Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 czerwca 2022
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

komiksowe (wybrane)

więcej »

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #6›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #6
Scenariusz
Data wydaniamaj 2010
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-38-5
Cena25,00
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #6” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Szósty tom „Balsamisty” przynosi kolejną porcję skłaniających do refleksji opowieści o życiu i śmierci. Tym razem autorka koncentruje swoją uwagę na tych, którzy muszą poradzić sobie po stracie ukochanej osoby.

Paweł Ciołkiewicz

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”
[Mitsukazu Mihara „Balsamista #6” - recenzja]

Szósty tom „Balsamisty” przynosi kolejną porcję skłaniających do refleksji opowieści o życiu i śmierci. Tym razem autorka koncentruje swoją uwagę na tych, którzy muszą poradzić sobie po stracie ukochanej osoby.

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #6›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #6
Scenariusz
Data wydaniamaj 2010
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-38-5
Cena25,00
Gatunekmanga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Tom otwiera historia „Twoja temperatura ciała, moja temperatura ciała”. Mamiya musi sprostać niezwykle trudnemu wyzwaniu zawodowemu oraz poradzić sobie z niemniej skomplikowanym problemem osobistym. Rozmowa z Azuki przeprowadzona podczas spotkania z nowym współpracownikiem balsamisty, lekarzem sądowym Wao (poznaliśmy go w poprzednim tomie) bez wątpienia wiele kosztowała naszego bohatera, a jej konsekwencje trudno na razie przewidzieć. Kolejna historia, „Schody do nieba”, to krótkie spojrzenie na uczelnianą przeszłość balsamisty. „Stara miłość” opowiada o niefortunnej pomyłce, która mogło drogo kosztować młodą dziewczynę. Jest to także okazja do refleksji na temat różnicy pomiędzy prawdziwą miłością a prześladowaniem. „Cena wyglądu” to jedna z bardziej poruszających historii z tego tomu. Podczas lektury nie sposób nie zastanowić się nad niesamowitą presją, jakiej muszą dziś sprostać młodzi ludzie. Żyjąc w kulturze promującej piękno i młodość, trzeba nieustannie dążyć do ideału. Pytanie tylko, czy warto. Tak, czy inaczej zlecenie, jakiego musi podjąć się balsamista daje do myślenia i może stać się punktem wyjścia interesującej dyskusji. „Przetrwać stratę” to opowieść, która być może jest najlepsza ze wszystkich dotychczasowych. Historia młodego policjanta skłania do refleksji na temat tego, jakie dziedzictwo pozostawia po sobie umierająca osoba. Tom zamyka opowieść „Ocalić utracony świat” przywołująca postaci występujące wcześniej w serii. Widzimy w niej, jak młody człowiek po stracie ukochanej osoby popada w depresję i obserwujemy żmudny proces wydobywania się z niej.
Wszystkie te historie oczywiście przynoszą kolejne wyzwania zawodowe dla balsamisty, ale znacznie ważniejsze jest to, że podejmują one problematykę radzenia sobie ze śmiercią bliskiej osoby. Chodzi tu o przetrwanie tych, którzy muszą żyć dalej, pomimo utraty kogoś ważnego. Jedni radzą sobie z tym lepiej, inni gorzej. Niektórzy potrafią pokonać trudności samodzielnie, ale są i tacy, którzy potrzebują pomocy drugiego człowieka. Praca balsamisty pomaga przetrwać najbliższym najgorsze momenty, ale później człowiek pozostaje jednak sam na sam ze swoim smutkiem i żałobą. I dopiero wtedy zaczyna się prawdziwa próba charakteru. W tle kolejnych opowieści rozwija się również trudna relacja pomiędzy Mamiyą a Azuki. Można powiedzieć, że ich „związek” wchodzi w nową fazę. Balsamista z coraz większym trudem radzi sobie bowiem ze swoimi uczuciami i choć nie potrafi ich do końca nazwać i zrozumieć, w przypływie nagłych emocji wyznaje dziewczynie miłość.
Mitsukazu Mihara za pomocą swojej eleganckiej kreski tworzy poważną, refleksyjną atmosferę. Duży kontrast i brak cieniowania sprawia, że jej rysunki doskonale wpasowują się w nastrojowy klimat opowieści. Całość doskonale uzupełnia specyficzne podejście do anatomii tworzonych postaci, sprawiające że rysunki „Balsamisty” już na pierwszy rzut okaz wyróżniają się w mangowym krajobrazie. Krótko mówiąc autorka pozostaje konsekwentna stylowi, który zapoczątkowała w pierwszym tomie. Co więcej, podchodzi ona do tworzenia własnej serii niezwykle poważnie. Świadczy o tym chociażby przedstawiony również w formie obrazkowej opis procesu pozyskiwania materiałów w szkole dla balsamistów. Czas spędzony w murach uczelni, możliwość chłonięcia jej specyficznej atmosfery oraz rozmowy z adeptami sztuki balsamowania bez wątpienia pozwoliły autorce lepiej zrozumieć ten zawód i przyczyniły się do zwiększenia wiarygodności opowiadanych przez nią historii.
Dzięki poświęceniu Mitsukazu Mihary „Balsamista” pozostaje niezwykle kojącą i przynoszącą otuchę serią. Choć manga opowiada o śmierci, to czyni to w sposób wyjątkowo wrażliwy i delikatny. Wydaje się że seria wraz z upływem czasu staje się coraz lepsza. Autorka sprawnie snuje swoje opowieści i z dużą wrażliwością prezentuje trudną, ale przecież niezwykle ważną problematykę.
koniec
31 sierpnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Za Midgard!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 VI 2022

Event „Wojna światów” to zakończenie wielkiej epopei autorstwa Jasona Aarona, związanej z marvelowską wersją skandynawskich mitów. Ziemia staje się miejscem ostatecznej bitwy między ludźmi, bogami, mrocznymi elfami, wojowniczymi anielicami, lodowymi olbrzymami i wszystkim innym, co tylko sobie wymyślicie.

więcej »

Wielcy Przedwieczni w Nowej Anglii
Andrzej Goryl

24 VI 2022

Wszystko zaczęło się od Dziedzińca, krótkiego opowiadania Alana Moore’a, mocno nawiązującego do twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta (po polsku można je znaleźć w zbiorze „Cienie spoza czasu”). Następnie tekst został zaadaptowany jako komiks przez Antony’ego Johnstona. Historia znalazła swoje rozwinięcie w „Neonomiconie” (w polskim wydaniu oba komiksy zawarto w jednym albumie o tym właśnie tytule), a później w serii „Providence”. Mimo iż „Neonomicon” rozgrywa się współcześnie, a „Providence” (...)

więcej »

Mała Esensja: Młodzi pogromcy przestępców znowu w akcji
Marcin Mroziuk

23 VI 2022

Kolejne spotkanie z parą młodych detektywów z Valleby wypada znakomicie, bo w komiksie czytelnicy mogą obserwować aż pięć zupełnie nowych śledztw Lassego i Mai. Co istotne zagadki kryminalne są nie tylko dobrze skonstruowane, ale wykorzystano w nich zróżnicowane pomysły. Wszystko to powoduje, że „Zielona dywersja i inne komiksy” Martina Widmarka i Heleny Willis to murowany dziecięcy bestseller.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ogrzać czyjeś serce
— Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty…
— Paweł Ciołkiewicz

Czekając na śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Słyszeć głos zmarłych
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Mucha nie siada
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Rządy tłumu tępych idiotów
— Paweł Ciołkiewicz

Początek nowego życia
— Paweł Ciołkiewicz

Pod Troją bez zmian
— Paweł Ciołkiewicz

Subtelna różnica pomiędzy haniebną masakrą a bohaterskim podbojem
— Paweł Ciołkiewicz

Nowa perspektywa
— Paweł Ciołkiewicz

Iść w stronę słońca
— Paweł Ciołkiewicz

Dziecko, artysta i stary naukowiec
— Paweł Ciołkiewicz

Spisek po węgiersku
— Paweł Ciołkiewicz

Sprawy rodzinne
— Paweł Ciołkiewicz

Na gigancie
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.