Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 lutego 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CXCIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe (wybrane)

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2018
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN978-83-8110-635-1
Cena44,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 44,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Ludzki umysł
[Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips „Zabij albo zgiń #4” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czwarty tom serii „Zabij albo zgiń”, przynosi wreszcie finał opowieści o nękanym przez demona człowieku. Niestety, sama historia wraz ze swoimi niedopowiedzeniami, wątpliwościami i ciągłą niepewnością była znacznie lepsza niż zakończenie zaoferowane przez autorów. Nie jest to – dodajmy od razu – zakończenie złe, ale Ed Brubaker snując swoją opowieść o złożoności ludzkiego umysłu chyba po prostu zbyt wysoko zawiesił poprzeczkę i trochę przekombinował finał.

Paweł Ciołkiewicz

Ludzki umysł
[Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips „Zabij albo zgiń #4” - recenzja]

Czwarty tom serii „Zabij albo zgiń”, przynosi wreszcie finał opowieści o nękanym przez demona człowieku. Niestety, sama historia wraz ze swoimi niedopowiedzeniami, wątpliwościami i ciągłą niepewnością była znacznie lepsza niż zakończenie zaoferowane przez autorów. Nie jest to – dodajmy od razu – zakończenie złe, ale Ed Brubaker snując swoją opowieść o złożoności ludzkiego umysłu chyba po prostu zbyt wysoko zawiesił poprzeczkę i trochę przekombinował finał.

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #4›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #4
Scenariusz
Data wydanialistopad 2018
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN978-83-8110-635-1
Cena44,00
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 44,47 zł
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dylan dowiedział się, że nie tylko on widział demona. Jak się okazało, podobne doświadczenia były udziałem jego przyrodniego brata. Niestety, te koszmary doprowadziły go do samobójstwa. Jak pamiętamy, nasz bohater też ma za sobą takie próby. Teraz, gdy poznał te fakty i zaczął łączyć je w jedną całość, potwór, który przez dłuższy czas przestał się pojawiać, powrócił i zaczął go nękać ze zdwojoną siłą. Nie odstępuje go ani na krok. Nie pomaga nawet towarzystwo Kiry. Sfrustrowany Dylan decyduje się wreszcie na desperacki krok i postanawia powiedzieć dziewczynie o swoich problemach. Jednak to wyznanie przebiega w sposób daleki od tego, jak to sobie zaplanował. Gdy okazuje się, że jego współlokator podsłuchuje pod drzwiami, Dylan wpada w furię. Zachowanie bohatera było na tyle niekonwencjonalne, że wylądował w szpitalu psychiatrycznym. Jednak nawet otępiany lekami, chłopak nie jest w stanie wyrzucić z głowy demona podsuwającego mu nowe cele. Jak się okazuje, personel zakładu nie jest bez skazy i mściciel nawet w takim miejscu ma się czym zająć. Co więcej, rosyjska mafia nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.
Jeżeli chodzi o warstwę graficzną, to trudno napisać coś oryginalnego i nowego. Sean Phillips oraz Elizabeth Breitweiser od początku tej serii wykonują naprawdę dobrą robotę i ostatni tom tylko potwierdza ich klasę. Prosta, zdecydowana kreska, wysoki kontrast, duże ilości tuszu oraz impresyjna, delikatna kolorystyka to znaki rozpoznawcze komiksu. Dodatkowo warto odnotować, że tym razem rysownik w doskonały sposób uchwycił cechy charakterystyczne pensjonariuszy zakładu psychiatrycznego. Szczególne wrażenie robi metamorfoza głównego bohatera – widząc jego otumanione psychotropami oblicze oraz przygarbioną sylwetkę możemy sobie doskonale zdać sprawę jakie spustoszenie robią środki, którymi go tam faszerowano.
Ed Brubaker prowadzi swoją historię do finału, który jest tyleż spektakularny, co trudny do jednoznacznej oceny. Trudno tu cokolwiek powiedzieć, nie ryzykując spoilerowania, ale na pewno scenarzysta postarał się, by zaskoczyć czytelnika. Zresztą robił to od początku tej serii. Mylił tropy, sugerował różne interpretacje obecności demona, wprowadzał zamęt w monologu głównego bohatera, a zarazem narratora tej opowieści. Z tego punktu widzenia zakończenie jest kontynuację tego sposobu konstruowania narracji. W finale bowiem Dylan po raz kolejny wprowadza czytelników w konfuzję. Zresztą robi to chyba o jeden raz za dużo. Być może bez tej ostatniej sztuczki scenarzysty, komiks pozostawiałby po sobie lepsze wrażenie.
Alan Moore nieraz mówi przy różnych okazjach o magii oraz jej związkach z literaturą, sztuką oraz religią. Często przywołuje stwierdzenie wykorzystane przez niego w dziele „From Hell”. Otóż według niego jedynym miejscem, w którym demony i bogowie istnieją w niezaprzeczalny sposób, w całej swojej wielkości i monstrualności, jest ludzki umysł. Wydaje się, że to stwierdzenie można odnieść do głównego bohatera komiksu. Dylan zmaga się z demonem istniejącym w jego umyśle. Tam bez wątpienia jest realnym bytem. Realne także są konsekwencje czynów bohatera zainspirowanego do działania przez tę ideę. Co do innych form istnienia tego bytu nie ma pewności. Nie wie tego bohater opowieści, nie wie również czytelnik. Finał serii niestety odwraca uwagę od tych kwestii, bo scenarzysta zamiast pogłębić i jakoś rozwinąć te wątki, zdecydował się na wariant sensacyjny, nastawiony na zaszokowanie czytelnika. Może gdyby zamiast szukać takiego efektu twórca zdecydował się na bardziej refleksyjno-filozoficzne rozwiązanie koniec byłby bardziej przekonujący, choć na pewno mniej spektakularny…
koniec
27 grudnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Podążaj za Białym Królikiem
Paweł Ciołkiewicz

26 II 2020

Opowieści zawarte w albumie „Odyseje inicjacyjne” przenoszą nas do niemal mitycznych miejsc, które zawsze działały na wyobraźnię czytelników. Niezdobyte górskie szczyty oraz westernowe krajobrazy stanowią scenerię niezwykłych, nieco surrealistycznych przygód rozgrywających się na granicy rzeczywistości i legendy.

więcej »

To nie przyjaźń, to jakaś matnia
Agnieszka ‘Achika’ Szady

25 II 2020

Zawsze sądziłam, że toksyczne środowisko szkolnych układów towarzyskich pokazywane w amerykańskich filmach dla młodzieży jest przerysowane, aby fabuła była ciekawsza. „Prawdziwe przyjaciółki” sugerują, że jednak nie: komiks oparty jest na wydarzeniach z dzieciństwa autorki. Choć obawiam się, że wiele polskich uczennic mogło mieć zbliżone doświadczenia.

więcej »

Nie obawiajcie się, czytelnicy
Marcin Osuch

24 II 2020

Bardzo, bardzo miłe zaskoczenie. Z lekką taką podejrzliwością podchodziłem do tego komiksu. Paradoksalnie, za sprawą czystego, ale jednocześnie trochę bezpłciowego rysunku. Moje obawy okazały się nieuzasadnione, „Strzeżcie się, olbrzymy” to kawał dobrej zabawy, zarówno dla młodszych, jak i starszych fanów komiksów.

więcej »

Polecamy

Komiks nadmiaru

Niekoniecznie jasno pisane:

Komiks nadmiaru
— Marcin Knyszyński

Śledztwo trwa!
— Marcin Knyszyński

Głębokie rozczarowanie
— Marcin Knyszyński

Roślinny kryzys tożsamości
— Marcin Knyszyński

No to łups, Asteriksie? No to łups, Obeliksie!
— Marcin Knyszyński

Siła symbolu
— Marcin Knyszyński

Pajęcze lata Todda McFarlane’a
— Marcin Knyszyński

Bilety w pierwszym rzędzie na koniec wszechświata
— Marcin Knyszyński

Wszystko jest złudzeniem
— Marcin Knyszyński

Wystarczy uwierzyć
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

„Josephine… I’ll send you all my love”
— Sebastian Chosiński

Prawdziwe kłamstwa
— Paweł Ciołkiewicz

Rodzinne demony
— Paweł Ciołkiewicz

Teoria chaosu
— Paweł Ciołkiewicz

Cierpienia młodego Dylana
— Paweł Ciołkiewicz

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W rok po śmierci Kurta Cobaina
— Sebastian Chosiński

Od średniowiecza po drugą wojnę światową
— Sebastian Chosiński

Narkotyki, krew i zbrodnia
— Sebastian Chosiński

Ulice San Francisco
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Podążaj za Białym Królikiem
— Paweł Ciołkiewicz

Czas na przygodę
— Paweł Ciołkiewicz

Nowy wspaniały świat
— Paweł Ciołkiewicz

„Chcę przetrwać w twojej sztuce”
— Paweł Ciołkiewicz

Licho nie śpi
— Paweł Ciołkiewicz

Legendarna historia Polski
— Paweł Ciołkiewicz

Nadzieja umiera ostatnia…
— Paweł Ciołkiewicz

Wejście smoka
— Paweł Ciołkiewicz

Powrót do przyszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Jeden za wszystkich…
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.