Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #2: Sprawiedliwi›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #2: Sprawiedliwi
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527592
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Anonimowi bohaterowie

Esensja.pl
Esensja.pl
Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard dalej snują swoją nieco baśniową opowieść o Irenie Sendlerowej, działaczce ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Drugi tom komiksu przynosi kolejną odsłonę tej wzruszające historii o walce, honorze i wytrwałości. Tym razem swoje pięć minut mają ci, o których zazwyczaj się nie mówi.

Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie

Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard dalej snują swoją nieco baśniową opowieść o Irenie Sendlerowej, działaczce ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Drugi tom komiksu przynosi kolejną odsłonę tej wzruszające historii o walce, honorze i wytrwałości. Tym razem swoje pięć minut mają ci, o których zazwyczaj się nie mówi.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #2: Sprawiedliwi›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #2: Sprawiedliwi
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527592
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jest już rok 1942. Irena Sendlerowa wywozi kolejne dzieci z warszawskiego getta. Oczywiste jednak jest, że sama nie byłaby w stanie nic zdziałać. W drugim tomie komiksu, zatytułowanym „Sprawiedliwi” poznajemy cały zastęp ludzi, którzy ryzykując własne życie pomagają w ratowaniu innych. Każda z osób biorących udział w tym przedsięwzięciu odgrywa niezwykle istotną rolę. Mamy tu między innymi księdza przechowującego wywożone dzieci, lekarza wypisującego specjalne przepustki, osoby dostarczające fałszywe dokumenty, prawniczkę będącą łącznikiem, woźnego znającego budynek sądu, jak własną kieszeń i przeprowadzającego przez niego dzieci. W tej siatce znajdują się nawet motorniczy tramwaju oraz kierowca ciężarówki, a nawet członek żydowskiej policji, który wstąpił do niej tylko po to, by chronić swoją narzeczoną, a okazuje niezwykle przydatny dla spiskowców. Poza anonimowymi osobami poznajemy tu także samego Janusza Korczaka, który również włącza się do akcji.
Dziesiątki anonimowych osób tworzą zatem niezwykle złożoną i rozbudowaną sieć, dzięki której całe przedsięwzięcie może w ogóle być realizowane. Gdy czyta się te fragmenty komiksu trudno nie pomyśleć sobie, jak wiele rzeczy mogło pójść nie tak. Wystarczyłyby jakieś nieprzewidziane kłopoty, zdrada albo wpadka którejś z tych osób i wszystko mogło zakończyć się tragicznie. Sama Irena także wielokrotnie o tym myśli, jednak sen z powiek spędza jej nie to, że ktoś mógłby zawieść, ale to, że każda z tych osób ryzykuje życie własne i swojej rodziny. Takiego poświęcenia nie można zmarnować i nie można tych ludzi zawieść. Niewątpliwie świadomość tej ofiarności zwykłych ludzi, poza rzecz jasna chęcią ratowania ludzkiego życia, motywuje bohaterkę tej opowieści i napędza ją do działania i pokonywania przeciwieństw.
Mocną stroną tej opowieści pozostają rysunki Davida Evrarda. Kreskówkowa, charakterystyczna dla komiksów adresowanych do dzieci stylistyka kontrastuje ze wstrząsającą treścią i sprawia, że komiks zyskuje nieco surrealistyczny charakter. Szczególnie poruszające są sekwencje, w których widzimy przewożenie niemowlaków na ciężarówkach wypełnionych cegłami albo… ludzkimi ciałami. Już samo schowanie dziecka w taki sposób, by w ogóle mogło przeżyć taki transport było wyzwaniem. Równie wstrząsające są sceny tortur w nazistowskich więzieniach. Pomimo stosowania cartoonowej kreski rysownikowi udało się jednak pokazać horror okupacji, choć oczywiście dostosowany do dziecięcej wrażliwości. Ważną rolę nadal odgrywa tu kolorystyka. Ciepłe, przyjemne pastelowe kolory służą do tego, by pokazać poszczególnych, często bezimiennych bohaterów, od których zawsze bije niezwykła aura. Natomiast mroczne i zimne barwy wzmacniają złowieszczy charakter nocnych scen ukazujących niebezpieczne działania spiskowców. Wszystko wtedy nabiera złowieszczego charakteru, bo w każdej chwili może przecież dojść do tragedii. Ten zabieg dodatkowo zwraca uwagę czytelnika na kontrast pomiędzy heroizmem zwyczajnych ludzi i okrucieństwem czasów, w jakich musieli działać.
Druga część, trylogii poświęconej Irenie Sendlerowej przynosi kolejne emocje i wzruszenia. Pamiętając o tym, że nie jest to komiks historyczny w sensie ścisłym, lecz baśniowa opowieść o niezwykłej odwadze i prawdziwym człowieczeństwie, można naprawdę cieszyć się lekturą, a po jej zakończeniu na własną rękę szukać dalszych informacji o opisywanych zdarzeniach. W drugim tomie autorzy uświadamiają czytelnikowi, że za heroicznymi działaniami Sprawiedliwej wśród Narodów Świata stały dziesiątki osób, anonimowo pomagających jej w ratowaniu życia dzieci. Dziś o większości z nich się nie mówi, a czasami nawet nie pamięta. Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard w efektowny sposób przywracają im należne miejsce.
koniec
16 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Historia w obrazkach: Gdy jesteś „Żydem”, nie będąc nim…
Sebastian Chosiński

17 VII 2018

Druga odsłona autobiograficznej opowieści Riada Sattoufa – w połowie Francuza, w połowie Syryjczyka – nie jest tak spektakularna, jak tom otwierający serię. W dużej mierze dlatego, że jego akcja rozgrywa się już tylko w Syrii, a kwestie polityczne, które odgrywały istotną rolę w czasie pobytu rodziny Sattoufów w Libii, zostają przysłonięte spostrzeżeniami stricte obyczajowymi. Ale i tak „Arab przyszłości” wciąż pozostaje fascynującą lekturą.

więcej »

Akt poświadczenia dziedziczenia
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

16 VII 2018

Kiedy pierwszy raz zobaczyłem okładkę „Uncanny X-Men: Mutant Omega”, myślałem, że to zombie Cyclopsy napadają Wolverine′a. Pomyliłem się, albowiem to sam Scott Summers, którego zjadają własne demony.

więcej »

Jaka to melodia?
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

15 VII 2018

Rebis postanowił dołączyć do grona wydawnictw, które poszerzają swe oferty o komiksy. Dzięki temu możemy przeczytać inspirowanego legendą rozpowszechnioną przez braci Grimm „Szczurołapa” autorstwa Jaya Ashera, Jessiki Freeburg i Jeffa Stokely′ego.

więcej »

Polecamy

Tort bardzo piętrowy

Kadr, który…:

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Cały kemping śpiewa z nami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Studio komiksowe jak galera niewolników
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężar nicości
— Paweł Ciołkiewicz

Brzemię władzy
— Paweł Ciołkiewicz

Na początku było słowo
— Paweł Ciołkiewicz

Morderca jest wśród nas
— Paweł Ciołkiewicz

Wykorzenić zło
— Paweł Ciołkiewicz

Osadzony
— Paweł Ciołkiewicz

Z deszczu pod rynnę
— Paweł Ciołkiewicz

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.