Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso
‹Torpedo 1972›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo 1972
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiEduardo Risso
Wydawca Non Stop Comics
CyklTorpedo
ISBN9788381101820
Format48s. 200x275 mm
Cena40,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Demencja gangstera
[Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso „Torpedo 1972” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Enrique Sánchez Abulí po osiemnastu latach powraca do swojej sztandarowej serii. Dla jego bohatera czas biegł jednak znacznie szybciej i był mniej łaskawy – Torpedo ma już bowiem na karku sześćdziesiątkę i choruje na parkinsona. Pomimo tego, w charakterze gangstera nie zaszły jakieś drastyczne zmiany.

Paweł Ciołkiewicz

Demencja gangstera
[Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso „Torpedo 1972” - recenzja]

Enrique Sánchez Abulí po osiemnastu latach powraca do swojej sztandarowej serii. Dla jego bohatera czas biegł jednak znacznie szybciej i był mniej łaskawy – Torpedo ma już bowiem na karku sześćdziesiątkę i choruje na parkinsona. Pomimo tego, w charakterze gangstera nie zaszły jakieś drastyczne zmiany.

Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso
‹Torpedo 1972›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo 1972
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiEduardo Risso
Wydawca Non Stop Comics
CyklTorpedo
ISBN9788381101820
Format48s. 200x275 mm
Cena40,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja opowieści rozgrywa się ponad trzydzieści lat po zakończeniu głównej serii. James Halliday z Wall Street Journal chce napisać artykuł o zabójstwie słynnego mafioso z lat trzydziestych. Dowiedział się bowiem, że za śmierć Piero Caputo odpowiada niejaki Torpedo – mężczyzna wiodący obecnie dość przygnębiające życie. Schorowany, budzący litość i całkowicie niegroźny – w każdym razie na pierwszy rzut oka – staruszek wydaje się być doskonałym materiałem na artykuł. I faktycznie wszystko zaczyna się dość obiecująco, wprawdzie emerytowany gangster zaprzecza jakoby zabił Caputo, ale za drobną opłatą jest w stanie wskazać kilka nazwisk, które mogą zaprowadzić ambitnego dziennikarza do sprawcy. Sprawy znacznie się jednak komplikują, gdy podczas sesji zdjęciowej prowadzonej przez atrakcyjną dziewczynę Hallidaya, Torpedo przypomina sobie lata dawnej świetności. Wściekły i sfrustrowany dziennikarz postanawia zemścić się za upokorzenie Wendy rozpoczynając w ten sposób krwawą jatkę.
Opowieść o sędziwym Torpedo niestety nieco rozczarowuje. Wprawdzie jest tu kilka naprawdę dobrych momentów, świadczących o tym, że pomimo wieku oraz choroby Torpedo nie stracił swego wisielczego humoru i nadal pozostaje niekwestionowanym mistrzem ciętej riposty, ale całość wydaje się dość nijaka. Krótki epizod z życia podstarzałego gangstera byłby może niezłym elementem bardziej obszernej opowieści, ale jako samodzielny album pozostawia niedosyt. Wszystko wydaje się zbyt skrótowe i pobieżne. Ledwo akcja rozkręci się na dobre, już wszystko się kończy. Album świetnie prezentuje się natomiast w warstwie graficznej. Znany głównie z serii „100 naboi” Eduardo Risso przedstawia mroczne oblicze Nowego Jorku początku lat siedemdziesiątych. W kinie króluje „Ojciec chrzestny” a prasa donosi o sensacjach związanych z aferą Watergate. Gangsterski półświatek wypełniony jest natomiast ludźmi o twarzach, które mogą stać się źródłem wielu nocnych koszmarów. Minimalistyczne rysunki Risso, pozbawione kreskowania, oparte na wyrazistym kontraście jak zawsze cieszą oko.
Choć komiks opisujący drobny incydent z życia sędziwego gangstera trochę zawodzi, to wszyscy miłośnicy serii stworzonej przez Enrique Sáncheze Abulíego i Jordiego Beneta na pewno powinni po niego sięgnąć. Chociażby dla kilku mocnych tekstów Torpedo i świetnych rysunków Risso warto postawić ten komiks na półce obok klasycznej serii.
koniec
24 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Daj się porwać chaosowi
Dagmara Trembicka-Brzozowska

30 IX 2020

Historia dwójki młodych turystów, z pozoru prosta, szybko zamienia się w wodospad chaosu podlany dużą dawką zachodniego wyobrażenia o Japonii i japońskiej popkulturze.

więcej »

Westman po przejściach
Marcin Osuch

30 IX 2020

Nie będzie wielki odkryciem stwierdzenie, że western jako gatunek najlepsze lata ma już za sobą. O ile jednak w dziedzinie filmowej tego gatunku polski odbiorca był w miarę na bieżąco, tak dokonania światowego komiksu na tym polu pozostawały dla nas przez długi czas białą plamą. To się powoli zmienia, między innymi za sprawą takich pozycji jak „Cartland”.

więcej »

Narodziny Harley Quinn
Maciej Jasiński

29 IX 2020

Każdy fan Mrocznego Rycerza zapewne zna znakomity serial z lat 90. zatytułowany „Batman: The Animated Series”. To właśnie w nim, w odcinku „Joker’s Favor” z 1992 roku, zadebiutowała Harley Quinn. Autorami tej postaci są twórcy serialu: scenarzysta Paul Dini oraz rysownik Bruce Timm. I właśnie ci artyści odpowiadają za większość komiksów składających się na ten album.

więcej »

Polecamy

Komandosi z wyobraźni generała

Podziemny front:

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Koniec gry
— Paweł Ciołkiewicz

Głowa rodziny
— Paweł Ciołkiewicz

Sto sucharów
— Paweł Ciołkiewicz

Gambit królewski
— Paweł Ciołkiewicz

Szemrane historie
— Paweł Ciołkiewicz

Agent Graves kule nosi
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość po śmierci
— Sebastian Chosiński

„Bóg nie zwykł płakać nad Gotham…”
— Sebastian Chosiński

„Chicanos” nie jest chiquita
— Daniel Gizicki

Krótko o komiksach: Październik 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Lorek, Piotr Niemkiewicz

Tegoż autora

Świat jest teatrem, aktorami ludzie… i zwierzęta
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie może przecież wiecznie trwać
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.