Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Ryu Fujisaki, Fuyumi Ono
‹Shi Ki #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi Ki #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiRyu Fujisaki
Wydawca Waneko
CyklShi Ki
ISBN978-83-8096-263-7
Gatunekgroza / horror, manga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krąg śmierci

Esensja.pl
Esensja.pl
„Shi ki” to nowa mroczna opowieść grozy w ofercie wydawnictwa Waneko. Podczas upalnego lata w małej wiosce położonej gdzieś w górach zaczynają umierać ludzie. Czy w Sotobie rozpoczyna się jakaś epidemia? A może wyjaśnienie zagadki jest znacznie bardziej złowieszcze?

Paweł Ciołkiewicz

Krąg śmierci

„Shi ki” to nowa mroczna opowieść grozy w ofercie wydawnictwa Waneko. Podczas upalnego lata w małej wiosce położonej gdzieś w górach zaczynają umierać ludzie. Czy w Sotobie rozpoczyna się jakaś epidemia? A może wyjaśnienie zagadki jest znacznie bardziej złowieszcze?

Ryu Fujisaki, Fuyumi Ono
‹Shi Ki #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi Ki #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2017
RysunkiRyu Fujisaki
Wydawca Waneko
CyklShi Ki
ISBN978-83-8096-263-7
Gatunekgroza / horror, manga
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mała, senna wioska, ukryta gdzieś w górach staje się miejscem dziwnych zdarzeń. W czasie kilku upalnych, sierpniowych dni w tajemniczych okolicznościach umierają kolejni mieszkańcy Sotoby. Początkowo niewiele osób przywiązuje do tego wagę, w końcu być może jest to wina upałów, trudnych do zniesienia dla starszych ludzi. Jednak z czasem sprawy przybierają coraz dziwniejszy obrót. Umierają nie tylko osoby starsze, ale także młodzi. Co więcej, trudno jest ustalić jednoznaczną przyczynę śmierci. W tym samym czasie do wybudowanego niedawno wielkiego domu – a właściwie ogromnej kamiennej posiadłości przypominającej zamek rodem z opowieści grozy – wprowadza się tajemnicza rodzina. Czy pojawienie się nowych mieszkańców ma jakiś związek z kolejnymi zgonami?
Przy okazji zagłębiania się w opowieść poznajemy mieszkańców wioski. Autorzy wprowadzają mnóstwo postaci, ale tylko kilka z nich wysuwa się jak na razie na pierwszy plan. Jako pierwszą spotykamy nienawidzącą życia na wsi i marzącą o karierze w wielkim świecie Megumi Shimizu. Dziewczyna podkochuje się w koledze z liceum – Natsuno Yuukim, który tak jak i ona chciałby wyrwać się z Sotoby. Jednak chłopak, mieszkający we wsi zaledwie od roku, nie odwzajemnia uczuć koleżanki ze szkoły. Jest także Seishin Muroi – mnich ze świątyni Dana, oraz jego kolega z dzieciństwa Toshio Ozaki, obecnie dyrektor miejscowej kliniki. Poza nimi na planszach mangi pojawiają się dziesiątki innych mieszkańców, których trudno spamiętać. Na szczęście na końcu komiksu znajduje się wykaz wszystkich postaci wraz informacjami na ich temat oraz – ewentualnie – dokładną datą zgonu.
Atmosfera grozy i tajemniczości narasta stopniowo, wraz z ujawnianiem kolejnych zagadkowych przypadków śmierci. Coraz bardziej oczywiste staje się, że przyczyn dziwnych zjawisk nie da się wyjaśnić w racjonalny sposób. Warto także zwrócić uwagę na symbolikę związaną ze śmiercią zawartą w komiksie. Dla przykładu – wioska, w której rozgrywa się akcja, zawdzięcza swoją nazwę uprawom jodły wykorzystywanej do produkcji specjalnych słupków pogrzebowych - Sotoba to nazwa tego przedmiotu, a zarazem wioski. Jeśli zatem w mandze jest mowa o tym, że wokół osady zacieśnia się krąg śmierci, to odnosi się to zarówno do śmierci jej mieszkańców, jak i do porośniętych jodłami wzgórz otaczających Sotobę z trzech stron.
Z tą atmosferą grozy doskonale współgrają niezwykle ekspresyjne rysunki. Ultrarealistyczne tła, będące często graficznym przetworzeniem fotografii, dobrze komponują się z utrzymanymi w gotyckiej stylistyce wizerunkami postaci. W przypadku takiej historii sprawdza się również zdecydowana, ostra kreska oraz stosowanie dużego kontrastu. W celu nadania odpowiednio mrocznego nastroju Ryu Fujisaki nie oszczędza także tuszu, dzięki czemu na planszach dominuje czerń. Pewne zastrzeżenia można mieć jedynie do czytelności niektórych paneli. Rysownik lubuje się bowiem w skomplikowanych kompozycjach i wyrafinowanych choreograficznie pozach, co czasami sprawia pewne trudności w wyławianiu wszystkich szczegółów ukrytych w kadrach.
Manga będąca adaptacją powieści grozy autorstwa Fuyumi Ono zapowiada się interesująco. Akcja rozgrywająca się w małej, odciętej od świata wiosce daje wiele ciekawych możliwości narracyjnych. Elementy grozy z w połączeniu z cechami klasycznego kryminału sprawiają, że komiks czyta się bardzo dobrze. Pierwszy tom jest zaledwie wprowadzeniem do tej historii i przystępując do lektury nie należy się spodziewać, że jakaś zagadka zostanie tu rozwiązana. Na razie autorzy koncentrują się na zbudowaniu mrocznej i dusznej atmosfery narastającego zagrożenia oraz starają się wciągnąć do niej czytelnika.
koniec
20 listopada 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czwarta władza?
Paweł Ciołkiewicz

18 VII 2018

Drugi tom serii „Transmetropolitan” koncentruje się wokół brutalnej kampanii wyborczej. Pająk Jeruzalem znów pisze o polityce i znów jest bezkompromisowy i gniewny.

więcej »

Historia w obrazkach: Gdy jesteś „Żydem”, nie będąc nim…
Sebastian Chosiński

17 VII 2018

Druga odsłona autobiograficznej opowieści Riada Sattoufa – w połowie Francuza, w połowie Syryjczyka – nie jest tak spektakularna, jak tom otwierający serię. W dużej mierze dlatego, że jego akcja rozgrywa się już tylko w Syrii, a kwestie polityczne, które odgrywały istotną rolę w czasie pobytu rodziny Sattoufów w Libii, zostają przysłonięte spostrzeżeniami stricte obyczajowymi. Ale i tak „Arab przyszłości” wciąż pozostaje fascynującą lekturą.

więcej »

Akt poświadczenia dziedziczenia
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

16 VII 2018

Kiedy pierwszy raz zobaczyłem okładkę „Uncanny X-Men: Mutant Omega”, myślałem, że to zombie Cyclopsy napadają Wolverine′a. Pomyliłem się, albowiem to sam Scott Summers, którego zjadają własne demony.

więcej »

Polecamy

Tort bardzo piętrowy

Kadr, który…:

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Cały kemping śpiewa z nami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Studio komiksowe jak galera niewolników
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Tegoż autora

Czwarta władza?
— Paweł Ciołkiewicz

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężar nicości
— Paweł Ciołkiewicz

Brzemię władzy
— Paweł Ciołkiewicz

Na początku było słowo
— Paweł Ciołkiewicz

Morderca jest wśród nas
— Paweł Ciołkiewicz

Wykorzenić zło
— Paweł Ciołkiewicz

Osadzony
— Paweł Ciołkiewicz

Z deszczu pod rynnę
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.