Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 sierpnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 26,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na tropie nienawiści

Esensja.pl
Esensja.pl
W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści

W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 26,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Detektyw Gesicht kontynuuje swoje śledztwo, ale jednocześnie musi sprawować opiekę nad Adolfem Haasem. Mężczyzna, który planował jego zabójstwo, sam bowiem potrzebuje teraz pomocy. Działający niegdyś w religijnej grupie nienawidzącej robotów, jest teraz ścigany przez niedawnych współwyznawców i tylko Gesicht jest w stanie go obronić. Co więcej, okazuje się, że – dowiedzieliśmy się tego z dramatycznego zakończenia poprzedniego tomu – detektyw… zabił brata Adolfa. To właśnie chęć zemsty popychała Haasa do działania. Teraz Gesicht, znajduje się w kłopotliwej sytuacji. Powoli bowiem powracają do niego wymazane w jakiś sposób wspomnienia, co wywołuje ogromny szok. Czy faktycznie mógł zabić człowieka? Czy zrobił to kierując się typowo ludzkim uczuciem, jakim jest nienawiść? Szukając odpowiedzi na te pytania Gesicht po raz kolejny udaje się na spotkanie z robotem Bora 1589, a następnie przeprowadza rozmowę z przetrzymywanym w więzieniu wladcą Królestwa Persji Dariuszem XIV. Drugi wątek istotny dla tej opowieści związany jest z historią twórcy Atoma Żelaznorękiego, profesora Tenmy. Poznajemy jego motywacje oraz pragnienia kierujące naukowcem w czasie pracy nad swoim robotem.
Historia przedstawiona przez Naoki Urasawę nieustannie zyskuje na głębi oraz staje się coraz bardziej zawiła i wielowątkowa. Bohaterowie dowiadują się o sobie nowych rzeczy, które pod znakiem zapytania stawiają ich dotychczasowe wyobrażenia o sobie. Najbardziej dramatyczna zmiana zaszła oczywiście w detektywie Gesichcie, który musi teraz stawić czoła szokującym, wracającym do niego powoli wspomnieniom. Podczas lektury można odnieść wrażenie, że to co dało początek całej historii, stało się teraz dodatkiem do egzystencjalnych dylematów nękających bohaterów tej opowieści. Tym bardziej, że toczące się jakby w tle kolejne walki najpotężniejszych robotów na świecie kończą się w sposób zgodny z przewidywaniami. Nikt nie może pokonać tytułowego Pluto, który konsekwentnie eliminuje kolejne przeszkody na drodze do… No właśnie nie za bardzo jeszcze wiadomo czemu to wszystko ma służyć. Kolejne szczegóły pojawiające się w opowieści rzucają nowe światło na polityczno-technologiczny kontekst całej historii, ale do wyjaśnienia zagadki jeszcze daleko.
Również oprawa graficzna tej opowieści pozostaje niezmiennie na najwyższym poziomie. W zasadzie trudno powiedzieć o niej coś nowego. Przedstawione za pomocą czystej, delikatnej kreski dynamiczne sceny walk, fotorealistyczne tła, pełne emocji twarze składają się na intrygującą całość. Interesującym uzupełnieniem tego tomu jest umieszczony na ostatnich stronach tekst krytyka komiksowego Tomohiko Murakamiego. Autor w ciekawy sposób analizuje zależności pomiędzy serią „Pluto” a twórczością Osamu Tezuki, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego Urasawa wybrał akurat historię „Największy robot na ziemi”. Po lekturze tego tekstu wiele epizodów opisanych w mandze zyskuje zupełnie nowe znaczenie. Szczególnie intrygująca jest relacja pomiędzy twórcą Atoma profesorem Tenmą i… twórcą „Atoma” Osamu Tezuką. Co więcej, okazuje się, że inne wielkie dzieło Urasawy – „Monster” – jest w zaskakujący sposób powiązane z jego refleksjami na temat twórczości Tezuki oraz interpretacjami „Atoma Żelaznorękiego”.
Seria Naoki Urasawy zainspirowana twórczością Osamu Tezuki nadal dostarcza rozrywki na najwyższym poziomie. Dynamiczna akcja jest tu idealnie zrównoważona sekwencjami, w których kluczową rolę odgrywa refleksja nad istotą człowieczeństwa. Do rozwiązania zagadki jeszcze daleko, ale zdarzenia opisane w piątym tomie jednoznacznie już pokazują, że podział na dobro i zło nie będzie tu oczywisty. Nikt nie jest tu zapewne bez winy, a sprawiedliwość, jak to w życiu często bywa, zapewne stanie się ofiarą rozgrywek politycznych.
koniec
5 lutego 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Marvel: Kobieta na stanowisku
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 VIII 2018

Pośród licznych zmian w świecie superbohaterów Marvela, zastąpienie Thora postacią kobiecą okazało się chyba najciekawiej poprowadzonym wątkiem. Można się o tym przekonać sięgając po sto czterdziesty ósmy tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Thor: Gromowładna”.

więcej »

Miasteczko jak Rio Klawo
Marcin Osuch

17 VIII 2018

Tacy jak Mike Blueberry zawsze znajdą jakiś sposób na powrót. Jak nie album „zerowy” to spinoff. Najważniejsze aby był to powrót udany, a tak właśnie jest w przypadku „Marshalla Blueberry”.

więcej »

Nostalgiczne spojrzenie na… przyszłość
Paweł Ciołkiewicz

15 VIII 2018

Nowy komiks Tonyego Sandowala w poetycki sposób opowiada o dorastaniu, młodzieńczych uczuciach oraz obawie przed tym, co przyniesie przyszłość.

więcej »

Polecamy

Zły, zły tyranozaur

Kadr, który…:

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Nienawiść do robotów
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Roboty masowego zniszczenia
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Prawdziwy detektyw
— Paweł Ciołkiewicz

Bardzo dobra cegła
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Grudzień 2011
— Esensja

Trend rosnący
— Łukasz Bodurka

Tegoż autora

Nostalgiczne spojrzenie na… przyszłość
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Jaki ojciec, taki syn?
— Paweł Ciołkiewicz

Szemrane historie
— Paweł Ciołkiewicz

Symulakry i symulacja
— Paweł Ciołkiewicz

Carlos Castaneda na działce u babci w Siekierkach
— Paweł Ciołkiewicz

Nadzieja umiera ostatnia
— Paweł Ciołkiewicz

Czwarta władza?
— Paweł Ciołkiewicz

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.