Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 lipca 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXVII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #1
Scenariusz
Data wydania16 listopada 2017
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN9788381101806
Format128s. 170x260 mm
Cena40,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 45,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Cierpienia młodego Dylana

Esensja.pl
Esensja.pl
Duet Ed Brubaker i Sean Phillips nie zawodzi. Po świetnej serii „Fatale” otrzymujemy ich kolejne wspólne dzieło - utrzymany w mrocznych klimatach thriller „Zabij albo zgiń”. A w nim… nieustający monolog głównego bohatera, który zwierza się czytelnikom ze swoich kolejnych porażek i problemów.

Paweł Ciołkiewicz

Cierpienia młodego Dylana

Duet Ed Brubaker i Sean Phillips nie zawodzi. Po świetnej serii „Fatale” otrzymujemy ich kolejne wspólne dzieło - utrzymany w mrocznych klimatach thriller „Zabij albo zgiń”. A w nim… nieustający monolog głównego bohatera, który zwierza się czytelnikom ze swoich kolejnych porażek i problemów.

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #1
Scenariusz
Data wydania16 listopada 2017
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN9788381101806
Format128s. 170x260 mm
Cena40,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 45,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
A trzeba przyznać, że ma ich na koncie sporo. Dziewczyna, w której się podkochuje, chodzi z jego kumplem i współlokatorem. Wspólne pomieszkiwanie sprawia, że nasz bohater niemal codziennie cierpi widząc wzajemne czułości zakochanej pary. Zawodowo również jest kiepsko. Dylan ma niemal trzydzieści lat i nadal studiuje, bo kiedyś został wyrzucony z uczelni, a powrót po latach okazał się dość trudny. Ten incydent miał związek z nieudaną próbą samobójczą. Tak, nawet samobójstwa mu nie wychodzą – druga próba również zakończyła się porażką. Ogólne zniechęcenie i depresja są jego stałymi towarzyszami. Jakby tego było mało, w pewnym momencie w jego życiu pojawia się demon i zawiera z nim układ. Zasady są proste – Dylan raz w miesiącu musi zabić człowieka. Jeśli tego nie zrobi, sam zostanie zabity.
Zazwyczaj w takich sytuacjach mówi się, że to zdarzenie nadało nowy sens życiu bohatera. Niestety, w tym przypadku to nieprawda. Życie Dylana nadal jest bez sensu, a on sam z trudem radzi sobie w nowej sytuacji. Doświadczamy tego podczas lektury, bo Ed Brubaker skonstruował swoją opowieść jako nieustający monolog głównego bohatera. Dylan cały czas mówi do nas o swoich doświadczeniach, rozterkach, dylematach i problemach. A kotłuje mu się w głowie naprawdę sporo różnych myśli. Ten chaotyczny strumień świadomości raz po raz rzuca nas w różne punkty czasowe tej opowieści, bo narrator raczej nie panuje nad tym, co chce nam przekazać. Pomimo tego – albo właśnie dzięki temu – opowieść jest naprawdę pasjonująca. Wkraczamy w skomplikowane życie boleśnie doświadczonego przez los chłopaka, zaczynamy śledzić jego działania i zapoznajemy się z jego poglądami na świat. Scenarzysta cały czas trzyma nas w niepewności, nie rozstrzygając jednoznacznie, czy to, co czytamy jest opowieścią grozy z elementami nadprzyrodzonymi, czy studium szaleństwa utrzymane w realistycznej konwencji. Nie wiemy bowiem, czy demon, który zawarł z Dylanem śmiertelny układ, jest prawdziwy, czy też jest tylko wytworem chorego umysłu pogrążającego się w chorobie psychicznej chłopaka. Obie możliwości są równie prawdopodobne.
Mroczne, oparte na wysokim kontraście i obficie skąpane w tuszu rysunki Seana Phillipsa doskonale sprawdzają się w tej opowieści. Wykreowany przez niego świat jest brudny i przygnębiający. Oglądając poszczególne kadry możemy wręcz poczuć to, czego doświadcza główny bohater. Interesujące są także nawiązania do magazynów pulpowych – w kilku miejscach znajdziemy efektowne grafiki stylizowane na ilustracje do takich właśnie pisemek. Rysownik nie unika także scen pełnych przemocy, które stanowią dodatkowe urealnienie tej historii. O odpowiedni nastrój zadbała również kolorystka. Elizabeth Breitweiser posługuje się ograniczoną paletą zimnych barw, raz po raz kontrapunktowanych plamami czerwieni (tak, są to zazwyczaj plamy krwi). Krótko mówiąc świat, w którym żyje bohater jest wypełniony śmiercią i cierpieniem. Doświadcza ich Dylan i w takim samym stopniu doświadcza tego czytelnik towarzysząc krok w krok zdesperowanemu narratorowi.
Kolejne wspólne dzieło Brubakera i Phillipsa stworzone dla Image Comics potwierdza, że droga jaką konsekwentnie podąża to wydawnictwo, jest słuszna. Uznani autorzy mający nadal coś ciekawego do powiedzenia, obdarzeni zaufaniem i dysponujący swobodą, są w stanie tworzyć intrygujące historie. Zamiast po raz kolejny wałkować zgrane tematy z tymi samymi bohaterami, mogą opowiadać historie dające do myślenia. Opowieść o młodym chłopaku pogrążającym się w spirali przemocy niepokoi i intryguje. Bez względu na to, czy ta historia okaże się ostatecznie rojeniami szaleńca, czy opowieścią o kolejnym mścicielu wymierzającym sprawiedliwość na własną rękę, refleksje bohatera nie stracą nic ze swojej ważności. Granica pomiędzy szaleństwem i samozwańczą misją ratowania świata już od czasów „Strażników” Alana Moore’a czy „Powrotu Mrocznego Rycerza” Franka Millera pozostaje przecież zatarta.
koniec
17 grudnia 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Miłość nie wszystko wybacza… ale pomaga zrozumieć
Sebastian Chosiński

23 VII 2018

W „Portugalskim galimatiasie” – poprzednim tomie sensacyjnej opowieści Jeana Van Hamme’a (scenariusz) i Philippe’a Aymonda (rysunki) – autorzy postanowili nawiązać do albumu otwierającego cykl. W kolejnej wydanej w naszym kraju części jeszcze bardziej wtek ten rozwijają, nie zapominając przy tym, aby wpakować tytułową Lady S. w kolejne śmiertelnie niebezpieczne kłopoty.

więcej »

Amazonka w wersji deluxe
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

22 VII 2018

Długo, bo aż rok musieliśmy czekać na kontynuację przygód Wonder Woman ze scenariuszem Grega Rucki w ramach serii „DC Deluxe”. Na szczęście wreszcie jest i to, co można o nim powiedzieć, to, że opłacało się być cierpliwym.

więcej »

Conan na nostalgiczną nutę
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

21 VII 2018

Ósmy tom Kolekcji Conan Barbarzyńca to coś, na co polscy fani czekali, zwłaszcza ci, którzy zaczęli zbierać komiksy na początku lat 90. i zachwycali się broszurowym wydaniem adaptacji opowiadania Howarda „Skarby Gwahlura!”.

więcej »

Polecamy

Tort bardzo piętrowy

Kadr, który…:

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Cały kemping śpiewa z nami
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Studio komiksowe jak galera niewolników
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Teoria chaosu
— Paweł Ciołkiewicz

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W rok po śmierci Kurta Cobaina
— Sebastian Chosiński

Od średniowiecza po drugą wojnę światową
— Sebastian Chosiński

Narkotyki, krew i zbrodnia
— Sebastian Chosiński

Ulice San Francisco
— Sebastian Chosiński

Marvel: Zjedz mnie, superbohaterze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Nadzieja umiera ostatnia
— Paweł Ciołkiewicz

Czwarta władza?
— Paweł Ciołkiewicz

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężar nicości
— Paweł Ciołkiewicz

Brzemię władzy
— Paweł Ciołkiewicz

Na początku było słowo
— Paweł Ciołkiewicz

Morderca jest wśród nas
— Paweł Ciołkiewicz

Wykorzenić zło
— Paweł Ciołkiewicz

Osadzony
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.