Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #6: Corto Maltese na Syberii (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #6: Corto Maltese na Syberii (wyd.II)
Tytuł oryginalnyCorto sconta detta arcana
Scenariusz
Data wydania2018
RysunkiHugo Pratt
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328135031
Format104s. 215x285 mm
Cena79,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 67,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nie zabili go i uciekł

Esensja.pl
Esensja.pl
„Corto Maltese na Syberii” to szósty tom przygód Maltańczyka. W przeciwieństwie do poprzednich albumów, zamiast luźno powiązanych epizodów, otrzymujemy jedną, pełną rozmachu opowieść rozgrywającą się w egzotycznych miejscach i burzliwych czasach.

Marcin Osuch

Nie zabili go i uciekł

„Corto Maltese na Syberii” to szósty tom przygód Maltańczyka. W przeciwieństwie do poprzednich albumów, zamiast luźno powiązanych epizodów, otrzymujemy jedną, pełną rozmachu opowieść rozgrywającą się w egzotycznych miejscach i burzliwych czasach.

Hugo Pratt
‹Corto Maltese #6: Corto Maltese na Syberii (wyd.II)›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCorto Maltese #6: Corto Maltese na Syberii (wyd.II)
Tytuł oryginalnyCorto sconta detta arcana
Scenariusz
Data wydania2018
RysunkiHugo Pratt
PrzekładMaria Mosiewicz
Wydawca Egmont
CyklCorto Maltese
ISBN9788328135031
Format104s. 215x285 mm
Cena79,99
Gatunekhistoryczny, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 67,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Historie o Corto to przede wszystkim historie niezwykłych spotkań i pożegnań. Na końcu tego tomu znajdziemy jedno z najbardziej sugestywnych rozstań w całej serii. Wraz z mistycznym początkiem tworzy ono pełne nienaturalnego wręcz spokoju klamry spinające dramatyczne wydarzenia. Corto po przygodach weneckich przybywa do Hong Kongu. Tak do końca nie wiadomo, co go tutaj przywiodło. Rozmowa z chińskim mędrcem Długie Życie niewiele wyjaśnia. Ot - typowa pseudofilozoficzna gadka w stylu Corto (i Pratta), tym razem w wydaniu dalekowschodnim (wcześniej były voodoo i inne). Akcja zaczyna się chwilę później, gdy do Maltańczyka siedzącego na portowej ławce (fajnie narysowana scena) dosiada się jego stary kumpel – Rasputin (ponoć to nie TEN Rasputin). Jeśli śledziliście wcześniejsze przygody Corto to łatwo się domyślić, że teraz akcja się rozkręci. I rzeczywiście: przedstawicielki tajnej organizacji „Czerwone latarnie” proponują dwójce Europejczyków udział w ryzykownym, acz zyskownym przedsięwzięciu. Chodzi o „złoty pociąg” czyli przemierzający Syberię skład przewożący skarby carskiej rodziny. Póki co pociąg jest w posiadaniu niejakiego admirała Kołczaka nieopodal granicy mongolskiej. Tutaj konieczne jest kilka słów wyjaśnienia. Dokładnie w czasie, gdy Corto przybywa do Hong Kongu, kończy się pierwsza wojna światowa. Co jednocześnie oznacza, że w tym samym czasie Rosja jest targana rewolucją bolszewicką, kontrrewolucją, interwencją aliantów, podgryzaniem przez Japończyków. Nie chcę tutaj wchodzić w szczegóły kontekstu historycznego, bo i tak nie zrobię tego lepiej, niż nasz redakcyjny historyk Sebastian Chosiński w recenzji poprzedniego wydania tego albumu sprzed czternastu (!) lat. Skutek jest taki, że przy takim kociokwiku konkurencja do przytulenia skarbu jest duża. Japończycy, chińskie triady, mongolski rewolucjonista Suche Bator, chiński generał Zhang i wielu innych. Brakuje tylko australijskich Aborygenów i pingwinów z Madagaskaru. Może jest w tym trochę próżności Pratta chcącego popisać się swoją znajomością historii poprzez wciskanie gdzie się da autentycznych postaci. Ale trzeba oddać autorowi sprawiedliwość, że ten patent zdaje egzamin, bo dzięki temu cała opowieść nabiera niezłego tempa. Chwilami Corto zaczyna być irytujący z tą swoją arogancją i wychodzeniem z cało ze spotkań z bezwzględnymi despotami. Ci despoci to najmocniejszy element całej opowieści. Mają swoje charaktery, dążenia, cele. Jedni są pragmatykami walczącymi o czystą władzę (Zhang) inni fatalistami z głowami pełnymi ideałów (baron von Ungern). Co ciekawe, w najlepszym świetle przedstawił Pratt bolszewików. Prowokacja, czy kolejny przykład zachodniego zapatrzenia się w komunistyczne ideały? Ot, kilku miłych gości troszczących się o swój kraj i jego mieszkańców. Sympatyczniej niż w poprzednich albumach przedstawiony został wspomniany wcześniej Rasputin. Nadal pyskaty, ale jakiś taki bardziej przyjacielski wobec Maltese. Akurat w przypadku Rasputina można mieć wątpliwości, czy to jest właściwy kierunek ewolucji charakterologicznej.
Sebastianowi Chosińskiemu Corto Maltese kojarzył się z powieściami Verne’a. Mnie bardziej przygody Maltańczyka przywodzą na myśl Indianę Jonesa. Może złoty pociąg to nie Arka Przymierza, ale styl działania podobny. I podobnie wciąga odbiorcę.
koniec
14 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ciekawe, co na to mama Goliata…
Marcin Osuch

16 I 2019

Nad tym właśnie zastanawiała się siostra Chucka, dowiedziawszy się, że Goliat przegrał uderzony kamieniem w głowę. Urocze, prawda? Jak całe najnowsze „Fistaszki”.

więcej »

Krótko o komiksach: Tylko dyliżansów żal
Marcin Mroziuk

15 I 2019

Trzeba przyznać, że pierwszy album o Lucky Luke’u, który wspólnie stworzyli Morris i Goscinny, skutecznie oparł się próbie czasu.

więcej »

Historia w obrazkach: „Wybrani”, by zginąć
Sebastian Chosiński

14 I 2019

Przyznam uczciwie, że mam z tym „Narodem wybranym” problem. Bo o ile całkiem nieźle wypada w nim, mimo akademickiego wykładu, warstwa fabularna, o tyle nieatrakcyjnie prezentuje się jego strona wizualna. Widać, że choć autor – Kristof Bien, Duńczyk z żydowsko-polskimi korzeniami – ma ogólne pojęcie o rysowaniu, to jednak z komiksem jako takim nie miał dotąd zbyt wiele do czynienia.

więcej »

Polecamy

Kadry odnalezione #2

Kadr, który…:

Kadry odnalezione #2
— Marcin Osuch

Nerd w świecie fantasy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Minki dziewczynki i twarze gliniarzy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mary Jane, kocham cię!
— Marcin Knyszyński

Dłonie i łapki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Cały we krwi!
— Marcin Knyszyński

Trach! Łup! Aaargh!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Co Kropelka sklei…
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Pola śmierci
— Marcin Knyszyński

Uszta Żona
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Inne recenzje

Historia w obrazkach: Na Zabajkalu wojna trwa…
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Mój przyjaciel Stalin
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Marynarz i Indianie
— Marcin Osuch

Corto nieuporządkowany
— Marcin Osuch

Między wyspami
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

Historia w obrazkach: Na krańcu świata pod gradem kul
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

W pogoni za obojczykiem
— Paweł Sasko

Tegoż autora

Ciekawe, co na to mama Goliata…
— Marcin Osuch

Przypadek? Nie sądzę
— Marcin Osuch

Instrukcja, głupcze!
— Marcin Osuch

Koniec prywatności
— Marcin Osuch

Niedoskonała odyseja kosmiczna
— Marcin Osuch

Mój przyjaciel Stalin
— Marcin Osuch

To gumisie nie miały białych czapek?
— Marcin Osuch

Wysiłek, pomysłowość i upór
— Marcin Osuch

A kto umarł, ten nie żyje
— Marcin Osuch

Dlaczego Armstrong?
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.