Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Gilles Chaillet
‹Vasco #2 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVasco #2 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania13 grudnia 2017
RysunkiGilles Chaillet
Wydawca Kurc
CyklVasco
ISBN9788394775353
Format160s. 210x295 mm
Cena99,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 89,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ciężkie jest życie bankiera
[Gilles Chaillet „Vasco #2 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Cierpliwość wszystkich miłośników przygód średniowiecznego obieżyświata została wreszcie wynagrodzona. Pod koniec roku 2017 ukazała się druga księga doskonałej serii historycznej „Vasco” zawierająca trzy utrzymane w odmiennych konwencjach opowieści oraz garść smakowitych dodatków.

Paweł Ciołkiewicz

Ciężkie jest życie bankiera
[Gilles Chaillet „Vasco #2 (wyd. zbiorcze)” - recenzja]

Cierpliwość wszystkich miłośników przygód średniowiecznego obieżyświata została wreszcie wynagrodzona. Pod koniec roku 2017 ukazała się druga księga doskonałej serii historycznej „Vasco” zawierająca trzy utrzymane w odmiennych konwencjach opowieści oraz garść smakowitych dodatków.

Gilles Chaillet
‹Vasco #2 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVasco #2 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania13 grudnia 2017
RysunkiGilles Chaillet
Wydawca Kurc
CyklVasco
ISBN9788394775353
Format160s. 210x295 mm
Cena99,90
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 89,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Nocna straż” to opowieść, w której Vasco, jego brat Lorenzo oraz piękna Zofia Kantakuzen niemal cały czas znajdują się w azjatyckiej niewoli. Podróż na dwór sułtana Orchana – będąca konsekwencją zdarzeń opisanych w zamykającej księgę pierwszą „Bizantyjce” – okazuje się niezwykle niebezpieczna. Nasi bohaterowie najpierw dostają się do niewoli emira Eretny w Kayseri, później zaś, po udanej ucieczce, o ich losie decyduje ukrywający się od lat w Koramie pan de Beaumont. Przy okazji poznajemy tu losy nieudanej wyprawy krzyżowej do Ziemi Świętej prowadzonej przez Ludwika VII w 1147 roku. Uciekający przed Turkami władca pozostawił na pastwę losu część swoich ludzi. Ci, którym udało się przetrwać i nie nawrócili się na islam, znaleźli schronienie właśnie w Koramie – w niezwykłym miejscu, położonym na terenie dzisiejszej Turcji, pełnym drążonych w skałach świątyń ozdobionych niesamowitymi freskami. Tu właśnie dwa wieki później trafia Vasco wraz ze swymi towarzyszami i zostaje „ugoszczony” przez potomków uczestników tej feralnej wyprawy. Nie dość, że życie naszych bohaterów cały czas zależy od zniewalających ich panów, to na koniec jeszcze wikłają się w krwawą bitwę pomiędzy siłami Eretny a Francuzami ukrywającymi się w skalnym mieście.
W opowieści „Baronowie” akcja przenosi się z Ziemi Świętej w okolice zamku Hohenzollern. Zmianie ulega także konwencja opowieści – tym razem Gilles Chaillet przedstawia zdarzenia historyczne w stylistyce opowieści kryminalnej. Oto Vasco Baglioni zostaje wysłany z misją sprawdzenia wiarygodności hrabiego Fryderyka von Hohenzollerna, który domaga się kolejnej pożyczki. Chodzi o sprawę szantażu, jakiemu uległ hrabia w rezultacie zdarzeń sprzed kilku lat, kiedy to jego synowie zostali posądzeni o makabryczną rzeź mieszkańców miasteczka leżącego u podnóża zamku. Hrabia musi płacić za milczenie świadków, ale kolejne transze okupu sprawiają, że popada w poważne kłopoty finansowe. Vasco próbuje ustalić, kto jest szantażystą i jak naprawdę przebiegały tragiczne zdarzenia sprzed lat. Autor od samego początku umiejętnie buduje napięcie, niczym rasowy twórca kryminałów czekając z rozwiązaniem zagadki do ostatnich stron.
Księgę zamyka utrzymana w szpiegowskich klimatach opowieść „Mroki Wenecji”. Tym razem Vasco i jego wuj zostają uwikłani w polityczną intrygę, której celem jest pozbawienie władzy doży Wenecji Marina Faliera. Nowy zarządca tego miasta naraził się bowiem swoimi decyzjami arystokracji, która w celu rozwiązania swojego problemu utworzyła grupę spiskową zwaną „Cavallieri della Pace”. Jej członkowie są zdeterminowani i nie wahają się nawet przed popełnieniem zbrodni. Vasco i jego wuj, jako osoby wspierające finansowo Faliera, są oczywiście również w ogromnym niebezpieczeństwie. Warto odnotować, że Chaillet w swojej interpretacji tych zdarzeń nie rozstrzyga jednoznacznie o winie weneckiego doży, pozostawiając czytelnikom dalsze poszukiwanie informacji na ten temat. Czy Falier został stracony, w rezultacie haniebnej intrygi, czy też faktycznie dopuścił się zdrady, tego zapewne ze stuprocentową pewnością nie dowiemy się nigdy.
Warstwa graficzna komiksu niezmiennie urzeka. Gilles Chaillet nadal z benedyktyńską pieczołowitością odtwarza najdrobniejsze detale wnętrz i budowli, dzięki czemu możemy podziwiać m.in. freski w Koramie, architektoniczne detale zamku Hohenzollern oraz uroki Wenecji. Podczas lektury warto nieco dłużej zatrzymywać się nad kolejnymi planszami, by w pełni docenić kunszt, cierpliwość i dokładność artysty, który w pracę nad komiksem bez wątpienia włożył całe serce. W albumie znalazło się także miejsce na bogato ilustrowany tekst opisujący inspiracje twórcy komiksu. Poznajemy książki i filmy, które obudziły w nim historyczną pasję i stały się źródłem wielu interesujących rozwiązań narracyjnych. Dowiadujemy się również, jak autor rozwiązywał problemy związane z dokumentacją historyczną. Najwięcej kłopotów sprawiały mu kwestie związane z ówczesnymi finansami – ustalenie określonych kwot pojawiających się w opowieściach nie zawsze było łatwe. No, ale jeżeli bohaterem swojej historycznej epopei uczynił bankiera, to musiał poświęcić tym zagadnieniom naprawdę sporo uwagi.
Gilles Chaillet po raz kolejny potwierdza, że historia może być fascynująca. Wysyłając stworzoną przez siebie postać w niebezpieczne miejsca i powierzając jej do wypełnienia delikatne misje, autor tworzy pasjonujące narracje, w których zdarzenia i postaci historyczne są nie tylko tłem, ale odgrywają pierwszoplanowe role. Co więcej, udowadnia, że bohaterem opowieści historycznej nie zawsze musi być dzielny rycerz. Vasco Baglioni pozornie nie jest materiałem na herosa. Niepozorny młodzieniec, który współpracuje ze swoim wujem bankierem zdobył jednak ogromną popularność i – choć twórca początkowo nie planował tworzenia długiej serii – jego przygody dostarczały czytelnikom rozrywki na najwyższym poziomie przez wiele lat. Miejmy nadzieję, że i my niebawem poznamy dalsze perypetie sympatycznego Włocha.
koniec
4 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Moebius: Fragmenty duszy
Marcin Knyszyński

22 XI 2019

Album „Kroniki metaliczne. Chaos” jest piątym, ostatnim tomem polskiej edycji kolekcji „Moebius USA”. Tym razem jednak nie mamy do czynienia z komiksem – otrzymujemy typowy artbook, czyli zbiór grafik, rysunków i szkiców Jeana Girauda powstałych na przestrzeni jego kariery. Świetne dopełnienie całego cyklu.

więcej »

Sny w technikolorze
Agnieszka ‘Achika’ Szady

21 XI 2019

W świetle wydarzeń z tego komiksu wyrażenia „wmówić komuś dziecko w brzuch” i "skraść serce" nabierają niepokojąco dosłownego wydźwięku. Dobra, żarty na bok. „Nomen omen” to komiks z gatunku „paranormal”, na szczęście nie „romans paranormalny”. I bardzo dobrze. Tylko o co chodzi z tymi sowami?

więcej »

Czy warto dać się zjeść?
Sebastian Chosiński

20 XI 2019

Awanturniczo-przygodowa seria Jeana Dufaux powoli zbliża się do końca. „Kanibale” to przedostatni tom „Barakudy”. Nic więc dziwnego, że scenarzysta robi wszystko, co możliwe, aby podnieść poziom napięcia. W tym przypadku oznacza to wprowadzenie na arenę wydarzeń wyjątkowo okrutnego czarownika, za plecami którego czają się tytułowi kanibale.

więcej »

Polecamy

Roślinny kryzys tożsamości

Niekoniecznie jasno pisane:

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Wykorzenić zło
— Paweł Ciołkiewicz

Diabeł tkwi w szczegółach
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Legowisko śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Królowa magii…
— Paweł Ciołkiewicz

Niewidzialne zakamarki świata
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzina jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Japońskie przygody
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopi i niewolnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wspomnienia mieszkają w przedmiotach
— Paweł Ciołkiewicz

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Komiksowa gra video
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.