Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 marca 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #2: Sprawiedliwi›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #2: Sprawiedliwi
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527592
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Anonimowi bohaterowie
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #2: Sprawiedliwi” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard dalej snują swoją nieco baśniową opowieść o Irenie Sendlerowej, działaczce ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Drugi tom komiksu przynosi kolejną odsłonę tej wzruszające historii o walce, honorze i wytrwałości. Tym razem swoje pięć minut mają ci, o których zazwyczaj się nie mówi.

Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #2: Sprawiedliwi” - recenzja]

Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard dalej snują swoją nieco baśniową opowieść o Irenie Sendlerowej, działaczce ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Drugi tom komiksu przynosi kolejną odsłonę tej wzruszające historii o walce, honorze i wytrwałości. Tym razem swoje pięć minut mają ci, o których zazwyczaj się nie mówi.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #2: Sprawiedliwi›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #2: Sprawiedliwi
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527592
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jest już rok 1942. Irena Sendlerowa wywozi kolejne dzieci z warszawskiego getta. Oczywiste jednak jest, że sama nie byłaby w stanie nic zdziałać. W drugim tomie komiksu, zatytułowanym „Sprawiedliwi” poznajemy cały zastęp ludzi, którzy ryzykując własne życie pomagają w ratowaniu innych. Każda z osób biorących udział w tym przedsięwzięciu odgrywa niezwykle istotną rolę. Mamy tu między innymi księdza przechowującego wywożone dzieci, lekarza wypisującego specjalne przepustki, osoby dostarczające fałszywe dokumenty, prawniczkę będącą łącznikiem, woźnego znającego budynek sądu, jak własną kieszeń i przeprowadzającego przez niego dzieci. W tej siatce znajdują się nawet motorniczy tramwaju oraz kierowca ciężarówki, a nawet członek żydowskiej policji, który wstąpił do niej tylko po to, by chronić swoją narzeczoną, a okazuje niezwykle przydatny dla spiskowców. Poza anonimowymi osobami poznajemy tu także samego Janusza Korczaka, który również włącza się do akcji.
Dziesiątki anonimowych osób tworzą zatem niezwykle złożoną i rozbudowaną sieć, dzięki której całe przedsięwzięcie może w ogóle być realizowane. Gdy czyta się te fragmenty komiksu trudno nie pomyśleć sobie, jak wiele rzeczy mogło pójść nie tak. Wystarczyłyby jakieś nieprzewidziane kłopoty, zdrada albo wpadka którejś z tych osób i wszystko mogło zakończyć się tragicznie. Sama Irena także wielokrotnie o tym myśli, jednak sen z powiek spędza jej nie to, że ktoś mógłby zawieść, ale to, że każda z tych osób ryzykuje życie własne i swojej rodziny. Takiego poświęcenia nie można zmarnować i nie można tych ludzi zawieść. Niewątpliwie świadomość tej ofiarności zwykłych ludzi, poza rzecz jasna chęcią ratowania ludzkiego życia, motywuje bohaterkę tej opowieści i napędza ją do działania i pokonywania przeciwieństw.
Mocną stroną tej opowieści pozostają rysunki Davida Evrarda. Kreskówkowa, charakterystyczna dla komiksów adresowanych do dzieci stylistyka kontrastuje ze wstrząsającą treścią i sprawia, że komiks zyskuje nieco surrealistyczny charakter. Szczególnie poruszające są sekwencje, w których widzimy przewożenie niemowlaków na ciężarówkach wypełnionych cegłami albo… ludzkimi ciałami. Już samo schowanie dziecka w taki sposób, by w ogóle mogło przeżyć taki transport było wyzwaniem. Równie wstrząsające są sceny tortur w nazistowskich więzieniach. Pomimo stosowania cartoonowej kreski rysownikowi udało się jednak pokazać horror okupacji, choć oczywiście dostosowany do dziecięcej wrażliwości. Ważną rolę nadal odgrywa tu kolorystyka. Ciepłe, przyjemne pastelowe kolory służą do tego, by pokazać poszczególnych, często bezimiennych bohaterów, od których zawsze bije niezwykła aura. Natomiast mroczne i zimne barwy wzmacniają złowieszczy charakter nocnych scen ukazujących niebezpieczne działania spiskowców. Wszystko wtedy nabiera złowieszczego charakteru, bo w każdej chwili może przecież dojść do tragedii. Ten zabieg dodatkowo zwraca uwagę czytelnika na kontrast pomiędzy heroizmem zwyczajnych ludzi i okrucieństwem czasów, w jakich musieli działać.
Druga część, trylogii poświęconej Irenie Sendlerowej przynosi kolejne emocje i wzruszenia. Pamiętając o tym, że nie jest to komiks historyczny w sensie ścisłym, lecz baśniowa opowieść o niezwykłej odwadze i prawdziwym człowieczeństwie, można naprawdę cieszyć się lekturą, a po jej zakończeniu na własną rękę szukać dalszych informacji o opisywanych zdarzeniach. W drugim tomie autorzy uświadamiają czytelnikowi, że za heroicznymi działaniami Sprawiedliwej wśród Narodów Świata stały dziesiątki osób, anonimowo pomagających jej w ratowaniu życia dzieci. Dziś o większości z nich się nie mówi, a czasami nawet nie pamięta. Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard w efektowny sposób przywracają im należne miejsce.
koniec
16 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bebechy metropolii
Andrzej Goryl

4 III 2021

Daniel Odija to pisarz, poeta, dziennikarz – autor kilku książek (m.in. „Tartak”, „Kronika umarłych”, „Ulica”); dwukrotnie nominowany do Nike. Wojciech Stefaniec jest jednym z najzdolniejszych polskich komiksiarzy, autor (bądź współautor) takich komiksów jak „Noir”, „Szanowny”, „Szelki” czy „Wróć do mnie, jeszcze raz”. Plakacista, ilustrator; zdobywca licznych nagród (nie tylko komiksowych); twórca o niezwykłym, drapieżnym stylu. Razem ci dwaj słupszczanie rozpoczęli projekt pt. „Tetralogia (...)

więcej »

Chcesz być mną?
Marcin Knyszyński

3 III 2021

Czwarty „Punisher MAX” zawiera jak zwykle dwie zamknięte, kilkuodcinkowe historie – obie są jednak kontynuacjami wątków z poprzednich tomów. Udajemy się na górskie bezdroża Afganistanu, aby potem wrócić do Ameryki i stawić czoła… kobietom. Tak właśnie – ale po kolei.

więcej »

Nieodkryta tajemnica labiryntu
Maciej Jasiński

2 III 2021

Po kilku słabszych tomach, w których Hugo Pratt opowiadał o młodości bohatera, sennych wizjach czy kryminalnej historii – autor powraca do korzeni serii. Mamy więc tajemnicę związaną z dawną cywilizacją i wielką przygodę. Czy jednak ten album dorównuje poziomem najlepszym tomom tego cyklu?

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieść pomoc aż do zapomnienia
— Agata Włodarczyk

Zachować pamięć
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Żebyśmy ze dwa takie czołgi mieli…
— Paweł Ciołkiewicz

Starcie królów
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek po przejściach
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwy detektyw
— Paweł Ciołkiewicz

Czym skorupka za młodu…
— Paweł Ciołkiewicz

Młot Grzmotu
— Paweł Ciołkiewicz

Odnaleźć szczęście
— Paweł Ciołkiewicz

Strach przed nienazwanym
— Paweł Ciołkiewicz

Kto chciałby żyć wiecznie?
— Paweł Ciołkiewicz

Biznes rozpaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.