Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jim Davis
‹Garfield: Garfield - Tłusty koci trójpak #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGarfield - Tłusty koci trójpak #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiJim Davis
Wydawca Egmont
CyklGarfield
ISBN9788328135307
Format288s. 200x225 mm
Cena79,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dlaczego Garfield jest gruby?
[Jim Davis „Garfield: Garfield - Tłusty koci trójpak #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Odpowiedź na użyte jako tytuł recenzji mocno prowokacyjne pytanie znajdziecie w komiksie. Choć oczywiście gdyby spytać samego zainteresowanego o jego wagę, na pewno nie przyznałby racji Jonowi, swojemu panu, a może raczej – słudze. Bo tak naprawdę jedyna tłusta, kojarząca się z tym komiksem rzecz, to objętość książki zbierającej w jednym woluminie trzy oryginalne albumy wydane w latach 1980-1981.

Sebastian Chosiński

Dlaczego Garfield jest gruby?
[Jim Davis „Garfield: Garfield - Tłusty koci trójpak #1” - recenzja]

Odpowiedź na użyte jako tytuł recenzji mocno prowokacyjne pytanie znajdziecie w komiksie. Choć oczywiście gdyby spytać samego zainteresowanego o jego wagę, na pewno nie przyznałby racji Jonowi, swojemu panu, a może raczej – słudze. Bo tak naprawdę jedyna tłusta, kojarząca się z tym komiksem rzecz, to objętość książki zbierającej w jednym woluminie trzy oryginalne albumy wydane w latach 1980-1981.

Jim Davis
‹Garfield: Garfield - Tłusty koci trójpak #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGarfield - Tłusty koci trójpak #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiJim Davis
Wydawca Egmont
CyklGarfield
ISBN9788328135307
Format288s. 200x225 mm
Cena79,99
Gatunekhumor / satyra
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
To wręcz nieprawdopodobne, ale Garfield ma już czterdzieści lat! Pierwszy komiksowy pasek poświęcony rudemu kotu o wyjątkowo paskudnych manierach ukazał się w czerwcu 1978 roku. Trochę trwało, zanim przebił się do świadomości Amerykanów, ale kiedy już mu się to udało, niejako z rozpędu wyruszył na podbój całego świata. Dzisiaj stripy Jima Davisa publikuje ponoć ponad dwa tysiące gazet na całym globie. A kiedy dodamy do tego jeszcze filmy (animowane i kinowe), gry komputerowe i artbooki, ba! nawet musical – okaże się, że Gardfield to dzisiaj prawdziwa ikona popkultury. Dziwi to tym bardziej, że sam nie zrobił zbyt wiele, aby zapracować na ten status. Wszak dwie najukochańsze czynności, jakim mógłby oddawać się dwadzieścia cztery godziny na dobę, to… jedzenie i sen (ewentualnie w odwrotnej kolejności). Ludzkiemu celebrycie – choćby był postacią fikcyjną – to nie przystoi, ale kotu dziwnym trafem uchodzi wszystko. Kota kochamy za to wszystko, co w przypadku człowieka byłoby znakomitym pretekstem do rozwodu.
Do Polski Garfield trafił w latach 90. ubiegłego wieku. Najpierw pojawił się na łamach „Gazety Wyborczej”, potem zaczęły ukazywać się oddzielne albumiki z jego przygodami. Teraz – z okazji okrągłych urodzin serii – Egmont postanowił oddać do rąk wiernych fanów rudego kocura cztery pokaźnych rozmiarów woluminy, zawierające każdy po trzy oryginalne zbiory pasków. W pierwszym „trójpaku” znalazły się, wydane pierwotnie w latach 1980-1981, „Garfield jako taki”, „Garfield nabiera wagi” oraz „Garfield imponujący”. W sumie to prawie 290 stron przedniej zabawy, dla miłośników włochatych czworonogów – wręcz obowiązkowej. Każdy z tych „trójpaków” (drugi pojawi się w sprzedaży jeszcze w tym miesiącu) powinien znaleźć honorowe miejsce na półce tuż obok wydań DVD dokumentalnych filmów „Kedi. Sekretne życie kotów” (2016) oraz „Wielkie koty” (2018). Garfield na pewno byłby z takiego sąsiedztwa dumny.
Pierwszy tom serii to niepowtarzalna okazja ku temu, by poznać początki legendarnego bohatera. Przekonać się, jaki był, kiedy trafił do domu Jona Arbuckle’a i jak zmieniał się w kolejnych dniach, tygodniach, miesiącach. Jak kształtowała się jego niepowtarzalna osobowość – niekiedy choleryczna, to znów apatyczna, ze skłonnością do sadyzmu (zwłaszcza w stosunku do niegrzeszącego nadmierną inteligencją psa Odiego), ale jednocześnie zdradzająca zamiłowanie do strategicznego rozumowania (gdy trzeba wymyślać kolejne sposoby na oszukanie Jona i wydarcie mu z talerza udka kurczaka bądź porcji lazanii). Każdy właściciel kota dostrzeże w Garfieldzie cechy swojego ulubieńca – w tym kontekście jest on bohaterem uniwersalnym, którego są w stanie pokochać czytelnicy na wszystkich kontynentach. I przy okazji wybaczyć mu paskudne zachowania, egocentryzm i instrumentalne traktowanie człowieka, chyba najdobitniej wyrażone w następującym dialogu: „Jon: Tylko tym dla ciebie jestem?, Garfield: Zaledwie przeszkodą na drodze życia”.
Oczywiście nie wszystkie paski są równie zabawne. W niektórych Davis powraca do tych samych wątków, poddając je jedynie kosmetycznym przeróbkom. Gdy czyta się „trójpak” jednym tchem, od razu wyławia się wszelkie mielizny. Ale to chyba nieuniknione przy takim trybie pracy. Są to jednak tylko nieliczne momenty, które w żaden sposób nie wpływają na ocenę całości. A ta musi być wysoka! Dlaczego? Bo Garfield to pełnokrwista postać komiksowo-literacka, która nikogo nie pozostawia obojętnym. Albo zachwyca, albo irytuje. Ale najczęściej – bawi do łez swoją specyficzną filozofią życiową, która każe mu w przerwach między jedzeniem i spaniem czynić złośliwości każdemu, kto się nawinie: od listonosza i pani weterynarz Liz (którą Jon nieudolnie podrywa), poprzez Odiego (ten to dopiero ma przerąbane!) i Lymana, bliskiego znajomego Jona, aż po… świnię na farmie starego Arbuckle’a. Można Garfielda nienawidzić. Ale że od nienawiści do miłości jest tylko mały krok, to przyznam Wam się, że ja go kocham. Choć gdyby któryś z moich kotów był choć w połowie tak okropny, to… oj, działoby się w domu, działo!
koniec
11 listopada 2018

Komentarze

14 XI 2018   03:26:51

"Garfield to pełnokrwista postać komiksowo-literacka, która nikogo nie pozostawia obojętnym".

Naprawdę? Mnie akurat ten komiks) i jego bohater) wisi.

14 XI 2018   08:10:32

Tak bardzo, że przeczytałeś recenzję i skomentowałeś...

14 XI 2018   10:42:06

Bardzo lubię Garfielda :)
Kiedyś nawet zatrzymałam sobie komiksy, których mój brat już nie chciał, bo mi było szkoda wyrzucać.

14 XI 2018   10:48:58

Ja kiedyś dużo bardziej niż obecnie. Jak mi w ręce wpadł "Calvin i Hobbes" to jednak stwierdziłem", że jest dużo lepszy. Ale może to tylko kwestia wczucia się - trzeba najpierw polubić Garfielda, żeby docenić "C&H" :-)

16 XI 2018   07:14:13

Ugluk
Czytam wszystkie recenzje. Na Garfielda mogę rzucić okiem jak trafię na pasek w gazecie, ale takie wydanie wisi mi i powiewa.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magią i przyrodzeniem
Dagmara Trembicka-Brzozowska

24 X 2020

Polska antologia komiksowa oparta na erotyce, a nawet – o zgrozo! – na pornografii? Czy to ma rację bytu? „Pogańskie żądze” pokazują, że jak najbardziej.

więcej »

A jak poszedł król na wojnę…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 X 2020

Na to wydarzenie czekaliśmy od jakiegoś czasu. „Wojna królów” to zwieńczenie sagi o despotycznym, samozwańczym władcy Shi′ar, Wulkanie, który w obłąkańczym akcie zemsty podpalił o jedną galaktykę za dużo.

więcej »

Nierealne niesamowitości
Dagmara Trembicka-Brzozowska

23 X 2020

„Żona magika” to odpowiednik literatury wysokiej w komiksie. Jak powieści Tokarczuk czy Houellebecqa, zdobywa nagrody i w nietypowy sposób mówi o rzeczach ważnych, bawiąc się formą. Jednocześnie dla większości czytelników okaże się nudna i mało zrozumiała.

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cyniczny, bezczelny i… ulubiony
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nie piratów, nie na Karaibach
— Wojciech Gołąbowski

Chrr
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Czerwiec 2005, cz. 2
— Artur Długosz, Wojciech Gołąbowski

Chwile (wielkiej) słabości
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Grudzień 2004
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski

Prawo serii
— Wojciech Gołąbowski

Trzy odmiany
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Luty 2004
— Sebastian Chosiński, Wojciech Gołąbowski, Konrad Wągrowski

Krótko o komiksach: Listopad 2003, cz. 2
— Sebastian Chosiński, Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski, Tomasz Kontny, Piotr Niemkiewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Myślozbrodnia Winstona Smitha
— Sebastian Chosiński

Ogień wciąż płonie, gniew nie wygasa
— Sebastian Chosiński

Słowiańska dusza, amerykański szyk
— Sebastian Chosiński

Morskie opowieści w rytmie roots reggae
— Sebastian Chosiński

Po obu stronach Bałtyku
— Sebastian Chosiński

Internacjonalizm międzygalaktyczny
— Sebastian Chosiński

Gdzie diabeł nie może, tam Rotanowa pośle
— Sebastian Chosiński

„I po ch… pani robiła te badania?!”
— Sebastian Chosiński

Za siedmioma odległymi galaktykami…
— Sebastian Chosiński

W Rosji najgorzej być zakładnikiem…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.