Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Julie Birmant, Clement Oubrerie
‹Pablo›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPablo
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiClement Oubrerie
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527578
Format352s. 200x260 mm
Cena140,00
Gatunekhistoryczny, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Bohema ostro bawi się
[Julie Birmant, Clement Oubrerie „Pablo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pablo Picasso to artysta, który wpłynął na kształt sztuki współczesnej w sposób trudny do przecenienia. Jednak autorów biograficznego komiksu „Pablo” bardziej niż jego twórczość interesuje – niemniej fascynujące – prywatne życie artysty. Czy jednak można w tym przypadku w ogóle oddzielić od siebie obie sfery?

Paweł Ciołkiewicz

Bohema ostro bawi się
[Julie Birmant, Clement Oubrerie „Pablo” - recenzja]

Pablo Picasso to artysta, który wpłynął na kształt sztuki współczesnej w sposób trudny do przecenienia. Jednak autorów biograficznego komiksu „Pablo” bardziej niż jego twórczość interesuje – niemniej fascynujące – prywatne życie artysty. Czy jednak można w tym przypadku w ogóle oddzielić od siebie obie sfery?

Julie Birmant, Clement Oubrerie
‹Pablo›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPablo
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiClement Oubrerie
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527578
Format352s. 200x260 mm
Cena140,00
Gatunekhistoryczny, obyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozgrywa się na początku dwudziestego wieku, głównie w Paryżu, choć odwiedzamy także i ojczyznę Picassa. Był to niezwykle burzliwy czas dla młodego twórcy. W kontekście rozwoju jego twórczości obejmuje on tzw. okres błękitny, okres różowy oraz pierwsze próby stworzenia nowego kierunku w malarstwie – znanego dziś jako kubizm. Autorzy koncentrują się jednak nie tyle na rozwoju jego stylu i eksperymentach graficznych, co na pełnym twórczych uniesień i osobistych tragedii życiu prywatnym. Podczas lektury nie mamy zbyt wielu okazji do tego, by przyjrzeć się dziełom Picassa, ale obserwujemy zdarzenia, które miały wpływ na ich powstanie – np. samobójcza śmierć przyjaciela, wizyta w więzieniu dla kobiet Saint-Lazare (okres błękitny), czy fascynacja cyrkiem i artystami cyrkowymi (okres różowy). Jednak same obrazy Picassa pojawiają się tylko sporadycznie, zazwyczaj są gdzieś w tle – widzimy jak nad nimi pracuje, albo obserwujemy je porozrzucane w jego pracowni. W centrum uwagi znajduje się samo życie artysty, które dzielił wówczas ze swoją muzą i partnerką Fernande Olivier. To właśnie ona jest narratorką tej opowieści. Poznajemy ją jeszcze jako Amelię Lang, gdy porzucona przez rodzinę, wychowywana przez chciwą ciotkę i uwikłana w nieszczęśliwe małżeństwo, postanawia wreszcie skończyć z takim życiem i ucieka do Paryża. Tu staje się modelką, muzą i kochanką artystów. Tu także poznaje młodego Picassa, który z miejsca się w niej zakochuje.
Dalej obserwujemy ich burzliwe życie – pełne namiętności i emocji oraz obfitujące w rozstania i powroty. Widzimy jak wspólnie przeżywają twórcze rozterki i zanurzają się w życiu bohemy. W komiksie bowiem główną rolę odgrywa nie tylko Picasso, ale także szereg innych osób tworzących ówczesne paryskie środowisko artystyczne. Zresztą już same tytuły poszczególnych albumów składających się na wydanie zbiorcze na to wskazują: „Max Jacob”, „Appolinaire”, „Matisse”. Dopiero czwarty album nosi tytuł „Picasso”, co można interpretować jako opis skomplikowanej drogi artysty do odnalezienia własnego stylu, która prowadziła przez przyjaźń z Maxem Jacobem i Guillaumem Apolinairem oraz artystyczną rywalizację z Henrim Matissem. Na planszach komiksu pojawiają się dziesiątki innych postaci, ważnych dla twórczości Picassa – np. uwieczniona na jednym z jego portretów Gertrude Stein.
Żywiołowość i twórczy entuzjazm paryskiej bohemy znajduje swoje odzwierciedlenie w graficznej warstwie komiksu. Rysunki Clémenta Oubriere stanowią bowiem interesujące połączenie realizmu i groteskowości. Za pomocą żywiołowej, nieco rozchwianej, delikatnej kreski rysownik przedstawia Paryż, jako surrealistyczne miasto nieustannie tętniące artystycznym życiem. Rysowane przez niego postacie choć podobne do swoich pierwowzorów mają w sobie jednocześnie coś groteskowego. Ich wygląd i sposób bycia świadczą dobitnie o tym, że wszyscy żyją na granicy świata rzeczywistego i własnych kreacji artystycznych, nie zawsze zdając sobie sprawę, gdzie aktualnie się znajdują. Obrazu całości dopełniają przytłumione i nieco brudne kolory Sandry Desmazeries. Warto odnotować, że autorzy rysunków nie silą się na to, by na planszach oddać specyfikę dzieł Picassa, co wydaje się tu zabiegiem rozsądnym. Trudno bowiem wyobrazić sobie, by taka próba mogła zakończyć się powodzeniem, nawet jeśli opowieść dotyczy relatywnie krótkiego okresu życia artysty. Wiadomo przecież, że właśnie w tym czasie nieustannie zmieniał on sposób tworzenia obrazów poszukując nowych środków wyrazu i nowego stylu.
Komiks Julie Birmant i Clément Oubrerie to kolejna w ofercie wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy wartościowa propozycja dla miłośników malarstwa i biografii wielkich artystów. Teraz obok „Vincenta i van Gogha”, „Boscha”, „Muncha” oraz przekrojowego „Z biegiem sztuki” można będzie postawić „Pablo” (i miejmy nadzieję, że warto także zarezerwować miejsce na kolejne podobne pozycje). Ta poetycka opowieść pozwala zanurzyć się w fascynujący świat paryskiej bohemy, dla której nie istniał podział na życie i sztukę. Picasso i inni twórcy pojawiający się na planszach komiksu żyli intensywnie i równie intensywnie tworzyli swoje dzieła. Spory o sztukę były niezwykle żywiołowe, a będące ich konsekwencją emocje często przenosiły się na inne dziedziny. Dzięki temu, że autorzy zdecydowali się opisać mały wycinek życia Picassa, mogli przyjrzeć mu się dokładnie, ze szczegółami ukazując różne jego aspekty. A że malarski geniusz wiódł bujny i ciekawy żywot, lektura komiksu jest pasjonującym przeżyciem.
koniec
27 listopada 2017

Komentarze

27 XI 2017   15:06:43

Uwielbiam tytuły będące cytatami z czegoś :-)))

27 XI 2017   20:35:03

A ja uwielbiam takie tytuły nadawać :)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Korzystajcie z wojny, bo pokój będzie straszny
Paweł Ciołkiewicz

28 V 2020

„Kriegsmaschine” zainteresuje nie tylko miłośników opowieści obrazkowych, ale także fanatyków historii, militariów i modelarstwa. Głównym bohaterem jest bowiem… kultowy niemiecki czołg ciężki Tygrys.

więcej »

Samotnik bez Imienia
Sebastian Chosiński

27 V 2020

Choć na prestiżowym portalu bedetheque.com seria „Durango” wciąż ma status „w toku”, wydaje się mało prawdopodobne (choć nie całkowicie nierealne), aby jeszcze kiedyś ruszyła z kopyta. Tym bardziej że jej autor, belgijski scenarzysta i rysownik Yves Swolfs, przed dwoma laty w innym wydawnictwie wystartował z nowym, bliźniaczym cyklem – „Lonesome”.

więcej »

Fajne… po prostu
Marcin Knyszyński

27 V 2020

Głośno ostatnio o Harley Quinn. Większość konsumentów popkultury utożsamia ją oczywiście z Margot Robbie w kucykach z pofarbowanymi końcówkami, mocnym makijażem i w stroju wreszcie innym niż ten fatalny kostium arlekina. W sumie nic dziwnego, że ją tak widzimy – Wolverine to przecież Hugh Jackman. O Harley czytamy też w komiksach – pojawiła się ostatnio chociażby w takich historiach jak „Batman. Biały rycerz”, „Batman. Mroczny książę z bajki”, czy wreszcie „Szalona miłość i inne opowieści”.

więcej »

Polecamy

Pożegnanie z Rosińskim

Pilot śmigłowca:

Pożegnanie z Rosińskim
— Marcin Osuch

Rozkaz to rozkaz
— Marcin Osuch

Kapitan zmienia trasę
— Marcin Osuch

Latający dyliżans
— Marcin Osuch

Nie lataj, synku, nisko i powoli
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż autora

Korzystajcie z wojny, bo pokój będzie straszny
— Paweł Ciołkiewicz

Za Troy!
— Paweł Ciołkiewicz

Ludzie są stworzeni z marzeń
— Paweł Ciołkiewicz

Grzechy ojców
— Paweł Ciołkiewicz

Nawiedzone miasteczka na prowincji
— Paweł Ciołkiewicz

„Człowiek potężny i nieszczęśliwy może tworzyć tylko horrory”
— Paweł Ciołkiewicz

Co wy tam palicie?
— Paweł Ciołkiewicz

Kwartet egzotyczny
— Paweł Ciołkiewicz

Cześć bohaterom
— Paweł Ciołkiewicz

Kwarantanny ciąg dalszy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.