Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 lutego 2019
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXXIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Steve Dillon, Garth Ennis
‹Kaznodzieja: Kaznodzieja #6 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaznodzieja #6 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania5 grudnia 2018
RysunkiSteve Dillon
Wydawca Egmont
CyklKaznodzieja
ISBN9788328134577
Format384s. 170x260mm
Cena99,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Umowa z Bogiem

Esensja.pl
Esensja.pl
Finał „Kaznodziei” dostarcza odpowiedzi na pytanie, dlaczego seria Gartha Ennisa i Steve’a Dillona jest uznawana za kultową. Scenarzysta umiejętnie rozwija narrację, buduje napięcie i łączy wszystkie dotychczasowe wątki doprowadzając je do spektakularnego finału. Nawet rysunki tym razem prezentują się całkiem przyzwoicie.

Paweł Ciołkiewicz

Umowa z Bogiem

Finał „Kaznodziei” dostarcza odpowiedzi na pytanie, dlaczego seria Gartha Ennisa i Steve’a Dillona jest uznawana za kultową. Scenarzysta umiejętnie rozwija narrację, buduje napięcie i łączy wszystkie dotychczasowe wątki doprowadzając je do spektakularnego finału. Nawet rysunki tym razem prezentują się całkiem przyzwoicie.

Steve Dillon, Garth Ennis
‹Kaznodzieja: Kaznodzieja #6 (wyd. zbiorcze)›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKaznodzieja #6 (wyd. zbiorcze)
Scenariusz
Data wydania5 grudnia 2018
RysunkiSteve Dillon
Wydawca Egmont
CyklKaznodzieja
ISBN9788328134577
Format384s. 170x260mm
Cena99,99
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jesse Custer wspólnie z Tulip szykuje się do finałowej rozprawy, a raczej rozpraw – z Bogiem, ze Starrem i Graalem, ze Świętym od Morderców, z Cassidym. Nazbierało się tego trochę. Wszystko zaczyna się jednak od znaczącej retrospekcji. Obserwujemy mianowicie, jak Jesse, Tulip oraz Amy uwikłali się w interesy z pewnym szemranym jegomościem, a później… postanowili uratować konie idące na rzeź. Jeśli podczas lektury tego epizodu pojawi się przeczucie, że nie ma on związku z fabułą, to warto poczekać do finału. Wtedy wszystko się wyjaśni. W każdym razie Ennis za sprawą tej historii rzuca jeszcze więcej światła na młodzieńcze fascynacje głównego bohatera i ukazuje jego, zazwyczaj umiejętnie skrywaną za maską cynizmu, skłonność do bohaterskich (by nie powiedzieć: romantycznych) zachowań.
Późniejszy rozwój wypadków prowadzących do spektakularnego finału śledzimy wielotorowo. Obserwujemy Custera poszukującego Cassidy’ego i próbującego zrozumieć, co kieruje człowiekiem… to znaczy wampirem, którego traktował jak przyjaciela. Śledzimy także poczynania Starra. Nowy Wszechojciec Graala ma na głowie kontrolę z centrali i musi jakoś wyjaśnić swoje dotychczasowe poczynania. Jesteśmy także świadkami bolesnego upadku Gębodupy. Za sprawą machinacji swego menedżera z uwielbianej gwiazdy rocka stał się znienawidzonym potworem. Na krótko odwiedzamy ponownie nawet Salvation. Jak pamiętamy, miasteczko było niedawno areną dramatycznych scen, ale teraz wszystko układa się tu niemal jak w bajce. To właśnie tu Gębodupa będzie szukał ukojenia i spokoju. Czy uda mu się je odnaleźć?
Widać, że Garth Ennis panuje nad wszystkimi detalami i ma pomysł na efektowne zakończenie swojej serii. Ważne są tu oczywiście kolejne zdarzenia, ale koniecznie trzeba także zwrócić uwagę na gęstą sieć symboli narzuconą na całą narrację. Stany Zjednoczone przedstawione zostały tu jako filmowy – czasem idealizowany, czasem demonizowany – Dziki Zachód. Choć wielokrotnie autorzy komiksu brutalnie rozprawiali się z mitami, na jakich oparta została romantyczno-heroiczna wizja tego kraju, to podczas lektury można jednak odnieść wrażenie, że wartości na jakich został zbudowany są im bardzo bliskie. Podążając za głównym bohaterem warto zwracać uwagę na rozliczne tropy, jakie zostawia scenarzysta. A to obrona Alamo, a to opowieść Cassidy′ego o filmie „Sprawa Moranta”, a to refleksje o niemal mistycznej więzi łączącej w tym kraju człowieka i konia – co chwila pojawia się jakiś motyw, który zwraca uwagę czytelnika na drugie dno tej opowieści. Oczywiście nadal jest brutalnie i krwawo. Być może nawet w tym tomie natężenie drastycznych scen jest większe niż dotychczas, ale one też odgrywają istotną rolę w tej historii i niosą ze sobą określone przesłanie.
Co ciekawe, nawet graficzna strona komiksu prezentuje się tym razem dobrze. W recenzjach poprzednich tomów sformułowałem sporo uwag krytycznych pod adresem stylistyki Steve’a Dillona. Krytykowałem sposób budowania scen, nadmierną koncentracja na twarzach bohaterów, monotonne kadrowanie. Krótko mówiąc jego rysownicza maniera była po prostu dla mnie irytująca. Jednak w ostatnich zeszytach jego rysunki są inne. Znacznie lepsze. Mniej tu gadających głów, a więcej dynamicznego kadrowania i ciekawych ujęć. Nawet twarze są bardziej zróżnicowane i nie przykuwają już tak uwag podczas lektury swoją jednostajnością. Szkoda, że nie wyglądało to w ten sposób od samego początku.
Na przestrzeni sześćdziesięciu sześciu zeszytów, opublikowanych w sześciu tomach wydania zbiorczego seria miewała lepsze i gorsze momenty. Szczerze mówiąc bardzo długo nie mogłem w niej dostrzec nic, co uzasadniałoby wszystkie zachwyty oraz przypisywanie jej statusu kultowej opowieści. Jednak ostatnie akcenty tej historii są naprawdę imponujące. Już poprzedni tom sygnalizował, że może być dobrze, a finał wypadł naprawdę satysfakcjonująco. Garth Ennnis doprowadził wszystkie wątki do końca w interesujący sposób, a całość okrasił intrygującą symboliką i nasycił przenikliwymi komentarzami na temat współczesnego świata. Jest tu trochę patosu, ale nie brakuje także ironii i dystansu. A wszystko to bardzo dobrze ze sobą współgra. Po lekturze zakończenia, miałoby się nawet ochotę jeszcze raz zacząć tę przygodę od początku. Tym bardziej, że w świetle zdarzeń z tego tomu, wiele wcześniejszych epizodów zyskuje nowe znaczenia i otwierają się nowe możliwości interpretacji. Krótko mówiąc „Kaznodzieja” pozostaje po latach serią, którą trzeba znać, a nowa, kompletna edycja stanowi doskonałą okazję do tego, by odwiedzić ten niepowtarzalny świat pełen brutalności i wzniosłości.
koniec
8 lutego 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Pora zacząć toczyć wojnę
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

15 II 2019

Nowy gracz na naszym rynku komiksowym – wydawnictwo KABOOM – zaatakowało z grubej rury, prezentując przygody jednego z najpopularniejszych herosów, który nie należy ani do DC, ani do Marvela, a mianowicie X-O Manowara. Na razie otrzymujemy pierwszy tom jego odświeżonych przygód z podtytułem „Żołnierz”.

więcej »

Krótko o komiksach: Happy endy są dla mięczaków
Agnieszka ‘Achika’ Szady

13 II 2019

Dziadka i wnuczka jazda bez trzymanki przez wszechświaty alternatywne.

więcej »

Kocica za „kratami”
Sebastian Chosiński

10 II 2019

Po lekturze „Racji stanu” – ósmej odsłony wciąż kontynuowanej serii „Lady S.” – można odnieść wrażenie, że stanowi ona formę łącznika pomiędzy wcześniejszymi przygodami tytułowej bohaterki a tym, co dopiero ma nastąpić, począwszy od „Ściganej” (to jest tomu dziewiątego). Tym razem scenarzysta Jean Van Hamme nie wprowadza żadnych istotnych innowacji fabularnych, a jedynie wymyśla atrakcyjny sposób na wyciągnięcie panny Rivkas z więzienia.

więcej »

Polecamy

Szprrreeech!!

Kadr, który…:

Szprrreeech!!
— Paweł Ciołkiewicz

Nieco zdegenerowany owad
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

„Tak dobrych już nie ma…”
— Paweł Ciołkiewicz

Kiedy klaun zmyje uśmiech
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dwa, może trzy
— Wojciech Gołąbowski

Kadry odnalezione #2
— Marcin Osuch

Nerd w świecie fantasy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Minki dziewczynki i twarze gliniarzy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mary Jane, kocham cię!
— Marcin Knyszyński

Dłonie i łapki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Tegoż twórcy

Na południu bez zmian
— Paweł Ciołkiewicz

Erekcja Herr Starra
— Paweł Ciołkiewicz

Szukając zemsty
— Paweł Ciołkiewicz

Być jak John Wayne
— Paweł Ciołkiewicz

Marvel: Ciąg dalszy nastąpił, Frank
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Marvel: Kaznodzieja z karabinem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z Szatanem nie pójdzie tak łatwo
— Sebastian Chosiński

Przyspieszony kurs odbijania się od dna
— Sebastian Chosiński

Niezwykły facet w średnim wieku
— Sebastian Chosiński

Druga bitwa o Alamo
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Jak u siebie
— Paweł Ciołkiewicz

„Gdy przegrasz partię szachów, to tak jakbyś umarł”
— Paweł Ciołkiewicz

Gwiazdy cały czas są na niebie
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość w czasach zarazy
— Paweł Ciołkiewicz

Zło dobrem zwyciężać
— Paweł Ciołkiewicz

Głowa rodziny
— Paweł Ciołkiewicz

Ja cię kocham, a ty… nie żyjesz
— Paweł Ciołkiewicz

Do stu milionów kabestanów!
— Paweł Ciołkiewicz

Ludzki umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Smacznego…
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.