Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 września 2019
w Esensji w Esensjopedii

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 102,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Paweł Ciołkiewicz

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 102,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tomie zatytułowanym „Saga Anglosaska” znalazły się trzy dłuższe oraz kilka krótszych opowieści o panowaniu Normanów na Wyspach Brytyjskich. Akcja poszczególnych historii obejmuje okres od 793 do 1014 roku. Tom rozpoczyna się tak, jak rozpoczęła się - według przekazów historycznych - epoka najazdów wikińskich, czyli od opowieści o napaści na klasztor Lindisfarne w roku 793. Ta dwuzeszytowa historia opisuje inwazję Normanów z perspektywy kilkuletniego chłopca, który u najeźdźców odnajduje to, czego brakuje mu pośród swoich pobratymców. „Panny Tarcz” to historia o trzech wikińskich kobietach dzielnie stawiających czoła anglosaskim żołnierzom. „Swen, który powrócił” to już dłuższa, składająca się z ośmiu zeszytów, historia będąca w gruncie rzeczy wariacją na temat powrotu syna marnotrawnego. Tytułowy bohater po wielu latach spędzonych z dala od rodzinnych ziem wraca na Orkady. Chce odzyskać bogactwa zagrabione przez jego stryja. Czy jeden wojownik jest jednak w stanie przeciwstawić się ludziom północy? Po tej długiej historii otrzymujemy krótki przerywnik: jeden zeszyt ukazujący trudną sytuację kobiet w twardym świecie wikingów. Tom zamyka natomiast opowieść zatytułowana „Krzyż i młot”, której akcja rozgrywa się na kontrolowanych przez wikingów terenach Irlandii. Obserwujemy tu starcie dwóch nietuzinkowych postaci: twardego irlandzkiego mściciela polującego na Normanów, oraz tropiącego go wikińskiego wojownika.
Każda z opowieści została narysowana przez innego rysownika. Najbardziej znani polskiemu czytelnikowi są dwaj z nich. Deana Ormstona znamy z serii „Lucyfer” oraz niedawno wydanego „Czarnego młota”. Jego wersja napaści na Lindisfarne jest utrzymana w doskonale znanej stylistyce – delikatna, cienka linia, duży kontrast oraz specyficzne kreskowanie w połączeniu z dynamicznym kadrowaniem tworzą nieco surrealistyczne wrażenie. Zupełnie inaczej wyglądają natomiast realistyczne rysunki Ryana Kelly′ego w opowieści kończącej ten tom. Gruba, zróżnicowana kreska, mięsiste, gęste szrafowanie i kwadratowe, wyraziste twarze bohaterów sprawiają, że historia nabiera bardzo surowego charakteru. Nagromadzenie szczegółów oraz efektowne kadrowanie sprawiają, że pewne pojawiające się tu i ówdzie kłopoty z anatomią i perspektywą tracą na znaczeniu. Najciekawiej prezentują się jednak rysunki autorstwa Davide Gianfelicego w opowieści o powracającym Swenie. Bardzo dziś popularne połączenie realizmu z cartoonową stylistyką sprawia, że ta historia wygląda bardzo interesująco.
Komiks czyta się dobrze, ale chwilami – szczególnie przy dłuższych historiach – można odnieść wrażenie, że scenarzysta nieco na siłę ciągnie niektóre wątki. W konsekwencji opowieści tracą rytm i napięcie, a finały okazują się nadmiernie wydłużone i pozbawione emocji. Mocną stroną komiksu są natomiast sylwetki bohaterów. Brian Wood umiejętnie prezentuje poszczególne postaci, tworzy interesujące charaktery i buduje pełne napięcia relacje. Szczególnie wyraźnie widać to w opowieściach o Swenie oraz irlandzkim bojowniku. Główni bohaterowie tych historii mają wyrazistych przeciwników i niemal cała narracja zbudowana jest na narastającym napięciu pomiędzy nimi. Całość stanowi na pewno doskonałą pozycję dla wszystkich miłośników historii normańskich najazdów, którzy na pewno odnajdą w tej opowieści interesujące interpretacje zdarzeń sprzed tysiąca lat.
koniec
13 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Bez nieba gwiaździstego, bez prawa moralnego
Sebastian Chosiński

16 IX 2019

Ależ to jest dobre! I przerażające. Wizja końca świata pokazana została tu w sposób syntetyczny – od szczegółu do ogółu – a więc zupełnie inaczej niż w publikowanych dotychczas opowieściach postapokaliptycznych. Zanim Jean-Christophe Chauzy powie, co się wydarzyło, musimy wraz z bohaterami „Reszty świata” przejść prawdziwą gehennę. A na końcu tej drogi czeka nas… tego zapewne dowiemy się z części drugiej cyklu.

więcej »

Marvel: Game over, man, game over!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 IX 2019

Ostatni, sto siedemdziesiąty tom Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela przynosi trzeci, finałowy odcinek eventu zakrojonego na kosmiczną skalę „Avengers: Operacja – Galaktyczna burza”.

więcej »

Tezy o głupocie, biciu i zaśmiecaniu
Paweł Ciołkiewicz

13 IX 2019

„Lis pospolity, czyli z zaśmieconego lasu bajki nie da dzieci” Szczepana Atroszki to niepozorny komiks podejmujący kilka ważnych problemów. Pod pretekstem opowiedzenia humorystycznych historyjek ze zwierzętami w roli głównej, autor brutalnie rozprawia się z ludzką głupotą, zachłannością oraz niewdzięcznością.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Poznać prawdę o sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Solówka Rosomaka – runda druga
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Superbohaterska nostalgia
— Paweł Ciołkiewicz

Kto obroni Niebiosa?
— Sebastian Chosiński

W drodze do jądra ciemności
— Sebastian Chosiński

Niebiańsko-piekielne przesilenie
— Sebastian Chosiński

Oswajania Lucyfera ciąg dalszy
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Tezy o głupocie, biciu i zaśmiecaniu
— Paweł Ciołkiewicz

Dwa światy
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka draka w chińskiej dzielnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wieczna krew
— Paweł Ciołkiewicz

Co, ja nie przebiegnę maratonu? (Trzymaj mi piwo…)
— Paweł Ciołkiewicz

Poznać prawdę o sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Nie w moim ogródku!
— Paweł Ciołkiewicz

Krew jest kobietą
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

Bawiąc, uczyć!
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.