Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 grudnia 2020
w Esensji w Esensjopedii

Luc Brunschwig, Roberto Ricci
‹Urban #4: Nieruchome śledztwo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUrban #4: Nieruchome śledztwo
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2018
RysunkiRoberto Ricci
Wydawca Taurus Media
CyklUrban
ISBN9788365465160
Format64s. 215x290 mm
Cena38,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Springy Fool jak Joker… I Blofeld
[Luc Brunschwig, Roberto Ricci „Urban #4: Nieruchome śledztwo” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nareszcie! W czwartym tomie serii „Urban” akcja nabrała tempa. By czytelnicy w końcu się tego doczekali, francuski scenarzysta Luc Brunschwig musiał zajrzeć w przeszłość. I to w odległą przeszłość – do momentu narodzin Monplaisir, największego Parku Rozrywki we Wszechświecie. Za kulisami którego dzieją się jednak rzeczy, które nie nastrajają optymistycznie.

Sebastian Chosiński

Springy Fool jak Joker… I Blofeld
[Luc Brunschwig, Roberto Ricci „Urban #4: Nieruchome śledztwo” - recenzja]

Nareszcie! W czwartym tomie serii „Urban” akcja nabrała tempa. By czytelnicy w końcu się tego doczekali, francuski scenarzysta Luc Brunschwig musiał zajrzeć w przeszłość. I to w odległą przeszłość – do momentu narodzin Monplaisir, największego Parku Rozrywki we Wszechświecie. Za kulisami którego dzieją się jednak rzeczy, które nie nastrajają optymistycznie.

Luc Brunschwig, Roberto Ricci
‹Urban #4: Nieruchome śledztwo›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułUrban #4: Nieruchome śledztwo
Scenariusz
Data wydaniastyczeń 2018
RysunkiRoberto Ricci
Wydawca Taurus Media
CyklUrban
ISBN9788365465160
Format64s. 215x290 mm
Cena38,00
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początki, jak wiadomo, bywają trudne. Ale scenarzysta Luc Brunschwig zdecydowanie przesadził. W trzech pierwszych tomach swej najbardziej znanej w naszym kraju (bo, jak do tej pory, jedynej) serii komiksowej wystawiał cierpliwość czytelnika na wielką próbę. Niby od czasu do czasu podrzucał mu coś interesującego – vide albumy „Reguły gry” (2011) i „Niech się stanie światłość” (2014) – ale jednocześnie sprawiał wrażenie, jakby sam do końca nie był pewien, w którą stronę ze swoją opowieścią podążyć, w efekcie czego, szukając najwłaściwszego rozwiązania, hamował dynamiczny rozwój fabuły („Idący na śmierć”, 2013). Potencjał w tej sensacyjnej futurystycznej historii tkwił spory, ale cóż z tego, skoro ślamazarne tempo akcji pozbawiało ją tego, co w takich komiksach najistotniejsze – zainteresowania dalszymi losami bohaterów. Na szczęście wszystkie powyższe – przyznajemy, mało pochlebne uwagi – możemy uznać za niebyłe. Oby już na stałe.
Po wydaniu „Niech się stanie światłość” Brunschwig zrobił sobie niemal trzyletni odpoczynek od Monplaisir. I nie da się ukryć, że wyszło mu to – i tym samym także czytelnikom – na dobre. Być może wpłynął na to również fakt, że mając więcej czasu na przemyślenia, Francuz mógł odcedzić pomysły mniej udane od tych intrygujących. W każdym razie znalazł w końcu właściwy klucz, dzięki któremu mógł otworzyć odpowiednie drzwi. Może nie od razu ze skarbcem, ale co najmniej ze skarbczykiem. Pomysł na ożywienie fabuły okazał się zaskakująco prosty, choć oczywiście najważniejsze było właściwe wykonanie. I tu jednak trudno byłoby się do czegokolwiek przyczepić. Brunschwig każdy element opowieści umieścił w miejscu, w którym ten powinien się znaleźć. A przy okazji dorzucił jeszcze od siebie stosowną porcję mroku. Tak, właśnie mroku. Mimo że akcja rozgrywa się przecież w największym w całym Wszechświecie Parku Rozrywki.
To oczywiste, że takie miejsca jak Monplaisir, świadczące wszelkiego rodzaju usługi ku radości gawiedzi, muszą mieć swoją mroczną stronę. I to ją właśnie scenarzysta postanowił w czwartym tomie opowieści wyciągnąć na plan pierwszy. Jak to zrobił? Zaglądając za kulisy teatru. Pozwalając czytelnikom poznać moment narodzin tego niezwykłego miasta. Zdradzając jego największą tajemnicę. W „Nieruchomym śledztwie” na głównego bohatera wyrasta Springy Fool, do tej pory będący przede wszystkim znanym gościom Monplaisir z rozmieszczonych w każdym możliwym miejscu ekranów Białym Królikiem – postacią tyleż sympatyczną, co nieco groteskową. Dzięki poprzednim tomom poznaliśmy już jego paskudny charakter, ale, jak się okazuje, to i tak nic w porównaniu z głęboko skrywaną przez Springy’ego prawdą. Swoją drogą ciekawe, czy był to w pełni świadomie wykorzystany koncept Brunschwiga, czy też wyszło mu to zupełnie niechcący – lecz odarty z sekretu Fool znacznie bardziej niż postać z „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla przypomina… Jokera.
Akcja „Nieruchomego śledztwa” rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych: w – oczywiście komiksowej – teraźniejszości, czyli w końcu czerwca 2059 roku, oraz trzynaście lat wcześniej. Wydarzenia obecne i przeszłe są ze sobą ściśle powiązane, a całość spięta intrygującą klamrą fabularną. Coraz większą sympatię wzbudza też Zachary Buzz. Z każdym kolejnym tomem lepiej rozumie on świat, w którym przyszło mu żyć i któremu do tej pory wiernie służył, i coraz bardziej go to uwiera. Możemy tylko podejrzewać, że to jemu przypadnie w udziale w przyszłości zdemaskowanie knowań wielkiego manipulatora. Chyba że Brunschwig zdecyduje inaczej. W każdym razie byłoby fajnie, gdyby piąta odsłona opowieści o Monplaisir okazała się tak samo zaskakująca i ciekawa, jak czwarta. Jest ku temu szansa, ponieważ Francuz przerwał akcję w momencie wyjątkowo dramatycznym i zajmującym. Ach! trzeba też oczywiście oddać cześć ilustratorowi. Ale akurat do jego pracy wcześniej większych zastrzeżeń nie było. Rysunki Włocha Roberto Ricciego i tym razem perfekcyjnie dopełniają fabułę, oddając duszną, niemal klaustrofobiczną atmosferę największego bagna we Wszechświecie.
A o co chodzi z tym pojawiającym się w tytule recenzji Ernstem Stavro Blofeldem? Po lekturze „Nieruchomego śledztwa” wszystko będzie oczywiste.
koniec
2 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

To nie ma prawa się udać
Maciej Jasiński

3 XII 2020

W ubiegłym roku wydawnictwo Egmont wypuściło na rynek pierwszy album zbiorczego wydania „Przygód wielkiego wezyra Iznoguda”. Teraz, zgodnie z zapowiedzią, doczekaliśmy się drugiego tomu, w którym znalazły się oryginalne albumy 5-8. To oznacza, że mamy tu też materiały premierowe w Polsce, bowiem jeden z owych komiksów nie ukazał się przy okazji pierwszej edycji sprzed blisko 20 lat.

więcej »

Gdzie jest magia?
Marcin Knyszyński

3 XII 2020

„Księgi magii” są czwartym tytułem nowej inicjatywy wydawniczej Detective Comics – „Sandman Uniwersum”. Pierwsze tomy trzech z nich już znamy – było „Śnienie”, „Dom szeptów” i „Lucyfer”. Teraz przyszła pora na rozpoczęcie ostatniej – oto nastolatek z problemami, niby nic zaskakującego. Tylko, że tak naprawdę to nie jest zwyczajny chłopak a i przeciwności losu, z jakimi się zmaga, wcale nie są standardowe. Ale o tym za chwilę.

więcej »

Uczynimy świat lepszym… bo możemy!
Marcin Knyszyński

2 XII 2020

Komiksy o przygodach superbohaterskiej grupy, znanej jako „Authority” można już było kiedyś w Polsce przeczytać. Nie istniejące już wydawnictwo Manzoku wydało w 2007 i 2008 roku cztery numery – teraz, po trzynastu latach, Egmont bierze pierwsze trzy i wydaje je w jednym zbiorczym tomie pod szyldem „DC Deluxe”. Oto cały, dwunastozeszytowy „run założycielski” autorstwa Warrena Ellisa i Bryana Hitcha.

więcej »

Polecamy

Umarł król, niech żyje król!

Legendarna Historia Polski:

Umarł król, niech żyje król!
— Marcin Osuch

Gryzonie zemsty
— Marcin Osuch

Zanim pojawił się wiedźmin
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ziszcza się zły sen…
— Sebastian Chosiński

Miasto rozrywki i bezprawia
— Sebastian Chosiński

Brzydota kontrolowana, chaos zamierzony
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

W pięknej krainie wśród jezior
— Sebastian Chosiński

Hołd
— Sebastian Chosiński

Piękno nie umiera nigdy
— Sebastian Chosiński

Komeda filmowy i symfoniczny
— Sebastian Chosiński

Tęsknota i rozczarowanie
— Sebastian Chosiński

Samotność może pomieszać w głowie
— Sebastian Chosiński

Gdy nie ma komu ufać…
— Sebastian Chosiński

Pierwsze kroki w Malmö
— Sebastian Chosiński

Z dobrego serca, z potrzeby duszy
— Sebastian Chosiński

Jak to jest zjeść dwa razy tę samą papugę…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.