Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Alberto Breccia, Héctor Germán Oesterheld
‹Mort Cinder›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMort Cinder
Tytuł oryginalnyMort Cinder
Scenariusz
Data wydania12 września 2018
RysunkiAlberto Breccia
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych, Patrycja Zarawska
Wydawca Non Stop Comics
ISBN978-83-8110-620-7
Format224s. 194×280mm; oprawa twarda
Cena59,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Z prochu powstałeś…

Esensja.pl
Esensja.pl
„Mort Cinder” to urzekająca w swej fabularnej prostocie historia, która z stopniowo odkrywa przed czytelnikiem wiele fascynujących znaczeń i symboli. Błyskotliwe i pięknie zilustrowane historie pochłania się jednym tchem, ale warto chwilę nad nimi się zatrzymać, żeby docenić kunszt ich twórców.

Paweł Ciołkiewicz

Z prochu powstałeś…

„Mort Cinder” to urzekająca w swej fabularnej prostocie historia, która z stopniowo odkrywa przed czytelnikiem wiele fascynujących znaczeń i symboli. Błyskotliwe i pięknie zilustrowane historie pochłania się jednym tchem, ale warto chwilę nad nimi się zatrzymać, żeby docenić kunszt ich twórców.

Alberto Breccia, Héctor Germán Oesterheld
‹Mort Cinder›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMort Cinder
Tytuł oryginalnyMort Cinder
Scenariusz
Data wydania12 września 2018
RysunkiAlberto Breccia
PrzekładIwona Michałowska-Gabrych, Patrycja Zarawska
Wydawca Non Stop Comics
ISBN978-83-8110-620-7
Format224s. 194×280mm; oprawa twarda
Cena59,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterami zebranych w tomie opowieści, publikowanych pierwotnie na początku lat sześćdziesiątych w argentyńskim magazynie komiksowym „Misterix”, są dwaj mężczyźni na różne sposoby uwięzieni w przeszłości. Sędziwy Ezra Winston podobnie jak jego ojciec oraz dziadek prowadzi antykwariat. Ta stanowiąca swoisty hołd oddany rodzinnej tradycji praca pasjonuje go i pochłania go bez reszty. Fascynują go przedmioty z przeszłości – niezwykłe artefakty, w których zaklęta została magia minionych epok. Mort Cinder zdarzeń z przeszłości doświadczył natomiast na własnej skórze. Choć wygląda na młodego, żyje już od tysięcy lat i brał udział – zazwyczaj jednak w charakterze szeregowego żołnierza, wojownika lub zwykłego robotnika, albo nawet niewolnika – w najważniejszych historycznych oraz mitycznych zdarzeniach. To, czego Ezra dowiedział się z książek, opowieści mitów i legend, Mort zna z własnych, nie zawsze przyjemnych, choć zawsze pouczających, doświadczeń.
Los sprawia, że obaj mężczyźni poznają się w bardzo dramatycznych okolicznościach, a następnie wspólnie przeżywają tyleż fascynujące, co niebezpieczne przygody. W niektórych historiach za sprawą jakiejś magii wspólnie przenoszą się do przeszłości, w innych Mort jedynie opowiada o niej swojemu towarzyszowi. Podczas lektury przenosimy się zatem na fronty pierwszej wojny światowej, odwiedzamy plac budowy Wieży Babel oraz zaglądamy do starożytnych egipskich grobowców. Obserwujemy także perypetie Morta w amerykańskim więzieniu pod koniec lat dwudziestych dwudziestego wieku, wyruszamy do Peru czasów konkwisty oraz wchodzimy na pokład dziewiętnastowiecznego statku niewolniczego. Na koniec zaś bierzemy udział w epickiej bitwie pod Termopilami, podczas której nasz bohater jest jednym z trzystu wojowników dowodzonych przez Leonidasa. Wszystkie te historie są zróżnicowane nie tylko ze względu na czasu i miejsca, w których się rozgrywają, ale także z powodu ich przynależności gatunkowej. Autorzy nieustannie eksperymentują w ciekawy sposób łącząc konwencję opowieści historycznej z opowieściami grozy oraz science-fiction.
Tę różnorodność gatunkową doskonale uzupełnia warstwa graficzna komiksu, stanowiąca urzekające połączenie realizmu i ekspresjonizmu. Twarze i sylwetki bohaterów narysowane są w sposób hiperrealistyczny, natomiast tła stanowią rezultat szalonych eksperymentów. Widać tu na przykład tworzenie różnych faktur za pomocą pogniecionego papieru, chusteczek, serwetek i innych narzędzi oraz przedmiotów. Uważny czytelnik znajdzie nawet odciski palców autora, na których dokładnie widać linie papilarne. W rysunkach Alberto Brecii z jednej strony widać ogromną swobodę, czasami wręcz nonszalancję, oraz nieokiełznaną kreatywność, z drugiej natomiast zauważalny jest ogromny rygor i podporządkowanie się regułom tworzenia przejrzystego i czytelnego rysunku. Wyjątkowe wrażenie robi również malarski sposób nakładania tuszu. Na planszach dokładnie widać wszystkie pociągnięcia pędzla, smugi, plamy, drobne niedoskonałości, które oczywiście w takim mistrzowskim wykonaniu w gruncie rzeczy wcale niedoskonałościami nie są. Artysta doskonale posługuje się światłocieniem oraz lubuje się w stosowaniu wysokiego kontrastu, co nadaje rysunkom odpowiednio mroczny charakter. Choć te rysunki powstały na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, spokojnie mogłyby dziś uchodzić za nowatorski i odważny wytwór naszych czasów. Oglądając poszczególne plansze trudno uniknąć skojarzeń z rysunkami Mike’a Mignoli, Eduardo Risso czy Franka Millera i trudno powstrzymać się przed konstatacją, że ich dzieła - na swój sposób przecież świetne - są jednak wtórne. Trudno się zresztą dziwić, że prace argentyńskiego artysty do dziś inspirują współczesnych twórców komiksowych, można je bowiem uznać za ponadczasowe.
Formuła komiksu wydaje się prosta, ale jednak w tej prostocie można doszukać się wielu subtelnych symboli oraz ciekawych odniesień. Na niektóre z nich zwraca uwagę Janis Breckenridge w swoim posłowiu do tego dzieła. Jeśli już o tym mowa, to trzeba nadmienić, że poza tym świetnym tekstem znajdziemy w albumie również napisany przez Hectora Germana Oesterhelda scenariusz opowieści, który nie doczekał się niestety realizacji oraz szczegółowe biogramy obu nieżyjących już twórców komiksu. Wracając do symboliki, warto wspomnieć chociażby o imieniu tytułowego bohatera. Mort to oczywiście słowo oznaczające śmierć. Bohater tej opowieści faktycznie umierał wielokrotnie, ale zawsze powracał do świata żywych, co stanowi ciekawą interpretację maksymy „z prochu powstałeś i w proch się obrócisz”. Zresztą nazwisko bohatera – Cinder – oznacza właśnie proch, czy też popiół. Niezwykłe życie Morta Cindera można zatem uznać za wariację na temat tej cykliczności – Mort umiera raz po raz, ale zawsze powstaje z martwych, odradza się, by znów umrzeć. A może raczej umiera, by znów się narodzić. Ezra Winston ma co prawda tylko jedno życie, ale również można powiedzieć, że żył wielokrotnie, choć oczywiście w zupełnie innym sensie. Sędziwy antykwariusz, studiując różne obiekty, wiele razy przenosił się bowiem w wyobraźni do czasów, w których powstawały. Te artefakty z zamierzchłej przeszłości traktował jako swoisty wehikuł czasu aż do momentu, gdy na jego drodze stanął Mort Cinder…
Alberto Breccia to kolejny wywodzący się z Ameryki Południowej artysta debiutujący w ostatnim czasie na polskim rynku. Wydawnictwo Non Stop Comics dołączyło tym samym do zacnego grona wydawców mających w ofercie dzieła latynoskich twórców. „Mort Cinder” to bez wątpienia dzieło ponadczasowe i wybitne. Lektura komiksu stanowi niepowtarzalną okazję do obcowania z dobrymi, klasycznymi fabułami czerpiącymi pełnymi garściami z dorobku literatury fantastycznej, opowieści grozy oraz dzieł historycznych. Co więcej, zostały one zilustrowane w prawdziwie mistrzowski sposób. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że nie będzie to jedyny komiks Alberto Brecci dostępny na polskim rynku i niebawem zobaczymy jego inne wspaniałe prace.
koniec
26 września 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jazz Maynard #1 - recenzja
Marcin Knyszyński

21 IV 2019

Dziś wybieramy się do Hiszpanii. Pierwszy tom komiksu „Jazz Maynard”, opatrzony podtytułem „Trylogia Barcelońska”, jest historią pewnego młodego, bardzo utalentowanego muzyka, który szybko zdradza nam swoje inne, niesamowite talenty. Thriller, kryminał, akcja, „heist movie”, sztuki walki, a wszystko to w charakterystycznym stylu japońskiej mangi. Zdecydowanie dla dorosłych.

więcej »

Marvel: WKKM #151: Strażnicy Galaktyki: Kosmiczni Avengers - recenzja
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

20 IV 2019

Wydawało się, że na stu pięćdziesięciu numerach Wielka Kolekcja Komiksów Marvela zakończy swój żywot. Ostatecznie agonia została przedłużona jeszcze o dwadzieścia kolejnych. Tym, który okazał się być sto pięćdziesiątym pierwszym otrzymał tytuł „Guardians of the Galaxy: Kosmiczni Avengers”.

więcej »

Transmetropolitan #3 - recenzja
Paweł Ciołkiewicz

19 IV 2019

W trzecim tomie serii „Transmetropolitan” autorzy ukazują konsekwencje brutalnej kampanii wyborczej. Bestia zostaje pokonana przez Uśmiechniętego, ale to nie oznacza, że teraz zapanuje spokój. Nowy prezydent zaprowadza swoje porządki, a dla Pająka Jeruzalema prawdziwe kłopoty dopiero się zaczynają. Publikujący na łamach „Słowa” swoje gniewne teksty dziennikarz będzie musiał znaleźć w sobie nie tylko nową motywację do pracy, ale także odwagę, by zaryzykować własne życie.

więcej »

Polecamy

Córy Iranu

Kadr, który…:

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Queens, Nowy Jork, 1975 rok
— Paweł Ciołkiewicz

Przedstawienie musi trwać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Finger Tower
— Paweł Ciołkiewicz

Czy te oczy mogą kłamać?
— Paweł Ciołkiewicz

Szprrreeech!!
— Paweł Ciołkiewicz

Zobacz też

Tegoż autora

Transmetropolitan #3 - recenzja
— Paweł Ciołkiewicz

Obudź się!
— Paweł Ciołkiewicz

Zawieja w Michigan
— Paweł Ciołkiewicz

Nieustraszone kobiety
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka miłość
— Paweł Ciołkiewicz

Zachować życie
— Paweł Ciołkiewicz

Co zdarzyło się w Chinatown?
— Paweł Ciołkiewicz

Wielka gra
— Paweł Ciołkiewicz

Żywot człowieka żałosnego
— Paweł Ciołkiewicz

„Tysiąc małych wstrętów do siebie samego”
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.