Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 5 grudnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso
‹Torpedo 1972›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo 1972
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiEduardo Risso
Wydawca Non Stop Comics
CyklTorpedo
ISBN9788381101820
Format48s. 200x275 mm
Cena40,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Demencja gangstera
[Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso „Torpedo 1972” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Enrique Sánchez Abulí po osiemnastu latach powraca do swojej sztandarowej serii. Dla jego bohatera czas biegł jednak znacznie szybciej i był mniej łaskawy – Torpedo ma już bowiem na karku sześćdziesiątkę i choruje na parkinsona. Pomimo tego, w charakterze gangstera nie zaszły jakieś drastyczne zmiany.

Paweł Ciołkiewicz

Demencja gangstera
[Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso „Torpedo 1972” - recenzja]

Enrique Sánchez Abulí po osiemnastu latach powraca do swojej sztandarowej serii. Dla jego bohatera czas biegł jednak znacznie szybciej i był mniej łaskawy – Torpedo ma już bowiem na karku sześćdziesiątkę i choruje na parkinsona. Pomimo tego, w charakterze gangstera nie zaszły jakieś drastyczne zmiany.

Enrique Sánchez Abulí, Eduardo Risso
‹Torpedo 1972›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo 1972
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiEduardo Risso
Wydawca Non Stop Comics
CyklTorpedo
ISBN9788381101820
Format48s. 200x275 mm
Cena40,00
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja opowieści rozgrywa się ponad trzydzieści lat po zakończeniu głównej serii. James Halliday z Wall Street Journal chce napisać artykuł o zabójstwie słynnego mafioso z lat trzydziestych. Dowiedział się bowiem, że za śmierć Piero Caputo odpowiada niejaki Torpedo – mężczyzna wiodący obecnie dość przygnębiające życie. Schorowany, budzący litość i całkowicie niegroźny – w każdym razie na pierwszy rzut oka – staruszek wydaje się być doskonałym materiałem na artykuł. I faktycznie wszystko zaczyna się dość obiecująco, wprawdzie emerytowany gangster zaprzecza jakoby zabił Caputo, ale za drobną opłatą jest w stanie wskazać kilka nazwisk, które mogą zaprowadzić ambitnego dziennikarza do sprawcy. Sprawy znacznie się jednak komplikują, gdy podczas sesji zdjęciowej prowadzonej przez atrakcyjną dziewczynę Hallidaya, Torpedo przypomina sobie lata dawnej świetności. Wściekły i sfrustrowany dziennikarz postanawia zemścić się za upokorzenie Wendy rozpoczynając w ten sposób krwawą jatkę.
Opowieść o sędziwym Torpedo niestety nieco rozczarowuje. Wprawdzie jest tu kilka naprawdę dobrych momentów, świadczących o tym, że pomimo wieku oraz choroby Torpedo nie stracił swego wisielczego humoru i nadal pozostaje niekwestionowanym mistrzem ciętej riposty, ale całość wydaje się dość nijaka. Krótki epizod z życia podstarzałego gangstera byłby może niezłym elementem bardziej obszernej opowieści, ale jako samodzielny album pozostawia niedosyt. Wszystko wydaje się zbyt skrótowe i pobieżne. Ledwo akcja rozkręci się na dobre, już wszystko się kończy. Album świetnie prezentuje się natomiast w warstwie graficznej. Znany głównie z serii „100 naboi” Eduardo Risso przedstawia mroczne oblicze Nowego Jorku początku lat siedemdziesiątych. W kinie króluje „Ojciec chrzestny” a prasa donosi o sensacjach związanych z aferą Watergate. Gangsterski półświatek wypełniony jest natomiast ludźmi o twarzach, które mogą stać się źródłem wielu nocnych koszmarów. Minimalistyczne rysunki Risso, pozbawione kreskowania, oparte na wyrazistym kontraście jak zawsze cieszą oko.
Choć komiks opisujący drobny incydent z życia sędziwego gangstera trochę zawodzi, to wszyscy miłośnicy serii stworzonej przez Enrique Sáncheze Abulíego i Jordiego Beneta na pewno powinni po niego sięgnąć. Chociażby dla kilku mocnych tekstów Torpedo i świetnych rysunków Risso warto postawić ten komiks na półce obok klasycznej serii.
koniec
24 stycznia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dziwowiska część druga
Marcin Knyszyński

4 XII 2019

„Doom Patrol” z czasów Granta Morrisona sprowadzono wreszcie do Polski. Pierwszy tom opowieści o bohaterach „najdziwniejszych z dziwnych” okazał się komiksem z najwyższej półki, zarówno pod względem rysunku jak i scenariusza. Tom drugi to po prostu dalszy ciąg – lektura obowiązkowa dla osób zachwyconych pierwszym.

więcej »

Z rodziną to najlepiej na zdjęciach
Marcin Knyszyński

2 XII 2019

Bardzo ciepło przyjęta komiksowa trylogia „Grass Kings” Matta Kindta, z charakterystycznymi rysunkami Tylera Jenkinsa, przetarła drogę dla kolejnych prac tego amerykańskiego grafika. Non Stop Comics sięga znowu do oferty jednego z mniejszych komiksowych wydawnictw amerykańskich – „BOOM! Studios” i prezentuje „Snow Blind”.

więcej »

Wolności oddać nie umiem…
Paweł Ciołkiewicz

1 XII 2019

Zumbi, sprawujący władzę w królestwie zbiegłych niewolników założonym w Brazylii pod koniec szesnastego wieku, został zabity 20 listopada 1695 roku. Ten dzień obchodzony jest do dziś w Brazylii jako Dzień Świadomości Czarnych. Marcelo D’Salete, laureat nagrody Eisnera opowiada historię jego walki o wolność.

więcej »

Polecamy

Roślinny kryzys tożsamości

Niekoniecznie jasno pisane:

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Koniec gry
— Paweł Ciołkiewicz

Głowa rodziny
— Paweł Ciołkiewicz

Sto sucharów
— Paweł Ciołkiewicz

Gambit królewski
— Paweł Ciołkiewicz

Szemrane historie
— Paweł Ciołkiewicz

Agent Graves kule nosi
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość po śmierci
— Sebastian Chosiński

„Bóg nie zwykł płakać nad Gotham…”
— Sebastian Chosiński

„Chicanos” nie jest chiquita
— Daniel Gizicki

Krótko o komiksach: Październik 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Marcin Lorek, Piotr Niemkiewicz

Tegoż autora

Wolności oddać nie umiem…
— Paweł Ciołkiewicz

Dawno temu w Berlinie
— Paweł Ciołkiewicz

Komiks z innego wszechświata
— Paweł Ciołkiewicz

Legowisko śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Królowa magii…
— Paweł Ciołkiewicz

Niewidzialne zakamarki świata
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzina jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Japońskie przygody
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopi i niewolnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.