Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 sierpnia 2019
w Esensji w Esensjopedii

José Homs, Zidrou
‹Shi #2: Król-Demon›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi #2: Król-Demon
Tytuł oryginalnyShi #2: Le Roi Démon
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiJosé Homs
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklShi
Cena45,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Władza nad kobietami
[José Homs, Zidrou „Shi #2: Król-Demon” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi tom komiksu „Shi” przynosi dalszy ciąg trzymającej w napięciu opowieści o kobiecym buncie. Buncie wynikającym z ogromnej niesprawiedliwości i krzywdy, skrywanej za fasadą kłamstw i obłudy. Odwołując się do słów jednej z bohaterek, można bowiem powiedzieć, że być może w czasach wiktoriańskich to kobieta sprawowała władzę nad największym imperium świata, ale tak naprawdę, to świat sprawował brutalną władzę nad kobietami.

Paweł Ciołkiewicz

Władza nad kobietami
[José Homs, Zidrou „Shi #2: Król-Demon” - recenzja]

Drugi tom komiksu „Shi” przynosi dalszy ciąg trzymającej w napięciu opowieści o kobiecym buncie. Buncie wynikającym z ogromnej niesprawiedliwości i krzywdy, skrywanej za fasadą kłamstw i obłudy. Odwołując się do słów jednej z bohaterek, można bowiem powiedzieć, że być może w czasach wiktoriańskich to kobieta sprawowała władzę nad największym imperium świata, ale tak naprawdę, to świat sprawował brutalną władzę nad kobietami.

José Homs, Zidrou
‹Shi #2: Król-Demon›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi #2: Król-Demon
Tytuł oryginalnyShi #2: Le Roi Démon
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiJosé Homs
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklShi
Cena45,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Jennifer Winterfield oraz tajemnicza Japonka po zdarzeniach opisanych w poprzednim tomie znalazły się w sytuacji – delikatnie mówiąc – nie do pozazdroszczenia. Pierwsza, w celu uniknięcia skandalu, została przez władczego ojca siłą wydana za mąż za wielebnego Greena, drugą natomiast zamknięto w domu publicznym. Jennifer cierpliwie znosi upokorzenia ze strony zwyrodniałego duchownego, choć stopniowo wzbiera w niej wściekłość. W poprzednim tomie poznaliśmy już trochę charakter dziewczyny, zatem dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że gdy czara goryczy się przelewa, dochodzi do buntu. W tym samym czasie tajemnicza Japonka przeżywa swoje piekło w domu publicznym prowadzonym przez lady Muse. Jak się okazuje przedsiębiorcza właścicielka zajmuje się nie tylko spełnianiem ekscentrycznych zachcianek seksualnych dygnitarzy państwowych odwiedzającej jej przybytek, ale próbuje także wykorzystać ich obecność w innym celu. W tej grze bierze udział nawet królowa Wiktoria, która próbuje poprzez siatkę szpiegów trzymać rękę na pulsie.
Równolegle obserwujemy zdarzenia rozgrywające się w roku 2013. Po zwolnieniu z odpowiedzialności za śmierć siedmioletniego Mustaphy Abdullaha Ibrahima, który zginął w wybuchu miny przeciwpiechotnej, szef koncernu zbrojeniowego SVPPB Lionel Barrington sam doświadczył ogromnej tragedii. Podczas uroczystości powitalnej zorganizowanej na terenie jego posiadłości wybucha mina, a syn potentata zbrojeniowego traci nogę. Barrington stara się pomóc w śledztwie, ale jego zaangażowanie i otwartość przynoszą niespodziewane i dramatyczne skutki. Pytanie o to, jak wpłynie n niego osobista tragedia pozostaje na razie otwarte. Czy niczym Tony Stark zrezygnuje z dalszego prowadzenia biznesu przynoszącego ogromne pieniądze, ale będącego także źródłem cierpień wielu niewinnych ludzi? A może jednak podąży drogę zupełnie inną?
Akcja komiksu rozgrywa się dwóch planach czasowych. Z jednej strony zatem widzimy świat, w którym rządzą mężczyźni, a kobiety traktowane są jak rzeczy. Oczywiście wszystko to jednak skryte wiktoriańskimi konwenansami nakazującymi traktować kobiety jak damy. Trzeba przyznać, że podczas lektury komiksu, szczególnie tych fragmentów, w których widzimy jak traktowane są bohaterki tej opowieści, trudno nie poczuć gniewu. Z drugiej zaś strony widzimy współczesność. Świat, w którym mimo ponad stu lat rozwoju, sytuacja kobiet nadal nie jest idealna. W tym kontekście bunt zapoczątkowany w dziewiętnastym wieku nadal ma rację bytu. Zidrou umiejętnie zestawia ze sobą obie rzeczywistości wydobywając zarówno różnice, jak i podobieństwa. Opowieść skonstruowana jest bardzo sprawnie, przejścia pomiędzy dwoma planami czasowymi są płynne i doskonale zaplanowane.
Swoimi umiejętnościami również popisuje się rysownik. José Homs tworzy efektowne krajobrazy, ukazuje pełne detali wnętrza, dynamiczne sceny akcji oraz wyraziste sylwetki postaci. Znajdziemy tu wiele efektownych rozwiązań graficznych – na przykład sekwencja bitwy morskiej, czy objawienie się Króla-Demona. Moim ulubionym fragmentem jest jednak nieco skromniejsza scena, ukazująca partię szachów rozgrywaną w zakładzie psychiatrycznym. Rysownik rozrysował ją, co wydaje się oczywiste, w kwadratowych panelach, przypominających pola szachownicy. Niby drobiazg, a cieszy oko i pokazuje, że autorzy mają pod kontrolą najdrobniejsze nawet szczegóły swojego dzieła.
Podobnie jak w pierwszym tomie, także i tutaj trzy główne elementy decydują o wartości komiksu – intrygujący pomysł, świetny scenariusz i doskonałe rysunki. Po efektownym zarysowaniu punktu wyjścia autorzy utrzymują napięcie i dynamikę swojej opowieści. Doskonale panują nad fabułą, sprawnie przeskakując pomiędzy dziewiętnastym i dwudziestym pierwszym wiekiem. Udaje się im również kilka razy zaskoczyć czytelnika wprowadzając niespodziewane rozwiązania. Co więcej, ich historia silnie oddziałuje na emocje. Można wręcz poczuć bezradność i gniew kobiet poniżanych i szykanowanych w dziewiętnastowiecznej Anglii. Można również zrozumieć, a być może nawet i usprawiedliwiać, akty buntu i zemsty podejmowane przez ich kontynuatorki w dwudziestym pierwszym wieku. Oczywiście nie są ta działania jednoznacznie moralnie, ale mają swoje uzasadnienie. Tak czy inaczej ziarno buntu zasiane w czasach wiktoriańskich przynosi krwawe plony współcześnie. Czas pokaże, co z tego wyniknie.
koniec
15 października 2018

Komentarze

15 X 2018   20:58:46

Ten komiks to jest jakiś feministyczny manifest?

15 X 2018   21:04:10

Moim zdaniem nie. Nie twierdzę, że w ogóle może istnieć jakiś przekaz wolny od ideologicznego zaangażowania, ale nie odebrałem tego komiksu jako manifestu feministycznego. Na pewno są tam natomiast elementy retoryki antywojennej, jest też próba ukazania prawdziwego oblicza imperialnej polityki. Przede wszystkim jednak to jest świetna opowieść.

15 X 2018   22:14:00

OK, jak ideologia nie dominuje nad fabułą to jeszcze ujdzie. Przymierzam się do serii ze względu na rysunki, ale nie chciałbym tych komiksów tylko oglądać.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Punisher w trzech odsłonach
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

26 VIII 2019

„Punisher Max” wydawany przez Egmont w ramach Marvel Classic wszedł w całkiem nową fazę. Szósty tom nie jest już sygnowany nazwiskiem Gartha Ennisa. Nie znaczy jednak, że to źle.

więcej »

Rozterki młodego superbohatera
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 VIII 2019

Czwarty tom zbiorczego wydania serii "Invincible" to ewidentnie pozycja dla tych, którzy znają poprzednie przygody Marka Graysona, ponieważ niespiesznie rozwija kolejne etapy w jego życiu.

więcej »

Fani niezalu drą łacha z mejnstrimowców
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 VIII 2019

Wyobraźcie sobie świat, w którym Hogwart to szkoła dla elity morderców, zaś Harry Potter jest depresyjnym typem z szemraną przeszłością. Taka właśnie jest seria "Deadly Class", a jej tom drugi wypada jeszcze lepiej od poprzednika.

więcej »

Polecamy

Dwanaście i pół fortepianu

Kadr, który…:

Dwanaście i pół fortepianu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nadchodzą złodupcy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Idę i powiewam
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ludzie nietoperze
— Paweł Ciołkiewicz

Z kategorii „cytaty”
— Wojciech Gołąbowski

Córy Iranu
— Paweł Ciołkiewicz

…i nie zawaham się…
— Wojciech Gołąbowski

Pytania ważne i ważniejsze
— Wojciech Gołąbowski

Docent tragarz
— Paweł Ciołkiewicz

Nie wyobrażaj sobie!
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Dwie panie w tarapatach (nie licząc Pickles)
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Poznać prawdę o sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Nie w moim ogródku!
— Paweł Ciołkiewicz

Krew jest kobietą
— Paweł Ciołkiewicz

Spotkania ze śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

Bawiąc, uczyć!
— Paweł Ciołkiewicz

Fałszywi prorocy
— Paweł Ciołkiewicz

Uciec przed śmiercią
— Paweł Ciołkiewicz

Co za małpa!
— Paweł Ciołkiewicz

Pająk w czarnej… „Dziurze”
— Paweł Ciołkiewicz

Okropne jest życie staruszka
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.