Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 września 2020
w Esensji w Esensjopedii

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #3: Warszawa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #3: Warszawa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2018
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527653
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Zachować pamięć
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #3: Warszawa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom serii „Irena” bardzo różni się od poprzednich odsłon opowieści o bohaterskiej kobiecie ratującej żydowskie dzieci przed zagładą. Tym razem Jean-David Morvan oraz Séverine Tréfouël nie tylko zaburzają chronologię zdarzeń przerzucając czytelnika to w przeszłość, to w przyszłość i zwiększając dramaturgię opowieść, ale również wprowadzają perspektywę osoby ocalonej przez Irenę Sendlerową.

Paweł Ciołkiewicz

Zachować pamięć
[David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel „Irena #3: Warszawa” - recenzja]

Trzeci tom serii „Irena” bardzo różni się od poprzednich odsłon opowieści o bohaterskiej kobiecie ratującej żydowskie dzieci przed zagładą. Tym razem Jean-David Morvan oraz Séverine Tréfouël nie tylko zaburzają chronologię zdarzeń przerzucając czytelnika to w przeszłość, to w przyszłość i zwiększając dramaturgię opowieść, ale również wprowadzają perspektywę osoby ocalonej przez Irenę Sendlerową.

David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel
‹Irena #3: Warszawa›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIrena #3: Warszawa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2018
RysunkiDavid Evrard
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklIrena
ISBN9788365527653
Format68s. 235x315 mm
Cena49,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wszystko zaczyna się w roku 1947. Obserwujemy dramatyczną scenę rozgrywającą się we wnętrzu zniszczonego kościoła, podczas potajemnie odprawianej mszy. Mała Oliwka ma właśnie przystąpić do pierwszej komunii, gdy drzwi kościoła otwierają się i staje w nich tajemnicza postać. Nieznajomy mężczyzna zamienia kilka słów z księdzem, a ten - z rodzicami dziewczynki. W rezultacie prowadzonej szeptem rozmowy mama zalewa się łzami i zabiera córkę sprzed ołtarza. To właśnie w taki sposób mała Oliwka dowiedziała się, że nie jest tym, kim jej się wydawało i poznała swoje prawdziwe imię – Astar. Ta niezwykle dramatyczna scena przemawia do wyobraźni czytelnika znacznie lepiej, niż jakakolwiek informacja, o tym, jak uratowane dzieci dowiadywały się prawdy o swoim pochodzeniu. Doskonale przecież wiadomo, że takie pełne emocji opowieści o losach konkretnych, nazwanych z imienia i nazwiska osób uratowanych przez Irenę Sendlerową, oddziałują znacznie lepiej niż suchy wywód naszpikowany danymi i liczbami. Komiks otwiera zatem scena jednoznacznie sugerująca, że dramat uratowanych przed śmiercią Żydów nie zakończył się wraz z końcem wojny. Dalsze losy dzieci oraz tych, którzy się nimi opiekowali, były nie mniej dramatyczne.
Narratorem w tym przypadku jest Astar Berkenbaum, ale swoją historię opowiada ona już jako dorosła kobieta… córce podczas wizyty w Jad Waszem. Kobieta wypełnia wspomnieniami z dzieciństwa czas oczekiwania na przybycie samej – już sędziwej – Ireny Sendlerowej. Gdy kobieta przybywa na miejsce spotkania spoglądamy w wojenną przeszłość także i z jej perspektywy. W konsekwencji narracja bardzo swobodnie przeskakuje pomiędzy różnymi okresami. Obserwujemy zatem zdarzenia rozgrywające się po wojnie, ale wracamy również raz po raz do dramatów rozgrywających się podczas wojennej zawieruchy. W ten sposób losy Astar przeplatają się z dramatami przeżywanymi przez Irenę Sendlerową. Jesteśmy zatem świadkami uwięzienia polskiej bohaterki przez gestapo oraz obserwujemy jej uwolnienie spowodowane staraniami Żegoty. Klamrą spinającą to wszystko jest pełne wzruszeń i emocji spotkanie Ireny Sendlerowej osobami czekającymi na nią w Alei Sprawiedliwych. Jest wśród nich także Astar.
O rysunkach Davida Evrarda trudno powiedzieć coś nowego. Jego cartoonowa stylistyka w połączeniu z ciepłymi pastelowymi kolorami Waltera nadaje tej historii familijny charakter, ale sprawia również, że ludzkie dramaty ukazane na planszach komiksu zyskują nieco surrealistyczny charakter. Warto odnotować, że na twórcach komiksu bardzo duże wrażenie zrobiły wizyty w Polsce, czemu dali wyraz w komiksie. Znajdziemy tu nie tylko podziękowanie adresowane do wydawcy, ale także jego nazwisko – oraz kilku innych osób poznanych przez twórców podczas Komiksowej Warszawy – w treści komiksu. Warto również odnotować, że ta pierwotnie planowana jako trylogia (co sugerował format numeracji na okładkach) opowieść, będzie miała swoją kontynuację. Czwarty, zapowiedziany już na jesień, tom będzie nosił tytuł „Jestem z Ciebie dumny”.
Trzeci tom serii prezentującej bohaterskie czyny Ireny Sendlerowej przynosi ogromną dawkę emocji i wzruszeń, a jednocześnie jest najbardziej ze wszystkich dotychczasowych odsłon skomplikowany formalnie. Akcja komiksu nie jest prowadzona linearnie – raz po raz przenosimy się do różnych punktów czasowych i trzeba sporej koncentracji, by uchwycić wszystkie te przejścia i odpowiednio usytuować poszczególne zdarzenia. Co więcej, sprawę dodatkowo komplikuje to, że narracja prowadzona jest z dwóch punktów widzenia. Poszczególne zdarzenia śledzimy albo z perspektywy uratowanej przez Sendlerową Astar, albo – samej tytułowej bohaterki komiksu. Niezmienny natomiast jest baśniowo-mityczny ton, w jakim utrzymana jest ta opowieść o niezwykłej odwadze i prawdziwym bohaterstwie. Dzięki temu komiks ma szansę zainteresować czytelnika i zachęcić do samodzielnego poszukiwania informacji o Irenie Sendlerowej oraz jej działalności. Każdy powinien sam zagłębić się w tej historii i wyrobić sobie własne zdanie. Jest to tym bardziej istotne, że nawet w tym przypadku – jak to zwykle u nas bywa – nie brakuje wersji przedstawiających tę działalność w nieco innym świetle.
koniec
8 czerwca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Karola los wzniosły, los podły
Tomasz Nowak

24 IX 2020

Pamiętacie Johnhny′ego Rottena wykrzykującego dramatyczne pytanie: Kto zabił Bambi? Okazuje się, że to nie jedyne prawdziwie dramatyczne pytanie popkultury. Jest choćby taki Karol. Ba, powstał poświęcony mu w całości komiks! Ale jedyna wiedza o nim pochodzi z tytułu „Mówili na niego Karol”. Nadal więc pytamy, kim on właściwie jest? A odpowiedź, że to trup wcale nas nie zadowala.

więcej »

Wracamy do Teksasu, tam nie ma ropy
Marcin Osuch

23 IX 2020

Prawie dziesięć lat temu, przy okazji serii zbiorczych „Lucky Luke’ów” w rozmiarze szkolnych zeszytów, wyraziłem nadzieję, że przyjdzie czas, gdy wszystkie te historie zostaną wydane tak jak zostały do tego stworzone, w formacie A4. Od kilku lat Egmont wznawia całą serię właśnie w tym kształcie i ostatnio przyszedł czas na tom osiemnasty – „W cieniu wież wiertniczych”.

więcej »

Cokolwiek ci zrobi, nie krzycz
Marcin Knyszyński

22 IX 2020

Dziś znowu czytamy „Sin City”. Poznaliśmy już brutalnego Marva i poharatanego psychicznie Dwighta. Obaj byli antybohaterami pełną gębą, nie różnili się zbytnio od bandziorów, którym stawiali czoła. Dziś spotkamy Johna Hartigana, pierwszego jednoznacznie pozytywnego mieszkańca Miasta Grzechu – zdecydowanie najmniej cynicznego i zepsutego. Być może dlatego cierpi najbardziej.

więcej »

Polecamy

Komiks, którego nie było

Podziemny front:

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Nic nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje
— Paweł Ciołkiewicz

Ratunku!!! Człowieki atakują!
— Paweł Ciołkiewicz

Abrakadabra to czary i magia…
— Paweł Ciołkiewicz

Duchy umarłych
— Paweł Ciołkiewicz

My name is Brazil. Bruno Brazil
— Paweł Ciołkiewicz

Droga nienawiści to droga do pustki
— Paweł Ciołkiewicz

Czarująca feeria
— Paweł Ciołkiewicz

Witajcie w Blackwood College
— Paweł Ciołkiewicz

Nic nie może przecież wiecznie trwać
— Paweł Ciołkiewicz

Rewolwerowcy i potwory
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.