Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Na tropie nienawiści
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 5” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Paweł Ciołkiewicz

Na tropie nienawiści
[Osamu Tezuka, Naoki Urasawa „Pluto 5” - recenzja]

W piątym tomie serii „Pluto” znalazło się nieco więcej miejsca na refleksję i rozważania filozoficzne, choć nie brakuje również spektakularnych walk i kolejnych zaskakujących zwrotów akcji. Naoki Urasawa nie oferuje co prawda jeszcze żadnych wskazówek odnośnie rozwiązania zagadki, ale rzuca światło na kilka istotnych zdarzeń z przeszłości.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 5›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 5
Scenariusz
Data wydania31 marca 2012
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-68-2
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Detektyw Gesicht kontynuuje swoje śledztwo, ale jednocześnie musi sprawować opiekę nad Adolfem Haasem. Mężczyzna, który planował jego zabójstwo, sam bowiem potrzebuje teraz pomocy. Działający niegdyś w religijnej grupie nienawidzącej robotów, jest teraz ścigany przez niedawnych współwyznawców i tylko Gesicht jest w stanie go obronić. Co więcej, okazuje się, że – dowiedzieliśmy się tego z dramatycznego zakończenia poprzedniego tomu – detektyw… zabił brata Adolfa. To właśnie chęć zemsty popychała Haasa do działania. Teraz Gesicht, znajduje się w kłopotliwej sytuacji. Powoli bowiem powracają do niego wymazane w jakiś sposób wspomnienia, co wywołuje ogromny szok. Czy faktycznie mógł zabić człowieka? Czy zrobił to kierując się typowo ludzkim uczuciem, jakim jest nienawiść? Szukając odpowiedzi na te pytania Gesicht po raz kolejny udaje się na spotkanie z robotem Bora 1589, a następnie przeprowadza rozmowę z przetrzymywanym w więzieniu wladcą Królestwa Persji Dariuszem XIV. Drugi wątek istotny dla tej opowieści związany jest z historią twórcy Atoma Żelaznorękiego, profesora Tenmy. Poznajemy jego motywacje oraz pragnienia kierujące naukowcem w czasie pracy nad swoim robotem.
Historia przedstawiona przez Naoki Urasawę nieustannie zyskuje na głębi oraz staje się coraz bardziej zawiła i wielowątkowa. Bohaterowie dowiadują się o sobie nowych rzeczy, które pod znakiem zapytania stawiają ich dotychczasowe wyobrażenia o sobie. Najbardziej dramatyczna zmiana zaszła oczywiście w detektywie Gesichcie, który musi teraz stawić czoła szokującym, wracającym do niego powoli wspomnieniom. Podczas lektury można odnieść wrażenie, że to co dało początek całej historii, stało się teraz dodatkiem do egzystencjalnych dylematów nękających bohaterów tej opowieści. Tym bardziej, że toczące się jakby w tle kolejne walki najpotężniejszych robotów na świecie kończą się w sposób zgodny z przewidywaniami. Nikt nie może pokonać tytułowego Pluto, który konsekwentnie eliminuje kolejne przeszkody na drodze do… No właśnie nie za bardzo jeszcze wiadomo czemu to wszystko ma służyć. Kolejne szczegóły pojawiające się w opowieści rzucają nowe światło na polityczno-technologiczny kontekst całej historii, ale do wyjaśnienia zagadki jeszcze daleko.
Również oprawa graficzna tej opowieści pozostaje niezmiennie na najwyższym poziomie. W zasadzie trudno powiedzieć o niej coś nowego. Przedstawione za pomocą czystej, delikatnej kreski dynamiczne sceny walk, fotorealistyczne tła, pełne emocji twarze składają się na intrygującą całość. Interesującym uzupełnieniem tego tomu jest umieszczony na ostatnich stronach tekst krytyka komiksowego Tomohiko Murakamiego. Autor w ciekawy sposób analizuje zależności pomiędzy serią „Pluto” a twórczością Osamu Tezuki, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego Urasawa wybrał akurat historię „Największy robot na ziemi”. Po lekturze tego tekstu wiele epizodów opisanych w mandze zyskuje zupełnie nowe znaczenie. Szczególnie intrygująca jest relacja pomiędzy twórcą Atoma profesorem Tenmą i… twórcą „Atoma” Osamu Tezuką. Co więcej, okazuje się, że inne wielkie dzieło Urasawy – „Monster” – jest w zaskakujący sposób powiązane z jego refleksjami na temat twórczości Tezuki oraz interpretacjami „Atoma Żelaznorękiego”.
Seria Naoki Urasawy zainspirowana twórczością Osamu Tezuki nadal dostarcza rozrywki na najwyższym poziomie. Dynamiczna akcja jest tu idealnie zrównoważona sekwencjami, w których kluczową rolę odgrywa refleksja nad istotą człowieczeństwa. Do rozwiązania zagadki jeszcze daleko, ale zdarzenia opisane w piątym tomie jednoznacznie już pokazują, że podział na dobro i zło nie będzie tu oczywisty. Nikt nie jest tu zapewne bez winy, a sprawiedliwość, jak to w życiu często bywa, zapewne stanie się ofiarą rozgrywek politycznych.
koniec
5 lutego 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W służbie jej kosmicznej mości
Marcin Knyszyński

19 X 2021

Pierwszy zbiorczy tom „Armady”, wydany właśnie przez Egmont, zbiera cztery początkowe odcinki serii, które już dwadzieścia lat temu pojawiły się na polskim rynku. Młodzieżowa, typowo rozrywkowa space opera z dziesiątkami cudacznych miejsc i bohaterów – przed nami gargantuiczny konwój, złożony z tysięcy olbrzymich statków kosmicznych, od milleniów przemierzający galaktykę.

więcej »

Dobry diabeł w krainie potępionych
Andrzej Goryl

18 X 2021

Hellboy zginął i trafił do Piekła. Dokładnie tak jak głosi tytuł niniejszego albumu. Teraz błąka się po zaświatach, jednak przeznaczenie wciąż nie daje mu spokoju. Bohater spotyka swoją rodzinę, bierze udział w piekielnej rewolucji, ściera się z demonami i duszami potępionymi.

więcej »

Podwodne wykopywanie przybysza z kosmosu
Konrad Wągrowski

17 X 2021

Jeśli narzekałem nieco na jakość scenariusza „Bogów z gwiazdozbioru Aquariusa”, to muszę przyznać, że w porównaniu do kolejnego dwuodcinkowca fantastycznonaukowego z rysunkami Zbigniewa Kasprzaka z lat 80., tamten scenariusz to majstersztyk. Seria złożona z zeszytów „Gość z kosmosu” i „Zbuntowana”, choć ładnie narysowana, pod względem skryptu razi banałem i naiwnością.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czemu jeszcze tego nie czytałeś/aś?
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Cześć bohaterom
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

To tylko zabawa
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopięce zabawy
— Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Nienawiść do robotów
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Roboty masowego zniszczenia
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.