Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 stycznia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Roxanne Moreil, Cyril Pedrosa
‹Złoty Wiek #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłoty Wiek #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiCyril Pedrosa
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklZłoty Wiek
ISBN9788365527776
Format228s. 230x320 mm
Cena126,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Gra o tron
[Roxanne Moreil, Cyril Pedrosa „Złoty Wiek #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Złoty wiek” to komiks skonstruowany jak średniowieczny epos. Mamy tu opowieść o perypetiach dzielnych rycerzy, którzy ratują z opresji młodą dziewczynę. Z uwagi na to, że jest to następczyni tronu, prawdziwe kłopoty dopiero się zaczną.

Paweł Ciołkiewicz

Gra o tron
[Roxanne Moreil, Cyril Pedrosa „Złoty Wiek #1” - recenzja]

„Złoty wiek” to komiks skonstruowany jak średniowieczny epos. Mamy tu opowieść o perypetiach dzielnych rycerzy, którzy ratują z opresji młodą dziewczynę. Z uwagi na to, że jest to następczyni tronu, prawdziwe kłopoty dopiero się zaczną.

Roxanne Moreil, Cyril Pedrosa
‹Złoty Wiek #1›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłoty Wiek #1
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2018
RysunkiCyril Pedrosa
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
CyklZłoty Wiek
ISBN9788365527776
Format228s. 230x320 mm
Cena126,00
Gatunekfantasy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Początek tej opowieści przywołuje pewne skojarzenia z kultową sagą Georga R.R. Martina. Podobnie jak w „Grze o Tron”, wszystko rozpoczyna się od śmierci władcy. Umiera król Ronan, pan Lantrevers. Do przejęcia władzy przygotowuje się jego córka Tilda, ale w wyniku dworskich spisków i intryg na tron zostaje wyniesiony jej młodszy brat, a ona zostaje skazana na wygnanie. Na szczęście z pomocą idą dzielni rycerze, którzy przybyli do zamku na ceremonię jej koronacji. Tankred oraz jego wierny towarzysz Bertil pomagają Tildzie w ucieczce, a później troszczą się o jej bezpieczeństwo. Zrozpaczona dziewczyna wbrew przeciwnościom stopniowo umacnia się w postanowieniu odzyskania królestwa. Nie będzie to jednak zadanie łatwe.
Perypetie głównych bohaterów rozgrywają się na tle narastających niepokojów społecznych. Niezadowolenie mieszkańców ziem, na których dworscy panowie urządzają sobie swoje zabawy i wojny, doprowadza do wybuchu gwałtownego powstania. Buntownicy napadają na zamki i mszczą się za doznane krzywdy, głód i ubóstwo. Za tymi wybuchami stoi tajemnicza postać oraz mityczna legenda o tzw. złotym wieku, czyli epoce, gdy na Ziemi panowała równość i sprawiedliwość. Zdesperowani ludzie chcą przywrócić te panujące niegdyś zasady. Wraz z rozwojem wypadków okazuje się, że opowieści o tych dawno minionych czasach to nie tylko legenda. Opisano je bowiem w tajemniczej księdze zatytułowanej właśnie „Złoty wiek”, posiadającej rzekomo moc zmieniania oblicza świata…
Scenariusz komiksu to wspólne dzieło Cyrila Pedrosy i Roxanne Moreil. Autorzy w bardzo interesujący sposób łączą przygodową opowieść o rycerskich zmaganiach z krytyką społeczną ukazującą ludzką niedolę i wynikające z niej dramaty. Z jednej strony zatem widzimy intrygi i walkę o władzę, z drugiej zaś obserwujemy stopniowo narastające niezadowolenie oraz rewolucyjne przemiany społeczne. Obie płaszczyzny nieustannie się ze sobą przenikają. Warto także zwrócić uwagę na świetnie skonstruowane charakterystyki bohaterów. Najbardziej interesująca jest pod tym względem powolna przemiana dokonująca się w charakterze Tildy. Dokładnie widać, że okoliczności, w jakich się znalazła, wyzwalają powoli jej potencjał, ale także doprowadzą do ujawnienia się niezbyt pozytywnych cech. W końcu, jak wiadomo, każda władza korumpuje, a dążenie do władzy również ma określone konsekwencje. Każda postać pojawiająca się w komiksie ma swoją historię, poglądy oraz specyficzne właściwości, stopniowo ujawniane przez autorów.
O ile w warstwie narracyjnej komiks odwołuje się jednak do pewnych znanych schematów, o tyle rysunki Cyrila Pedrosy są niezwykle oryginalne. Tym razem jego charakterystyczna kreska zyskuje bowiem niesamowitą oprawę kolorystyczną. Komiks mieni się zupełnie odrealnionymi, zaskakującymi kolorami, nadającymi całości charakter nieco psychodelicznej baśni. To wrażenie wzmacnia także specyficzny zabieg często stosowany przez autora. Otóż postacie pojawiające się na kadrach często ukazane są w sekwencjach przedstawiających kolejne fazy ruchu. Można odnieść wrażenie, że poruszają się one niczym zjawy, pozostawiając za sobą ulotne powidoki. Bardzo efektownie wyglądają także duże – często dwuplanszowe – kadry przedstawiające krajobrazy albo sceny z życia miejskiego. Widać, że rysownik traktuje obraz jako kluczowy element całej narracji, o czym świadczą chociażby długie sekwencje rozgrywające się niemal całkowicie bez słów. Krótko mówiąc, graficzna warstwa komiksu to prawdziwy majstersztyk oraz dowód na to, że Cyril Pedrosa pozostaje artystą nieustannie poszukującym nowych form wyrazu.
„Złoty Wiek” to doskonała mieszanka emocjonującego eposu rycerskiego i wnikliwej krytyki społecznej. Mamy tu szlachetnych rycerzy, zaciekłe walki o władzę, pościgi, ucieczki, spiski, tajemnice oraz legendy posiadające moc kształtowania rzeczywistości. Z drugiej strony widzimy także trudy życia zwykłych ludzi, dla których walka możnych o wpływy zawsze oznacza głód i niedolę. Zderzenie tych dwóch różnych światów dokonuje się w brutalny sposób. Nawet jeśli podczas lektury można mieć wrażenie, że podobną historię już kiedyś słyszeliśmy, to i tak warto jeszcze raz się w nią zagłębić. Chociażby dla samych rysunków Cyrila Pedrosy.
koniec
28 listopada 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

On tu idzie!
Marcin Knyszyński

24 I 2021

„Punisher MAX” był serią, która miała na celu odświeżenie i przywrócenie świetności pewnego bohatera. „Punisher” osiągnął szczyt popularności na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – potem niestety było już gorzej. Za scenariusze nowej serii od samego początku odpowiadał w całości Garth Ennis – omawiany dziś tom drugi zbiera odcinki 13-24, podzielone, dokładnie tak samo jak w tomie pierwszym, na dwie sześcioczęściowe fabuły.

więcej »

W połowie drogi
Andrzej Goryl

23 I 2021

Egmont wydaje serię „Invincible” w całkiem przyzwoitym tempie. Pierwszy tom ukazał się na jesieni 2018 roku, a parę miesięcy temu cykl doczekał się siódmego tomu – z planowanych dwunastu. Każdy z albumów zawiera ponad dziesięć rozdziałów komiksu, więc fani twórczości Roberta Kirkmana („Żywe trupy”, „Outcast”, „Oblivion Song”) mają już całkiem sporo do czytania.

więcej »

Między nimi - Gromowładnymi
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 I 2021

Czwarty tom „Potężnej Thor” o wielce obiecującym tytule „Thor Wojny”, tak po prawdzie stanowi wprowadzenie do spektakularnej kulminacji, która nastąpi w następnym odcinku. Na razie jednak otrzymujemy jubileuszowy, 700 numer serii poświęconej Gromowładnemu… to znaczy Gromowładnej… hm… Gromowładnym.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż twórcy

Podróż do przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Powrót do przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Wspaniały komiks!
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Czym skorupka za młodu…
— Paweł Ciołkiewicz

Młot Grzmotu
— Paweł Ciołkiewicz

Odnaleźć szczęście
— Paweł Ciołkiewicz

Strach przed nienazwanym
— Paweł Ciołkiewicz

Kto chciałby żyć wiecznie?
— Paweł Ciołkiewicz

Biznes rozpaczy
— Paweł Ciołkiewicz

Zobaczyć Wenecję i… zostać zjedzonym!
— Paweł Ciołkiewicz

Sekretne życie pisarza
— Paweł Ciołkiewicz

Uciec, ale dokąd?
— Paweł Ciołkiewicz

Forteca Śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.