Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror
Tytuł oryginalnyMarvel Horror
Scenariusz
Data wydania19 kwietnia 2017
RysunkiGeorge Tuska, Gil Kane, Herb Trimpe, Sal Buscema, Mike Ploog, John Buscema
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-282-0356-3
Format216s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Marvel: Mroczna strona Marvela
[John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman „Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sto piętnasty tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Marvel Horror” jest nietypowy. Choć pojawiają się w nim Spider-Man i Ghost Rider, jego głównym tematem wcale nie są superbohaterowie. Powiedziałbym, że nawet odwrotnie.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Mroczna strona Marvela
[John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman „Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror” - recenzja]

Sto piętnasty tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Marvel Horror” jest nietypowy. Choć pojawiają się w nim Spider-Man i Ghost Rider, jego głównym tematem wcale nie są superbohaterowie. Powiedziałbym, że nawet odwrotnie.

John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #115: Marvel Horror
Tytuł oryginalnyMarvel Horror
Scenariusz
Data wydania19 kwietnia 2017
RysunkiGeorge Tuska, Gil Kane, Herb Trimpe, Sal Buscema, Mike Ploog, John Buscema
PrzekładRobert P. Lipski
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-282-0356-3
Format216s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Do tej pory mieliśmy już w Kolekcji kilka tomów przekrojowych, które nie skupiały się na konkretnym bohaterze / grupie bohaterów, ani historii. Prezentowały za to pojedyncze zeszyty wybranych serii, co miało nas wprowadzić w klimat czasu w jakich powstały. Mam tu na myśli zbiory „Początki Marvela: Lata sześćdziesiąte” (WKKM – 68) i „Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte” (WKKM – 110). Teraz dołącza do nich „Marvel Horror”, czyli przegląd opowieści grozy, jakie Dom Pomysłów zaczął seryjnie publikować na początku lat 70.
Eksplozja horroru na łamach komiksów Marvela nastąpiła zaraz po tym, jak nieco poluzowano niezwykle restrykcyjne przepisy dotyczące cenzury w historiach obrazkowych. Na straży ich przestrzegania stał Comics Code Authority, który pilnował by młodzież nie była zbytnio deprawowana. Jedną z żelaznych reguł był zakaz wykorzystywania postaci rodem z literatury grozy, jak wilkołaki, wampiry, czy zombie. Sytuacja zaczęła zmieniać się na przełomie lat 60 i 70. Za rewolucją obyczajową, poszła rewolucja w komiksie. Pierwsza próba wprowadzenia elementu dotychczas zakazanego była dość nieśmiała, albowiem chodziło o pojawienie się wampira Morbiusa w „The Amazing Spider-Man 1 vol. 101” z 1971 roku. Ponieważ nie spotkało się to z reakcją obrońców moralności, nastąpił prawdziwy wysyp historii o Draculi, wilkołakach, mumiach, potworze Frankensteina i innych. Ich próbki znajdziemy właśnie w „Marvel Horror”.
Niemniej sam początek tomu może nieco zmylić, ponieważ skupia się na perypetiach Ghost Ridera. Z dzisiejszego punktu widzenia nic specjalnie szokującego się tam nie dzieje (zwłaszcza w porównaniu z takim „Kaznodzieją” Gartha Ennisa), ale pewnie w latach 70. prezentowanie w komiksie piekła, diabła i robienie z jego syna jednego z głównych bohaterów musiało być odważnym krokiem. Jest to pozycja przeznaczona tylko dla badaczy przeszłości Marvela, ponieważ nie powala ani pod względem scenariusza, ani szaty graficznej. Mnie najbardziej irytowało to, że choć zasadniczo cała przedstawiona akcja dzieje się w nocy, kiedy to Johnny Blaze zamieniał się w Ghost Ridera, to kolorystyka kadrów bardziej wskazywała na środek dnia.
Następnie otrzymujemy wspomniany debiut Morbiusa. Być może zeszyt ten jest ważny z historycznego punktu widzenia, ale nie sprawdza się jako samodzielna historia. Jest to bowiem część dłuższej opowieści poświęconej Pajączkowi, któremu wyrosły dodatkowe dwie pary rąk. Niemniej sam wampir wypada całkiem przekonująco i czuć, że jest to postać z potencjałem. Ciekawostką jest, że choć komiks ten pochodzi z 1971 roku, gdy dokładnie przyjrzeć się reprintowi jego okładki, widać tam datę „1992”.
Następnie przechodzimy do clou programu, czyli wariacji na temat klasyków grozy. Nie mamy tu bowiem do czynienia z prostym przełożeniem na obrazkowy język powieści Brama Stockera, czy Mary Shelley. To bardziej własna wizja mitów bazująca na kulturowych stereotypach w niewielkim tylko stopniu wykorzystująca literackie pierwowzory. Niestety są to rzeczy nierówne i obok tych klimatycznych, trafiają się niewypały. Do tych udanych zaliczyłbym występ Draculi i potwora Frankensteina. Z przyjemnością sięgnąłbym po dalsze losy tych postaci. Gorzej jeśli chodzi o Mumię i Wilkołaka. Zwłaszcza zeszyt poświęcony temu drugiemu ciągnie się niemiłosiernie, a wyjątkowo brzydkie rysunki nie ułatwiają lektury. Na tym tle dość nijaki Brat Voodoo wypada niezbyt przekonująco i w zasadzie zapomina się o jego przygodach zaraz po lekturze.
Jednak bezapelacyjnie najbardziej udanym, powodującym dreszczyk emocji segmentem jest ten poświęcony powstaniu Man Thinga – kreatury z bagien (konkurencyjny Swamp Thing z DC zadebiutował dopiero dwa miesiące później). Spory w tym udział niespotykanej w ramach WKKM czarno-białej grafiki, potęgującej klimat.
Nie będę ukrywał, że z „Marvel Horror” najbardziej ucieszą się zbieracze i maniacy komiksu (a podwójnie, jeśli do tego są pochłaniaczami kina grozy klasy B i w dół), niemniej historie są opowiedziane na tyle barwnie, że nawet przeciętni śmiertelnicy znajdą w nich coś dla siebie. Poza tym to przyjemna odskocznia od tradycyjnych superbohaterów serwowanych w Kolekcji.
koniec
16 września 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Korzystajcie z wojny, bo pokój będzie straszny
Paweł Ciołkiewicz

28 V 2020

„Kriegsmaschine” zainteresuje nie tylko miłośników opowieści obrazkowych, ale także fanatyków historii, militariów i modelarstwa. Głównym bohaterem jest bowiem… kultowy niemiecki czołg ciężki Tygrys.

więcej »

Samotnik bez Imienia
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Choć na prestiżowym portalu bedetheque.com seria „Durango” wciąż ma status „w toku”, wydaje się mało prawdopodobne (choć nie całkowicie nierealne), aby jeszcze kiedyś ruszyła z kopyta. Tym bardziej że jej autor, belgijski scenarzysta i rysownik Yves Swolfs, przed dwoma laty w innym wydawnictwie wystartował z nowym, bliźniaczym cyklem – „Lonesome”.

więcej »

Fajne… po prostu
Marcin Knyszyński

27 V 2020

Głośno ostatnio o Harley Quinn. Większość konsumentów popkultury utożsamia ją oczywiście z Margot Robbie w kucykach z pofarbowanymi końcówkami, mocnym makijażem i w stroju wreszcie innym niż ten fatalny kostium arlekina. W sumie nic dziwnego, że ją tak widzimy – Wolverine to przecież Hugh Jackman. O Harley czytamy też w komiksach – pojawiła się ostatnio chociażby w takich historiach jak „Batman. Biały rycerz”, „Batman. Mroczny książę z bajki”, czy wreszcie „Szalona miłość i inne opowieści”.

więcej »

Polecamy

Pożegnanie z Rosińskim

Pilot śmigłowca:

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Nie lataj, synku, nisko i powoli
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

Game over, man, game over!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dużo szumu i do domu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kosmos taki wielki, a Avengers malutcy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Hail Kapitanie!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Burzy zmysłów nie ma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ubogi klon
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przyjdzie Galactus i wyrówna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pół na pół
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

A co ty robiłeś w 2013 roku?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tak niewielu decyduje za tak wielu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Conan: Conan i latające miecze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan Krool
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan jeszcze nie król
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan średniak
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Conan korsarz
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Topory ociekające krwią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Poczuj klimat heroic fantasy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: Nagie piersi i fryzura księżniczki Lei
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan: W pustyni i na dzikim zachodzie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Conan na nostalgiczną nutę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Człowiek, który gapił się na rzeczy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 muzycznych wynalazków Listy Przebojów Trójki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ultimate zadyszka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Weekendowa Bezsensja: Jak poradzić sobie z brakiem dostępu do fryzjera, czyli 10 filmów z niesfornymi włosami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyspa tajemnic
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 slasherów oddających hołd klasykom
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Smakowita przystawka przed głównym daniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 filmów, w których izolacja bohaterów nie wyszła im na zdrowie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Najlepszy komiks superbohaterski we wszechświecie!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 teorii spiskowych odnośnie pandemii koronawirusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.