Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2011
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-64-4
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nienawiść do robotów
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 3” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Z siedmiu robotów biorących udział w 39. incydencie środkowoazjatyckim, pozostały już tylko cztery. Nie „żyją” Mont Blanc ze Szwajcarii, North nr 2 z Wysp Brytyjskich oraz Brando z Turcji. Pozostał jeszcze Herakles z Grecji, Atom Żelaznoręki z Japonii oraz prowadzący śledztwo w tej sprawie niemiecki robot Gesicht. Siódmego poznamy dopiero w tym tomie.

Paweł Ciołkiewicz

Nienawiść do robotów
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 3” - recenzja]

Z siedmiu robotów biorących udział w 39. incydencie środkowoazjatyckim, pozostały już tylko cztery. Nie „żyją” Mont Blanc ze Szwajcarii, North nr 2 z Wysp Brytyjskich oraz Brando z Turcji. Pozostał jeszcze Herakles z Grecji, Atom Żelaznoręki z Japonii oraz prowadzący śledztwo w tej sprawie niemiecki robot Gesicht. Siódmego poznamy dopiero w tym tomie.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2011
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-64-4
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Gesicht zdaje sobie sprawę, że najpotężniejsze roboty na Ziemi, zaangażowane przed laty w tzw. 39. incydent środkowoazjatycki, są obiektem, na który ktoś – jak dotąd bardzo skutecznie – poluje. Jakby tego było mało, giną także naukowcy z grupy ekspertów biorącej udział w inspekcji poprzedzającej wybuch wojny. Nie żyją już Bernard Lanke – lider Ruchu Na Rzecz Praw Robotów oraz Junichiro Tazaki, który był pomysłodawcą międzynarodowego prawa robotów. Przy ciałach wszystkich zamordowanych – zarówno robotów jak i ludzi – odnajdowane są ślady świadczące, że stoi za nimi ten sam sprawca. Zostawia on bowiem bardzo charakterystyczny symbol – przyozdabia mianowicie swoje ofiary rogami, co ma wskazywać na mitologicznego boga podziemnego świata zmarłych.
W trzecim tomie pojawiają się nowe postacie, które zapewne odegrają jeszcze ważne role w opowieści. Najpierw poznajemy młodszą siostrę Atoma – Uran, dziewczynkę-robota potrafiącą odczytywać uczucia zwierząt i ludzi. Do Tokio przybywa również profesor Abra, który ma reprezentować Królestwo Perskie na planowanym Kongresie Pokojowym Naukowców. Korzystając z okazji, miejscowa policja stara się sprawdzić, czy istnieje jakiś związek z wcześniejszym pobytem profesora w Japonii a zabójstwem Junichiro Tazakiego. Oba zdarzenia miały miejsce w tym samym czasie, zaś Abra był najprawdopodobniej ostatnią osobą, która widziała japońskiego naukowca żywego. Trzecim bohaterem tego tomu jest Adolf Haas, pracownik firmy zaangażowanej w odbudowę Królestwa Perskiego po wojnie oraz członek tajnej – do złudzenia przypominającej Ku-Klux-Klan – organizacji KR, która sprzeciwia się prawom robotów. On z kolei próbuje znaleźć zabójcę swojego brata i zemścić się na nim. Czwartą istotną dla rozwoju akcji osobą jest Epsilon – pochodzący z Australii siódmy z robotów zaangażowanych w wojnę z Królestwem Persji. Naoki Urasawa umiejętnie wprowadza nowych graczy i w pełni panuje nad wszystkimi wątkami, sprawiając, że zagadka kryminalna staje się coraz bardziej pasjonująca.
Klucz do rozwiązania zagadki kolejnych morderstw 39. bez wątpienia stanowi incydent środkowoazjatycki, jednak stopniowo zaczyna on jawić się w nowym świetle. Wersja, którą poznaliśmy w poprzednim tomie serii, ukazuje się czytelnikowi w nowym świetle. Wszystko wskazuje mianowicie na to, że Królestwo Perskie zostało zaatakowane bez wyraźnych przesłanek, a imperialistyczne zapędy Dariusza XIV zostały prawdopodobnie znacznie wyolbrzymione przez machinę propagandową dążących do konfliktu Stanów Zjednoczonych Tracji. Kolejne zabójstwa osób powiązanych z konfliktem sprawiają wrażenie starannie zaplanowanej zemsty. Czy stoi za nimi ktoś ze zniszczonego kraju? Naoki Urasawa na razie nie sugeruje żadnych odpowiedzi, a jedynie mnoży kolejne wątki i myli tropy. Można nawet odnieść wrażenie, że chwilami na drugi plan spycha zagadkę kryminalną, bardziej koncentrując się na problemach społeczno-politycznych wynikających z trudnej koegzystencji ludzi i robotów.
Pod względem graficznym manga niezmiennie pozostaje dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Opracowane na podstawie zdjęć, hiperrealistyczne tła nadal robią oszałamiające wrażenie, a charakterystyczne, nieco smutne twarze bohaterów (ze zbyt dużymi nosami) nie pozwalają zapomnieć o specyfice stylu Urasawy. W trzecim tomie również znalazło się miejsce na dodatkowy tekst rzucający nieco światła na to dzieło. Tym razem mamy okazję przeczytać artykuł Fusanotsuke Natsume – japońskiego krytyka komiksowego – na temat wyjątkowości serii „Pluto”.
Będąca swoistym hołdem dla twórczości Osamu Tezuki seria robi z każdym kolejnym tomem coraz lepsze wrażenie. Bogactwo różnych wątków, stopień zawikłania zagadki kryminalnej oraz umiejętne wplatanie do opowieści problemów społeczno-politycznych sprawia, że manga oferuje wiele interesujących możliwości interpretacyjnych. Kwestia relacji pomiędzy ludźmi i robotami, problemy wynikające z istnienia sztucznej inteligencji i ewentualnego „człowieczeństwa” robotów, dyskryminacja robotów z jednej strony i walka o ich prawa z drugiej, to tylko niektóre zagadnienia poruszane w komiksie. Urasawa mówi o świecie przyszłości i robotach, ale tak naprawdę – jak przystało na rasowego fantastę – ma przecież na myśli współczesny i świat i jego jak najbardziej realne problemy. Właśnie dzięki temu „Pluto” wpisuje się w tradycję twórczości Tezuki, który również był żywo zainteresowany problemami społecznymi. Możemy się o tym przekonać chociażby dzięki temu, że nasze wydawnictwa stopniowo nadrabiają zaległości i publikują dzieła japońskiego boga mangi.
koniec
3 sierpnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Gra tajemnic
Maciej Jasiński

28 V 2023

Mimo gwiazdorskiej obsady, pierwszy filmowy „Legion Samobójców” nie był specjalnie udanym dziełem. Drugi okazał się produkcją o wiele lepszą, a James Gunn pokazał jak powinno się robić takie filmy: łączące przemoc, humor i grupę wyrzutków, którzy często mają - delikatnie mówiąc - coś z deklem. Czy komiksowa „Zła krew” podąża tym samym tropem?

więcej »

Rewolucja bez rewolucji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 V 2023

Rewolucja w świecie mutantów zapoczątkowana przez Jonathana Hickmana nie ograniczyła się tylko do X-Men, ale także innych składów. O jednym z nich opowiada album „Świt X: New Mutants”.

więcej »

Ślizg dla dwóch!
Marcin Knyszyński

26 V 2023

Deadpool i Cable zajęli swego czasu siódme miejsce w komiksowym rankingu „10 Greatest Buddy Teams” wszechczasów. Ba, Josh Brolin musiał zdjąć na chwilę kostium Thanosa, aby zagrać Cable’a w drugim „Deadpoolu” – ci dwaj kolesie faktycznie mają się ku sobie (ok, pod koniec omawianego dziś tomu niby pół żartem, ale i półserio, pojawia się sugestia, że Deadpoola ciągnie do Cable’a, a nie odwrotnie - i ma z tym coś wspólnego olejek do opalania i środek WD-40). W 2004 roku po potencjał drzemiący w (...)

więcej »

Polecamy

Superbohater zza biurka

Niekoniecznie jasno pisane:

Superbohater zza biurka
— Marcin Knyszyński

Myślę, więc jestem – tym, kim myślę, że jestem
— Marcin Knyszyński

Kurde blaszka!
— Marcin Knyszyński

Podpatrywanie człowieczeństwa
— Marcin Knyszyński

Suprawielki pantechnobarok
— Marcin Knyszyński

Teraz (naprawdę) mamy kryzys
— Marcin Knyszyński

Zielone koszmary
— Marcin Knyszyński

To jest Sparta!!!
— Marcin Knyszyński

Między złotem a srebrem
— Marcin Knyszyński

Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Bardzo dobra cegła
— Łukasz Bodurka

Tegoż twórcy

Znikająca Godzilla
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Czemu jeszcze tego nie czytałeś/aś?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cześć bohaterom
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko zabawa
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopięce zabawy
— Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Orgia u Borgiów
— Paweł Ciołkiewicz

Pieśń o Conanie
— Paweł Ciołkiewicz

Biały Pirat i Czerwony Baron
— Paweł Ciołkiewicz

Niewyszukany erotyzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka księga mądrości po fakcie
— Paweł Ciołkiewicz

„Wędrowanie jest jak sztuka”
— Paweł Ciołkiewicz

Teatr cieni
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko sen!
— Paweł Ciołkiewicz

Albo doskonałość, albo nic
— Paweł Ciołkiewicz

„Jeśli jesteś inny, czeka cię samotność”
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.