Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jason Aaron, R. M. Guera
‹Przeklęty #1: Przed powodzią›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzeklęty #1: Przed powodzią
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2018
RysunkiR. M. Guera
Wydawca Mucha Comics
CyklPrzeklęty
ISBN9788365938084
Format152s. 180x275 mm
Cena65,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dirt in the Ground
[Jason Aaron, R. M. Guera „Przeklęty #1: Przed powodzią” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Świat przed potopem musiał wyglądać tak, jak przedstawił go Jason Aaron. No, chyba, że wyglądał znacznie gorzej. W końcu z jakiegoś powodu Bóg chciał ukarać ludzi, zsyłając zabójcze deszcze.

Paweł Ciołkiewicz

Dirt in the Ground
[Jason Aaron, R. M. Guera „Przeklęty #1: Przed powodzią” - recenzja]

Świat przed potopem musiał wyglądać tak, jak przedstawił go Jason Aaron. No, chyba, że wyglądał znacznie gorzej. W końcu z jakiegoś powodu Bóg chciał ukarać ludzi, zsyłając zabójcze deszcze.

Jason Aaron, R. M. Guera
‹Przeklęty #1: Przed powodzią›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzeklęty #1: Przed powodzią
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2018
RysunkiR. M. Guera
Wydawca Mucha Comics
CyklPrzeklęty
ISBN9788365938084
Format152s. 180x275 mm
Cena65,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Kain zabił Abla. Wszyscy doskonale o tym wiemy. Mało kto jednak wie, jak wyglądało dalsze życie pierwszego mordercy na Ziemi. A trzeba przyznać, że było długie i nie należało do najprzyjemniejszych. Przeklęty przez Boga bratobójca od lat snuje się po świecie pełnym plugastwa, brudu, przemocy i zła. Poznajemy go w momencie, gdy jakiś jednoręki, kilkuletni chłopak… oddaje na niego mocz. Tak, Jason Aaron od razu wykłada karty na stół. Świat przed potopem w interpretacji autora „Skalpu” i „Bękartów z południa” wygląda fatalnie. Oglądając kolejne plansze, w pełni możemy zrozumieć Boga, który postanowił zesłać na Ziemię wielką wodę, by oczyścić ją z wszelkiego plugastwa. I właśnie to plugastwo Aaron opisuje z właściwym sobie wdziękiem, a R.M Guera rysuje w sposób nie pozostawiający żadnych złudzeń.
Nasz bohater snuje się pod tym świecie już tysiąc sześćset lat, czyli od momentu, gdy jego rodzice – Adam i Ewa – zostali wygnani z raju. Ta nieśmiertelność jest konsekwencją klątwy, którą zesłał na niego Bóg – Kain skazany jest na niekończącą się wędrówkę, oglądanie totalnego upadku ludzkości oraz doświadczanie potworności świata zmierzającego ku zagładzie. Wszystkie te lata zmieniły go w człowieka pozbawionego uczuć, niezdolnego już do zaangażowania się w jakiekolwiek ziemskie sprawy. Kain ma tylko jeden cel – chce za wszelką cenę umrzeć. Ma nadzieję, że gdy znajdzie mitycznego olbrzyma, ten będzie w stanie odebrać mu wreszcie jego podłe życie. Gdy jednak spotyka na swej drodze zrozpaczoną matkę poszukującą porwanego syna, zaczyna stopniowo zmieniać nastawienie. Niestety w tym momencie trafia także na… wymarzonego olbrzyma. Przypadek?
Nikt, kto zna „Skalp” czy „Bękarty z południa” nie będzie zaskoczony tonem w jakim utrzymana jest opowieść o świecie sprzed tysięcy lat. Jason Aaron wykorzystuje tu ten sam sposób narracji, jaki zastosował do opisania życia w indiańskim rezerwacie oraz amerykańskim południu. Pełno tu brudu i podłości, normy moralne praktycznie nie istnieją, ludzie toczą między sobą nieustanne walki, a przemoc stanowi stały element życia. Momenty wolne od walk stanowią jedynie wyjątki od reguły. Nie ma miejsca na litość, współczucie, czy jakiekolwiek inne pozytywne emocje. W tym świecie albo zabijasz, albo giniesz. Każda chwila słabości oznacza bowiem natychmiastową śmierć. Zazwyczaj w męczarniach.
R.M. Guera ukazuje ten świat w bardzo plastyczny i oddziałujący na emocje sposób. Jego rysunki są mroczne i ekspresyjne. Specyficzne, pozornie chaotyczne kreskowanie i duża ilość tuszu sprawiają, że plansze mają bardzo mroczny, wręcz przygnębiający charakter. Pełne szaleństwa oblicza bohaterów oddają natomiast ogólne zezwierzęcenie i moralny upadek ludzkości szykującej sobie zagładę. Całość uzupełniają nakładane przez Giulię Brusco ziemiste kolory ukazujące spalony słońcem świat. Na deser otrzymujemy galerię zawierającą regularne okładki serii stworzone przez rysownika komiksu, garść jego szkiców oraz kilka okładek alternatywnych stworzonych m.in. przez Jocka, Jasona Latoura (znanego z „Bękartów z południa”) oraz Esada Ribica. Jedynym promykiem światła w tym tomie jest wariantowa okładka Skottiego Younga w charakterystycznej dla niego kreskówkowej stylistyce.
Komiks na pewno zainteresuje wszystkich fanów twórczości Aarona, ale raczej niczym ich nie zaskoczy. Mamy tu do czynienia z prostą w gruncie rzeczy opowieścią, która stanowi jedynie pretekst do przedstawienia pełnej przemocy i krwiożerczych bestii – czyli ludzi – rzeczywistości. I właśnie atmosfera, w jakiej rozgrywa się ta historia jest mocną stroną komiksu. Konsekwentna wizualno-narracyjna kreacja zepsutego do szpiku kości świata przemawia do wyobraźni i sprawia, że łatwo się zatracić w lekturze. Zanurzenie się w tej narracji nie daje wprawdzie żadnych powodów do optymizmu, ale skłania do kilku refleksji. Trudno na przykład pozbyć się wrażenia, że pomimo upływu tysięcy lat i kolejnych tragedii dość regularnie nawiedzających ludzkość, człowiek zasadniczo za bardzo się nie zmienił i nadal znajduje zaskakującą przyjemność w wyrządzaniu krzywdy bliźniemu. A przecież, jak trafnie stwierdza jedyny w swoim rodzaju Tom Waits, i tak wszyscy staniemy się tylko brudem w ziemi. Zresztą ciekawe, czy przypadkiem Aaron pisząc "Przeklętego" nie słuchał właśnie "Dirt in the Ground". To by wiele tłumaczyło…
koniec
8 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Extraordinary Moore: Do trzech razy sztuka
Marcin Knyszyński

27 X 2021

Trzeci tom „Ligi niezwykłych dżentelmenów” zatytułowany „Czarne akta” przeniósł nas z końca dziewiętnastego wieku w przyszłość odległą o dokładnie sześćdziesiąt lat. Alan Moore poszerzył w nim bardzo mocno wykreowane przez siebie uniwersum, konsekwentnie trzymając się narzuconych sobie zasad. Czwarty tom „Ligi…”, „Stulecie”, to dalsza ekspansja tegoż świata i kolejne zabawy popkulturową spuścizną.

więcej »

Historia w obrazkach: Miłość w czasach wojny
Marcin Osuch

26 X 2021

Historia wojen opiumowych nie jest zbyt dobrze znana w naszym kraju, być może dlatego, że omawiając ten okres historyczny, zwykle skupiamy się na polskich zrywach powstańczych. Świeżo wydana album „Laowai” wydawnictwa Lost in Time przybliża nieco tematykę tych – z naszej perspektywy egzotycznych – konfliktów.

więcej »

Wstęp
Marcin Knyszyński

25 X 2021

Mniej więcej rok temu wydawnictwo Taurus Media zaserwowało polskim czytelnikom pierwszy tom „Zamku zwierzęcego” ze scenariuszem Xaviera Dorisona. Minęło trzynaście miesięcy, a tomu drugiego nadal nie ma – jest za to pierwszy odcinek innego komiksu tego francuskiego scenarzysty. Przed nami „Królestwo Lazuru” – jedna trzecia ciekawie zapowiadającej się serii fantasy pod tytułem „Aristophania”.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Po nitce do kłębka
— Sebastian Chosiński

Ziemia nie będzie mu lekką, a Gotham przyjazne
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.