spraw podchodził Charlie Brown i jego paczka? Nijak. I absolutnie nie można z tego czynić zarzutu.

Charles M. Schulz
‹Fistaszki: Fistaszki zebrane: 1981 - 1982›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFistaszki zebrane: 1981 - 1982
Scenariusz
Data wydaniamaj 2017
RysunkiCharles M. Schulz
Wydawca Nasza Księgarnia
CyklFistaszki
ISBN9788310130754
Format344s. 210x165 mm
Cena69,90
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 59,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Najnowszy album cyklu „Fistaszki zebrane 1981-1982” otwiera czwartą dekadę istnienia codziennych pasków prasowych autorstwa Charlesa Schultza. Początek lat osiemdziesiątych obfitował w wiele ważkich a niekiedy dramatycznych wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych. Uwolnienie zakładników w Teheranie, wybór Reagana na prezydenta, pierwszy lot Columbii, nie wspominając o takich drobiazgach z perspektywy amerykańskiej jak zamach na papieża, ślub Diany i Karola oraz stan wojenny w Polsce. Które z tych wydarzeń znalazło odzwierciedlenie w „Fistaszkach”? Żadne. Zero. Nul. Jedynym nawiązaniem do jakiejś tam rzeczywistości, do wydarzeń historycznych jest obecność asa lotnictwa z pierwszej wojny światowej. I tyle. Oczywiście as (w tej roli Snoopy) nie bierze udziału w żadnych konkretnych bitwach czy potyczkach. Ot, raz na jakiś czas idzie zmierza do samolotu lub spędza czas w paryskiej kafejce. Można założyć, że te nawiązania do nie wynikały z potrzeby odniesienia się do Wielkiej Wojny ale raczej były odzwierciedleniem dziecięcych marzeń Schultza na temat lotnictwa. Jaki by nie był powód, Schultz wykorzystał ten wątek do wprowadzenia nowej postaci, a trzeba pamiętać, że nie zdarzało się to często. Tą nową postacią był Spike, brat Snoopiego. Spike (wygląda jak Snoopy ale ma wąsy) w wyobrażeniach Snoopiego służy w piechocie i w tym kontekście pojawia się głównie w okopach. W rzeczywistości mieszka samotnie niedaleko miejscowości Needles w Kalifornii i jest agentem nieruchomości. Z rodzeństwem Snoopiego to dziwna sprawa. Gdzieś koło roku 1959 beagle wspomina, że jest „jedynym” psem ale już w 1971 twierdzi, że jest jednym z ośmiorga rodzeństwa. I tak już zostaje. Pięcioro z rodzeństwa (bracia Andy, Marbles, Olaf, wspomniany Spike, oraz siostra Belle) pojawiają się z różną częstotliwością na paskach. Dwójka w komiksie nie jest wymieniona z imienia i szczegółów o niej dowiadujemy się dopiero z filmu telewizyjnego (są to Molly i Rover) i w związku z tym nie są traktowani jako postacie kanoniczne. A co robił w latach 1981-1982 Charlie Brown i jego kumple? Charlie użera się z siostrą i próbuje odnaleźć się w sporcie (baseball i football amerykański). Jedno i drugie wychodzi mu tak jak zawsze. Sierżant czyli Peppermint Patty próbuje się odnaleźć w szkole, ale przeważnie kończy się to drzemką w ławce albo nieudaną odpowiedzią przed tablicą. I tak w kółko. Jakąś odmianą są robale, które z miski Snoopiego zrobiły sobie centrum robalowej rozrywki. Raz jest to stadion, raz miasto czekające na Świętego Mikołaja. Zabawny epizod. Jak widać Fistaszki żyją własnym tempem, we własnym świecie i w żadnym wypadku nie jest zarzut. Autorem wstępu do tego albumu „Fistaszków” jest Tomasz Kołodziejczak i trzeba przyznać, że w ciekawy sposób przedstawił to czym jest komiks i dlaczego dzieło Charlesa M. Schultza jest jego esencją.
Aha, w kwestii oceny, jakby ktoś się pytał dlaczego powstrzymałem się od takowej, odpowiedź jest prosta – to są przecież „Fistaszki”.
koniec
27 czerwca 2017
1) Wybaczmy jej tę fascynację pamiętając, że komiks powstawał na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

Komentarze

28 VI 2017   11:13:22

No bez przesady, pół mojej klasy z liceum przez pewien czas miało świra na punkcie Beatlesów, a to były lata 90.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozterki młodego superbohatera
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 VIII 2019

Czwarty tom zbiorczego wydania serii "Invincible" to ewidentnie pozycja dla tych, którzy znają poprzednie przygody Marka Graysona, ponieważ niespiesznie rozwija kolejne etapy w jego życiu.

więcej »

Fani niezalu drą łacha z mejnstrimowców
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 VIII 2019

Wyobraźcie sobie świat, w którym Hogwart to szkoła dla elity morderców, zaś Harry Potter jest depresyjnym typem z szemraną przeszłością. Taka właśnie jest seria "Deadly Class", a jej tom drugi wypada jeszcze lepiej od poprzednika.

więcej »

Hodowla Zła w centrum Londynu
Sebastian Chosiński

23 VIII 2019

Drugi tom sześcioksięgu „Sherlock Holmes Society” francuski scenarzysta Sylvain Cordurié oddał w ręce kolejnego rysownika – Eduarda Torrentsa – z którym wcześniej nie miał okazji współpracować. Decyzja ponownie okazała się trafiona, ponieważ Katalończyk idealnie poradził sobie ze zilustrowaniem tej kryminalnej opowieści z elementami grozy i horroru.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ciekawe, co na to mama Goliata…
— Marcin Osuch

Psy nie robią hopsa-hop
— Marcin Osuch

W twoim wieku też byłam głupia
— Marcin Osuch

Świat bez dorosłych
— Agnieszka Szady

Wielkie problemy małych ludzi
— Marcin Herman

Tegoż autora

MIasto w trzech odsłonach
— Marcin Osuch

Jaka milusieńka rybka
— Marcin Osuch

Tetris, historia prawdziwa
— Marcin Osuch

Łza smutku, uśmiech wspomnień
— Marcin Osuch

Lucky Luke na szlaku bezprawia
— Marcin Osuch

Poszukiwani nowi zbójcerze
— Marcin Osuch

No bo co w końcu, kurcze blade!
— Marcin Osuch

Nie zadzieraj ze skrzatami
— Marcin Osuch

Do trzech razy sztuka?
— Marcin Osuch

Gdzie te papierosy?
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.