Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 listopada 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jirō Taniguchi
‹Podniebny Orzeł›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodniebny Orzeł
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiJirō Taniguchi
Wydawca Hanami
ISBN978-83-60740-50-7
Cena35,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 34,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pyrrusowe zwycięstwo
[Jirō Taniguchi „Podniebny Orzeł” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Podniebny orzeł” opublikowany przez wydawnictwo Hanami to opowieść o dwóch samurajach, którzy odnajdują pośród Indian swoje miejsce do życia. Nie jest to jednak życie łatwe. W nowym kraju, podobnie jak w ojczyźnie, muszą bowiem walczyć w obronie wyznawanych przez siebie wartości.

Paweł Ciołkiewicz

Pyrrusowe zwycięstwo
[Jirō Taniguchi „Podniebny Orzeł” - recenzja]

„Podniebny orzeł” opublikowany przez wydawnictwo Hanami to opowieść o dwóch samurajach, którzy odnajdują pośród Indian swoje miejsce do życia. Nie jest to jednak życie łatwe. W nowym kraju, podobnie jak w ojczyźnie, muszą bowiem walczyć w obronie wyznawanych przez siebie wartości.

Jirō Taniguchi
‹Podniebny Orzeł›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodniebny Orzeł
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiJirō Taniguchi
Wydawca Hanami
ISBN978-83-60740-50-7
Cena35,00
Gatunekwestern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 34,97 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Manzo Shiotsu i Hikosaburo Soma zostali zmuszeni do opuszczenia Japonii i osiedlili się w Stanach Zjednoczonych w stanie Wyoming. Chcą tu wieść proste i spokojne życie, ale nie jest to im jednak dane. Pewnego dnia znajdują w lesie nieprzytomną Indiankę, która właśnie… urodziła dziecko. Na szczęście matkę oraz jej nowonarodzoną córkę udaje się uratować. To zdarzenie sprawia, że losy samurajów zaczynają splatać się z plemieniem Oglalów. Okazuje się, że przybysze z dalekiej Japonii są bardzo podobni do rdzennych mieszkańców Ameryki i doskonale czują się w ich towarzystwie. Zarówno jednych, jak i drugich cechuje ogromna waleczność, niemal szaleńcza odwaga oraz bezwzględna uczciwość i honorowość. Stopniowo zdobywają uznanie Indian oraz przyjaźń ich wodza – Szalonego Konia. Wrastają w życie plemienia do tego stopnia, że przyjmują nawet indiańskie imiona – Podniebny Orzeł i Wietrzny Wilk.
W tej mandze, podobnie jak w wielu innych dziełach Taniguchiego, historia nieustannie przeplata się ze zdarzeniami wymyślonymi przez autora. Podniebny Orzeł oraz Wietrzny Wilk aktywnie uczestniczą w walce rdzennych mieszkańców Ameryki z białymi najeźdźcami. Ich losy śledzimy na tle dramatycznych zdarzeń rozgrywających się w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku. Obserwujemy ekspansję białych osadników, budowę kolei, grabienie kolejnych terenów, łamanie umów zawartych z Indianami oraz zamykanie ich w rezerwatach. Kulminacją tej narracji jest wielka bitwa pod Little Bighorn, jaka rozegrała się 25 czerwca 1876 roku. Dowodzeni przez George’a Armstronga Custera żołnierze Siódmego Regimentu Kawalerii Armii Stanów Zjednoczonych starli się z wojownikami prowadzonymi przez Szalonego Konia oraz Siedzącego Byka. Jak wiadomo, konsekwencje tej bitwy miały kluczowe znaczenie dla dalszych działań upokorzonego porażką rządu USA wobec Indian.
Pod względem graficznym mamy tu wszystko to, do czego przyzwyczaiły już nas mangi Jirō Taniguchiego. Hiperrealistyczne i zapierające dech w piersiach obrazy dzikiej natury prezentują się jak zawsze wybornie. Na tle przepięknych krajobrazów widzimy bohaterów rysowanych w bardzo charakterystycznym dla tego artysty stylu. Twarze rysowane są w bardziej amerykański niż japoński sposób. Niektóre kadry, szczególnie te większe, ze względu na specyficzne kreskowanie przywołują wręcz skojarzenia z twórczością Johna Romity Juniora. Ogromne wrażenie robią również doskonale skomponowane sceny batalistyczne. Choreografia walk oraz pojedynków jest dopracowana w najdrobniejszych szczegółach.
Jirō Taniguchi łączy epicką opowieść o walce w obronie swoich praw z rekonstrukcją zdarzeń historycznych. Trudno nie odczytywać tego komiksu, jako wyrazistego manifestu politycznego, który nabiera szczególnego znaczenia właśnie dzisiaj. Walka Indian wcale się bowiem nie skończyła, zmieniła się tylko jej forma. Ich prawa nadal są łamane, a oni sami wciąż czują obowiązek walki o systematycznie niszczoną od wieków przyrodę. Dowodem na to są chociażby niedawne, brutalnie tłumione protesty przeciwko budowie rurociągu mającego przesyłać ropę z Dakoty Północnej do rafinerii położonej w Zatoce Meksykańskiej. Według protestujących zanieczyści on wodę pitną oraz zbezcześci święte dla nich miejsca. Zgodnie z tradycją „postępowi Amerykanie” nic sobie z tych protestów nie robią.
Z uwagi na tę wymowę, można nieco przymknąć oko na nieco przesłodzony charakter opowieści, wyidealizowany obraz relacji indiańsko-japońskich oraz przerysowaną rolę, jaką samurajowie odegrali w ukazanych w komiksie walkach. Nieco złośliwie można byłoby powiedzieć, że gdyby w szeregi indiańskich wojowników trafiło nie dwóch, ale powiedzmy dziesięciu takich samurajów, to spokojnie wygraliby wojnę z wojskami USA. Tak czy inaczej „Podniebny Orzeł” to interesująca, inspirująca i poruszająca opowieść o niezłomnej walce w obronie swoich ideałów. Swoim idealizmem na pewno wyróżnia się na tle znacznie bardziej brutalnych współczesnych opowieści, ale w gruncie rzeczy wpisuje w się podobny nurt krytyki społecznej. Po lekturze warto sięgnąć po inne komiksy rozwijające tę tematykę. Współczesne losy rdzennych mieszkańców Ameryki żyjących w rezerwatach przedstawia seria „Skalp” Jasona Aarona. Z kolei zdarzenia z początków brytyjskiego osadnictwa ukazuje komiks Jacka Widora „Metacom” drukowany na łamach „Świata Młodych” w 1986 roku, a w formie albumowej opublikowany przez wydawnictwo Ongrys w roku 2009.
koniec
3 grudnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pod powierzchnią
Marcin Knyszyński

15 XI 2019

Drugi tom „Providence” jest dokładnie tym, czego się spodziewaliśmy po lekturze pierwszego. Główny bohater, dziennikarz „Heralda” o nazwisku Robert Black, kontynuuje swą podróż po Nowej Anglii w poszukiwaniu materiałów do „Great American Novel”, którą bardzo chce napisać. I co znajduje?

więcej »

Galijska zmiana pokoleniowa
Marcin Osuch

14 XI 2019

To czwarty album kultowej serii autorstwa duetu Ferri-Conrad. Podobnie jak w poprzednich ich pracach, zachowany jest duch humoru Goscinnego i kreska Uderzo.

więcej »

Tak naprawdę nie dzieje się nic, i nie stanie się nic aż do końca
Agnieszka ‘Achika’ Szady

13 XI 2019

Julien Neel chyba stracił natchnienie. Ostatni tom sagi o Lou pozostawia nas z pytaniami. Czym są różowe kryształy? Dlaczego rząd rozdaje telefony komórkowe? Z kim i dlaczego przespała się główna bohaterka? I czy ktoś, u licha, w ogóle to wydanie redagował?!

więcej »

Polecamy

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!

Niekoniecznie jasno pisane:

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Odkryj się sam
— Marcin Knyszyński

Protestujemy, ale co dalej?
— Marcin Knyszyński

Rozgrzewka do tańca rzeczywistości
— Marcin Knyszyński

O dwóch takich, co walczyli z Gotham
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kataną w Niebieską Kurtkę
— Łukasz Bodurka

Tegoż twórcy

Superbohater z gór
— Paweł Ciołkiewicz

Iść, ciągle iść…
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwa samotność
— Paweł Ciołkiewicz

Niełatwe jest życie mangaki
— Paweł Ciołkiewicz

Apetyt rośnie w miarę czytania
— Paweł Ciołkiewicz

Wędrując przez życie
— Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

Czy na sali jest korekta?
— Daniel Gizicki

Komiksy z przemytu: Niepozornie prosta historia
— Artur Długosz

Tegoż autora

Legowisko śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Żywioł planowania…
— Paweł Ciołkiewicz

Królowa magii…
— Paweł Ciołkiewicz

Niewidzialne zakamarki świata
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzina jest najważniejsza
— Paweł Ciołkiewicz

Japońskie przygody
— Paweł Ciołkiewicz

Chłopi i niewolnicy
— Paweł Ciołkiewicz

Wspomnienia mieszkają w przedmiotach
— Paweł Ciołkiewicz

W Xanadu Kubilaj Chan pałac prześwietny wznieść polecił…
— Paweł Ciołkiewicz

Komiksowa gra video
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.