Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 sierpnia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Andre Lima Araujo
‹Man:Plus›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMan:Plus
Scenariusz
Data wydania4 lutego 2018
RysunkiAndre Lima Araujo
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527455
Format104s. 165x235 mm
Cena49,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Człowiek to za mało

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiks Andre Limy Araujo stanowi kolejną wariację na temat negatywnych konsekwencji wynikających w gwałtownego rozwoju technologicznego. Zafascynowany „Akirą” oraz „Ghost in the Shell” autor przenosi wprawdzie akcję swojego komiksu do Europy, ale świat przyszłości pozostaje bardzo podobny do tego, jaki został wykreowany w obu mangach.

Paweł Ciołkiewicz

Człowiek to za mało

Komiks Andre Limy Araujo stanowi kolejną wariację na temat negatywnych konsekwencji wynikających w gwałtownego rozwoju technologicznego. Zafascynowany „Akirą” oraz „Ghost in the Shell” autor przenosi wprawdzie akcję swojego komiksu do Europy, ale świat przyszłości pozostaje bardzo podobny do tego, jaki został wykreowany w obu mangach.

Andre Lima Araujo
‹Man:Plus›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMan:Plus
Scenariusz
Data wydania4 lutego 2018
RysunkiAndre Lima Araujo
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527455
Format104s. 165x235 mm
Cena49,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 40,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozgrywa się w ciągu kilku marcowych dni roku 2042 w portugalskiej metropolii Olissipo City. Miasto rozwinęło się w dynamiczny sposób dzięki przodującej na rynku nowych technologii firmie Jiqiren. Ta produkująca ultranowoczesne roboty międzynarodowa korporacja umieściła tu przed laty swoją główną linię produkcyjną inicjując spektakularny sukces finansowy metropolii. Światem przyszłości rządzą właśnie takie korporacje, a państwa narodowe wikłające się w jałowe spory ideologiczne tracą na znaczeniu. Co więcej, rozwój technologiczny doprowadził do tego, że granica pomiędzy człowiekiem a sztuczną inteligencją uległa już niemal zatarciu. Kolejne, nie zawsze legalne i moralnie akceptowalne eksperymenty prowadzone w zaciszu korporacyjnych laboratoriów doprowadzają do narastania chaosu w sferze wartości i postaw.
Pewnego dnia na jednym z targowisk Olissipo City rozgrywają się sceny jak z filmu sensacyjnego. Oto uszkodzony, dziwnie zachowujący się android ucieka przed ścigającym go oddziałem składającym się z ludzi i robotów. Dochodzi do konfrontacji zakończonej gwałtowną strzelaniną, w której giną ludzie i… roboty. Sprawą zajmuje się elitarny oddział policji dowodzony przez charyzmatyczną komendant Elsę. Śledztwo ujawnia powiązania pomiędzy androidem, ścigającym go oddziałem oraz firmą Jiqiren. Okazuje się, że należąca do potentata Georgiosa Karagounisa korporacja nie tylko wyprodukowała androida, ale także wysłała oddział, który miał go przechwycić i zniszczyć. W całej sprawie mnóstwo jest znaków zapytania, ale zdeterminowana Elsa oraz jej ludzie nie mają zamiaru odpuścić. Czy konfrontacja z posiadającym ogromną władzę Karagounisem może się udać? Jakie tajemnice skrywa rządząca miastem korporacja?
Komiks Andre Limy Araujo jest trzymającą w napięciu, dobrze skonstruowaną sensacyjną opowieścią, która jednocześnie skłania do refleksji na temat ludzkiej kondycji. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest on ewidentnie wzorowany na „Ghost in the Shell”. Pojawiają się w nim te same wątki, a bohaterowie rozważają podobne kwestie filozoficzne i egzystencjalne, które analizowane były w tej wielowątkowej mandze oraz anime. Nawet opracowanie graficzne jest podobne. Wprawdzie komiks Araujo w przeciwieństwie do dzieła Masamune Shirowa jest kolorowy, ale projekty okładek oraz strony oddzielające kolejne rozdziały do złudzenia przypominają rozwiązania zastosowane w kultowej mandze. W komiksie obecne są także pewne nawiązania do dzieła Katsuhiro Otomo. Podczas lektury można się bowiem natknąć na kilka postaci, przypominających nieco te z „Akiry (np. postawna kobieta dowodząca oddziałem tropiącym androida). Dzięki tym nawiązaniom rysunki Arauo stanowią mocną stronę komiksu – są niezwykle dynamiczne i pełno w nich mangowych efektów specjalnych. Wszystkie te inspiracje stały się podstawą oryginalnej stylistyki łączącej japońską dynamikę z europejską ekspresją.
Zresztą autor nie ma zamiaru ukrywać tych inspiracji. Wręcz przeciwnie, w wywiadzie dla „FlickeringMyth.com” otwarcie mówi o swoich fascynacjach m.in. cyberpunkiem, mangami oraz literaturą s-f, a „Akirę” oraz „Ghost in the Shell” wymienia, jako swoje ulubione dzieła. „Man:Plus” miał być zatem próbą autorskiego zmierzenia się z bliską autorowi problematyką i jednoczesnym hołdem dla obu tych dzieł. Właśnie ta cecha komiksu sprawia, że trudno go jednoznacznie ocenić. Z jednej strony, trzeba podkreślić, że autor sprawnie snuje swoją historię, krok po kroku prowadząc czytelnika do rozwiązania zagadki kryminalnej. Równocześnie jednak, nie ma w tej opowieści nic, co wykraczałoby poza problematykę poruszaną już przez Masamune Shirowa. Krótko mówiąc, osoby znające obie mangowe opowieści nie znajdą w „Man:Plus” nic nowego, odkrywczego ani oryginalnego. Będzie to dla takich czytelników po prostu kolejna wariacja na doskonale znane im tematy. Natomiast dla osób, które jeszcze nie miały okazji zapoznać się z „Ghost in the Shell” czy „Akirą”, lektura komiksu portugalskiego twórcy będzie stanowić ciekawe doświadczenie oraz zachętę do sięgnięcia po oba wspomniane komiksy. Bo bez względu na wspomniane powyżej właściwości „Man:Plus” pozostaje sprawnie opowiedzianą, dobrze narysowaną opowieścią o dylematach wynikających z gwałtownego rozwoju technologicznego. Takich komiksów nigdy zbyt wiele.
koniec
9 lutego 2018

Komentarze

10 II 2018   10:01:29

Na stronie:
"http://manpluscomic.com/" jest dostępny oryginał (oficjalna strona twórcy na Tumblerze)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dzieło w pełni wizjonerskie
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 VIII 2018

Seria Moon Knight to jedna z najlepszych rzeczy, jakie w ostatnim czasie Egmont przechwycił z Marvela. Tom drugi serii „Z martwych powstaną” tylko tę opinię potwierdza.

więcej »

Marvel: Kobieta na stanowisku
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 VIII 2018

Pośród licznych zmian w świecie superbohaterów Marvela, zastąpienie Thora postacią kobiecą okazało się chyba najciekawiej poprowadzonym wątkiem. Można się o tym przekonać sięgając po sto czterdziesty ósmy tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Thor: Gromowładna”.

więcej »

Miasteczko jak Rio Klawo
Marcin Osuch

17 VIII 2018

Tacy jak Mike Blueberry zawsze znajdą jakiś sposób na powrót. Jak nie album „zerowy” to spinoff. Najważniejsze aby był to powrót udany, a tak właśnie jest w przypadku „Marshalla Blueberry”.

więcej »

Polecamy

Zły, zły tyranozaur

Kadr, który…:

Zły, zły tyranozaur
— Marcin Osuch

Pewien głąb wkręca się w głąb
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tort bardzo piętrowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kadry odnalezione #1
— Marcin Osuch

Warszawa od podwórka
— Wojciech Gołąbowski

Promem przez Wisłę
— Wojciech Gołąbowski

Nie całkiem w stronę zachodzącego słońca
— Wojciech Gołąbowski

Uciekaj, myszko, do dziury…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Duochromatyczność
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Nostalgiczne spojrzenie na… przyszłość
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Jaki ojciec, taki syn?
— Paweł Ciołkiewicz

Szemrane historie
— Paweł Ciołkiewicz

Symulakry i symulacja
— Paweł Ciołkiewicz

Carlos Castaneda na działce u babci w Siekierkach
— Paweł Ciołkiewicz

Nadzieja umiera ostatnia
— Paweł Ciołkiewicz

Czwarta władza?
— Paweł Ciołkiewicz

Trans w metropolii
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.