Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 października 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Paweł Ciołkiewicz

Wikingowie
[Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj „Ludzie Północy #1: Saga anglosaska” - recenzja]

Moda na opowieści o wikingach trwa w najlepsze. Po serialu („Wikingowie”) i mandze („Saga Winlandzka”) przyszedł czas na komiks z amerykańskiego podwórka. Dzieło Briana Wooda jest niezłe, ale niestety w porównaniu do serialowego i mangowego wariantu prezentuje się nieco gorzej.

Davide Gianfelice, Dean Ormston, Brian Wood, Danijel Zezelj
‹Ludzie Północy #1: Saga anglosaska›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLudzie Północy #1: Saga anglosaska
Scenariusz
Data wydania27 czerwca 2018
RysunkiDanijel Zezelj, Dean Ormston, Davide Gianfelice
Wydawca Egmont
CyklLudzie Północy
ISBN9788328134263
Format464s. 170x260 mm
Cena119,99
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
W tomie zatytułowanym „Saga Anglosaska” znalazły się trzy dłuższe oraz kilka krótszych opowieści o panowaniu Normanów na Wyspach Brytyjskich. Akcja poszczególnych historii obejmuje okres od 793 do 1014 roku. Tom rozpoczyna się tak, jak rozpoczęła się - według przekazów historycznych - epoka najazdów wikińskich, czyli od opowieści o napaści na klasztor Lindisfarne w roku 793. Ta dwuzeszytowa historia opisuje inwazję Normanów z perspektywy kilkuletniego chłopca, który u najeźdźców odnajduje to, czego brakuje mu pośród swoich pobratymców. „Panny Tarcz” to historia o trzech wikińskich kobietach dzielnie stawiających czoła anglosaskim żołnierzom. „Swen, który powrócił” to już dłuższa, składająca się z ośmiu zeszytów, historia będąca w gruncie rzeczy wariacją na temat powrotu syna marnotrawnego. Tytułowy bohater po wielu latach spędzonych z dala od rodzinnych ziem wraca na Orkady. Chce odzyskać bogactwa zagrabione przez jego stryja. Czy jeden wojownik jest jednak w stanie przeciwstawić się ludziom północy? Po tej długiej historii otrzymujemy krótki przerywnik: jeden zeszyt ukazujący trudną sytuację kobiet w twardym świecie wikingów. Tom zamyka natomiast opowieść zatytułowana „Krzyż i młot”, której akcja rozgrywa się na kontrolowanych przez wikingów terenach Irlandii. Obserwujemy tu starcie dwóch nietuzinkowych postaci: twardego irlandzkiego mściciela polującego na Normanów, oraz tropiącego go wikińskiego wojownika.
Każda z opowieści została narysowana przez innego rysownika. Najbardziej znani polskiemu czytelnikowi są dwaj z nich. Deana Ormstona znamy z serii „Lucyfer” oraz niedawno wydanego „Czarnego młota”. Jego wersja napaści na Lindisfarne jest utrzymana w doskonale znanej stylistyce – delikatna, cienka linia, duży kontrast oraz specyficzne kreskowanie w połączeniu z dynamicznym kadrowaniem tworzą nieco surrealistyczne wrażenie. Zupełnie inaczej wyglądają natomiast realistyczne rysunki Ryana Kelly′ego w opowieści kończącej ten tom. Gruba, zróżnicowana kreska, mięsiste, gęste szrafowanie i kwadratowe, wyraziste twarze bohaterów sprawiają, że historia nabiera bardzo surowego charakteru. Nagromadzenie szczegółów oraz efektowne kadrowanie sprawiają, że pewne pojawiające się tu i ówdzie kłopoty z anatomią i perspektywą tracą na znaczeniu. Najciekawiej prezentują się jednak rysunki autorstwa Davide Gianfelicego w opowieści o powracającym Swenie. Bardzo dziś popularne połączenie realizmu z cartoonową stylistyką sprawia, że ta historia wygląda bardzo interesująco.
Komiks czyta się dobrze, ale chwilami – szczególnie przy dłuższych historiach – można odnieść wrażenie, że scenarzysta nieco na siłę ciągnie niektóre wątki. W konsekwencji opowieści tracą rytm i napięcie, a finały okazują się nadmiernie wydłużone i pozbawione emocji. Mocną stroną komiksu są natomiast sylwetki bohaterów. Brian Wood umiejętnie prezentuje poszczególne postaci, tworzy interesujące charaktery i buduje pełne napięcia relacje. Szczególnie wyraźnie widać to w opowieściach o Swenie oraz irlandzkim bojowniku. Główni bohaterowie tych historii mają wyrazistych przeciwników i niemal cała narracja zbudowana jest na narastającym napięciu pomiędzy nimi. Całość stanowi na pewno doskonałą pozycję dla wszystkich miłośników historii normańskich najazdów, którzy na pewno odnajdą w tej opowieści interesujące interpretacje zdarzeń sprzed tysiąca lat.
koniec
13 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pęknięta porcelana
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

16 X 2021

Nie ważne, jak mężczyzna (a w zasadzie dwóch) zaczyna, ale jak kończy. Trzeci, ostatni, tom cyklu „Porcelana” z podtytułem „Wieża z kości słoniowej”, to zarazem najlepsza, jak i najbardziej wstrząsająca odsłona trylogii.

więcej »

„MAX” ale na wesoło
Marcin Knyszyński

15 X 2021

Przy okazji pierwszego tomu „Punisher MAX” od Egmontu wspomniałem o pewnej inicjatywie Marvela z roku 1998. „Marvel Knights”, forpoczta imprintu „MAX”, nowa linia wydawnicza, której głównym zadaniem był dryf ku o wiele bardziej poważnym i wymagającym fabułom, przedstawiła wybranych bohaterów Marvela w nieco innym, dojrzalszym wydaniu. Między innymi Punishera – oto przybywają Garth Ennis i Steve Dillon, niesieni falą sukcesu „Kaznodziei”. (...)

więcej »

Prawdziwy Venom, to ten z Eddiem Brockiem!
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 X 2021

Po latach zawirowań, symbiont z kosmosu i Eddie Brock znów połączyli się w Venoma. I wszystko jest po staremu. No, prawie… o tym opowiada pierwszy tom serii „Venom”.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na właściwych torach
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Ostry zakręt
— Marcin Knyszyński

Po krawędzi monety
— Marcin Knyszyński

Kto jest godzien?
— Marcin Knyszyński

Początek uniwersum
— Marcin Knyszyński

Nie przegap: Maj 2021
— Esensja

Wolności!
— Marcin Knyszyński

Ale im pokazaliśmy, nie?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czarno to widać
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Poznać prawdę o sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Bohater o tysiącu twarzy
— Paweł Ciołkiewicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch?
— Paweł Ciołkiewicz

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Moje kolejne honorarium
— Paweł Ciołkiewicz

Sztuka dla sztuki
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.