Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 101,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wikingowie

Esensja.pl
Esensja.pl
Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Paweł Ciołkiewicz

Wikingowie

Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 101,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tomie zatytułowanym „Saga Anglosaska” znalazły się trzy dłuższe oraz kilka krótszych opowieści o panowaniu Normanów na Wyspach Brytyjskich. Akcja poszczególnych historii obejmuje okres od 793 do 1014 roku. Tom rozpoczyna się tak, jak rozpoczęła się - według przekazów historycznych - epoka najazdów wikińskich, czyli od opowieści o napaści na klasztor Lindisfarne w roku 793. Ta dwuzeszytowa historia opisuje inwazję Normanów z perspektywy kilkuletniego chłopca, który u najeźdźców odnajduje to, czego brakuje mu pośród swoich pobratymców. „Panny Tarcz” to historia o trzech wikińskich kobietach dzielnie stawiających czoła anglosaskim żołnierzom. „Swen, który powrócił” to już dłuższa, składająca się z ośmiu zeszytów, historia będąca w gruncie rzeczy wariacją na temat powrotu syna marnotrawnego. Tytułowy bohater po wielu latach spędzonych z dala od rodzinnych ziem wraca na Orkady. Chce odzyskać bogactwa zagrabione przez jego stryja. Czy jeden wojownik jest jednak w stanie przeciwstawić się ludziom północy? Po tej długiej historii otrzymujemy krótki przerywnik: jeden zeszyt ukazujący trudną sytuację kobiet w twardym świecie wikingów. Tom zamyka natomiast opowieść zatytułowana „Krzyż i młot”, której akcja rozgrywa się na kontrolowanych przez wikingów terenach Irlandii. Obserwujemy tu starcie dwóch nietuzinkowych postaci: twardego irlandzkiego mściciela polującego na Normanów, oraz tropiącego go wikińskiego wojownika.
Każda z opowieści została narysowana przez innego rysownika. Najbardziej znani polskiemu czytelnikowi są dwaj z nich. Deana Ormstona znamy z serii „Lucyfer” oraz niedawno wydanego „Czarnego młota”. Jego wersja napaści na Lindisfarne jest utrzymana w doskonale znanej stylistyce – delikatna, cienka linia, duży kontrast oraz specyficzne kreskowanie w połączeniu z dynamicznym kadrowaniem tworzą nieco surrealistyczne wrażenie. Zupełnie inaczej wyglądają natomiast realistyczne rysunki Ryana Kelly′ego w opowieści kończącej ten tom. Gruba, zróżnicowana kreska, mięsiste, gęste szrafowanie i kwadratowe, wyraziste twarze bohaterów sprawiają, że historia nabiera bardzo surowego charakteru. Nagromadzenie szczegółów oraz efektowne kadrowanie sprawiają, że pewne pojawiające się tu i ówdzie kłopoty z anatomią i perspektywą tracą na znaczeniu. Najciekawiej prezentują się jednak rysunki autorstwa Davide Gianfelicego w opowieści o powracającym Swenie. Bardzo dziś popularne połączenie realizmu z cartoonową stylistyką sprawia, że ta historia wygląda bardzo interesująco.
Komiks czyta się dobrze, ale chwilami – szczególnie przy dłuższych historiach – można odnieść wrażenie, że scenarzysta nieco na siłę ciągnie niektóre wątki. W konsekwencji opowieści tracą rytm i napięcie, a finały okazują się nadmiernie wydłużone i pozbawione emocji. Mocną stroną komiksu są natomiast sylwetki bohaterów. Brian Wood umiejętnie prezentuje poszczególne postaci, tworzy interesujące charaktery i buduje pełne napięcia relacje. Szczególnie wyraźnie widać to w opowieściach o Swenie oraz irlandzkim bojowniku. Główni bohaterowie tych historii mają wyrazistych przeciwników i niemal cała narracja zbudowana jest na narastającym napięciu pomiędzy nimi. Całość stanowi na pewno doskonałą pozycję dla wszystkich miłośników historii normańskich najazdów, którzy na pewno odnajdą w tej opowieści interesujące interpretacje zdarzeń sprzed tysiąca lat.
koniec
13 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ciekawe, co na to mama Goliata…
Marcin Osuch

16 I 2019

Nad tym właśnie zastanawiała się siostra Chucka, dowiedziawszy się, że Goliat przegrał uderzony kamieniem w głowę. Urocze, prawda? Jak całe najnowsze „Fistaszki”.

więcej »

Krótko o komiksach: Tylko dyliżansów żal
Marcin Mroziuk

15 I 2019

Trzeba przyznać, że pierwszy album o Lucky Luke’u, który wspólnie stworzyli Morris i Goscinny, skutecznie oparł się próbie czasu.

więcej »

Historia w obrazkach: „Wybrani”, by zginąć
Sebastian Chosiński

14 I 2019

Przyznam uczciwie, że mam z tym „Narodem wybranym” problem. Bo o ile całkiem nieźle wypada w nim, mimo akademickiego wykładu, warstwa fabularna, o tyle nieatrakcyjnie prezentuje się jego strona wizualna. Widać, że choć autor – Kristof Bien, Duńczyk z żydowsko-polskimi korzeniami – ma ogólne pojęcie o rysowaniu, to jednak z komiksem jako takim nie miał dotąd zbyt wiele do czynienia.

więcej »

Polecamy

Kadry odnalezione #2

Kadr, który…:

Kadry odnalezione #2
— Marcin Osuch

Nerd w świecie fantasy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Minki dziewczynki i twarze gliniarzy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mary Jane, kocham cię!
— Marcin Knyszyński

Dłonie i łapki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cały we krwi!
— Marcin Knyszyński

Trach! Łup! Aaargh!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż twórcy

Światło i mrok
— Paweł Ciołkiewicz

Solówka Rosomaka – runda druga
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Superbohaterska nostalgia
— Paweł Ciołkiewicz

Kto obroni Niebiosa?
— Sebastian Chosiński

W drodze do jądra ciemności
— Sebastian Chosiński

Niebiańsko-piekielne przesilenie
— Sebastian Chosiński

Oswajania Lucyfera ciąg dalszy
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Głowa rodziny
— Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty… nie żyjesz
— Paweł Ciołkiewicz

Do stu milionów kabestanów!
— Paweł Ciołkiewicz

Ludzki umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Smacznego…
— Paweł Ciołkiewicz

Kto z Dłonią wojuje…
— Paweł Ciołkiewicz

Żal za grzechy
— Paweł Ciołkiewicz

„Twoje serce do życia wystarczy…”
— Paweł Ciołkiewicz

„Przed Polską nie ma ucieczki…”
— Paweł Ciołkiewicz

Na południu bez zmian
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.